Mektips - Frågor & Svar - KTM

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jo jag fattar ju också att flottören hänger sig men kan nån säga vad jag ska göra åt det? Har rengjort, den går fint, hjälper inte att knacka på förgasaren...ser inget fel på grejerna.
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Jo jag fattar ju också att flottören hänger sig men kan nån säga vad jag ska göra åt det? Har rengjort, den går fint, hjälper inte att knacka på förgasaren...ser inget fel på grejerna.

Det kan vara lite krångligt det dära, egentligen har jag ingen bra lösning heller. Men det har varit till att ta isär oså sätta ihop det igen med lite omsorg så har det funkat för mig..
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
okey, nu ska vi se om jag har fattat det... Jag skruvar ur skruven, ställer kolven i övre dödläget och då kommer ett "hål" så jag kan skruva in skruven ännu längre och på så sätt låser motorn?? Och man kan bara skruva in skruven i ett "hål" om kolven är i rätt läge (dödläget)??

am i right:tungan
 
Last edited:

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Tyvärr så funkade de ju inte att göra så så nåt mer måste ju va fel...
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
okey, nu ska vi se om jag har fattat det... Jag skruvar ur skruven, ställer kolven i övre dödläget och då kommer ett "hål" så jag kan skruva in skruven ännu längre och på så sätt låser motorn?? Och man kan bara skruva in skruven i ett "hål" om kolven är i rätt läge (dödläget)??

am i right:tungan

ja.. du har så rätt så.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
(Och man kan bara skruva in skruven i ett "hål" om kolven är i rätt läge (dödläget)??)

även där med??

asså hålet är synligt var gång kolven komemr i sitt högsta läge... sen får du ju ha lite koll på i vilken takt du befinner dej i. när du låst motorn så känner du på viparmarna. dom ska glappa lite i sidled.
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
asså hålet är synligt var gång kolven komemr i sitt högsta läge... sen får du ju ha lite koll på i vilken takt du befinner dej i. när du låst motorn så känner du på viparmarna. dom ska glappa lite i sidled.

okidoki, tack för svaren:tummenupp
 
Last edited:

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Finn fem fel:
ventil1.jpg

(Tips, två fel syns på bilden och ungefär tre till, minst, ligger i ventilhuset någonstans)

Som det kanske syns har ventilmuttrarna, de på avgasventilerna, lossnat. Ingen aning var de har tagit vägen men hittade en halv mutter
mutter.jpg

Hur går man vidare efter dethär? Måste jag lyfta ur motorn+en massa annat jobb eller går dett aatt lösa på nogot lätt sätt? tacksam för förslag!

/Jakob
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Du kan ju börja med att ta bort ventilkåpa och svänghjulskåpa och kolla om du ser rester av den andra muttern.Ta en magnet och rota runt med.Och se till att dra åt muttrarna vid nästa ventiljustering;)
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Jag hade börjat med att leta efter den andra muttern under tändkåpan, hittar du den inte där så ut med motorn och lyft på ventilkåpan eller vad den heter och leta där.
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Du kan ju börja med att ta bort ventilkåpa och svänghjulskåpa och kolla om du ser rester av den andra muttern.Ta en magnet och rota runt med.Och se till att dra åt muttrarna vid nästa ventiljustering;)

Vilken är svänghjulskåpan? Har inte så mycket koll på det där! :tungan
Jo tack det ska jag komma ihåg haha

Jag hade börjat med att leta efter den andra muttern under tändkåpan, hittar du den inte där så ut med motorn och lyft på ventilkåpan eller vad den heter och leta där.

Tändkåpan, heter den "Ignition cover" på engelska? Sitter här med en verkstadsmanual från 2003 och försöker reda ut vart man skall kolla, har inte så mycket koll på det där som sagt! Är det förövrigt samma motor på 05:an som på 03:an?

Ett problem är ju att det antagligen inte är en mutter kvar utan snarare 18 små metallflisor från muttrarna, är lite orolig att dessa kan ha hamnat lite vart som helst!

/Jakob
 
Last edited:

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Min hojj är svårstartad som fan, när den är kall. Men den startar på första kicken när den är varm. Då borde det inte vara något så simpelt som tändstiftet. Ventilerna är kollade och är bra. Troligen är det luft/bränsteskruven som sitter galet. Är det någon som vet hur den ska stå??
 

Afa

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Ort
tibro
Hoj
Triumph 800xc -14
min 660 är svårstartad varm som kall sen jag bytte till rally kammen, vart sitter luftskruven på min hoj och hur ska den stå?? Jag har rallykam och sebring slipon och högfartsmunstycke 172
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Uppföljning på de två "borttappade" ventilmuttrarna del 1
Lämnade in 525:an hos mcsport i arlanda igår, mycket bra service på det stället förövrigt bör väll tilläggas! Första gången jag har med dom att göra.

Hursomhelst Johan på verkstaden rev ner cykeln idag resultatet var detta:
En mutter hade fastnat i vattenpumpen, pumpen skär, kamkjedjan går av, märken inne i motorn av kedjan (som gick att slipa till=tur!) och möjligt att två ventiler blivit böjda men det får man svar om senare i veckan!

Slutsats: se nu till att skruva till dom muttrarna så in i f-n nästa ventiljustering!! :huvet

Just det.. priset också: runt 7-8 tusen! :död
Billigt med tanke på vad som hänt dock...

Men som det heter... ja e int bitter!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Uppföljning på de två "borttappade" ventilmuttrarna del 1
Lämnade in 525:an hos mcsport i arlanda igår, mycket bra service på det stället förövrigt bör väll tilläggas! Första gången jag har med dom att göra.

Hursomhelst Johan på verkstaden rev ner cykeln idag resultatet var detta:
En mutter hade fastnat i vattenpumpen, pumpen skär, kamkjedjan går av, märken inne i motorn av kedjan (som gick att slipa till=tur!) och möjligt att två ventiler blivit böjda men det får man svar om senare i veckan!

Slutsats: se nu till att skruva till dom muttrarna så in i f-n nästa ventiljustering!! :huvet

Just det.. priset också: runt 7-8 tusen! :död
Billigt med tanke på vad som hänt dock...

Men som det heter... ja e int bitter!

Du såg inte Ossian,s "Useless scum" svarta Duke där?
Den är tydligen inne för kolv/cylinder byte!
 

Hi-ho

Guest


Just det.. priset också: runt 7-8 tusen! :död
Billigt med tanke på vad som hänt dock...

Det är ju aldrig roligt att behöva lägga ut dessa pengar, särskillt inte så här inpå sommaren..

Hoppas det blir bra, och att inte notan springer iväg mer.
//J..
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top