Mektips - Frågor & Svar - KTM

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
halloj allesammans.
Har en 660 med slicksdäck nu och vill byta så jag kan köra grus åsså. Vilket däck rekommenderar ni är bäst till detta bruk? Orginalet som sitter från fabrik ser bra ut till grus. Är de de?
Vilket förespråkar ni?
Tack på förhand.

Pirelli MT60 heter originaldäcken, tycker de greppar riktigt bra på grus och även på asfalt.
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Rumpel: Jag har ett nytt Pirelli MT60, dock framdäck. Jag kan byta mot ditt slicks samt jag betalar en slant!
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
*suck* Jag sumpade gummipackningen som sitter på mixturenålen. Nu vet jag inte på vilka sida fjädern den satt, om den satt längst ut på nålen eller längst in (mot mitten) på nålen :(

Nån som vet på vilken sida fjädern den ska sitta.
 

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
Rumpel: Jag har ett nytt Pirelli MT60, dock framdäck. Jag kan byta mot ditt slicks samt jag betalar en slant!

mnjoo. Om folk säger det slits fort är det nog inge för mig. Vill ha ett hållbart däck med bra allround egenskaper. Anakee har jag kört med å de e ja nöjd me. Finns inte i 60 bredd. för det bör man väll ha? eller? Och gärna ett likadant framdäck. men det fanns det inte i 17 tum.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
*suck* Jag sumpade gummipackningen som sitter på mixturenålen. Nu vet jag inte på vilka sida fjädern den satt, om den satt längst ut på nålen eller längst in (mot mitten) på nålen :(

Nån som vet på vilken sida fjädern den ska sitta.
Menar du blandskruven?Isåfall är det(uppifrån och neråt)oring-bricka-fjäder
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Menar du blandskruven?Isåfall är det(uppifrån och neråt)oring-bricka-fjäder

Tack igen Busaberg! Det va precis det jag menade.

Då saknar jag en en bricka. Just nu sitter det bara en fjäder där. Feck.

Kanske därför det e ömöjligt för mig att ställa in blandningen, jag tycker den varvar som mest i helt stängt läge... :huvet :va
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Akut!

Håller på att ställa väntilerna på 525:an för första gången!
nu har jag kommit till skedet där man ska hitta ÖD:
Hur gör man?
Ska ju finnas någon skruv men vart sitter den vilken är det, gärna bild!
/Jakob
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Skruva ur stiftet och stick ner något(buntband tex.)så du känner när kolven vänder.Låsa motorn behövs inte,den rör sig inte ändå.
 

Hi-ho

Guest
Enligt Mr A, och det funka kanon för mig!!
Lycka till..
//J


Av med sadeln och tanken sedan tar du av ventilkåporna, så ser du ventilerna. För att få kolven i ÖD så kan du ex ta ut tändstiftet och känna med ett buntband när kolven är på väg upp, luta benet lite mot kicken. Nu skall båda ventilerna vara lösa dvs kolven är i ÖD. Sedan är det bara att lossa låsmuttern, skruva ner och backa ut skruven 1/6 varv (en sida av muttern) håll emot med en mejsel när du drar åt låsmuttern återigen... och på med ventillocken och tank/sadel

(det jag gjorde var att snurra på svänghjulet, vilket gjorde att det blev lättare att få kolven i rätt läge!, tycker jag.
Jag använde en sticka som jag markera när den var i Öd, sen justera de första, sen på med locket, och göra samma visa på nästa, dvs, hitta rätt läge, och sen mäta..
Jag körde med bladmått..
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Jag har gjort allt ni skrev där: dvs så långt till använda buntband och känna när kolven är i ÖD. Problemet är att enligt guiden på soe.se, som iof är för en lc4:a, så ska man kunna vicka lite på ventlierna, dom ska alltså vara lite lösa, när kolven är i öd. problemet är att mina är helt fasta, även när kolven är i, iaf enligt mitt tyckew, ÖD!
/Jakob
 

Hi-ho

Guest
Har man något styvare än ett buntband, så ser man när kolven vänder.
Det var svårt att se eller känna med ett buntband, tycker ja iaf..
Kan du inte röra de i sidled heller?
//J
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Jag har gjort allt ni skrev där: dvs så långt till använda buntband och känna när kolven är i ÖD. Problemet är att enligt guiden på soe.se, som iof är för en lc4:a, så ska man kunna vicka lite på ventlierna, dom ska alltså vara lite lösa, när kolven är i öd. problemet är att mina är helt fasta, även när kolven är i, iaf enligt mitt tyckew, ÖD!
/Jakob

Kolven är i ÖD två ggr per takt. Så vid en av gångerna ligger en av kamloberna mot vipparmarna. Så kan du inte röra vipparmarna litegranna så testa på "nästa" ÖD. Börjar du skruva på ställskruvarna vid fel ÖD blir det inge vidare... Om man kan se kammen genom hålen på ventilkåpan så ska kamloberna peka snett neråt.
Bara ovh vrida runt och titta hur det rör sig så fattar man hur det fungerar! Och enklare med ett spärrskaft eller liknande på svänghjulsmuttern tycker jag.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
När du lossat låsmuttern ska ställskruven vara mkt lös att lossa på - annars står den i fel läge!!
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Så var min första ventiljustering avklarad. Det var lättare än jag trodde, förutom detaljen med kolvens ÖD
Nu är bara frågan, hur skall hojjen gå när ventilerna är korrekt ställda. Just nu startar den på direkten, mycket snabbare än innan. Dock tycker jag att den inte går riktigt lika jämnt som förut, men det kanske bara är inbillning. Låter gör det fortfarande. :gnissla

Att det skulle gå att vicka på ventilerna lyckades jag inte med dock, är däremot helt säker på att kolven var i ÖD, den var högst upp och det fanns spel på alla ventilerna.

Om man nu har ställt ventilerna helt åt fanders, ja tex om kolven inte va i ÖD; hur märks då detta? tickar det bara eller rasar hela motorn på direkten? :näsblod
/Jakob

Tack för dom snabba svaren tidigare idag :)
 

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Är det någon som flyttat slangen från vevhusventilationen som går in i förgasaren till luftburken?
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Är det någon som flyttat slangen från vevhusventilationen som går in i förgasaren till luftburken?

Varför flytta vevhusventilationen till luftburken?, luftburken är inte täta så oljan kommer rinna ut och då får du det på bakdäcket sedan hamnar det i sin tur på banan!

Dra vevhusventilationen till en burk, minst 500 ml flaska...

Du måste också plugga vevhusventilationshålet i förgasaren, det finns speciella pluggar om jag inte minns fel var det M10 fin mm gängor. Det går också bra att löda igen hålet med tanke på att skruven är i mässing...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top