Mektips - Frågor & Svar - KTM

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Min stackars cykel läcker vid returskruven på vänster gaffelben, ska byta oringarna där och hoppas på att det räcker. Det har läckt ut massa olja och jag kan nog tänkas behöva fylla på, så till frågan:

Vad är det för olja i orginal i KTM SX/SMR och hur mäter jag hur mycket jag ska fylla på?

KTM brukar ha 5W-olja, men köp inte Öhlinsolja för de mäter viskositeten på ett annat sätt så en Öhlins 5 är fel.

Man måste inte tömma gaffelbenet, man brukar mäta luftspalten ovanför oljenivån, så häll i lika mycket som i det andra gaffelbenet om det inte står i handboken, det kan ju även vara så att Dygd provat ut något annat i din hoj.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Funderat på att bänka maskinen? Du ut maximalt med HP och förgasaren blir rätt inställd. Rekomenderas starkt!

Det låter som en kanon idé. Vad brukar en sån operation gå på?

Nån som vet vart i Stockholm man kan göra det på en KTM?
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Det låter som en kanon idé. Vad brukar en sån operation gå på?

Nån som vet vart i Stockholm man kan göra det på en KTM?

Åk/ring till mc-varuhuset och fråga! där har dom en bänk, vet att en kille bänkade sin 640 där i alla fall. Dessutom så jobbar Kallenorton där ibland :tummenupp
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Låter bra Marcus! Mäter jag med fullt utsläppt gaffelben eller tvärtom?
 

KTM_Driver

Gudfader
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Sollefteå
Hoj
KTM 300 EXC-E - 08 || KTM 125sx - 07
Roller, jag kan starkt rekomendera ett Dynojet kit om du vill få ut max hur din hoj. kostar ca 1000:- och då ingår allt som du behöver. i manualen som du får med så står det vilket munstycke o.s.v du skall använda när du kör med helsystem å hela det kalaset:tummenupp
Kör på det i min 525a och det gav väldig skillnad:)

om det inte redan är det du köp??
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Låter bra Marcus! Mäter jag med fullt utsläppt gaffelben eller tvärtom?

Ta bort fjädern och tryck ihop gaffelbenet, hittade ett dokument på en -04 SMR och då var luftspalten 100 mm så du borde ha nåt där runtomkring men det är kanske bäst att ta samma som i det andra om det experimenterats nåt på din cykel, för den gillar du väl hur den var. :)

Edit: Får man med WP manual med hojen? Om inte har du en här, inte exakt samma med förfarandet lär vara likadant.

http://slorider.com/KTM/manuals/WP4860MXMA2003.pdf
 
Last edited:

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Jag håller på och bestyckar om förgasaren. och kollar lite uppgifter om nål och munstycken osv i manualen.

Jag har en KTM 525 EXC Racing EU som jag förstått det. Men när jag öppnar förgasaren har den samma nål och nålen sitter i hacket för Sixdays varianten av 525'an (femte uppifrån ist för 3'e uppifrån)? Nålen heter OBDTR istället för OBDTV. Fan va förvirrande. Mixtureskruven ska va 2.0 varv ut på en Sixdays också ist för 1,25.

Varför är det så? Kan dom ha blandat ihop saker och ting på fabriken? Hur påverkar det egenskaperna på hojen?

Aaaaaaargh.....!!!!! Jag ska bestycka om den från en EXC Racing. Men ska man gå från en EXC Sixdays blir allting helt annorlunda :huvet

Nu ska jag skriva ur munstyckena och kolla om det är rätt.

anledningen till att du inte har samma nål o munstycken som det står i manualen är att din hoj är avstrypt. ... mycket enkelt. med dom munstyckena som står i boken, tillsammans med alla andra stryp delar, så går hojen som en påse nötter(12kw). du borde fått med den nålen som står nämd i manualen. gämför gärna dom båda. strypnålen är bara en rak binne. inte minsta "nål"- formad.

du lär minst behöva ett 190 i huvudmunstycke i alla fall. 185 sitter i när den levereras från jonte i lödde.

lycka till i bestyckningsdjungeln :tummenupp
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
anledningen till att du inte har samma nål o munstycken som det står i manualen är att din hoj är avstrypt. ... mycket enkelt. med dom munstyckena som står i boken, tillsammans med alla andra stryp delar, så går hojen som en påse nötter(12kw). du borde fått med den nålen som står nämd i manualen. gämför gärna dom båda. strypnålen är bara en rak binne. inte minsta "nål"- formad.

du lär minst behöva ett 190 i huvudmunstycke i alla fall. 185 sitter i när den levereras från jonte i lödde.

lycka till i bestyckningsdjungeln :tummenupp

Ja just det! Du har rätt. Jag ringde till Jonte i morse och fick samma förklaring. Ja det förklarar ju saken! :tummenupp

Munstyckena var däremot domsamma. 172 står det på huvudmunstycket (samma som i manualen), jag har inte kollat lågfartsmunstycket än. Sixdays varianten skall ha ett 182 Olle Olsson rekomenderade mig ett 185 munstycke.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Kan nån tala om för mig vilket som e lågfartsmunstycket (Bild#1). Det sitter 2 st likadana skruvar där.

Osså undrar jag om prylen som trillade ur förknasaren (Bild #2) skall häktas på flotören och stickas upp med spetsen uppåt i hålet i förgasaren?
 

Bifogat

  • f0rgasare 001.jpg
    f0rgasare 001.jpg
    133.5 KB · Visningar: 116
  • f0rgasare 002.jpg
    f0rgasare 002.jpg
    103.3 KB · Visningar: 102

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Här är lågfarten.Och nålen ska häktas dit på flottören:tummenupp
 

Bifogat

  • f0rgasare%20001.jpg
    f0rgasare%20001.jpg
    48.2 KB · Visningar: 134

Jacko

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM690SM
Kan nån tala om för mig vilket som e lågfartsmunstycket (Bild#1). Det sitter 2 st likadana skruvar där.

Osså undrar jag om prylen som trillade ur förknasaren (Bild #2) skall häktas på flotören och stickas upp med spetsen uppåt i hålet i förgasaren?


Tips kan vara att byta "prylen på bild två, saknar namn??" nu om den trillade ut och skadades på toppen. Då kan det bli så att flotören inte stänger, vilket innebär att det kan rinna soppa ur förgasaren, vilket kan vara en störande grej om du glömmer soppakranen på. :gnissla
 

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
halloj allesammans.
Har en 660 med slicksdäck nu och vill byta så jag kan köra grus åsså. Vilket däck rekommenderar ni är bäst till detta bruk? Orginalet som sitter från fabrik ser bra ut till grus. Är de de?
Vilket förespråkar ni?
Tack på förhand.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
halloj allesammans.
Har en 660 med slicksdäck nu och vill byta så jag kan köra grus åsså. Vilket däck rekommenderar ni är bäst till detta bruk? Orginalet som sitter från fabrik ser bra ut till grus. Är de de?
Vilket förespråkar ni?
Tack på förhand.

jag tycker Michelines supermoto slicks är bra på grus. bättre än diverse gatdäck med mer mönster. låter skumt men så tycker jag.

annars finns det Michelin Anakee ser rätt grovmönstrat ut. evligt vissa fullt tillräckligt grepp på assfalt oxå.

finns ju däck som är i princip breda endurodäck. men min röst ligger på slicksen :tummenupp
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Anakee funkar bara om du har 3,5" fälg. Kan tänka mig att du har 5" fälg på den där hojen och då blir utbudet offroaddäck genast typ 0.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450

Har en 660 med slicksdäck nu och vill byta så jag kan köra grus åsså. Vilket däck rekommenderar ni är bäst till detta bruk? Orginalet som sitter från fabrik ser bra ut till grus.
Maxxis Streetsport funkar bra tycker jag.Finns i 160/60 och 120/70-17.Inte så dyra heller.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Roller, jag kan starkt rekomendera ett Dynojet kit om du vill få ut max hur din hoj. kostar ca 1000:- och då ingår allt som du behöver. i manualen som du får med så står det vilket munstycke o.s.v du skall använda när du kör med helsystem å hela det kalaset:tummenupp
Kör på det i min 525a och det gav väldig skillnad:)

om det inte redan är det du köp??

Tack för tipset men jag hade redan beställt nya munstycken som kom idag. Nu ska skiten monteras, sen ska jag ut och lägga en napalmmatta och om det blivit nån skillnad.
 

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
jag tycker Michelines supermoto slicks är bra på grus. bättre än diverse gatdäck med mer mönster. låter skumt men så tycker jag.

annars finns det Michelin Anakee ser rätt grovmönstrat ut. evligt vissa fullt tillräckligt grepp på assfalt oxå.

finns ju däck som är i princip breda endurodäck. men min röst ligger på slicksen :tummenupp

Ja de låter väldigt skumt. Slicksen är michelin och jag har ett slicksbakdäck till men som är skuret, helt nytt, bara ett race kört. Det kanske biter bättre än ett oskuret?!
Vad kan man få för ett slicksbakdäck om man skulle sälja?
Fälgen min är helt orginal. Vad ligger priset på för ett anakee? Och om det finns till motard
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top