Mektips - Frågor & Svar - KTM

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Har precis inhandlat mig en KTM duke2 -05 och nu måste jag ha något stöd till hojen. Till sportisarna har man ju depåstöd, är det samma till ktm:arna eller:va

Har sett att många har nått slags stöd under ramen. Vad är "the shit" egentligen?? Tanken är väl mest att ha det till att byta lite däck och serva...

EDIT: Är det ett sånt man ska ha? Vilket isf. De har en motocross/enduro- och en supermotomodell

KTM lanserade nyligen en mekpall just för motard dvs lite lägre än cross/enduropallarna.

Men du skall köpa dig en riktig crosspall, stabil och går aldrig sönder...

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jag fick inte upp en 625a på min crosspall, den va för låg...Fick lyfta upp den, o de är ju onödigt o göra hela tiden

Hi-ho

Guest
På min cross-pall/lyft, så bytte jag ut orginalplattan, mot en tunn rostfri plåt på 3mm, och då kom den under ramen på 525:an, utan att man behöver lyfta den.
//J

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
HEJ!
Jag ska klyva motorn på min 525a ikväll och plocka ur vevpartiet. Vad kommer jag stöta på för problem? Något man behöver specialverktyg till? Typ svänghjulet dårå, och isf vilket?

Tack å hej!

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
HEJ!
Jag ska klyva motorn på min 525a ikväll och plocka ur vevpartiet. Vad kommer jag stöta på för problem? Något man behöver specialverktyg till? Typ svänghjulet dårå, och isf vilket?

Tack å hej!

Varför ska du göra det? Hur många timmar har den gått?

(Bara nyfiken)

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Hej!

Har haft isär min motor och renoverat lite. Den funkade jättebra, ett tag, men nu får jag inte i femman och sexan. Det blir som ett friläge där femman borde vara. Växellådan såg fin ut när jag rev allt. Har nåt hoppat snett kanske?

j.sehlin

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Hoj
KTM 525 -05 EXC/SM
HejHej"

Tänkte byta olja och filter på min 525a nu idag.

De är bara de att ägaren före har dragit oil screen pluggen som sitter undermotor rund så ja får inte bort den för tillfället.
Men om ja gör rent den andra och byter olja och filter så borde de vara hyffsat grönt att köra ändå väl ?

Får ja ut all olja genom pluggen som sitter bak på motorn?
Ja behöver inte öppna pluggen som sitter under motorn för att få ut all olja?

Tackpåförhand // JS

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Du kan köra utan att rengöra silen vid varje oljebyte, men den kommer ju inte vara lättare att få bort nästa gång heller. Du får ut all olja genom filter och pluggen bak på motorn.

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Du kan köra utan att rengöra silen vid varje oljebyte, men den kommer ju inte vara lättare att få bort nästa gång heller. Du får ut all olja genom filter och pluggen bak på motorn.
Mjaaaa.... nästan all är nog lite så där messerschmittigt korrekt. :tungan :)

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Haha, du får rätt.
All olja är jävligt svårt att få ur motorn, vare sig du tar loss den silen eller inte - men fullt tillräckligt mycket iaf. ;)

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
HejHej"

Tänkte byta olja och filter på min 525a nu idag.

De är bara de att ägaren före har dragit oil screen pluggen som sitter undermotor rund så ja får inte bort den för tillfället.
Men om ja gör rent den andra och byter olja och filter så borde de vara hyffsat grönt att köra ändå väl ?

Får ja ut all olja genom pluggen som sitter bak på motorn?
Ja behöver inte öppna pluggen som sitter under motorn för att få ut all olja?

Tackpåförhand // JS

har för mej att tipset är att bonka i en stor torx o sen försöka skruva ur den.

personligen fattar jag inte hur man lyckas göra den rund från första början... är ju rätt hård..

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
har för mej att tipset är att bonka i en stor torx o sen försöka skruva ur den.

personligen fattar jag inte hur man lyckas göra den rund från första början... är ju rätt hård..

Jag rekomendera en dorn och slå upp pluggen med, lättare och du slipper förstöra en torxnyckel. Gör detta gärna efter du har kört en sväng med maskinen, släpper lättare då.

För att undvika problemet igen så finns det en vanlig bultskalle att köpa för en ca 250 PIX, väldigt bra marginaler på den specialbulten...

Den där pluggen med insex är väldigt lätta att dra rund, man håller inte helt korrekt lutning på nyckeln och ofta drar man den för hårt.

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
sitter o funderar på o riva ner min motor. finns det några kända svaga punkter som man ska kolla extra noga på och eventuelt byta?

har gått ca 130 timmar nu.

jimmy78

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
R1
Dåligt med svar ang bestyckning...
Vad kör ni med för bestyckning med helsystem på 525exc?
Kör själv med 180/45 Nål OBDTR steg 4,två varv på blandskruv.
Upplever en hel del avgassmällar vid gasavslag, Några tips??

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
hade inte jag en tråd om det...... hmm... hålen ska vara näst högst.. har jag i alla fall... har oxå 45 i lågfart men huvud munstycket vetefan..

jimmy78

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
R1
Dåligt med svar ang bestyckning...
Vad kör ni med för bestyckning med helsystem på 525exc?
Kör själv med 180/45 Nål OBDTR steg 4,två varv på blandskruv.
Upplever en hel del avgassmällar vid gasavslag, Några tips??

KOM IGEN NU!!! Är det bara Chukabowa som har lite halv koll på vad han har för munstycken och nål. Måste finnas en hel del här som bänkkört sin hoj.
Vad kör ni med för bestyckning???

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
KOM IGEN NU!!! Är det bara Chukabowa som har lite halv koll på vad han har för munstycken och nål. Måste finnas en hel del här som bänkkört sin hoj.
Vad kör ni med för bestyckning???

Kan säga med en gång att 45 (original) är alldeles för lågt. har 50 i min och jag har bara slipon.

Rasorblade på Marks konto

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept