Mektips - Frågor & Svar - KTM

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
vill bara tillägga att första ventilkollen e viktig som fan. när jag köpte min 05:a så var en låsmutter lös från fabik.. lika så på MrA's...

Gissar att det är ganska vanligt. Som sagt jag hade ett väldigt skrammel efter två timmar. Jag var även tvungen att justera på min nuvarande -06 efter några timmar... Vet flera som råkat ut för lösa låsmuttrar.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
jag har också en ktm 525. det har blivit dags för mig att byta kolv på min. någon som vet var man kan hitta en bra steg för steg instruktion på detta på nätet? har aldrig bytt kolv på fyrtakt förut, bara på tvåtakt.
jag ska även packa om dämparna fram på min samt byta drivpaket. jag funderade lite på om kan kanske kunde beställa alla dessa delar från utlandet över nätet för att få det billigare. finns det några pengar att spara på att beställa från tyskland tex eller är det typ samma priser?

RoLLERs Däck har ju Wiseco kolvar och DID-kedjor och drivpaket mm.

Vi säljer inget billigt skräp. :mad:

Hi-ho

Guest
Jag gjorde min första ventiljustering på min 06:a idag. (Efter 2,6 tim)
Inget satt löst. och inga ventiler stod fel, så det var ju bra..

Antar att det kan vara bra att kolla lite oftare i början, nu när cykeln är ny..
//J

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
kolla på soe.se där e ju en tråd om motorrenovering. eller du vil ha mer detaljerat kanske?

den motorrenoveringen som finns där utförs på en två takt. ktm 525 har fyrtaktsmotor.

RoLLERs Däck har ju Wiseco kolvar och DID-kedjor och drivpaket mm.

Vi säljer inget billigt skräp. :mad:

jag tror att jag har letat igenom hela din sida nu men jag hittar inga kolvar eller drivpaket?

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
den motorrenoveringen som finns där utförs på en två takt. ktm 525 har fyrtaktsmotor.

jag tror att jag har letat igenom hela din sida nu men jag hittar inga kolvar eller drivpaket?

Dom grejerna ligger inte i webshopen. Vi har närmare 80000 olika produkter och hinner helt enkelt inte lägga upp allting. Längst ner på sidan länkar jag till olika leverantörer. Det är Allright som är generalagent för Wiseco och D.I.D

He he du har glömt att lägga upp DID sortimentet på din hemsida! :)

Njae... inte glömt. Jag hinner helt enkelt inte :( Slå en pling om du undrar om nån speciell produkt.

Jag gjorde min första ventiljustering på min 06:a idag. (Efter 2,6 tim)
Inget satt löst. och inga ventiler stod fel, så det var ju bra..

Antar att det kan vara bra att kolla lite oftare i början, nu när cykeln är ny..
//J

Jag kommer att låta det gå 15 timmar nu så länge jag inte börjar höra nåt missljud.

Många KTM-ägare har sagt att dom inte behövt göra nåt åt ventilerna först efter 40 timmar. Mer än att bara öppna och kontrollera. så jag tror att det e rätt lugnt.

Last edited:

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe

Jag kommer att låta det gå 15 timmar nu så länge jag inte börjar höra nåt missljud.

Många KTM-ägare har sagt att dom inte behövt göra nåt åt ventilerna först efter 40 timmar. Mer än att bara öppna och kontrollera. så jag tror att det e rätt lugnt.

kolla dom efter 1,5 timamr.. o sen kan du nog lugnt dra ut på det på 15 timmar... e bara dumt o inte kolla.. ett för litet spel hör man ju inte..

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Gasgas EC300 05
kolla dom efter 1,5 timamr.. o sen kan du nog lugnt dra ut på det på 15 timmar... e bara dumt o inte kolla.. ett för litet spel hör man ju inte..

Nej men det kan bli lite svårstartat! Men Roller ska inte känna sig som att han misshandlar sin hoj om han missar 15h intervallen men nån timme, det är inte så jävla pissnödigt!

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
Nej men det kan bli lite svårstartat! Men Roller ska inte känna sig som att han misshandlar sin hoj om han missar 15h intervallen men nån timme, det är inte så jävla pissnödigt!

nej verkligen inte... jag hade 35 timmar mejjan mina kollar en gång... hade inte rört sej alls..

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag bytte olja + filter efter 1 timme och kollade ventiler samt bytte enbart olja efter 3 timmar. Nu byter jag olja + filter igen vid 10h och kollar ventilerna nästa ggn efter 18h.

Det borde bli bra.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Fråga!

Vad är det som sitter bakom det lilla lilla locket till kopplingen (vänster sida av motorn). Jag lossade det idag för att montera en caseguard där och locket trycktes ut hårt vilket gjorde det besvärligt att montera den nya caseguarden. Jag är orolig att jag dragit nån skruv snett när jag brukade våldet för att få tillbaka locket på plats innanför case-guarden.

Allt verkar funka som det ska dock. Nu rör jag nog aldrig det där mer :näsblod

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Gasgas EC300 05
Det är inte tänkt att fylla på där, utan man luftar kopplingen med den. Iofs så luftar jag inte hydrualkopplingar utan jag trycker olja igenom den och upp bakvägen!

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Fråga!

När man ställer in blandningen på en 525'a... skall man då skruva in skruven till tomgången börjar sjunka, och sen skruva ut den till den börjar sjunka och sedan skruva in den till läget mittemellan dessa 2 lägen?

Jag tycker manualen beskriver det lite komplicerat. :confused:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Fråga!

När man ställer in blandningen på en 525'a... skall man då skruva in skruven till tomgången börjar sjunka, och sen skruva ut den till den börjar sjunka och sedan skruva in den till läget mittemellan dessa 2 lägen?

Jag tycker manualen beskriver det lite komplicerat. :confused:

Det är ett vedertaget sätt att göra det (inte bara KTM)

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Faan ska det behöva bli på det här sättet bara för att man sätter på dubbdäcken ?? hur har ni löst det på era EXC ???

Bifogat

• DSCF3379.jpg
    DSCF3379.jpg
    67.6 KB · Visningar: 175

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Faan ska det behöva bli på det här sättet bara för att man sätter på dubbdäcken ?? hur har ni löst det på era EXC ???

Det där är grymt deprimerande. Speciellt om man har ett slipon för 5 lax på.

Sätt tjocka brickor, distanser mellan fästet och ljuddämparen för att tvinga ut den ett par centimeter.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept