Mer hästar i s1000rr?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det är inte ofta jag känner samma glädje som 2003-2005 men idag gör jag det.
Och jadå, jag minns skjutspinnarna.

Effekt är väl en produkt av vridmoment gånger varvtal + tusen andra faktorer. Så antingen höjer man vrid med turbo eller lustgas eller så höjer man varvtalet. Motorn exploderar till slut oavsett metod.

Man kan fundera på hur mycket vrid per liter man har, ligger man över 0,11Nm/liter så blir det dyra hästar att få ut mer vrid utan tvångsmatning har jag hört.

Men så finns det ju de som vet också, den skaran tillhör inte jag.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Det är inte ofta jag känner samma glädje som 2003-2005 men idag gör jag det.
Och jadå, jag minns skjutspinnarna.

Effekt är väl en produkt av vridmoment gånger varvtal + tusen andra faktorer. Så antingen höjer man vrid med turbo eller lustgas eller så höjer man varvtalet. Motorn exploderar till slut oavsett metod.

Man kan fundera på hur mycket vrid per liter man har, ligger man över 0,11Nm/liter så blir det dyra hästar att få ut mer vrid utan tvångsmatning har jag hört.

Men så finns det ju de som vet också, den skaran tillhör inte jag.

0,11Nm/liter av vad? Cylindervolym? Du vet att en modern sporthoj har runt 120Nm per 1000cc?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Verkar som just vridet för hojar utan turbo har inte ökat så värst mkt de senaste 30 åren. Min lätt moddade gamla FZR gav strax över 100 Nm i bänk och vad jag minns så gav min förra R1 inte mer när jag bänkade den.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
100Nm är en mänsklig rättighet. 120 är jävligt bra.
Som riktmärke.

Det första man ska tänka på innan man börjar trimma är.... Är alla hästar hemma?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
100 Nm? Det säger ju ingenting om man inte vet vid vilket varvtal. Varför bry sig öht om Nm?
En gammal tant kan utveckla 1000 Nm med en tillräckligt lång hävarm (lågt varvtal).

Dags att spåra ur tråden på riktigt! :D
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
100 Nm? Det säger ju ingenting om man inte vet vid vilket varvtal. Varför bry sig öht om Nm?
En gammal tant kan utveckla 1000 Nm med en tillräckligt lång hävarm (lågt varvtal).

Dags att spåra ur tråden på riktigt! :D

Fast det är väl Nm som säger allt om hur hojen är att köra, i och för sig är det som du säger att man vill ju se kurvan kopplat till varvtalet.
Men är det något man ska bry sig om så det väl vridmomentet, annars måste jag tillbaka till skolbänken :va
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vridmoment multiplicerat med varvtal är hästkrafter. Av det kan man se att massor av vridmoment som inte roterar inte gör nån nytta.
Hästkrafter flyttar fordon, vridmoment förstör saker. Alltså, mer varv är bra skit.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Fast det är väl Nm som säger allt om hur hojen är att köra, i och för sig är det som du säger att man vill ju se kurvan kopplat till varvtalet.
Men är det något man ska bry sig om så det väl vridmomentet, annars måste jag tillbaka till skolbänken :va

Det är effekten du känner i kroppen när du kör. Den är produkten av vrid och varvtal.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det är effekten du känner i kroppen när du kör. Den är produkten av vrid och varvtal.

Sant.
Tänkte mest på att det är vridmomentet du mäter, och effekten räknas fram utifrån det.
Vridmomentskurvan säger en del om hur motorkaraktären kommer att upplevas, så helt oviktigt är det ju inte.
Men, helt rätt, det är ju utfört arbete per tidsenhet som roterar bakhjulet, och det du känner i kroppen, så mer varv är bra skit :)
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Sant.
Tänkte mest på att det är vridmomentet du mäter, och effekten räknas fram utifrån det.
Vridmomentskurvan säger en del om hur motorkaraktären kommer att upplevas, så helt oviktigt är det ju inte.
Men, helt rätt, det är ju utfört arbete per tidsenhet som roterar bakhjulet, och det du känner i kroppen, så mer varv är bra skit :)

Den där kurvan med vridmoment på y-axeln har ju varvtal på x-axeln.
Känslan du upplever beror på vart på momentkurvan maxvridet ligger samt vart på effektkurvan maxeffekten ligger.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Den där kurvan med vridmoment på y-axeln har ju varvtal på x-axeln.
Känslan du upplever beror på vart på momentkurvan maxvridet ligger samt vart på effektkurvan maxeffekten ligger.

Ja, överens om det.
Och det kan ge rätt roliga tankar.
För om man "bromsar" fast till exempel en bil, så precis innan däcken släpper, och börjar spinna, så har man förmodligen ett ganska högt vridmoment, men utvecklar 0 hästkrafter på bakhjulen.
All effekt blir väme någonstans mellan vevaxeln och däcken :)
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Ja, överens om det.
Och det kan ge rätt roliga tankar.
För om man "bromsar" fast till exempel en bil, så precis innan däcken släpper, och börjar spinna, så har man förmodligen ett ganska högt vridmoment, men utvecklar 0 hästkrafter på bakhjulen.
All effekt blir väme någonstans mellan vevaxeln och däcken :)

https://www.youtube.com/watch?v=oebzAIZEfxQ

Ungefär så?

On topic:
Har svårt att begripa att toppfart är viktigt på en mc, det är ju accet som är gött.
Att en S1000RR inte räcker till att acca med är ju tokigt. Dreva ned en kugg fram bara så känns det lite roligare igen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Verkar som just vridet för hojar utan turbo har inte ökat så värst mkt de senaste 30 åren. Min lätt moddade gamla FZR gav strax över 100 Nm i bänk och vad jag minns så gav min förra R1 inte mer när jag bänkade den.

Så är det, fysiken sätter begränsningar. Som jag förstått det så är den främsta anledningen till de ökande effekterna att materialkunskapen ökat väsentligt sedan åttiotalet, grejerna tål helt enkelt att varvas mycket mer nu.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det är effekten du känner i kroppen när du kör. Den är produkten av vrid och varvtal.

Det var lite detta mina ytliga tankar ville förmedla: blir kvoten 0,11 eller högre så får man nog satsa på varvtalshöjning snarare än att porta topp. Men återigen: jag KAN inget.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top