Mektips - Frågor & Svar - KTM

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Då måste jag fråga vilket som är det bästa sättet att öka på blandningen, om det är så att den går lite för snålt?

Byta munstycke, eller "bara" justera lite?
//J

beror ju på var i registret den går snålt :tungan men prova dej fram på huvudmunstycken och possition på nålen. går den snålt/fett så går den inte bra. jag prova mej fram och landa rätt bra på det.. lite fett på topp. söker du hittar du nog nån tråd där jag skrivit vilka munstycken osv jag har använt.

du måste näsatan köpa den extra långa justerskruven så man kan justera blandningen med fingrarna.. annars blir det ett jävla meckande.
 

Hi-ho

Guest
beror ju på var i registret den går snålt :tungan men prova dej fram på huvudmunstycken och possition på nålen. går den snålt/fett så går den inte bra. jag prova mej fram och landa rätt bra på det.. lite fett på topp. söker du hittar du nog nån tråd där jag skrivit vilka munstycken osv jag har använt.

du måste näsatan köpa den extra långa justerskruven så man kan justera blandningen med fingrarna.. annars blir det ett jävla meckande.

Oki, tack för tippset.

Har Akra slipon på min, och enligt Lelles, så behöver man inte bestycka om den.., hm!
Men med orginaldämparen, så går den kanon, har ej kört med den med Akra, så jag vet inte ännu..
//J
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Oki, tack för tippset.

Har Akra slipon på min, och enligt Lelles, så behöver man inte bestycka om den.., hm!
Men med orginaldämparen, så går den kanon, har ej kört med den med Akra, så jag vet inte ännu..
//J

kan va så att du ska ha 187,5 eller 190 i huvudmunstycke då. kommer inte ihåg riktigt.. men som sagt.. sök lite så hittar du en tråd där jag skrivit ner det.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Nån som har lite bra tips på hur man kan "motarda till fjädringen" när man slänger på motardkittet. Utan att lämna in nåt och betala 6.000:-.

Lite fjädringsinställningar på det befintliga som sitter monterat. Dra åt fjädern bak, styva till grejerna lite och allt vad det kan va?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Nån som har lite bra tips på hur man kan "motarda till fjädringen" när man slänger på motardkittet. Utan att lämna in nåt och betala 6.000:-.

Lite fjädringsinställningar på det befintliga som sitter monterat. Dra åt fjädern bak, styva till grejerna lite och allt vad det kan va?

Allting så hårt det går!!:D :tummenupp
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Allting så hårt det går!!

Inte att rekomendera!

Rullarn; Du kan byta till hårdare fjädrar i framgaffeln ev. schimsa om för bästa resultat. En trög olja kan rekomenderas också.

Bakdämparen. Byt till en hårdare fjäder, om man skall korta slaget etc så kostar det...

Vill du inte byta några fjädrar så byt till en riktigt trög olja i framgaffeln.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Inte att rekomendera!

Rullarn; Du kan byta till hårdare fjädrar i framgaffeln ev. schimsa om för bästa resultat. En trög olja kan rekomenderas också.

Bakdämparen. Byt till en hårdare fjäder, om man skall korta slaget etc så kostar det...

Vill du inte byta några fjädrar så byt till en riktigt trög olja i framgaffeln.


Byta fjädrar är väl inte att rekommendera om den ska användas som enduro oxå.
Då e det bättre å som du säger att byta oljan OCH dra åt
 

NAN

De e najs
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Dbs 21 vxl
Fråga angående KTM 625 sxc -04


Tänkte jag skulle byta tändstift idag så jag letade mig ner i djunglen av grejer å hittade tillslut de jag sökte.
MEN va trångt de va!! Ser nästan ut som man ska behöva ta bort tanken för å byta stiftet. Men så kan de väl inte vara??
Frågan: vad använder ni för hylsa? å hur bär ni er åt?:va

Mvh niklas
 

Hi-ho

Guest
Nån som har lite bra tips på hur man kan "motarda till fjädringen" när man slänger på motardkittet.

Jag var ute och körde idag, och jag justerade gaffeln fram, eller det jag gjorde var att dra åt Compen till max för att testa skillnaden, och jag som väger väldigt lite, märkte inta någon stärre skillnad, mot så som den stod.

Så som Mr A säger, så måste du nog göra något mer, för jag anntar att du väger lite mer än mina tunga 63kilo:D
//J
 
Last edited:

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
att byta till fjädrar som är anpassade efter ens vikt e ju en start.. sen går det o dra åt compet oxå.. men inte till max. blir inget bra. väg dej med all utrustning på o se om du väger mer än 80-85... då e det hårdare fjädrar som gäller... 2000kr tror jag dom går på.
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
att byta till fjädrar som är anpassade efter ens vikt e ju en start.. sen går det o dra åt compet oxå.. men inte till max. blir inget bra. väg dej med all utrustning på o se om du väger mer än 80-85... då e det hårdare fjädrar som gäller... 2000kr tror jag dom går på.

Samtliga gaffelfjädrar kostar 1090 SEK

Rekomenderar 4,6 el 4,8 för oss som är lite tyngre

Fråga angående KTM 625 sxc -04


Tänkte jag skulle byta tändstift idag så jag letade mig ner i djunglen av grejer å hittade tillslut de jag sökte.
MEN va trångt de va!! Ser nästan ut som man ska behöva ta bort tanken för å byta stiftet. Men så kan de väl inte vara??
Frågan: vad använder ni för hylsa? å hur bär ni er åt?:va

Mvh niklas

Plocka av tanken. 16 mm lång hylsa får du använda för att få ut tändstiftet. Har du ingen långhylsa så finns det i verktygspåsen som medföljer vid köp...
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Byta fjädrar är väl inte att rekommendera om den ska användas som enduro oxå.
Då e det bättre å som du säger att byta oljan OCH dra åt

Det jag vill är att utan kostnad och på ett enkelt sätt justera om lite.

Det behöver inte vara tävlingsperfekt.

Dvs..., kan man på ett enkelt sätt få en original 525'a att duga på RR-banan genom att skruva på det befintliga?
 

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
GSX1000R K2
Det jag vill är att utan kostnad och på ett enkelt sätt justera om lite.

Det behöver inte vara tävlingsperfekt.

Dvs..., kan man på ett enkelt sätt få en original 525'a att duga på RR-banan genom att skruva på det befintliga?

Skit i helsystemet och satsa på fjädringen:) Fram kan du öka oljemängden.:tummenupp
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Det jag vill är att utan kostnad och på ett enkelt sätt justera om lite.

Det behöver inte vara tävlingsperfekt.

Dvs..., kan man på ett enkelt sätt få en original 525'a att duga på RR-banan genom att skruva på det befintliga?

tja.. comp på nästan max (typ 5 klick tillbaks) och retur dämpningen på mästan max den med.
 

NAN

De e najs
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Dbs 21 vxl




Plocka av tanken. 16 mm lång hylsa får du använda för att få ut tändstiftet. Har du ingen långhylsa så finns det i verktygspåsen som medföljer vid köp...


Okej! :pannkyss

Gött då får man tillbringa mer tid med henne :tungan

inget som chefen gillar.....:D
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Skit i helsystemet och satsa på fjädringen:) Fram kan du öka oljemängden.:tummenupp

Jag har redan köpt det... fast iofs inte fått det än. Men mer olja ok.

tja.. comp på nästan max (typ 5 klick tillbaks) och retur dämpningen på mästan max den med.

Hmmm ok, jag får nog gå tillbaka och använda tråden som referens när det e dags.
 
Last edited:

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
nu e det fanomaj dags för mej o ställa en fråga.

Hur får man bort packbokarna i bakhjulet (på motardfälgarna om det spelar nån roll) fram e ju packboxen i gummi... lätt o ta bort o pressa i igen. men bak :va sitter nån stor metallring och en liten gummiring längst in. nån som bytat lager o vet hur man får bort den?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top