Har haft några C124 vilka jag var mkt nöjd med. Förutom baksätet, som ändå är helt ok för att vara en coupé, är den mer eller mindre lika praktisk som sedanen W124. Vilket iofs inte är så konstigt då det är samma bil fast med 8 cm kortare hjulbas och lägre tak. Vissa coupéspecifika delar kan dock vara mkt dyra som t.ex. samtliga rutor.
Stalltipset här är den fyrcylindriga 220-maskinen som är en vettig kompromiss mellan ekonomi och prestanda.
Jämfört med W123 är W124 en modernare konstruktion, på gott och ont. Kvalitet och gedigenhet anser jag vara i princip likvärdig.
W124-serien var den sista E-klassen konstruerad enligt den gamla hederliga skolan(läs: innan designchefen Bruno Sacco gick i pension). 1997 var bara 124-cabben kvar i produktion och de sista 124rna lämnade bandet.
De sista mercedesmodellerna av denna skola var S-klass W140(och coupén C140) och SL-cabben R129. 1998 lämnade de sista 140rna bandet och 2001 gick denna epok i graven i och med att de sista 129rna lämnade bandet.
Det är väl ungefär så här jag ser på Mercedes själv. Var stort fan fram till dess modellerna post-Sacco kom. Kändes som om Mercedes förlorade lite av sin själ då.
Kan tänka mig att vissa C124-delar kan vara dyra, men det är ju en hobbybil vi pratar om så det är mindre viktigt. Väsentligt är ju att det håller ihop och funkar. Jag är inte nån framstående mek, tyvärr.
Fina ex lär väl knappast gå ner i pris framöver så det börjar nog bli läge att slå till. Alternativet är ju en R129. Hade såklart varit än mer intressant på många sätt. Jag har dock fått för mig att C124 är bilkultur när den är som bäst.