Mektips - Frågor & Svar - KTM

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Varför flytta vevhusventilationen till luftburken?, luftburken är inte täta så oljan kommer rinna ut och då får du det på bakdäcket sedan hamnar det i sin tur på banan!

Dra vevhusventilationen till en burk, minst 500 ml flaska...

Du måste också plugga vevhusventilationshålet i förgasaren, det finns speciella pluggar om jag inte minns fel var det M10 fin mm gängor. Det går också bra att löda igen hålet med tanke på att skruven är i mässing...

Det där låter mycket intressant. Enligt en kunnig person på Olle Olsson så gav det där ca 2 hk mer! :) Det satt sådär original pga av nåt avgasreningstjossan tydligen.

Måste man verkligen ha ett uppsamlingskärl om man inte kör bana? Det e välan bar att fästa slangen så att ev. olja rinner ut på nåt lämpligt vis.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det där låter mycket intressant. Enligt en kunnig person på Olle Olsson så gav det där ca 2 hk mer! :) Det satt sådär original pga av nåt avgasreningstjossan tydligen.

Måste man verkligen ha ett uppsamlingskärl om man inte kör bana? Det e välan bar att fästa slangen så att ev. olja rinner ut på nåt lämpligt vis.

Nej, men tänk på miljön!
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Ja, då var det dags för nästa problem :huvet
Jag ska byta "brake calliper carrier" (vad heter det på svenska?) till den kortare för att passa enduroframskivan. Problemet är den inte lossnar från bromsoken (se 1), den andra pinnen satt hur löst som helst,(2), de har inte rostat fast med varandra då det går att rucka på dem. Våld verkar inte heller funka, vad kan ha hänt? :confused: Förut när jag bytte har jag för mig att det bara var att dra isär dem.
brakecaliper.jpg
/Jakob
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Ja, då var det dags för nästa problem :huvet
Jag ska byta "brake calliper carrier" (vad heter det på svenska?) till den kortare för att passa enduroframskivan. Problemet är den inte lossnar från bromsoken (se 1), den andra pinnen satt hur löst som helst,(2), de har inte rostat fast med varandra då det går att rucka på dem. Våld verkar inte heller funka, vad kan ha hänt? :confused: Förut när jag bytte har jag för mig att det bara var att dra isär dem.

När har aluminium börjat rosta? :tungan

Du har helt rätt, det där skall man bara dra isär. Men det kan sitta, pilla av gummislangen så kanske det går bättre...
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Ni som har köpt en ny typ 06/07 525 EXC med medföljande motardkit.
Har ni gjort nåt åt fjädringen när ni ska köra gata eller kommer ni att göra det?
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Jag e ny ägare av motard (Ktm 525, som ni kanske vet:) )
Jag hade tänkt att byta olja på henne snart. Jag har suttit och läst lite och brukar Ni byta båda oljefiltren?

Det står också att "long och short oil screen" skall rengöras. Brukar ni byta ut dessa med jämna intervaller??

Luftfiltret, räcker det med att det rengörs vad 15 timme??

Är det något annat som man ska tänka på??
Är det någon som skulle kunna ge en bra beskrivning på hur ni gör när ni byter olja + filter??

Jag är nybörjare, ja jag vet:tungan

Skulle vara Mycket tacksam för svar... hej svejs:tungan
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Jag hade tänkt att byta olja på henne snart. Jag har suttit och läst lite och brukar Ni byta båda oljefiltren?

Det står också att "long och short oil screen" skall rengöras. Brukar ni byta ut dessa med jämna intervaller??

Luftfiltret, räcker det med att det rengörs vad 15 timme??

Ska du köra på vägen så räcker det att rengöra luftfilter var 15e timme, men ska du köra i skogen eller på crossbana så är det var gång som gäller(såvida det inte är "rent"). Angående olja så bytte jag olja och regnjorde silarna efter 8h sen körde jag 7h till och då bytte jag olja + filter, rengjorde silarna och ställde ventilerna! Man byter båda oljefilterna och silarna byter man inte såvida dom inte är sönder eller helt igensatta!
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Nu är besiktningen äckligt nära. Har lite frågor angående bes.
Allt är orginal förutom motardhjulen. Måste kanske göra något åt ljudet, det är nog för högt, nån bra ide?? Eller kanske man ska skita i det? Det sitter ju ändå orginal på.

Sen står det 12Kw i pappret, är det något som dom kommer gnälla på??
Jag har tungt kort och betalar förs. för full hoj :p

Jag hade även tänkt justera ventilerna på den. Jag har aldrig gjort det, men jag har la Inte tummen mitt i handen iaf. Är det någon som har en bra beskrivning på detta och vilket typ av mått ska man använda.
(har en beskrivning men skulle gärna vilja ha en utförligare).

Tacksam för svar...:)
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Är de nån mer än jag som har dragit skruven för silen som sitter i botten på motorn rund???
Min satt/sitter så in i h-vete, skruven börjar ge sig och jag är säker på att om jag tar i så blir den rundare än rund...
Har nån tips på hur jag ska göra. Jag gav den några smällar för att släppa på ev spänningar. Rätt eller fel? nån gav mig tipset så jag testa!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Är de nån mer än jag som har dragit skruven för silen som sitter i botten på motorn rund???
Min satt/sitter så in i h-vete, skruven börjar ge sig och jag är säker på att om jag tar i så blir den rundare än rund...
Har nån tips på hur jag ska göra. Jag gav den några smällar för att släppa på ev spänningar. Rätt eller fel? nån gav mig tipset så jag testa!

Vanligt att den sätter sig.. Börja med att köpa/beställa en ny skruv

Knacka på den är bra ja, och värm runt om den med värmepistol. Dra med insexhylsa och nåt långt handtag.. Sabbar du den så svänger du förbi en verkstad så svetsar dom fast en mutter på den, så är det inga problem att lossa den

Dra sen den nya skruven med aluminiumpasta på gängorna och inte så hårt!
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Vad pluggar man förgasaren med när man kopplat bort slangen för vevhusventilationen? Är det gängat så nån skruv passar direkt?
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Vad pluggar man förgasaren med när man kopplat bort slangen för vevhusventilationen? Är det gängat så nån skruv passar direkt?

Finns ingen buttplug att köpa. Dock är det gängat tror det var M10 med finmillimeter. Lättast är att du tar original skruven och löder igen den, mässing är väldigt lätt alternativt att du kör med slikonsprutan...
 

Hi-ho

Guest
Fundering kring drevning på 525:an

Jag har orginaldrevning fram, men har bytt till ett 42t bak, då jag mestadels kommer åka gata.

Har märkte att kör man på lite större, och rakare vägar runt nittio, så går den tungt på femman, man bör då ligga runt hundra för att den skall gå lätt, och sen runt 110-120 för att den skall gå bra på sexan.

Så nu till min fråga!
Är det sämre för motorn att ligga på fyran-femman, än att ligga på femman-sexan?,tänkte på om man kör så man inte får i sexan, bör man då dreva om den igen, eller är sexan bara en "överväxel?"

//J
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Elstart!

Skulle dra igång 525:an igår, elstarten fungerade i den mån att den "levde" dvs man hörde att den klickade. Men när den skulle dra igång motorn lät det som att den nästan satt fast, eller jobbade VÄLDIGT tungt, det går att kicka igång hojen med en del jobb. Kan det ha att göra med dåligt stälda ventiler? :confused:
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Skulle dra igång 525:an igår, elstarten fungerade i den mån att den "levde" dvs man hörde att den klickade. Men när den skulle dra igång motorn lät det som att den nästan satt fast, eller jobbade VÄLDIGT tungt, det går att kicka igång hojen med en del jobb. Kan det ha att göra med dåligt stälda ventiler? :confused:

Taskigt batteri låter det som.

Ladda eller kabla ifrån avstängd bil och prova om det hjälper.
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Använd dekompen för att få motorn i rullning sen släpp...
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Den började funka helt plötsligt, hojjen verkar ju leva ett eget liv :rolleyes: Tack för tipsen ändå
/Jakob
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top