Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Passa dig för 250-sexan. Mycket trevlig motor att köra, men hade ett fel på kamsmörjningen. Kammarna gick ned sig. Var en dyr historia för mercedes. Åas lär man inte hitta ngn bil med en fungerande sån motor till salu längre, av samma orsak. Däremot kan man hitta en rostfri W123 250 som sovit törnrosa i ngn lada pga av skuren kam, sen kan man stoppa i en 230 bensin, 240D eller 300D-motor i den och regbesiktiga. Då har man en fin sommarbil!
Ska man åka bensin är nog 230-snurran det klokaste. Den motorn är ju också lätt att stoppa i en 200, besiktningen märker knappast det.
Den roligaste bensinmotorn är ju förstås 280. Men det är större chans att hitta en 200 i bra skick. Ballaste motorn tycker jag är 300D turbo. Alltså OM617A. En sån köper man enklast från USA via Ebay.
Som många skriver är det rost man ska kolla efter, inte pga av att denna kaross rostade mer än andra bilar från den tiden, tvärtom var de bättre än genomsnittet. Men vi pratar ju om bilar varav många idag är över 30 bast. Kör man bil i saltslask så är det bara en tidsfråga innan en bil rostar. Ang rost på W123 så är det så gott som enbart via hålrum och spalter det startar. Så en hålrumsbehandling är mycket effektiv, dessutom finns det dräneringar som är viktiga att hålla rena, tex vid huvgångjärnen, takluckan, sparklådor, luftintaget till klimatanläggningen och reservhjulsbalja mm. Dräneringarna undertill kollar man enklast med en penna varje gång man tvättar bilen, det sitter gummiläppar som aggerar backventiler i dessa, man kollar att dessa går isär mha att trycka igenom tex den trubbiga änden på en blyertspenna.
Bästa forumen för W123 är de amerikanska tycker jag, där kan du lära dig mycket.
Tex
www.benzworld.org/forums/w123-e-ce-d-cd-td/
http://mbworld.org/forums/e-class-w123-84/
Mycket diesel
http://www.peachparts.com/shopforum/
Ska man åka bensin är nog 230-snurran det klokaste. Den motorn är ju också lätt att stoppa i en 200, besiktningen märker knappast det.
Den roligaste bensinmotorn är ju förstås 280. Men det är större chans att hitta en 200 i bra skick. Ballaste motorn tycker jag är 300D turbo. Alltså OM617A. En sån köper man enklast från USA via Ebay.
Som många skriver är det rost man ska kolla efter, inte pga av att denna kaross rostade mer än andra bilar från den tiden, tvärtom var de bättre än genomsnittet. Men vi pratar ju om bilar varav många idag är över 30 bast. Kör man bil i saltslask så är det bara en tidsfråga innan en bil rostar. Ang rost på W123 så är det så gott som enbart via hålrum och spalter det startar. Så en hålrumsbehandling är mycket effektiv, dessutom finns det dräneringar som är viktiga att hålla rena, tex vid huvgångjärnen, takluckan, sparklådor, luftintaget till klimatanläggningen och reservhjulsbalja mm. Dräneringarna undertill kollar man enklast med en penna varje gång man tvättar bilen, det sitter gummiläppar som aggerar backventiler i dessa, man kollar att dessa går isär mha att trycka igenom tex den trubbiga änden på en blyertspenna.
Bästa forumen för W123 är de amerikanska tycker jag, där kan du lära dig mycket.
Tex
www.benzworld.org/forums/w123-e-ce-d-cd-td/
http://mbworld.org/forums/e-class-w123-84/
Mycket diesel
http://www.peachparts.com/shopforum/
Last edited: