Michael Moore's kommande film!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Det här ska bli kul!
*håller ögonen öppna efter våra kära mörkblå, kapitalister och annat högerfolk*

Nu är jag här.
Michael Moore skulle kunna fylla en funktion, men gör det inte. Vad är sensmoralen i Bowling for Columbine? Han konstaterar ju själv att Kanada har fler vapen per capita, men inte fler mord per capita. Och ändå skyller han mordfrekvensen i US på det stora antalet vapen. Varför utvecklar han det inte? Hela filmen är ett antiklimax.

Det var någon som sade: "Michale Moore är de USA hatande europernas våta dröm". Det ligger en hel del sanning i det.

USA har säkert tabbat sig både här och där, men vad gör vi självgoda Svenskar? Jag säger som någon i vita huset sade när A.Lindh höll på och gnällde om något festligt upptåg: "Det är skillnad för oss, vi är vana att engagera oss i omvärlden".

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Markus skrev:
USA har säkert tabbat sig både här och där, men vad gör vi självgoda Svenskar?

Nu var det inte Svenskar vi diskuterade utan USA's självgoda påtagande som världspolis det var frågan om. Jag tror du behöver bo i USA ett par år för att komma underfund med vad det är dom pysslar med i Vita Huset och hur man håller sitt folk ovetande om viktiga saker här i livet.

Vi Svenskar (under FN-flagg) drar bl.a. på oss Malaria i Afrika medans USA lägger rabarber på Irak-oljan med förvändningen att man ska demokratisera ett Muslimskt land. Kan man inte börja med nåt enklare, som t.ex. Kuba? Hm, javisst ja, dom har ju ingen olja - som t.ex. Argentina och Nigeria.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ah.. nu dök en av huvudpersonerna in! *lutar sig tillbaka, lägger upp fötterna på en pall, lägger armarna bakom huvudet*

Jag måste bara se om jag lyckas hålla mig... Ska kanske testa att gå på glödande kol och äta glas i eftermiddag när jag ändå håller på..

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
LiCrO skrev:
Vi tvingas se skiten i skolan. Det är väl kul och se när han gör bort en del mindre kloka människor. Men att man måste se en sådan vinklad film i skolan är katastrof specielt när det ska va i lärande syfte.

Det är väl brilljant att ni får lära er kritiskt tänkande? Inget svenska skolan direkt var infekterad med när jag gick där......

Vill du ha "andra sidan" så finns det alltid FOX Network...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
andersbrink skrev:
Nu var det inte Svenskar vi diskuterade utan USA's självgoda påtagande som världspolis det var frågan om.

Och jag som trodde det var filmen det handlade om? Hur som helst, USA som världspolis: ganska uttjatat, vadå världspolis? Är det negativt eller positivt? När FN som borde vara världspolis inte har någon ryggrad så är det skönt att någon har det. Holländska FN trupper tittade på medan serberna massakrerade hundratals människor... Bevara mig från en sådan världspolis tack.

andersbrink skrev:
Jag tror du behöver bo i USA ett par år för att komma underfund med vad det är dom pysslar med i Vita Huset och hur man håller sitt folk ovetande om viktiga saker här i livet.

Varför skulle jag behöva det? Jag har aldrig bott i Nordkorea eller Iran, och jag vet vad jag tycker om de axelmakterna. :hihi

andersbrink skrev:
Vi Svenskar (under FN-flagg) drar bl.a. på oss Malaria i Afrika medans USA lägger rabarber på Irak-oljan

Ja, och de ockuperande koalitionsstyrkorna skulle nog inte vilja byta malaria mot att bli ihjälsprängda... :rolleyes:

andersbrink skrev:
....med förvändningen att man ska demokratisera ett Muslimskt land.

Mig veterligen var Irak fullständigt sekulariserat innan maktskiftet.

andersbrink skrev:
Kan man inte börja med nåt enklare, som t.ex. Kuba? Hm, javisst ja, dom har ju ingen olja - som t.ex. Argentina och Nigeria.

Och vad har USA gjort i Nigeria? Det är alltså en fråga, inte ett underförstått påstående. Mig veterligen har de inte gjort ett skit där, min polare kommer därifrån och det känns som om han borde nämnt det någon gång.

Beträffande Kuba... Ja, ingen kan göra allt - men alla kan göra något. Som Ronald McDonald säger.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Det är väl brilljant att ni får lära er kritiskt tänkande? Inget svenska skolan direkt var infekterad med när jag gick där......

Vill du ha "andra sidan" så finns det alltid FOX Network...

Nja, man får inte kolla på Fox på lektionerna direkt. Det är tyvärr sant att svenska lärare i regel har en väldigt subjektiv syn. Det är mina erfarenheter i alla fall. Jag kommer ihåg när jag började gymnasiet och min svenskalärare hade satt upp affischer över allt - "Rädda Guatemala" osv. Papegoja i bur var det... :lol Det första vi fick göra var att skriva en uppsats om hur vi tycker att flyktingar skall integreras, och se på en film om två urblåsta skinnhuven som åkte med en libanes till beirut för att se hur hemskt han hade haft det. Sedan blev de bästisar.

Jag manipulerade den där tönten och spelade liberal :skrämd i tre år och fick VG i alla ämnen :lol

pageer

-
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
Ducati 750 ss -97, Honda GL1000 -79
Ok, jag kan inte hålla mig!%#"#¤"%!

Är inte Moore lite som en amerikansk Janne Josefsson ("journalisten")?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
pageer skrev:
Ok, jag kan inte hålla mig!%#"#¤"%!

Är inte Moore lite som en amerikansk Janne Josefsson ("journalisten")?

Jo, men med självdistans. Plus att Janne Josefsson är en lögnare, det vet jag inte om Michael Morre är. Ideologiskt är de nog inne på samma felaktiga väg dock.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Markus skrev:
Nja, man får inte kolla på Fox på lektionerna direkt. ....:lol

Dina referenser vad gäler källor har varit snudd på otroliga emellanåt. Kanske borde vara lika kritisk mot dina egna som andras?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chrille skrev:
Dina referenser vad gäler källor har varit snudd på otroliga emellanåt. Kanske borde vara lika kritisk mot dina egna som andras?

Nu förstår jag ärligt talat inte vad du menar... :va
Om du syftar på Fox så var det t-rex förslag till att få balans på propagandan.

diesafe

Rocksteady Cool
Gick med
21 May 2003
Hoj
Ducce SS1000
Markus skrev:
Michael Moore skulle kunna fylla en funktion, men gör det inte. Vad är sensmoralen i Bowling for Columbine? Han konstaterar ju själv att Kanada har fler vapen per capita, men inte fler mord per capita. Och ändå skyller han mordfrekvensen i US på det stora antalet vapen. Varför utvecklar han det inte? Hela filmen är ett antiklimax.

Du menar alltså att så länge man inte kan leverera svaret så ska man inte ta upp frågan ? Och var det inte så att han pekade på att det höga antalet vapen i kombination med attityden i gemen till att använda dem var problemet?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Freppa skrev:
Måste.....avstå......från......debatten........*argh*

Kom igen! jag hjälper dig! Blunda, bit ihop, knyt fast händerna i stolsbenet med bältet..

..klarar jag det här ska jag kanske sluta snusa oxå..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
diesafe skrev:
Du menar alltså att så länge man inte kan leverera svaret så ska man inte ta upp frågan ? Och var det inte så att han pekade på att det höga antalet vapen i kombination med attityden i gemen till att använda dem var problemet?

Nej det menar jag inte men jag menar att han nådde inte ända fram. Tycker du att han gjorde det? Jag var besviken i alla fall.

Om jag gör en dokumentär om sambandet mellan lungcancer och sockerkaksätning utan att kunna visa det så tror jag dokumentären skulle sågas.

diesafe

Rocksteady Cool
Gick med
21 May 2003
Hoj
Ducce SS1000
Markus skrev:
Nej det menar jag inte men jag menar att han nådde inte ända fram. Tycker du att han gjorde det? Jag var besviken i alla fall.

Om jag gör en dokumentär om sambandet mellan lungcancer och sockerkaksätning utan att kunna visa det så tror jag dokumentären skulle sågas.

Kanske inte så långt att det blev en världsomspännande publicering som revolutionerade forskningen på KI och drev sockerbolagen i konkurs för att använda din liknelse - men ja, han hamnade i straffområdet i alla fall. Tycker jag.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
diesafe skrev:
Kanske inte så långt att det blev en världsomspännande publicering som revolutionerade forskningen på KI och drev sockerbolagen i konkurs för att använda din liknelse - men ja, han hamnade i straffområdet i alla fall. Tycker jag.

Jo, vissa poänger har han. Problemet är att han sällan talar om sin egen ståndpunkt och när han då inte lyckas med att visa samband så satt jag där och irriterade mig på att det aldrig blev någon "slutkläm". Problem #2 anser jag vara att det är underhållningsjournalistik, och jag finner den inte särskilt rolig - alltså tappar den sin mening en aning.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Kom igen nu!

Freppa skrev:
Måste.....avstå......från......debatten........*argh*

Jaha.. och hur mycket pengar tjänar Michael Moore på att leka USA-kritiker....???

Tycker han verkar vara skicklig på att "känna vart det blåser" och göra stålar på det..

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Markus skrev:
Nu förstår jag ärligt talat inte vad du menar... :va
Om du syftar på Fox så var det t-rex förslag till att få balans på propagandan.

Jag säger att du har givit referenser som emellanåt gjort en mörkrädd.
En som inte behöver tas upp igen pga det perversa i källans ursprung.
Sen var det väl du som referade till just FOX för att ge en "rättvisare" bild av Israel/Palestina??

Edit/my mistake. Det var newsmax och det var Kyoto.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=34012&page=24&pp=20&highlight=fox*

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...