Mektips - Frågor & Svar - KTM

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Avgassmällar 525:an

Var ute i helgen och körde, och jag upplevde att den "smäller" ganska mycket när man släpper gasen.
Den går för övrigt väldigt bra genom hela registret, och på tomgång, är bara när man släpper gasen som det kommer..

(Jag vet att alla motarder smäller relativt mycket, men jag tycker min var lite väl het på gröten..)

Kör med akra slipon, och orörd fugge.

Kan man skruva så det blir bättre, eller skall man bestycka om?

//J

Ombestyckning låter nog som ett bra recept:tummenupp :va

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
ja fast med enbart ett akra slipon ska det inte behövas... beror ju givetsvis vad det sitter för munstycken i från början :D men prova o gå upp en storlek i lå¨gfart.. o köp en såndär skruv så du kan justera blnandningen lätt.

edit: hittade min gammla tråd om bestyckning... skulle tippa på att du kan ha 185 eller 187 i huvudmunstycke.. sen borde den gå bra.. o inte smälla så överdrivet mycket.

Last edited:

Hi-ho

Guest
Ja frågade när jag hämtade mitt slipon vilket munstycke jag skulle köpa till, men det skulle inte behövas ombestyckning, så det var därför jag blev lite fundersam.

Om den inte behöver ombestyckning, vad bör man justera vid dessa symtom?
Annars, vilket, eller vilka munstcyken rekomenderas för slipon?
//J

ja fast med enbart ett akra slipon ska det inte behövas... beror ju givetsvis vad det sitter för munstycken i från början :D men prova o gå upp en storlek i lå¨gfart.. o köp en såndär skruv så du kan justera blnandningen lätt.

Oki, då är det som de sa då, med andra ord.

Skall ringa och kolla vilka de rekomenderar, och sen en blandskruv vore en bra investering..

Thanks,
//J

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Avgassmällar 525:an

Var ute i helgen och körde, och jag upplevde att den "smäller" ganska mycket när man släpper gasen.
Den går för övrigt väldigt bra genom hela registret, och på tomgång, är bara när man släpper gasen som det kommer..

(Jag vet att alla motarder smäller relativt mycket, men jag tycker min var lite väl het på gröten..)

Kör med akra slipon, och orörd fugge.

Kan man skruva så det blir bättre, eller skall man bestycka om?

//J

Det smäller inte för att det är kallt ute då? Min 625:a knallar som fan när det är minus ute men är det 7 - 8 plusgrader så kommer det bara nån ibland.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Nu Undrar Jag Vad Jag Ska Göra?!

Vad behöver jag göra när jag byter till helsystem?

Öppna upp insuget vet jag och jag har fixat en filterlucka med hål i så den får mer luft. Vilket gör att den kommer att gå snålare. Helsystemet gör att den andas bättre vilket också gör att den kommer att gå ytterligare snålare.

Så... vad behöver jag göra med fuggen?

Jag har läst om siffror på nålar och hack mm. Finns det nån som har brottarkoll på det här och vet vilken nål jag ska ha (ev. nummerbeteckning) och i vilket hack den ska sitta och om det är nåt mer jag ska göra? Plz Help!!! :näsblod

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
Vad behöver jag göra när jag byter till helsystem?

Öppna upp insuget vet jag och jag har fixat en filterlucka med hål i så den får mer luft. Vilket gör att den kommer att gå snålare. Helsystemet gör att den andas bättre vilket också gör att den kommer att gå ytterligare snålare.

Så... vad behöver jag göra med fuggen?

Jag har läst om siffror på nålar och hack mm. Finns det nån som har brottarkoll på det här och vet vilken nål jag ska ha (ev. nummerbeteckning) och i vilket hack den ska sitta och om det är nåt mer jag ska göra? Plz Help!!! :näsblod

jag vill inte påstå att jag har extremkoll på det men testa den bestyckningen jag hade på min förra.. (som jag skrev om idenna tråden) hade original nålen. dock inte den stypta eller vad man ska kalla den.

sen får du prova dej fram lite... hålla jämn gas på lite olika varvtal osv.. du känner när du har rätt munstycken.. sen kan man ju bänka oxå för att fixa till det lilla extra som du inte känner själv.

Last edited:

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6-08
Du skulle ha kommit fram till oss på mässan så hade du fått dig en lektion i hur man gör..;)
Kanske hade du t.o.m. kunnat få en idolbild på oss! :tuttar
(Du får 2 här istället....Varsågod!)

Du kan ju alltid maila en återförsäljare (var köpte du ditt?) och fråga om de vet exakt vilken nål du behöver och vilket hack den ska sitta för din hojtyp och system...

Bikestop har tydligen meksupport:
http://www.akrapovic.se/
"Gäller det tekninska frågor eller behöver du mektips?
Använd smidigast vår e-post info@bikestop.se eller faxa din förfrågan till oss på: 013-105209.

Glöm inte att ange hur du vill bli kontaktad. "

Lycka till då Rookie.... :tummenupp
(det funkar även att söka efter gamla trådar här på forumet....Du är inte den enda som bytt till ett Akra helsystem...;) )

Bifogat

• smbygge1.jpg
    smbygge1.jpg
    75.4 KB · Visningar: 210
  • Mässan-07 096.jpg
    Mässan-07 096.jpg
    114.5 KB · Visningar: 203
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Hur.... i...... HELVET får jag bort original grenröret? :kulspruta :machinegu :censored :mad:

Allt är löst alltså.....

Hi-ho

Guest
Det smäller inte för att det är kallt ute då?

Tror inte det, för det var runt +5, när jag körde..
Måste ha med slipon:et att göra, för så mycket smällde den inte med orginal..:va

Har skickat samma fråga till R på Lelles, och han skall ringa upp, så får vi se vad han säger..

//J

Hur.... i...... HELVET får jag bort original grenröret

Ta bort stötdämparen bak..

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag tog bort bakstöten, sen va det lugnt...

Nu e helsystemet på! Det är helt ridikiulöst va fett det är!!!

Ljudet manglar på hårdare än det hårdaste av hårdrocksriff!
Kovv Kovv! :yoparty

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Du skulle ha kommit fram till oss på mässan så hade du fått dig en lektion i hur man gör..;)

Haha! Tyvärr så missade jag er :( Jag har ringt och snackat med Olle Ohlsson och fått instruktioner av nån grimt kunnig person där ang vilka munstycken osv som gäll'!

Nu har jag beställt huvudmunstycke och lågfartsmunstycke som ska bytas, sen ska nålen flyttas upp ett par hack och mixture fixas till lite. Sen blire bombåka 2k7! :mad:

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Min stackars cykel läcker vid returskruven på vänster gaffelben, ska byta oringarna där och hoppas på att det räcker. Det har läckt ut massa olja och jag kan nog tänkas behöva fylla på, så till frågan:

Vad är det för olja i orginal i KTM SX/SMR och hur mäter jag hur mycket jag ska fylla på?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Nu är jag grymt förvirrad!

Jag håller på och bestyckar om förgasaren. och kollar lite uppgifter om nål och munstycken osv i manualen.

Jag har en KTM 525 EXC Racing EU som jag förstått det. Men när jag öppnar förgasaren har den samma nål och nålen sitter i hacket för Sixdays varianten av 525'an (femte uppifrån ist för 3'e uppifrån)? Nålen heter OBDTR istället för OBDTV. Fan va förvirrande. Mixtureskruven ska va 2.0 varv ut på en Sixdays också ist för 1,25.

Varför är det så? Kan dom ha blandat ihop saker och ting på fabriken? Hur påverkar det egenskaperna på hojen?

Aaaaaaargh.....!!!!! Jag ska bestycka om den från en EXC Racing. Men ska man gå från en EXC Sixdays blir allting helt annorlunda :huvet

Nu ska jag skriva ur munstyckena och kolla om det är rätt.

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06

Funderat på att bänka maskinen? Du ut maximalt med HP och förgasaren blir rätt inställd. Rekomenderas starkt!

Vad är det för olja i orginal i KTM SX/SMR och hur mäter jag hur mycket jag ska fylla på?

Bäst att byta olja i båda gaffelbenen. För att få reda på befintlig oljevolym, töm gaffelbenet som inte har läckt.

Du har kanske manual titta i den!

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar