Metallkap

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kapar din bandsåg rätt i vinkel? Har en "likadan" Kinamaskin som används mycket ofta, men är det petigt att vinkeln blir rätt så åker bitarna in i svarv eller fräs för justering. Kan vara bandet som är slitet, men än så länge sågar det bra. F.ö. precis som du säger - tyst, sprutar inte gnistor och används mycket ofta. Klart prisvärd. Nackdelen kan vara att den stjäl mer golvyta än en klingkap - har min inskjuten under en bänk o drar fram den när det skall kapas. Funderat på ett hjulställ, men den kanske blir lite vinglig

Då den har kapat väldigt "rätt" kapade bla en 50 mm axel till snöslungan och den blev rätt i vinkel, Vad då väldigt liten avvikelse. Däremot tror jag att den kapar lite snett nu efter svetsningen men jag har inte utrett detta ännu för det kan ju också vara bandet som drar lite. Det jag märkt är att bandet är väldigt känsligt för om sågen kapar rakt och nu mer köper band på järnhandel hemma för dom har bra band och dom säljer Femi så jag tror det är original band. Bacho banden är betydligt sämre än banden som järnaffären säljer.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Har min bandkap fastskruvad på ett stadigt verktygsskåp med hjul. Ett par hopfällbara rullstöd. Betydligt stadigare än det hjulstativ sågen kom med. Bandkap+blått, skåp.JPG

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag köpte en såg för 3-4 år sen som jag tänkte göra iordning och ha här hemma. Det har inte hänt än och realistiskt så kommer det inte hända.
Den har gamla handsken fortfarande så den behöver kopplas om till ny 3-fas. Jag har aldrig kört den, killen jag köpte den av hade aldrig kört den.

Om nån är intresserad av den så gör jag gärna mig av med den.
Den är släpbar på 2 starka personer, så den är tung.
Står utanför Enköping.

1737190860647.png

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag köpte en såg för 3-4 år sen som jag tänkte göra iordning och ha här hemma. Det har inte hänt än och realistiskt så kommer det inte hända.
Den har gamla handsken fortfarande så den behöver kopplas om till ny 3-fas. Jag har aldrig kört den, killen jag köpte den av hade aldrig kört den.

Om nån är intresserad av den så gör jag gärna mig av med den.
Den är släpbar på 2 starka personer, så den är tung.
Står utanför Enköping.

View attachment 509298
Det där är en j-kla bra såg när den blir rengjord och eventuellt justerad i slider o bussningar.
Motorn kanske är uttjänt, men den sitter monterad i stativet (vad jag kan se) o kan bytas mot en modernare/lättare/starkare.
Men den kräver utrymme....

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Funderar på att köpa en sån här när den kommer på kampanjpris. Någon som har erfarenhet av den?

Vi har typ en likadan på jobbet och den funkar ju men för 5500 kr skulle jag köpa en bandsåg.

Kompisen har denna såg https://koneita.com/sv/metallbandsagar-cirkelsagar/1365-nova-85b-metallivannesaha.html och är väldigt nöjd med den och den kostar ju inte mer än klingkapen hos verktygsboden. Den verkar ju väldigt lik Femi sågen.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Rör är 130 max. Att jag kollar på den här är för att jag vill kunna kapa rostfria rör. Varvtal 1500 rpm, kombinerat med en skiva för rostfritt tycker jag borde funka bra.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping