Mercedes W123 (76-85)

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
En W123 230 -80, förgasare. Funkar det med vanlig 95 oktan eller måste man ha blyersättningsmedel i tanken? :va
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Fick ett otroligt sug efter en 123a när jag läste denna tråd och sökandet tog fart.
Fick ett tips om denna pärla från 1984 för ett par veckor sedan och idag blev hon min!
Det är i grunden en 200 bensin, nu konverterad till 300d med stt kitt och intercooler.
Manuell låda och 3,07 utväxling.
Rostfri nylackad i champagne metallic. (skitig på bild)
Mörkbeige felfri inredning med mittarmstöd och helträ.
14" barock fälgar till sommarn.

Är ganska nöjd just nu!
 

Bifogat

  • 300d.jpg
    300d.jpg
    91.3 KB · Visningar: 239

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Grattis!!

Någon som har koll på w116?

Hur är dessa jämfört med våra w123?

Och har det funnits några mercedes med soffa fram?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Fick ett otroligt sug efter en 123a när jag läste denna tråd och sökandet tog fart.
Fick ett tips om denna pärla från 1984 för ett par veckor sedan och idag blev hon min!
Det är i grunden en 200 bensin, nu konverterad till 300d med stt kitt och intercooler.
Manuell låda och 3,07 utväxling.
Rostfri nylackad i champagne metallic. (skitig på bild)
Mörkbeige felfri inredning med mittarmstöd och helträ.
14" barock fälgar till sommarn.

Är ganska nöjd just nu!
Stilig vagn. Upp med fler bilder! :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fick ett otroligt sug efter en 123a när jag läste denna tråd och sökandet tog fart.
Fick ett tips om denna pärla från 1984 för ett par veckor sedan och idag blev hon min!
Det är i grunden en 200 bensin, nu konverterad till 300d med stt kitt och intercooler.
Manuell låda och 3,07 utväxling.
Rostfri nylackad i champagne metallic. (skitig på bild)
Mörkbeige felfri inredning med mittarmstöd och helträ.
14" barock fälgar till sommarn.

Är ganska nöjd just nu!

Fasen vad kul. Ser fin ut! Den får du vara rädd om!
Har också STT-turbosatsen i min 300TD. Också med 3.07:1. Automat.
STT-satsen är dock originalutförande, utan IC.

Kan du visa lite bilder på IC-installationen
 
Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
W123 är lättmekad!

Oljefiltret har en bra placering. Inte under grenröret som på min förra toyota där man lätt brände sig. Spiller gör man heller inte då det är placerat i en liten "kopp", vilket också möjliggör att man kan byta filter utan att byta oljan som jag gjorde nu häromdagen.

Det var en fröjd att ställa ventilerna, endast en behöves justeras något. Allt var enkelt att komma åt. Stiften byttes samtidigt.

Automatlådetrycket är justerat.

Generatorremmen spänd.

Vinterdäcken på.

Imorgon blir det 30 mil i bilen =)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hade en w115 -68 med en OM617 motor från -76 som första bil. Jag tycker kompakten är trevligare än w115 och 617-motorn måste vara en av de bästa smådieslarna som någonsin byggts.

Den enda tvåhjulsdrivna bil jag haft som fortfarande är saknad.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hade en w115 -68 med en OM617 motor från -76 som första bil. Jag tycker kompakten är trevligare än w115 och 617-motorn måste vara en av de bästa smådieslarna som någonsin byggts.

Den enda tvåhjulsdrivna bil jag haft som fortfarande är saknad.

W115 är nice. Men chassie- och karossmässigt mer omständligt byggda på gott och ont.
Tex den dubbelelastiskt upphängda framvagnen på W115 är rätt cool. Fartdämpande rillor i vägen, eller tandmönstrad sidolinje på motorvägen märktes knappt på w115 :D Den avsedda resonansen uppstod aldrig.
Den sista 115 jag hade var en 1974 240D.

W123 är underhållsmässigt enklare att ha att göra med tycker jag. Tex byter man frontlampor inifrån motorrummet, motoroljefilter likaså. Inget oljebytande i insprutningspumpen, den är smord med motoroljan.
Oljebadsluftfiltret på w115 var dock fint. Förvisso mer slabb, men fodrade inga utbytesenheter som de moderna pappfilterinsatserna på W123.

Vinterpysslade lite med min 300TD i helgen som var. Ny termostat, flushade kylsystemet och ny kylvätska, samt monterade en ny grill, nytt emblem och ny stjärna. Har varit lite trött på finishen samt ett litet stenskott på min gamla grill i de 16 år jag ägt bilen, grillen är ju en sån detalj som rar blickarna till sig. Så känns skönt att ha fått upp den till samma stuns som resten av bilen. Har letat länge efter en ny tysktillverkad grill. Har inte vågat köpa ngn av alla kina-grillar som finns på Ebay. Den här är gjord av Ziegler vilket ska vara originalvalité. MB-Independent här i Sthlm hittade den åt mig. Emblem och stjärna köpte jag nytt MB original.

Första bilden är på gamla grillen. Stenskottet syns dock dåligt på bilden men sitter strax till vänster om emblemet. Jag ska prova att rikta ut skadan och sedan sälja iväg den grillen.Synd att slänga.
 

Bifogat

  • IMG_3236.jpg
    IMG_3236.jpg
    248.1 KB · Visningar: 212
  • IMG_3237.jpg
    IMG_3237.jpg
    245.2 KB · Visningar: 180
  • IMG_3241.jpg
    IMG_3241.jpg
    237.4 KB · Visningar: 214
Last edited:

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Vinterpysslade lite med min 300TD i helgen som var. Ny termostat, flushade kylsystemet och ny kylvätska, samt monterade en ny grill, nytt emblem och ny stjärna. Har varit lite trött på finishen samt ett litet stenskott på min gamla grill i de 16 år jag ägt bilen, grillen är ju en sån detalj som rar blickarna till sig. Så känns skönt att ha fått upp den till samma stuns som resten av bilen. Har letat länge efter en ny tysktillverkad grill. Har inte vågat köpa ngn av alla kina-grillar som finns på Ebay. Den här är gjord av Ziegler vilket ska vara originalvalité. MB-Independent här i Sthlm hittade den åt mig. Emblem och stjärna köpte jag nytt MB original.

Första bilden är på gamla grillen. Stenskottet syns dock dåligt på bilden men sitter strax till vänster om emblemet. Jag ska prova att rikta ut skadan och sedan sälja iväg den grillen.Synd att slänga.

Den är riktigt fin, din Merca :tummenupp

Till helgen ska jag hämta en 230 -80, ska bli spännande med en tysk kvalitetsbil igen. Har inte ägt någon sådan sedan jag sålde min VW 1303S -73 för en massa år sedan.
30k mil räknas väl knappt som inkörd? :va
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Den är riktigt fin, din Merca :tummenupp

Till helgen ska jag hämta en 230 -80, ska bli spännande med en tysk kvalitetsbil igen. Har inte ägt någon sådan sedan jag sålde min VW 1303S -73 för en massa år sedan.
30k mil räknas väl knappt som inkörd? :va
Nä, knappt provstartad ju, bara handla :)

MÅSTE hitta garage, och köpa W123 :)
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Tackar!
Här kommer lite fler bilder.
Ska jag vara helt ärlig så finns det lite småfix på den, tex stolsvärmen på förarplats, kopplingen behöver bytas, farthållaren funkar inte.
Men det första jag ska göra är att ställa ner pumpen för att få bättre tomgång.
 

Bifogat

  • 2011-11-18 10.26.41.jpg
    2011-11-18 10.26.41.jpg
    226.4 KB · Visningar: 234
  • 2011-11-18 10.26.30.jpg
    2011-11-18 10.26.30.jpg
    224.3 KB · Visningar: 446
  • 2011-11-18 10.25.54.jpg
    2011-11-18 10.25.54.jpg
    223.6 KB · Visningar: 716
  • 2011-11-18 10.25.39.jpg
    2011-11-18 10.25.39.jpg
    239 KB · Visningar: 236
  • 2011-11-18 10.25.29.jpg
    2011-11-18 10.25.29.jpg
    239.2 KB · Visningar: 263

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tackar!
Här kommer lite fler bilder.
Ska jag vara helt ärlig så finns det lite småfix på den, tex stolsvärmen på förarplats, kopplingen behöver bytas, farthållaren funkar inte.
Men det första jag ska göra är att ställa ner pumpen för att få bättre tomgång.

Tack för bilderna! Roligt att se hur IC-installationen är löst. Ser ju propert ut!

STT-kiten fanns med IC till 300GD men inte till W123, så din bil han ngn uppgraderat till IC.
På min kärra är det för fullt för att få plats med en IC framför kylaren. kondensor och fläkt till denna.
Men jag kör med STT originalinställningen på pump och wastegate, så då är det måttliga 40% effektökning och 0.6 bar. Så min bil får man köra som ett djur för att komma över 600C i egt före turbinen. Men förbättringar är ju alltid kul. Så jag har flummat lite på IC.
 

Bifogat

  • IMG_1639.JPG
    IMG_1639.JPG
    92.4 KB · Visningar: 242
  • IMG_1664.JPG
    IMG_1664.JPG
    92.2 KB · Visningar: 169
  • IMG_1662.JPG
    IMG_1662.JPG
    78.8 KB · Visningar: 291
  • IMG_1660.JPG
    IMG_1660.JPG
    77 KB · Visningar: 218

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Då var man ägare till en tysk pansarkryssare :tummenupp

230 -80, 30k mil som sagt. Generatorn laddar dåligt, ena frambromsen ligger an lite, men annars i körbart skick. Lite rost finns det, men förvånansvärt fin annars.
 

Bifogat

  • 20111119_110556.jpg
    20111119_110556.jpg
    212.4 KB · Visningar: 238
  • 20111112_120711.jpg
    20111112_120711.jpg
    127.6 KB · Visningar: 253

JOTAck

Kommer våren snart?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Trivsamma trivsamma T
Hoj
Laverda Jota 1980, Kawasaki ZZR1400 2006
Då var man ägare till en tysk pansarkryssare :tummenupp

230 -80, 30k mil som sagt. Generatorn laddar dåligt, ena frambromsen ligger an lite, men annars i körbart skick. Lite rost finns det, men förvånansvärt fin annars.

Fick ett otroligt sug efter en 123a när jag läste denna tråd och sökandet tog fart.
Fick ett tips om denna pärla från 1984 för ett par veckor sedan och idag blev hon min!
Det är i grunden en 200 bensin, nu konverterad till 300d med stt kitt och intercooler.
Manuell låda och 3,07 utväxling.
Rostfri nylackad i champagne metallic. (skitig på bild)
Mörkbeige felfri inredning med mittarmstöd och helträ.
14" barock fälgar till sommarn.

Är ganska nöjd just nu!


Otroligt stiliga vagnar som sagt. Är fortfarande på jakt efter en egen. Var och tittade på en coupé för ett par veckor sen, men den var inget att ha. Får nog höja budgeten ett par steg för att hitta en med det skicket man vill ha.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top