Men hur blev snittet? Snyggt och exakt, eller? Apropå matningen och vikter, kör du med nån kylning eller anser du att det inte skulle göra nån skillnad?
Låt säga att man själv med enkelhet monterar dit en automatstopp och andra liknande enkla grejer. Är såghelvetet värt pengarna skulle du säga?
Snitten var väl ok.
Kylning vore nog bra, jag har nog fegat och kört lite för låga varvtal av rädsla att köra för varmt, bladet är har redan förlorat tänder på sina ställen. och jag noterade ett visst vinkelfel i slutet av dagen vilket iofs försvann när jag sträckte bladet. Köpte iofs ett extrablad samtidig med maskinen.
Hur utfallet skulle blivit om jag haft högre varvtal vet jag ju inte riktigt. Det kanske visar sig nästa gång jag ska snickra nåt.
Om den är värd pengarna eller inte kräver väl lite studier av alternativen vilket jag för ovanlighetens skull inte gjort. För mig fanns i princip bara alternativet att mäta, rita och kapa med vinkelslipen.
Det andra alternativet var väl den billigare biltemakapen.
https://www.biltema.se/verktyg/stat...rbetningsmaskiner/metallkap-mc-355-2000038088
Men den kapen föll för mig på att den saknade materialstopp vilket man iofs kan snickra ihop för prisskillnaden om man har tid.
En variant på kylning är ju att man har en flaska med kylvätska och sprutar på lite emellanåt.
Den gjorde i alla fall sitt jobb den här gången. Och den är väl ganska lättkörd, funderade först på att sätta frun på kapen medans jag svetsade men det gick så pass fort och kapa ändå så det blev aldrig av.
Än har jag i alla fall inte ångrat inköpet.