andersbrink skrev:
Nu var det inte Svenskar vi diskuterade utan USA's självgoda påtagande som världspolis det var frågan om.
Och jag som trodde det var filmen det handlade om? Hur som helst, USA som världspolis: ganska uttjatat, vadå världspolis? Är det negativt eller positivt? När FN som borde vara världspolis inte har någon ryggrad så är det skönt att någon har det. Holländska FN trupper tittade på medan serberna massakrerade hundratals människor... Bevara mig från en sådan världspolis tack.
andersbrink skrev:
Jag tror du behöver bo i USA ett par år för att komma underfund med vad det är dom pysslar med i Vita Huset och hur man håller sitt folk ovetande om viktiga saker här i livet.
Varför skulle jag behöva det? Jag har aldrig bott i Nordkorea eller Iran, och jag vet vad jag tycker om de axelmakterna.
andersbrink skrev:
Vi Svenskar (under FN-flagg) drar bl.a. på oss Malaria i Afrika medans USA lägger rabarber på Irak-oljan
Ja, och de ockuperande koalitionsstyrkorna skulle nog inte vilja byta malaria mot att bli ihjälsprängda...
andersbrink skrev:
....med förvändningen att man ska demokratisera ett Muslimskt land.
Mig veterligen var Irak fullständigt sekulariserat innan maktskiftet.
andersbrink skrev:
Kan man inte börja med nåt enklare, som t.ex. Kuba? Hm, javisst ja, dom har ju ingen olja - som t.ex. Argentina och Nigeria.
Och vad har USA gjort i Nigeria? Det är alltså en fråga, inte ett underförstått påstående. Mig veterligen har de inte gjort ett skit där, min polare kommer därifrån och det känns som om han borde nämnt det någon gång.
Beträffande Kuba... Ja, ingen kan göra allt - men alla kan göra något. Som Ronald McDonald säger.