Metallkap

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jo trodde bacho skulle vara bra grejer men ska kolla efter bättre inte kul när det slits så snabbt och sågar snett

Det trodde jag också, att Bacho skulle vaea kvalité. Då har du också uppfattningen att Bacho banden inte är så bra i kvalité utan skits snabbt. Just nu känns det ut som att det skulle vara värt att testa nästan vad som helst fast riktigt billiga band om man kan hitta det, jag behöver hyfsat snabbt få tag på band för nu har jag inga i reserv och frågan är hur länge Bacho bandet som sitter på håller?

Vilken tanddelning ska man ha 8/12 eller 10/14, jag får väl annars försöka mäta vad som sitter på original bladet för det har ju funkat fint.
 
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Första kapet med nytt blad ska ni köra mycket saktare än rekommenderad matning och skärhastighet så får ni längre livslängd på bladen.
Vi började göra det på våra industrisågar efter att sågbandstillverkaren tipsat oss om det, blev faktiskt stor skillnad i livslängd.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Intressant läsning och det är väl möjligt att jag var lite för hård med detta blad då det kördes in, visste inte att dom ska köras in. Var ingen tokkörning det rörde sig om men jag kapade 60X100X8 vilkeljärn. Inbillar mig att just för att jag inte matat så hårt och kört på lägre hastigheten så fort det handlat om lite tjockare material har originalbandet hållit.

Kan ju vara så att det fick en försiktig inkörning då sågen var ny och man inte visste vad den gick för och att det man nu tycker är lugn körning är hårdare än vad man körde från början.
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Yamaha MT-07 -23
Fick faktiskt användning utav sågen i somras.
Snickrade ihop en bur till vår gamla XC70 som vi reggade om till A-traktor.

59f3aec2a909b2aa0a2f5d4542c199dc.jpg


46a83d18105abb7016db303e91f6942a.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Idag tog jag och fixade till ett bort till Femi 780 sågen, lite småbitar av profilrör en plattjärnsbit, en 8 mmbult och en bit formplyfa och en del arbete men det blev helt okej och säkertbilliager än att köpa ett bord. Har länge tänkt att göra detta men det har inte blivit av men nu då jag ska bygga insuget till kompressorbygget kommer jag nog att behöva en bandsåg så nu var det läge att fixa till ett bord.

Bygge ihop ett stativ som skruvas fast i skruvstycket och som har ett stödben mot bottenplattan sen tog jag ett profilrör som jag borrade in en avkapad 8 mm bult som placerades i hålet för låssprinten och då agerar låsning av upp och ner rörelsen på sågen.

Testade att kapa lite rör till insuget på kompressorbygget

Lite bilder om nån annan är intresserad av att bygga ett eget bort det är ganska enkelt.








Nu till det väldigt tråkiga, jag hittade en spricka i sågen frågan är hur man ska göra nu är ganska säker på att det är materialfel, har ju köpt sågen på eBay vilket ju inte gör det enklare med eventuell reklamation. Undra om man kan mässing eller silverlöda gjutgodset eller om det bara förvärrar det hela? Undra om man kan köpa själva ramen som reservdel?

En bild på eländet

Jag citerar mig själv, sprickan i min såg har varit oförändrad till i veckan, då sprack den helt plötsligt. Kollat och ramen går att köpa för runt 1900 kr men det verkar som att man kan köpa en ny såg för runt 5000 kr och min såg är snart sju år gammal så då känns det ut som dyrt.

Jag chansade lite på vinst och förlust att svetsa ihop ramen då jag behöver sågen men det blev ju inte snyggt och den stora frågan är väl om den kommer att hålla? Nån annan som varit ut för att ramen spruckit utan att sågen utsätts för våld?

Så här såg sprickan ut och svetsen ser ju ut fördjävlig, vet inte om det är nån legering i ramen, bara porer i gjutningen eller svetsaren det beror på för då man tände svetsen sjönk ytan ihop. Punktade ihop delarna för att få läget och sen slipade jag ur sprickan med roterande fil och tvättade med aceton men snyggt blev det inte.

20241126_203800.jpg20241124_164957.jpg20241124_165018.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag citerar mig själv, sprickan i min såg har varit oförändrad till i veckan, då sprack den helt plötsligt. Kollat och ramen går att köpa för runt 1900 kr men det verkar som att man kan köpa en ny såg för runt 5000 kr och min såg är snart sju år gammal så då känns det ut som dyrt.

Jag chansade lite på vinst och förlust att svetsa ihop ramen då jag behöver sågen men det blev ju inte snyggt och den stora frågan är väl om den kommer att hålla? Nån annan som varit ut för att ramen spruckit utan att sågen utsätts för våld?

Så här såg sprickan ut och svetsen ser ju ut fördjävlig, vet inte om det är nån legering i ramen, bara porer i gjutningen eller svetsaren det beror på för då man tände svetsen sjönk ytan ihop. Punktade ihop delarna för att få läget och sen slipade jag ur sprickan med roterande fil och tvättade med aceton men snyggt blev det inte.

View attachment 507102View attachment 507103View attachment 507104

Plocka isär den och tillverka en ny ram av stål? Jag tänker mig lite stålbitar fabricerade till rätt mått för att sedan svetsas ihop till en kopia på ramen. Det lär ju bli bättre än originalet.

Om det inte innebär orimligt mycket arbetstimmar förstås.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Så här såg sprickan ut och svetsen ser ju ut fördjävlig, vet inte om det är nån legering i ramen, bara porer i gjutningen eller svetsaren det beror på för då man tände svetsen sjönk ytan ihop. Punktade ihop delarna för att få läget och sen slipade jag ur sprickan med roterande fil och tvättade med aceton men snyggt blev det inte.
Vill nog säga att det där är ett bra utfört arbete. Dåligt al-gjutgods är hopplöst att svetsa i, har själv reparerat stolpe t villabelysning. Fick göra som du, smälta ner så att alla porer försvann o sedan bygga upp igen
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Plocka isär den och tillverka en ny ram av stål? Jag tänker mig lite stålbitar fabricerade till rätt mått för att sedan svetsas ihop till en kopia på ramen. Det lär ju bli bättre än originalet.

Om det inte innebär orimligt mycket arbetstimmar förstås.

Tror det är lite så där, klart att det säkert går men den svåraste operationen är nog att få till växellådan med det jobbiga delen att få till växellådans lagerlägen vilket jag misstänker att det är ganska många timmar jobb. Man ser lite av detta på det foto som jag tog på hur kablarna var kopplade

20241124_171233.jpg

Vill nog säga att det där är ett bra utfört arbete. Dåligt al-gjutgods är hopplöst att svetsa i, har själv reparerat stolpe t villabelysning. Fick göra som du, smälta ner så att alla porer försvann o sedan bygga upp igen


Okej så det är inte så dåligt då, jag har inte svesta mycket aluminium utan detta var tredje gången.

Har bara testat lite aluplåtbitar vilket blev bra och sen av jag mig på att svetsa in en aluplåtbit och la igen en spricka på statorkåpan till grabbens CRF100 efter vad som verkade vara skador av ett kedejbrott som vi inte såg vid köpet och det blev bra med, dock fanns en Kinakåpa att köpa för 300 kr på Amazon om det skitigt sig. Verkade bra gjutgods i Hondans kåpa jämfört med Femi sågen. Enda sättet som jag såg då jag satta svetsen i sågen var att smälta och låta det "stabilisera sig" och sen bygga upp det hela med tillsatsmaterialet.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Okej så det är inte så dåligt då, jag har inte svesta mycket aluminium utan detta var tredje gången.

Har bara testat lite aluplåtbitar vilket blev bra och sen av jag mig på att svetsa in en aluplåtbit och la igen en spricka på statorkåpan till grabbens CRF100 efter vad som verkade vara skador av ett kedejbrott som vi inte såg vid köpet och det blev bra med, dock fanns en Kinakåpa att köpa för 300 kr på Amazon om det skitigt sig. Verkade bra gjutgods i Hondans kåpa jämfört med Femi sågen. Enda sättet som jag såg då jag satta svetsen i sågen var att smälta och låta det "stabilisera sig" och sen bygga upp det hela med tillsatsmaterialet.
Aluminiumplåt/rör/stång/ämnen går utmärkt att svetsa - om legeringen är svetsbar, vilket de flesta är som du o jag kommer över. Oftast går det bra med "standard" alutråd.

Gjutna/pressgjutna Kinaprylar är nästan alltid porösa o måste smältas ner så att porerna försvinner innan man börjar fylla på med tråd (eller ännu bättre med en skrotbit av samma gjutgods). Lägg gärna stöd (stål) under så att allt inte rinner ut i en pöl

Pressgjutna motorblock o kåpor skall enligt expertis (Kenneths mc) funka om det är japanskt, däremot skall BMW:s legeringar vara luriga. Försöker själv få tag på skrotat material att testa på för att lära mig (o kunna hjälpa andra) men har inte fått napp på något. Vet inte varför man vill behålla (eller i alla fall inte ge bort) sådant som är oanvändbart (gnäll - gnäll)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Aluminiumplåt/rör/stång/ämnen går utmärkt att svetsa - om legeringen är svetsbar, vilket de flesta är som du o jag kommer över. Oftast går det bra med "standard" alutråd.

Gjutna/pressgjutna Kinaprylar är nästan alltid porösa o måste smältas ner så att porerna försvinner innan man börjar fylla på med tråd (eller ännu bättre med en skrotbit av samma gjutgods). Lägg gärna stöd (stål) under så att allt inte rinner ut i en pöl

Pressgjutna motorblock o kåpor skall enligt expertis (Kenneths mc) funka om det är japanskt, däremot skall BMW:s legeringar vara luriga. Försöker själv få tag på skrotat material att testa på för att lära mig (o kunna hjälpa andra) men har inte fått napp på något. Vet inte varför man vill behålla (eller i alla fall inte ge bort) sådant som är oanvändbart (gnäll - gnäll)

Jag brukar undvika att skicka bort trasiga delar för det slutar gärna med att någon utan moral använder de trasiga delarna för en tattarrenovering när hans egna delar råkar vara ännu trasigare och sedan säljer dom snabbt bort hojen till någon stackare som strax har ett haveri.

Nu beskyller jag inte dig för nåt sånt men det är svårt att avgöra sånt när man får mailförfrågan om prylar.

Och eftersom det ofta handlar om hojar som ändå har sina år på nacken så är den där stackaren som får haveriet är ofta någon nybörjare precis på väg in i MC-hobbyn och när han kommer till mig och frågar efter delar eller hjälp att laga så får man veta att det här med motorcyklar var nog inget för dom.

När det gäller en stor firma som Kenneths MC kan det ju rent av sluta med att den där tattarrenoverade hojen kommer till dom som ett inbytesobjekt.

Då är det bättre att skicka de trasiga prylarna till metallåtervinningen.
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag brukar undvika att skicka bort trasiga delar för det slutar gärna med att någon utan moral använder de trasiga delarna för en tattarrenovering när hans egna delar råkar vara ännu trasigare och sedan säljer dom snabbt bort hojen till någon stackare som strax har ett haveri.

Nu beskyller jag inte dig för nåt sånt men det är svårt att avgöra sånt när man får mailförfrågan om prylar.

Och eftersom det ofta handlar om hojar som ändå har sina år på nacken så är den där stackaren som får haveriet är ofta någon nybörjare precis på väg in i MC-hobbyn och när han kommer till mig och frågar efter delar eller hjälp att laga så får man veta att det här med motorcyklar var nog inget för dom.

När det gäller en stor firma som Kenneths MC kan det ju rent av sluta med att den där tattarrenoverade hojen kommer till dom som ett inbytesobjekt.

Då är det bättre att skicka de trasiga prylarna till metallåtervinningen.
Förstår vad du menar, men man kan alltid kapa bitarna på mitten o lämna bort ena halvan om man är orolig för att prylarna skall komma ut som NOS.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Känns i alla fall skönt att det kanske inte bara var svestaren som gjorde att det ser ut som det gör i detta fallet😉 En kille som svetsat mycket TIG sa till mig att kan du svesta rostfritt så kan du svesta aluminium och det lilla jag testat svetsa i icke gjutgods har gått bra och sett ut så bra som jag kan få till det med en TIG-svets.

Det som nu är mest spännande är att se hur länge sågen håller.
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Yamaha MT-07 -23
Lite jobbigt dock att buren var skruvad och ej öppningsbar. Men det går säkerligen att peta in lite mat mellan maskorna i gallret... :gnissla:banana
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fick faktiskt användning utav sågen i somras.
Snickrade ihop en bur till vår gamla XC70 som vi reggade om till A-traktor.

59f3aec2a909b2aa0a2f5d4542c199dc.jpg


46a83d18105abb7016db303e91f6942a.jpg

Jag håller på med nåt liknande med en Merca W211 där av paniken att få igång sågen.
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top