Mektips - Frågor & Svar - KTM

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
nu e det fanomaj dags för mej o ställa en fråga.

Hur får man bort packbokarna i bakhjulet (på motardfälgarna om det spelar nån roll) fram e ju packboxen i gummi... lätt o ta bort o pressa i igen. men bak :va sitter nån stor metallring och en liten gummiring längst in. nån som bytat lager o vet hur man får bort den?

Ta en skruvmejsel och bänd ut packboxen. Skulle packboxen gå söner så kostar de 14 SEK
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
bara gummit eller metallringen oxå? bände ur dom på framhjulet men det var inte samma sak där bak.

Dessa sitter ihop. Ta mejseln under packboxen och bänd mejseln neråt så kommer den, är det segt ta fram avbitaren och klipp av skiten, det gjorde jag då jag inte fick ut en packbox...
 

stecro

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Bjärred
Hoj
Yamaha FZ 1 N
bara gummit eller metallringen oxå? bände ur dom på framhjulet men det var inte samma sak där bak.

Gummit och metallringen sitter ihop, skillnaden på den o dom satt i andra hjulet e att dom e gummiklädda, utséendet kan variera mellan olika tillv.
Jobbar på ett företag som säljer bla. tätningar

Stefan
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Kanske lite offtopic men..

Någon som vet var man kan få tag på en billig och någorlunda kvalitativ momentnyckel?

Edit: kanske inte helt offtopic, skall använda den på KTM:en!

MVH/ Jakob
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Kanske lite offtopic men..

Någon som vet var man kan få tag på en billig och någorlunda kvalitativ momentnyckel?

Edit: kanske inte helt offtopic, skall använda den på KTM:en!

MVH/ Jakob

Biltema har billiga momentnycklar. Problemet med dom e att dom löser inte alltid ut och är inte 100% pålitliga. Annars har ju såklart RoLLERs Däck momentnycklar. 3/8" Inställbar mellan 19-110Nm med snabblåsning.
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Kanske lite offtopic men..

Någon som vet var man kan få tag på en billig och någorlunda kvalitativ momentnyckel?

Edit: kanske inte helt offtopic, skall använda den på KTM:en!

MVH/ Jakob

Jag skulle satsa på kvalité direkt, blir biligare i längden. Att momentnyckeln visar rätt är väldigt viktigt...

Jag har en från TengTools och är väldigt nöjd. Konsumentpris är ca 1200-1300 SEK
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag skulle satsa på kvalité direkt, blir biligare i längden. Att momentnyckeln visar rätt är väldigt viktigt...

Jag har en från TengTools och är väldigt nöjd. Konsumentpris är ca 1200-1300 SEK

Jag håller med till 100%. Ska man använda billiga momentnycklar bör man ha känslan i handleden för hur mycket t ex 10 Nm är så man känner när det e knas.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Jag håller med till 100%. Ska man använda billiga momentnycklar bör man ha känslan i handleden för hur mycket t ex 10 Nm är så man känner när det e knas.
En av mina momentnycklar för 200 kr från biltema är uppmät av en momentguru och den höll sig inom Scanias tolleranser.
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Tar nog en sväng förbi biltema och känner huruvida deras nyckel är någorlunda funktionsduglig eller ej, annars satsar man väll på något dyrare
Tackar för de snabba svaren :tummenupp
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Tar nog en sväng förbi biltema och känner huruvida deras nyckel är någorlunda funktionsduglig eller ej, annars satsar man väll på något dyrare
Tackar för de snabba svaren :tummenupp
Ska du ha en nyckel för små moment och mindre hylsor än 1/2" så har Biltema inte det längre. 20NM är det lägsta dom har. Jag gick själv på den niten för ett par veckor sen nämligen.

.
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Ska du ha en nyckel för små moment och mindre hylsor än 1/2" så har Biltema inte det längre. 20NM är det lägsta dom har. Jag gick själv på den niten för ett par veckor sen nämligen.

.

Jasså det var ju onekligen lite dumt då det är en del som ska dras åt till runt 10 NM om jag inte minns helt fel! Tackar för svaret du har just besparat mig en resa till "fel" sida om staden! :tummenupp
Kollar vidare
 

yates

Rackabajk Mc
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Olofström
Hoj
CBR1000RR CBR929RR Fighter
Ska du ha en nyckel för små moment och mindre hylsor än 1/2" så har Biltema inte det längre. 20NM är det lägsta dom har. Jag gick själv på den niten för ett par veckor sen nämligen.

.


Jag köpte en momentnyckel på bauhaus för ett tag sen med skalan 5-25nm. Kostade typ 200spänn.
Kanske värt o kolla upp?
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Snackade om detta på lunchen och en kollega tipsade om Micro. Kan vara värt att kolla up.
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Micro verkar vara ett hett tips om man kollar på antalet förslag/butik! :näsblod
Blir till att kolla upp det nästa vecka istället, för om några timmar hoppar man på bussen mot fjällen!
Hare gött alla!
 

Hi-ho

Guest
Avgassmällar 525:an

Var ute i helgen och körde, och jag upplevde att den "smäller" ganska mycket när man släpper gasen.
Den går för övrigt väldigt bra genom hela registret, och på tomgång, är bara när man släpper gasen som det kommer..

(Jag vet att alla motarder smäller relativt mycket, men jag tycker min var lite väl het på gröten..)

Kör med akra slipon, och orörd fugge.

Kan man skruva så det blir bättre, eller skall man bestycka om?

//J
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top