Mektips - Frågor & Svar - KTM

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Dekompen?...en polare sa samma sak...men ja förstår inte riktigt hur den ska kunna föra sånt oväsen...var i min ihopsättning av motorn gick det fel för att autodekompen ska börja låta så?
Jag har jämfört motorljud med en polares hoj (en 525:a -04) och hans maskin tickar inte sådär högt. Så något är definitivt fel.

Kan någon snabbt beskriva vad felet på/kring dekompen är och hur jag snabbt åtgärdar det?

har du för låg tomgång så går autodekompen in o då tickar det rätt mycket. o det sägs inte vara hälsosamt alls :)
 

Tompe525

mr fix-it wannabe
Gick med
17 May 2007
Ort
Strömsund
Hoj
KTM 525 -05
Den tickar när man gasar på också....tickande följer motorvarvet. Jag vet att det solklart låter som om ventilspelet är för stort men jag har som sagt justerat det tre ggr efter konstens alla regler...och jag har kört och skruvat KTM 4-takt sen 2003 så det är inte nåt rookiemisstag jag gjort heller..tänkte om någon råkat ut för samma sak. Om tickandet följer motorvarvet även upp till 4000 rpm kan det då fortfarande vara dekompen som är boven i dramat?

Tillägas bör även att jag har tomgången ställd ganska högt för att minska risken för motorstopp i långsamma partier av skogen eller på banan.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Den tickar när man gasar på också....tickande följer motorvarvet. Jag vet att det solklart låter som om ventilspelet är för stort men jag har som sagt justerat det tre ggr efter konstens alla regler...och jag har kört och skruvat KTM 4-takt sen 2003 så det är inte nåt rookiemisstag jag gjort heller..tänkte om någon råkat ut för samma sak. Om tickandet följer motorvarvet även upp till 4000 rpm kan det då fortfarande vara dekompen som är boven i dramat?

Tillägas bör även att jag har tomgången ställd ganska högt för att minska risken för motorstopp i långsamma partier av skogen eller på banan.

nu vet jag inte exakt hur dekompen fungerar men kan den ha hakat sej kanske?

annars har jag tyvätt inga bra förslag :confused:
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Den tickar när man gasar på också....tickande följer motorvarvet. Jag vet att det solklart låter som om ventilspelet är för stort men jag har som sagt justerat det tre ggr efter konstens alla regler...och jag har kört och skruvat KTM 4-takt sen 2003 så det är inte nåt rookiemisstag jag gjort heller..tänkte om någon råkat ut för samma sak. Om tickandet följer motorvarvet även upp till 4000 rpm kan det då fortfarande vara dekompen som är boven i dramat?

Tillägas bör även att jag har tomgången ställd ganska högt för att minska risken för motorstopp i långsamma partier av skogen eller på banan.

Min polares 625 började klicka från autodekompen. Det var kamkedjesträckaren som hängt sig, kolla den.
 

Tompe525

mr fix-it wannabe
Gick med
17 May 2007
Ort
Strömsund
Hoj
KTM 525 -05
Kan det vara så?...att sträckaren hängt sig?....måste kollas omedelbart....tack för tipset! Å tack ni andra för snabba svar!
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Nån i linköpingstrakten som kan tänka sig att hjälpa till med ventiljustering på en 525 SX -05? Är osäker på hur jag ska göra så jag skulle vilja vara med och lära mig! Verkstad, verktyg, kaffe/öl o pengar finns att tillgå. MVH Andreas / 0739-414229
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Har precis kört 5 timmar nu sedan hojjen 525:an var inne på en stor service. Ska byta olja men pluggen sitter som berget... lite irriterande med alla dessa små skitproblem men hur ska man göra? Kanske ta upp den på verkstaden på jobbet och försökta med lufttrycksdragaren? Det verkar lite som att killen på verkstaden gjort det..... tips på detta kompletta skitproblem mottages gärna!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Har precis kört 5 timmar nu sedan hojjen 525:an var inne på en stor service. Ska byta olja men pluggen sitter som berget... lite irriterande med alla dessa små skitproblem men hur ska man göra? Kanske ta upp den på verkstaden på jobbet och försökta med lufttrycksdragaren? Det verkar lite som att killen på verkstaden gjort det..... tips på detta kompletta skitproblem mottages gärna!

Vilken av pluggarna?

Knacka på pluggen några gånger med hammare.. Hjälper de inte så värm runt pluggen med värmepistol
 

TheDuke2

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Raufoss ,Norge
Hoj
2004 KTM Duke II ,2007 KTM 525EXC, Honda TRX450R
Det er helt normalt at denne pluggen setter seg p.g.a varme o.s.v ,jeg bruker trykkluftsdrager til å skru den ut med hver gang ,bare kjør på med fullt trykk.
Men skru den for all del ikke inn igjen med trykkluftsdrageren.
Ellers kan man jo også bruke en slagtrekker.
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
HEJ!

Jag håller på å ställa mina ventiler, men ventiljävlarna känns ju aldrig lösa! Har känt en jävla massa gånger när kolven varit uppe, men de blir aldrig lösa, förutom de främre som blir lösa ibland när kolven är nånstans halvvägs nere. Vad är fel? Så här var det sist också, men då var det en man som tog fram det övre dödläget åt mig, vips så funkade det.
Har kollat efter jacket i hålet där, och har sett det ett flertal gånger men ventilerna känns inte slappa för det. Är det typ 1mm på vägen som ventilerna känns slappa? eller nåt :huvet
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
HEJ!

Jag håller på å ställa mina ventiler, men ventiljävlarna känns ju aldrig lösa! Har känt en jävla massa gånger när kolven varit uppe, men de blir aldrig lösa, förutom de främre som blir lösa ibland när kolven är nånstans halvvägs nere. Vad är fel? Så här var det sist också, men då var det en man som tog fram det övre dödläget åt mig, vips så funkade det.
Har kollat efter jacket i hålet där, och har sett det ett flertal gånger men ventilerna känns inte slappa för det. Är det typ 1mm på vägen som ventilerna känns slappa? eller nåt :huvet

Ställde nyss ventilerna, och nu har dett gått ett antal ventiljusteringar sen den första! Upplever samma problem som nill0w, ventilerna blir aldrig lösa, hålet syns, skruvar in skruven, ställer ventilerna (som inte är lösa) sätter allt på plats, vist det funkar men det känns inte 100, när hojjen hade varit inne på service kändes den betydligt jämnare till gången och mer lättstartad! Visst, det finns väll två övre lägen men hur stor är chansen att det blivit fel läge varje gång? :va . Sedan det faktum att det ej går att snurra runt kolven "ett helt varv runt", ska det vara så? Tar stopp halvvägs! Det kanske krävs någon magisk hand till detta.. :tummenner
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Har inte förstått det med kolvens låsning? Ska man kunna skruva in den befintliga skruven djupare än vanligt när man har dödläge?? Eller ska man ta en klenare skruv?? Brukar skita i att skruva in skruven. Det går ju bra att hitta dödläget ändå, tycker jag....

rookie-fråga :tungan
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Har inte förstått det med kolvens låsning? Ska man kunna skruva in den befintliga skruven djupare än vanligt när man har dödläge?? Eller ska man ta en klenare skruv?? Brukar skita i att skruva in skruven. Det går ju bra att hitta dödläget ändå, tycker jag....

rookie-fråga :tungan

Du skall byta till en längre,som går att skruva in i hacket på vevaxlen.
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Du skall byta till en längre,som går att skruva in i hacket på vevaxlen.
Mjaaaa... stämmer på LC4'an men inte på RFS'en. Skruven som sitter där har en bricka bakom sig; lossa skruven, ta bort brickan, skruva tillbaka skruven då veven står rätt och vips så är allt låst. Med lite pill och en ficklampa så går det faktiskt att se anvisningen i veven om man kollar in i hålet.

.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Mjaaaa... stämmer på LC4'an men inte på RFS'en. Skruven som sitter där har en bricka bakom sig; lossa skruven, ta bort brickan, skruva tillbaka skruven då veven står rätt och vips så är allt låst. Med lite pill och en ficklampa så går det faktiskt att se anvisningen i veven om man kollar in i hålet.

.

Aha,fel av mig.

:Antecknariminlärdomsbok
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Rätta mig om jag har fel men om skruven är inskruvad hela vägen ska kolven vara i rätt läge och sen är det bara att ställa ventilerna? Eller finns det flera olika hål... :gnissla
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Rätta mig om jag har fel men om skruven är inskruvad hela vägen ska kolven vara i rätt läge och sen är det bara att ställa ventilerna? Eller finns det flera olika hål... :gnissla
Det finns bara ett spår för låsskruven,men du måste ändå se till att ha motorn i kompläge.Du kan låsa den ett varv fel också.
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Det finns bara ett spår för låsskruven,men du måste ändå se till att ha motorn i kompläge.Du kan låsa den ett varv fel också.

Ok, och att kompläget är i märker man på att ventilerna är lösa? Om vi t.ex. säger att motorn är i fel läge, och man ska få den till rätt läge, hur är tillvägagångssättet då? Ha i högsta växeln och snurra på hjulet ett varv så att kolven åker runt ett varv? Den går ju inte att snurra runt ett varv på min hoj, ner nästan hela vägen går men sen tar det stopp, ska det vara så? Många "dumma frågor" Men vill veta säkert! Tacksam för svar!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top