Mektips - Frågor & Svar - KTM

jidevag

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
KTM 450 EXC -04
Har ett problem med min KTM 450 exc som uppsått ganska nyligen, det började smått med att den började rycka när man drog på, tänkte inte så mycket mer på det men sedan började det mer och mer och då märkte jag att det var just på 4ans växel och när man drog på hårt, den går att ligga lugnt på.
Är det någon som kan guida mig vad det är jag behöver beställa så jag kan plocka ner motorn och fixa detta?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har ett problem med min KTM 450 exc som uppsått ganska nyligen, det började smått med att den började rycka när man drog på, tänkte inte så mycket mer på det men sedan började det mer och mer och då märkte jag att det var just på 4ans växel och när man drog på hårt, den går att ligga lugnt på.
Är det någon som kan guida mig vad det är jag behöver beställa så jag kan plocka ner motorn och fixa detta?

Bara att riva hela motorn...Troligast har drivdoggarna blivit snenötta och kliver då ur vid högre belastning,, Brukar även smälla rakt av på ktm så troligast ligger en klack lös i lådan:gnissla Du får riva först ,,och beställa sedan tur att ktm har billiga prylar:tummenupp
 

jidevag

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
KTM 450 EXC -04
Bara att riva hela motorn...Troligast har drivdoggarna blivit snenötta och kliver då ur vid högre belastning,, Brukar även smälla rakt av på ktm så troligast ligger en klack lös i lådan:gnissla Du får riva först ,,och beställa sedan tur att ktm har billiga prylar:tummenupp

Okej, tackar, har en kompis som ska hjälpa mig med det när jag har tid, men är det ett svårt jobb att byta dom?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Okej, tackar, har en kompis som ska hjälpa mig med det när jag har tid, men är det ett svårt jobb att byta dom?

Ja att riva en motor och få den rätt ihopsatt är ju det svåraste man kan hitta på!! Han som ska hjälpa dig måste ha stor erfarenhet!! Och verkstashanbok måste inhandlas även om man är van mekaniker, lätt att sätta skims fel och dra fel moment. Du måste även skaffa avdragare till svänghjulet
 

minirider

Guest
Har en ktm 525 exc-05 som läcker vid packningen bakom drevet. Hur gör man för att byta den packningen på enklaste sättet?.....
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har en ktm 525 exc-05 som läcker vid packningen bakom drevet. Hur gör man för att byta den packningen på enklaste sättet?.....

Du drar in skruvar genom packboxen och drar u p-boxen i dom med tång.. bra skruv är ex gippsskruv mod fingängad (plåtregelskruv) Vilken skruv som hellst går bra ,,,bara testa OBS se upp så du inte gör ripor på drevaxeln med skruvspettsen!!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tack för tipset Boost

NGK stifft har suttit på sen jag fick den, har fått köpa 3st likadana eftersom dom bränns, dom var jävligt dyra 200spänn styck. Å det är ju inte roligt att lägga ut 600 spänn på 30 timmars körning på bara stifft.

Hade 180 munstycke i den , köpte nya 172 är det för litet?

Jag har en låda NGK EIX värstingstift för 100kr/st om du behöver.....

För övrigt så återfinner du original bestyckning i handboken, har du ingen papperskopia så finns den i piratbukten som PDF.

Du drar in skruvar genom packboxen och drar u p-boxen i dom med tång.. bra skruv är ex gippsskruv mod fingängad (plåtregelskruv) Vilken skruv som hellst går bra ,,,bara testa OBS se upp så du inte gör ripor på drevaxeln med skruvspettsen!!

Den metoden har jag faktiskt aldrig testat men det brukar inte behövas på EXC. Några knack med en smal skruvmejsel så brukar boxen gå att lirka ut.

För övrigt är inte läckande pbox på utgående axel ett fel utan det är KTM teknikernas hämnd för att de inte fick montera scottoiler....
 
Last edited:

Metalizer

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Grums
Hoj
crf 450 Motard
Tjena! Har en ktm 125 exc som ska in på besiktning snart och undrar om det är nödvändigt att strypa ner den för det. Har ostrypt nu(25kw?) i den nu och behöver isåfall strypa den till 4kw står det i papprena. Men går det att strypa själv på något sätt eller måste jag ha en speciell strypningssats till det?

Edit: Såg först nu att det fanns en hel avdelning för 125:eek:r, men men..
 
Last edited:

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Sthlm/spånga
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
Beror ju lite på vad man har för besiktningsgubbe också.
När jag besiktiga qvarnan flina han bara o sa "denhär går ju bra"

Edit: välkomen till sporthoj också :tummenupp
 

Metalizer

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Grums
Hoj
crf 450 Motard
Beror ju lite på vad man har för besiktningsgubbe också.
När jag besiktiga qvarnan flina han bara o sa "denhär går ju bra"

Edit: välkomen till sporthoj också :tummenupp


Haha ja, får hoppas man har turen med sig.:)

Tackar!

fler svar uppskattas..
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Min varningslampa för bränslenivån lyser fast jag har full tank..slocknar dock efter en stund...vad kan vara fel?
Skulle tro att det är förväntat beteende. Nu antar jag att det gäller din SD och att den funkar p.s.s. som min SuMo, d.v.s. det tänds en liten gul lampa då det börjar bli dags.

På SuMo'n är det så att om displayen visar hur många km du kört sen lampan tändes och du tankat så kan du släcka lampan omedelbums genom att trycka in Set-knappen och hålla den inne. Eller så strutar du i det så löser det sig som du själv upptäckt kemiskt.

Man skulle också evetuellt - om man vill vara liiiite elak så här på måndagsmorgonen - drista sig till att uttrycka det som..... RTFM :rolleyes: :)

.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Nu tänkte jag på´t igen och härja ;)

Frågade tidigare i tråden om mina elstarts-/batteri problem med min Ktm 640. De har tyvärr inte blivit någon bättring trots nytt batteri, nytt startrelä.

Det känns ju uppenbart att den inte laddar vid körning. Den funkar ju klockrent tills dess att batteriet är slut. Så det tycker jag låter som att generatorn gått.

Ett annat tips jag fått är att det kanske är laddregulatorn som är paj. Så min fråga är egentligen om det kan vara så att uppladdningen av batteriet slås ifrån om laddregulatorn är paj? Alltså att det finns ytterligare en fail-safe för att det inte ska överladdas?

I så fall kanske det räcker att byta den (vart den ny sitter hehe)?

(helt väck på mek btw)
 

robin_lindsten

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2008
Ort
Västerås
Hoj
2004 KTM 640 Prestige
hej har en ktm 640 prestige -04
och vänster grenrör låsnar från skarven och börjar att läcka och det spelar ingen roll hur mycket jag drar åt skruven går att vicka på rör iaf.
Nån som har nån ide på att lösa problemet??
Skruvade isär det och det värkar sitta något mjukt matrial där i.
mvh Robin
 

RobRas

Guest
Tog min första rediga runda idag med min KTM 625SMC -05. Gick inte så bra, när jag hade en 1km kvar så nöp det till och började rassla. Stängde av motorn så fort som möjligt. Drog igång den igen hemma för att lokalisera var ljudet kom ifrån och det var från toppen, lät det som. Ibland går det inte att snurra runt motorn, kolven som har skurit? Det rycker även i kedjan när man försöker snurra runt startmotorn, trots att den var i friläge. Har ni några ideér på vad som kan vara fel? Skuren kolv/cylinder, trasig växellåda, dåliga ventiler?

EDIT: Plockade ner lite saker och kollade på ventilerna. Det enda jag lade märke till var att dekompen fastnar i ett visst läge, ganska högt upp.. Så ska det inte vara? Den ska fjädra tillbaka?
 
Last edited:

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
hej har en ktm 640 prestige -04
och vänster grenrör låsnar från skarven och börjar att läcka och det spelar ingen roll hur mycket jag drar åt skruven går att vicka på rör iaf.
Nån som har nån ide på att lösa problemet??
Skruvade isär det och det värkar sitta något mjukt matrial där i.
mvh Robin

http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3863325&postcount=866

är det samma problem?
jag "löste" det tillfälligt genom att vålda in röret och dra åt hårt som fan.
 

robin_lindsten

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2008
Ort
Västerås
Hoj
2004 KTM 640 Prestige

robin_lindsten

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2008
Ort
Västerås
Hoj
2004 KTM 640 Prestige
Bekymer med orginal förgasaren den dör när jag bromsar hårt och håller in kopplingen, den skiftar i varvtal på tomgången beroende på hur mycket soppa jag har i tanken. samma symtom som när man har soppa kranen avstängnd, så längem man gasar så går den som den ska.
jag har bytt en o-ring för att den flödade över hela tiden och det blev lite bättre.
någon som har haft samma bekymmer??
MVH Robin
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bekymer med orginal förgasaren den dör när jag bromsar hårt och håller in kopplingen, den skiftar i varvtal på tomgången beroende på hur mycket soppa jag har i tanken. samma symtom som när man har soppa kranen avstängnd, så längem man gasar så går den som den ska.
jag har bytt en o-ring för att den flödade över hela tiden och det blev lite bättre.
någon som har haft samma bekymmer??
MVH Robin

Sänk flotörnivån 1mm . Den flödar över vid inbromsning och soppan letar sig in i insuget. Ställ genast ner:tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top