Mektips - Frågor & Svar - KTM

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
jag har också en ktm 525. det har blivit dags för mig att byta kolv på min. någon som vet var man kan hitta en bra steg för steg instruktion på detta på nätet? har aldrig bytt kolv på fyrtakt förut, bara på tvåtakt.
jag ska även packa om dämparna fram på min samt byta drivpaket. jag funderade lite på om kan kanske kunde beställa alla dessa delar från utlandet över nätet för att få det billigare. finns det några pengar att spara på att beställa från tyskland tex eller är det typ samma priser?


Denna tycker jag är en bra beskrivning från Pasi på SOE!
http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?t=6910&highlight=525+renovering
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Det där är grymt deprimerande. Speciellt om man har ett slipon för 5 lax på.

Sätt tjocka brickor, distanser mellan fästet och ljuddämparen för att tvinga ut den ett par centimeter.



Mmmm det satt brickor redan, och dubbdäcket var bara 110, orginal var ju 140, jaja får försöka tvinga ut det lite till, och kanske nödrepa sliponet, det lär väl hända igen, faan va surt:mad:
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Fråga!

När man ställer in blandningen på en 525'a... skall man då skruva in skruven till tomgången börjar sjunka, och sen skruva ut den till den börjar sjunka och sedan skruva in den till läget mittemellan dessa 2 lägen?

Jag tycker manualen beskriver det lite komplicerat. :confused:


Såhär gör jag; Skruva in skruven helt. Skruva ut till du får högsta möjliga tomgång (men inte mer); Skruva sedan in skruven tills tomgången sjunker ca 50 rpm (dvs hörbart). Skruva sedan ut den 1/2 varv

Blir lika bra varje gång och man slipper prova sig fram

Mmmm det satt brickor redan, och dubbdäcket var bara 110, orginal var ju 140, jaja får försöka tvinga ut det lite till, och kanske nödrepa sliponet, det lär väl hända igen, faan va surt:mad:


Ett 140däck kan motsvara ett 110 av annat märke.. ba såru vet!

Fabrikanterna mäter däcksbredden olika på cross/endurodäck
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Hmm där lärde man sig nått nytt :va dyr läxa

Metzeler vet jag mäter annorlunda. Där är ett 110-däck mycket bredare än t.ex Michelin. Om det är fler vet jag inte till 100%.

Jag tror iofs inte att du hade kunnat montera ett Metzeler 140-däck utan att upptäcka att det va alldeles för stort. :näsblod Det lär inte finnas den sizen i crossutförande heller.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Du behöver inte lossa kylare eller motorlock.

Av med sadeln och tanken sedan tar du av ventilkåporna, så ser du ventilerna. För att få kolven i ÖD så kan du ex ta ut tändstiftet och känna med ett buntband när kolven är på väg upp, luta benet lite mot kicken. Nu skall båda ventilerna vara lösa dvs kolven är i ÖD. Sedan är det bara att lossa låsmuttern, skruva ner och backa ut skruven 1/6 varv (en sida av muttern) håll emot med en mejsel när du drar åt låsmuttern återigen... och på med ventillocken och tank/sadel

Klart, frågor på det?

Kolven ska vara i ÖD ja, men i kompressionstaken! Inte avgastakten. Då går det åt perkele!!
se soe.se meksidan-ventiljustering

Metzeler vet jag mäter annorlunda. Där är ett 110-däck mycket bredare än t.ex Michelin. Om det är fler vet jag inte till 100%.

Jag tror iofs inte att du hade kunnat montera ett Metzeler 140-däck utan att upptäcka att det va alldeles för stort. :näsblod Det lär inte finnas den sizen i crossutförande heller.


Jag mätte en gång ett Dunlop 110 till samma bredd (134mm) som Michelin S12 130, så det är fler fabrikanter som mäter annorlunda!
 
Last edited:

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Många frågor!

Jag går i funderingar om att fixa till något liknande det här på min 525:a
ÖPPET luftfilter.jpg
Dvs öppna upp runt luftfiltret helt och hållet. Frågan är då, är detta möjligt på en EXC med tanke på batteriet osv?
Vidare: vart får man tag på ett såntdär luftfilter? Kollade på K&N men dom hade inget till 525:an :va
Och när man är inne på dethär, varför är det såhär:
PICT0051.jpg
Som någon slags plastlåda, som inte innehåller något. Varför sitter den där överhuvudtaget? :confused:

Sen vet jag inte om jag kunde klassas som efterbliven när jag försökte men HUR ska dessa handguards sitta egentligen, dvs hur monterar man dem? :gnissla
PICT0052.jpg

Och till sist, någon som har produktnummret till KTM:s fina enduroflärp? Den finns ju varken på internet eller i powerpartskatalogen men är med på bilder överallt! :rolleyes:

/Jakob
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Som någon slags plastlåda, som inte innehåller något. Varför sitter den där överhuvudtaget? :confused:


Har du tittat på andra sidan av din "plastlåda", visst är det så att det är en del av luftburken? Isf vet du nog varför den sitter där. :)
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
[Dom ska sitta över bromsvätskebehållaren!!! Alltså längre in på styret!:tummenupp

Tackar för tipset, försökte både längre in och längre ut men lyckades inte! menmen gör ett nytt försök imorgon! :näsblod

Har du tittat på andra sidan av din "plastlåda", visst är det så att det är en del av luftburken? Isf vet du nog varför den sitter där. :)
Jepp har begrunnat både utsidan och insidan av den, kollade väll inte så värst noga dock! vist är det en del av luftburken, men den verkar inte fylla någon egentlig funktion! :rolleyes:
Nej, nu är det dags för lite sömn! ;)

/Jakob
 
Last edited:

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Du måste modifiera ganska mycket för att få plats med ett dubbelsystem, är det Silmotor?

Luftburken måste bort, svetsa i fästen i bakramen ev. även i ramen Du kommer behöva lossa det vänstra systemet vid varje oljebyte. Du får även bocka om plasten då det inte finns plats för ett avgassystem på den vänstra sidan. ställ dig bakom hojen och titta hur det ser ut.

Var själv inne på ett dubbelsystem ett tag, dock fann jag bara krångel, skulle verkligen inte vilja köra enduro med ett helt öppet filter. K&N har väl filter som passar, du får ju montera en ny gummislang till fögasaren...

Det blev ett akrapovic helsystem i titan istället för mig...



Sen vet jag inte om jag kunde klassas som efterbliven när jag försökte men HUR ska dessa handguards sitta egentligen, dvs hur monterar man dem?

Har aldrig sett sånna monterade, men man monterar väl dom på en stag som man först monterar på styret?
 
Last edited:

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Åhh nu var det ett tag sen jag monterade dom handtagskydden, men dom ska väl moteras i skruvarna som håller kopplings och bromsgreppen och sen strapsar man dom mot styret. Inte 100 nu, men jag har för mig att jag gjorde så!
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Du måste modifiera ganska mycket för att få plats med ett dubbelsystem, är det Silmotor?

Luftburken måste bort, svetsa i fästen i bakramen ev. även i ramen Du kommer behöva lossa det vänstra systemet vid varje oljebyte. Du får även bocka om plasten då det inte finns plats för ett avgassystem på den vänstra sidan. ställ dig bakom hojen och titta hur det ser ut.

Var själv inne på ett dubbelsystem ett tag, dock fann jag bara krångel, skulle verkligen inte vilja köra enduro med ett helt öppet filter. K&N har väl filter som passar, du får ju montera en ny gummislang till fögasaren...

Tanken var bara att öppna upp runt luftfiltret och inte att kränga på ett dubbelsystem, uttryckte mig lite otydligt där! Jag håller dock på att bygga ett nytt avgassystem i samband med kursen projektarbete i plugget, och den konstruktionen samt dragningen av rören som jag har skissat upp kräver att man åtminstone "sågar bort" (eller något sånt) en del av luftburken!

Hojen kommer endast gå som motard med det öppna filtret :)

Var inne på K&N:s hemsida och använde deras "sökmotor" för att se om det fanns något filter som passade 525 och andra modeller men de hade bara oljefilter! :gnissla Antar att detta endast var orginal dock! Frågan är då: vad skall man ha för filter och vilken gummislang skall inhandlas för att det ska passa?

... men dom ska väl moteras i skruvarna som håller kopplings och bromsgreppen och sen strapsar man dom mot styret. Inte 100 nu, men jag har för mig att jag gjorde så!

det där var en bra och pedagogisk förklaring, nu skall det provas på nytt! :tummenupp

/Jakob
 
Last edited:

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06

Var inne på K&N:s hemsida och använde deras "sökmotor" för att se om det fanns något filter som passade 525 och andra modeller men de hade bara oljefilter! Antar att detta endast var orginal dock! Frågan är då: vad skall man ha för filter och vilken gummislang skall inhandlas för att det ska passa?

K&N har väl filter till 525, kan dock krävas lite modifiering. Du kan använde de flesta filtern typ 450/560/640/660

Angående modifieringen se bilder, monteras direkt på förgasaren
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    23 KB · Visningar: 48
  • 2.JPG
    2.JPG
    19.5 KB · Visningar: 40

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Såhär gör jag; Skruva in skruven helt. Skruva ut till du får högsta möjliga tomgång (men inte mer); Skruva sedan in skruven tills tomgången sjunker ca 50 rpm (dvs hörbart). Skruva sedan ut den 1/2 varv

Blir lika bra varje gång och man slipper prova sig fram

Jag provade nu och jag tyckte inte tomgången sjönk nåt förens skruven va helt inskruvad. Sen fick man skruva ut den apmycket innan man hörde nån förändring. Sen hade man kommit av sig helt. :näsblod Jeffla meckigt.... :mad:

Jag beignade och skruvade in skruven helt. Försökte skruva ut den 1,25 varv som det står i manualen och fipplade lite fram och tillbaka. Provad att varva snabbt och kände efter hur bra hojen svarade. Jag tror och hoppas att det e bra nu :va

Vad är symtomen om den går för fett resp för magert?
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Jag provade nu och jag tyckte inte tomgången sjönk nåt förens skruven va helt inskruvad. Sen fick man skruva ut den apmycket innan man hörde nån förändring. Sen hade man kommit av sig helt. :näsblod Jeffla meckigt.... :mad:

Jag beignade och skruvade in skruven helt. Försökte skruva ut den 1,25 varv som det står i manualen och fipplade lite fram och tillbaka. Provad att varva snabbt och kände efter hur bra hojen svarade. Jag tror och hoppas att det e bra nu :va

Vad är symtomen om den går för fett resp för magert?

går den för magert blir den varm som fan.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top