Michael Moore's kommande film!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
mamartin skrev:
Jag menar att manniskor blir sa manipulerade av diverse medier och rykten att de till slut inte har en "egen" uppfattning utan att man blir fostrad av nagot att tycka och tanka som de. Detta galler farstas vilken asikt man an har.

Jo texas bor ar val ganska harda i deras ideologi...Var i New York ett bra tag och insag att dessa manniskor missar en stor del av livet p.g.a. att de ar sa upptagna av allt annat. Det jag gillar med USA ar att de star upp och stottar varandra och ar inte sa j....a fjolliga med all brotslighet. Deras attityd ar helratt, sjalvklart skall man forsvara sitt land och mana om det. :banana

Jo USA:s attityd och inställning till brott och straff är ju verkligen något att beundra...... :rolleyes:

Att man försvarar sitt land är jag helt med på. Och jag kan til viss del ställa mig bakom en del av USA:s krig som ideer. Men de genomför sina ideer på ett otroligt korkat sätt. Hur fan ska de reda upp kriget i Irak? De skulle behöva lite
"hearts and minds" attityd i USA....

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
ething skrev:
Det verkar bara vara Gladh och ett par till som förstått meningen med filmen (South Park-inslaget sammanfattar det rätt väl för er som inte orkar se om hela), Moore visar själv en logisk loop som i princip ser ut som följer.

1. Media skrämmer upp folket.
2. Folket vill skydda sig.
3. NRA stiger in som lobbyistorganisation och talar om vapens förträfflighet som skydd.
4. Samma folk som vill skydda sig köper vapen, skyddsutrustning, gasmasker etc.
5. "Marknaden" gör pengar på folks rädsla.
6 För att vara up to date om vad man skall vara rädd för idag bevakar folk media.

Cirkeln är sluten.

Det som skrämmer/stör mig mest är inte förekomsten av detta i USA, det är att det land i Europa som kritiserar USA mest och kallar Amerikaner för dumma/feta/korkade är det land som till största del kopierar denna cirkel. Detta land är tyvärr Sverige...

Utveckla gärna detta resonemang...

Tristan

Vilse i pannkakan
Gick med
10 May 2004
Hoj
Ducati 900 SSie - gul och fin =)
Markus skrev:
Nu förstår jag ärligt talat inte vad du menar... :va
Om du syftar på Fox så var det t-rex förslag till att få balans på propagandan.

Propaganda är propaganda är propaganda...
Sanningen ligger inte alltid mitt emellan två ytterligheter, tyvärr. :rolleyes:

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Chris Ash skrev:
Jo USA:s attityd och inställning till brott och straff är ju verkligen något att beundra...... :rolleyes: QUOTE]

Visst ar det... sen om det ar ratt ide amerikanarna anvander kan inte jag svara pa som lekman... tror de ar ratt insatta de som som jobbar med det sa det kanske verkar dumt i allmanhetens ogon men deras uppgift ar inte latt.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Chris Ash skrev:
Utveckla gärna detta resonemang...

Men Chris Ash läser du inte löpsedlarna?
"NakenJanne Dödshotad av Sexgalning"
Tacka f*n för att man vill skydda sig med vapen om man får läsa nåt sånt.

Eller missförstog jag nu :va

gladh

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
mamartin skrev:
Njea riktigt sa ar det inte... :fatta! Snalla kan inte var och en skriva fran egna erfarenheter istallet for att skriva vad basta kompisen eller nagon annan man har lite fortroende over har sagt. Egna asikter saknar ofta faktarelaterade grunder... Jag ar glad over att USA, som ni sager, ar varldspolisen. Vem skulle annars vart det...Ultraradikala muslimer??? hehe ja jag sager da det... :Bugar

Egna erfarenheter? På vilket sätt? Av USA som världspolis? Det blir nog ord och inga visor det...

Så du säger det... det var ju intressant. På vilket sätt anser du att USA gör ett bra jobb? Någon drog upp Cuba förut. Där finns det en finfin liten förtryckt befolkning. Nära och bra, det är väl bara o ta en flotte och rädda dem?

Eller Saudiarabien. Inte direkt någon mönsterdemokrati, med tvivelaktiga mänskilga rättigheter. Istället för att "rensa upp" där är de och jänkarna bästa kompisar. Tänk vad lätt det varit för USA att exportera lite frihet och demokrati där.

Israel/Palestina. Genom att ensidigt stödja en part, som i 50 år högaktningsfullt skitit i folkrätten, så tycker du att USA gör ett bra jobb som världspolis? Den förra administrationen var någonting på spåren, den nuvarande är en fara för hela området. Dess oförmåga att koppla ihop problematiken i denna konflikt med i princip alla andra (nåja) konflikter i området är ju helt fascinerande.

Och på det fullkomligt fenomenala sätt de hansdkas med Irak frågan nu skjuter väl det sista av eventuellt förtroende i sank, eller?

Fram till dess att jänkarna är så tragiskt selektiva med vad de "räddar", och om det gör på den legitima grund de hävdat hittils, så betackar jag mig.

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
t-rex skrev:
Egna erfarenheter? På vilket sätt? Av USA som världspolis? Det blir nog ord och inga visor det...

Så du säger det... det var ju intressant. På vilket sätt anser du att USA gör ett bra jobb? Någon drog upp Cuba förut. Där finns det en finfin liten förtryckt befolkning. Nära och bra, det är väl bara o ta en flotte och rädda dem?

Eller Saudiarabien. Inte direkt någon mönsterdemokrati, med tvivelaktiga mänskilga rättigheter. Istället för att "rensa upp" där är de och jänkarna bästa kompisar. Tänk vad lätt det varit för USA att exportera lite frihet och demokrati där.

Israel/Palestina. Genom att ensidigt stödja en part, som i 50 år högaktningsfullt skitit i folkrätten, så tycker du att USA gör ett bra jobb som världspolis? Den förra administrationen var någonting på spåren, den nuvarande är en fara för hela området. Dess oförmåga att koppla ihop problematiken i denna konflikt med i princip alla andra (nåja) konflikter i området är ju helt fascinerande.

Och på det fullkomligt fenomenala sätt de hansdkas med Irak frågan nu skjuter väl det sista av eventuellt förtroende i sank, eller?

Fram till dess att jänkarna är så tragiskt selektiva med vad de "räddar", och om det gör på den legitima grund de hävdat hittils, så betackar jag mig.

Jo det var just darfor jag namnde egna erfarenheter. :va

Tror alla glommer en viktig aspekt i detta irak krig. Saddam Hussein... manga pastar att G W Bush gar i pappas fotspar men arligt talat vill ni ha en man som Saddam som regent i Irak? Jag tycker USA gor ett bra arbete med att ta bort sadana som han i varlden. Sen kan man latt glomma alla manniskor som mist livet av terrorister...Saddam och manga andra i mellan ostern ar terrorister som skiter i sanna som du. De bryr sig inte det minsta om manniskoliv. Vet inte om det ar sana som du vill skall styra varlden for nagon behovs det...De starka overlever....och hoppas for allt i varlden att de starka ar vastvarlden.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
mamartin skrev:
Jo det var just darfor jag namnde egna erfarenheter. :va

Tror alla glommer en viktig aspekt i detta irak krig. Saddam Hussein... manga pastar att G W Bush gar i pappas fotspar men arligt talat vill ni ha en man som Saddam som regent i Irak? Jag tycker USA gor ett bra arbete med att ta bort sadana som han i varlden. Sen kan man latt glomma alla manniskor som mist livet av terrorister...Saddam och manga andra i mellan ostern ar terrorister som skiter i sanna som du. De bryr sig inte det minsta om manniskoliv. Vet inte om det ar sana som du vill skall styra varlden for nagon behovs det...De starka overlever....och hoppas for allt i varlden att de starka ar vastvarlden.

Ja, GWB är pappas pojke, så mycket står väl helt klart?

USA har sin största förtjänst inte i att ta bort folk som Saddam, utan att skapa dem, ge dem vapen och utbildning för att slåss mot vilken fiende USA för tillfället anser hota dess nationella intressen. Saddam och Bil Laden är två senare exempel, Saddam i Iran/Irak, Bin Laden i Afghanistan. Eftersom konsekvensalanys aldig har varit amerikanarnas starka sida vet de inte vad de skall göra när deras gamla bundsförvanter vänder sig mot dem.

Exakt vem vill jag skall styra världen?? Världen består av suveräna stater,de styr sig bra själva och i samarbete, inte av "någon". Världsherrevälde hör hemma i serietidningar.

Så terroristänkandet.....

Ja, vad tror du terroristerna kommer ifrån? Vad tror du är deras motiv? Tror du att, utan USAs världspolisierande, det funnits terrorister i samma utsträckning som nu? Vad tror du får någon att ta beslutet att ta på sig massa dynamit, gå ombord en buss och spränga sig och alla passagerare i bitar? Enligt din egen erfarenhet?

Eller tror du, i likhet med GWB, att de "hatar vårt sätt att leva, de hatar frihet!"?

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
t-rex skrev:
Ja, GWB är pappas pojke, så mycket står väl helt klart?

USA har sin största förtjänst inte i att ta bort folk som Saddam, utan att skapa dem, ge dem vapen och utbildning för att slåss mot vilken fiende USA för tillfället anser hota dess nationella intressen. Saddam och Bil Laden är två senare exempel, Saddam i Iran/Irak, Bin Laden i Afghanistan. Eftersom konsekvensalanys aldig har varit amerikanarnas starka sida vet de inte vad de skall göra när deras gamla bundsförvanter vänder sig mot dem.

Exakt vem vill jag skall styra världen?? Världen består av suveräna stater,de styr sig bra själva och i samarbete, inte av "någon". Världsherrevälde hör hemma i serietidningar.

Så terroristänkandet.....

Ja, vad tror du terroristerna kommer ifrån? Vad tror du är deras motiv? Tror du att, utan USAs världspolisierande, det funnits terrorister i samma utsträckning som nu? Vad tror du får någon att ta beslutet att ta på sig massa dynamit, gå ombord en buss och spränga sig och alla passagerare i bitar? Enligt din egen erfarenhet?

Eller tror du, i likhet med GWB, att de "hatar vårt sätt att leva, de hatar frihet!"?

Världsherrevälde ar aldrig bra...Jag sa att jag hellre ser USA som varldspolis an nagon i mellanostern, deremot tycker jag inte alls det skall finnas nagon.

Om du anser att dessa mannsikor vill att folk skall leva i frihet sa har jag inte mycket mer att tillagga i diskutionen :kocko

Betraffande folk som spranger sig i bitar ar det som man har sagt innan mycket propaganda och overtalelse. Inte forstar en 6 aring liten flicka vad varlden handlar om... Hon har inte blivit sagd att gora sa av nagon annan, hon kanske har egna asikter och hatar "vastvarlden" redan vid denna alder. Ar det frihet? Ar det frihet att kvinnor skall behova leva under en mans slaviska forhallande och straffas hart om hon inte lyder. Ar det frihet att inte kunna valja hur man vill leva? Ar det frihet att inte ha ratt att ga till skolan att utbilda sig. Ar det frihet att behova manipuleras sa mycket av folket som styr landet att man inte vet battre an deras asikter nar man vaxer upp. Ar det frihet att styras av andra. Ar det frihet att vara radd att man har annan asikt an vad som man blir tillsagd? Ar det frihet att veta att man torteras om man satter sig emot regeringen?

Tycker inte det later som "frihet" enligt egen erfarenhet.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
mamartin skrev:
...

Om du anser att dessa mannsikor vill att folk skall leva i frihet sa har jag inte mycket mer att tillagga i diskutionen :kocko

Vill du på något som helst sett bli seriöst bemött så föreslår jag att du är försiktig i ditt användande av smileysar.

Och självklart vill de att folk skall leva i frihet. Sitt eget folk, sin egen frihet, inte på villkor som ställs upp av USA. Det kan väl inte vara så svårt att begripa? Att vissa i sin desperation tillgriper terrorism är ju tragiskt och inget annat än förkastligt, men de hatar inte frihet.

Saddam betedde ju sig inte som folk dock, så mycket är helt klart. Vi kan väl ta ett exempel på USAs polisierande då, erfarenhetsmässigt. Saddam gasade ihjäl styvt 5000 kurder i halabja. Världsamfundet, med FN i spetsen, ville fördöma detta, helt naturligt. USA lade in sitt veto och skickade istället en delegation för att öppna sin sedan en tid stängda ambassad, då de hade intressen av att kunna stödja en motpart till det sovjetstödda Iran. Gissa vem de sände? Samme Rumsfeld som sitter och lipar i tv över hur Saddam behandlade sin befolkning och det tack vare det var läge att gå in och ockupera landet....

mamartin skrev:
Betraffande folk som spranger sig i bitar ar det som man har sagt innan mycket propaganda och overtalelse. Inte forstar en 6 aring liten flicka vad varlden handlar om... Hon har inte blivit sagd att gora sa av nagon annan, hon kanske har egna asikter och hatar "vastvarlden" redan vid denna alder. Ar det frihet? Ar det frihet att kvinnor skall behova leva under en mans slaviska forhallande och straffas hart om hon inte lyder. Ar det frihet att inte kunna valja hur man vill leva? Ar det frihet att inte ha ratt att ga till skolan att utbilda sig. Ar det frihet att behova manipuleras sa mycket av folket som styr landet att man inte vet battre an deras asikter nar man vaxer upp. Ar det frihet att styras av andra. Ar det frihet att vara radd att man har annan asikt an vad som man blir tillsagd? Ar det frihet att veta att man torteras om man satter sig emot regeringen?

Propaganda och övertygelse? Tror du att det är någon som kör ett propagandakrig för att sälja klistermärken med "yankee go home"?? Jag frågade om din åsikt var det hela bottnar i, inte hur de för sin kamp.

Intressant för övrigt att du tar upp de där exemplen om kvinnans ställning, utbildning osv. Då delar du min uppfattning om att USA boder gå in och befria den förtryckta befolkningen i Saudiarbien? Till att börja med!

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
t-rex skrev:
Vill du på något som helst sett bli seriöst bemött så föreslår jag att du är försiktig i ditt användande av smileysar.

Och självklart vill de att folk skall leva i frihet. Sitt eget folk, sin egen frihet, inte på villkor som ställs upp av USA. Det kan väl inte vara så svårt att begripa? Att vissa i sin desperation tillgriper terrorism är ju tragiskt och inget annat än förkastligt, men de hatar inte frihet.

Saddam betedde ju sig inte som folk dock, så mycket är helt klart. Vi kan väl ta ett exempel på USAs polisierande då, erfarenhetsmässigt. Saddam gasade ihjäl styvt 5000 kurder i halabja. Världsamfundet, med FN i spetsen, ville fördöma detta, helt naturligt. USA lade in sitt veto och skickade istället en delegation för att öppna sin sedan en tid stängda ambassad, då de hade intressen av att kunna stödja en motpart till det sovjetstödda Iran. Gissa vem de sände? Samme Rumsfeld som sitter och lipar i tv över hur Saddam behandlade sin befolkning och det tack vare det var läge att gå in och ockupera landet....

Propaganda och övertygelse? Tror du att det är någon som kör ett propagandakrig för att sälja klistermärken med "yankee go home"?? Jag frågade om din åsikt var det hela bottnar i, inte hur de för sin kamp.

Intressant för övrigt att du tar upp de där exemplen om kvinnans ställning, utbildning osv. Då delar du min uppfattning om att USA boder gå in och befria den förtryckta befolkningen i Saudiarbien? Till att börja med!

Smileys ar alltid lite trevliga aven om dom kan uppfattas stotande :tummenupp

Det finns manga lander i varlden man vill forbattra for manniskor men da kommer man in pa nagot mycket storre an vi kan klara av i denna lilla trad. Godnatt!!!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Markus skrev:
Vad är sensmoralen i Bowling for Columbine?

Jag tyckte poängen var mycket tydlig:

Amerikansk media skildrar omvärlden som mycket hotfull. Detta sker genom allt vanligare program av typen "Cops" där polisen jagar och sätter handklovar på svarta män. Människor reagerar genom att bli rädda och de köper pistoler för att skydda sig.

Coola Ola

Guest
mamartin skrev:
Smileys ar alltid lite trevliga aven om dom kan uppfattas stotande :tummenupp

Det finns manga lander i varlden man vill forbattra for manniskor men da kommer man in pa nagot mycket storre an vi kan klara av i denna lilla trad. Godnatt!!!

Gällde inte diskussionen alledeles innan ifall USA gjorde rätt som invaderade Irak? Fast du kanske menar att folket i Irak inte har fått det bättre efter det? Eller bara att ämnet helt plötsligt blev för svårt för dig?

stifmaister

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2004
Hoj
CBR 600
Coola Ola skrev:
Gällde inte diskussionen alledeles innan ifall USA gjorde rätt som invaderade Irak? Fast du kanske menar att folket i Irak inte har fått det bättre efter det? Eller bara att ämnet helt plötsligt blev för svårt för dig?

tjoho! tror mamartin gärna fortsätter diskutionen, att ämnet är svårt råder det inget tvivel om. Att grundlägga en helhets syn kan man ju dock göra, men det som värkar svårt är att få ett hum om vad hela diskutionen handlar om när klockan snart e 3 på natten. sov lite, läs hela tråden igen och bilda dig en egen uppfattning efter den du tycker formulerat sig bäst så har du fattat hela grejen! :tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
mamartin skrev:
Världsherrevälde ar aldrig bra...Jag sa att jag hellre ser USA som varldspolis an nagon i mellanostern, deremot tycker jag inte alls det skall finnas nagon.

Jag vet inte men en liten fågel viskade i mitt öra att Irak var en av de stater i mellanöstern som förutom attd et var sekulariserat dessutom hade en relativt jämlik syn på män och kvinnor även under Saddam. Där tilläts kvinnor utbilda sig och hade kvalificerade jobb. Bl.a. var det just detta som gjorde att Al Quaida INTE kunde tänka sig något samröre med Irak och Saddam... Däremot efter att USA har bombat hela stadsdelar i sin jakt på enstaka terrorister så har fundamentala muslimska grupper börjat växa där.. T.o.m shia-muslimerna har börjat vända sig mot USA i Irak... Och när dessa starka Muslimska grupper får fästa, hur tror du då det blir för kvinnorna som tidigare haft det relativt jämnställt?

...Israel och Palestina...
Israel gör ett så bra jobb i sin jakt på terrorister.. att ha ihjäl 19 och göra dryga tusentalet palestiner hemlösa måste ju vara helt rätt väg att gå. För är man hemlös ser man ju med mycket blidare ögon på en ockupationsmakt..! :kocko :rolleyes:

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
korvgubbe skrev:
Jag vet inte men en liten fågel viskade i mitt öra att Irak var en av de stater i mellanöstern som förutom attd et var sekulariserat dessutom hade en relativt jämlik syn på män och kvinnor även under Saddam. Där tilläts kvinnor utbilda sig och hade kvalificerade jobb. Bl.a. var det just detta som gjorde att Al Quaida INTE kunde tänka sig något samröre med Irak och Saddam...

Visst har även denna fågel viskat i mitt öra, låt oss dock inte glömma bort att Irak var en diktatur. Mao så kan sammhället vara hur sekulariserat som hellst för man åtnjuter inte full frihet iallafall.
Dock ger detta inte USA rätten att traska in i Irak under mer eller mindre luddiga argument om massförstörelsevapen och sammröre med AlQaida (jojo).

Var det inte USA som sände militär hjälp till PolPots Röda Khmerer för att Vietnam låg i fejd med dem? Isf är det ytterligare ett exempel på hur USA resonerar kring "Min fiendes fiende måste vara min vän". Men med tillägget "när min fiendes fiende inte längre går att styra är även han min fiende".

gladh

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Markus skrev:
Nu är jag här.
Michael Moore skulle kunna fylla en funktion, men gör det inte. Vad är sensmoralen i Bowling for Columbine? Han konstaterar ju själv att Kanada har fler vapen per capita, men inte fler mord per capita. Och ändå skyller han mordfrekvensen i US på det stora antalet vapen. Varför utvecklar han det inte? Hela filmen är ett antiklimax.

Nej han skyller inte på att det bara är vapnenas fel...medias däremot...att dom skrämmer upp folk genom att visa mord mord mord mord..Hela USA är ju rädda! Är ju däför dom är på och ska kriga överallt, bekämpa kommunismen och hålla andra länder utanför deras gränser....

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
stifmaister skrev:
tjoho! tror mamartin gärna fortsätter diskutionen, att ämnet är svårt råder det inget tvivel om. Att grundlägga en helhets syn kan man ju dock göra, men det som värkar svårt är att få ett hum om vad hela diskutionen handlar om när klockan snart e 3 på natten. sov lite, läs hela tråden igen och bilda dig en egen uppfattning efter den du tycker formulerat sig bäst så har du fattat hela grejen! :tummenupp

Nu tror jag säkert att ola har ett och annat att säga om detta inlägget, men jag vill göra ett par noteringar;

1. Varför är det svårt att göra sig en uppfattning 0300 på natten? Såvitt jag vet arbetar folk på natten, de studerar, de vänder på dygnet av alla möjliga skäl.

2. "Läs hela tråden igen..." Är det ditt sätt att säga att han inget har begripit? Han har en avvikande åsikt, har han missuppfattat för att han tycker annorlunda än dig?

3. Det här med att bilda sig en egen uppfattning verkar vara en stor grej i Falkenberg. Anser du att detta är speciellt för Falkenberg, eller tror du att övriga landet i allra högsta grad gör samma sak?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
gladh skrev:
Visst har även denna fågel viskat i mitt öra, låt oss dock inte glömma bort att Irak var en diktatur. Mao så kan sammhället vara hur sekulariserat som hellst för man åtnjuter inte full frihet iallafall.
Dock ger detta inte USA rätten att traska in i Irak under mer eller mindre luddiga argument om massförstörelsevapen och sammröre med AlQaida (jojo).

Var det inte USA som sände militär hjälp till PolPots Röda Khmerer för att Vietnam låg i fejd med dem? Isf är det ytterligare ett exempel på hur USA resonerar kring "Min fiendes fiende måste vara min vän". Men med tillägget "när min fiendes fiende inte längre går att styra är även han min fiende".

gladh

Jag försökte undvika att ge mig in på själva disskussionen om själva Irakfrågan... Ville bara svare på herr mamartins inlägg om kvinnoförtryck och dyl...
Och med tanke på att vi själva trots hundratals år av fred och demokrati inte fick kvinnlig rörsträtt förän på 1900 talet borde vi kanske inte vara så självgoda. Just kvinnofrågan går ju uppenbarligen att lösa utan krig.

Sitter här och biter mig själv i tungan för att inte ge mig in i den här dissksuionen! Det är ju så svårt. Varit i USA tre gånger och trivs verkligen där och med alla jag mött. Borde kanske inte vädra mina funderingar kring deras utrikespolitik.

En sak som precis slog mig.. med tanke på att jag både träffade folk som trodde vi hade isbjörnar på gatan och en annan som trodde vi höll på med synkroniserad joddling så är det kanske inte så konstigt att de inte har örnkoll på vad som händer i mer "okända" och mindre utvecklade länder.. Jag menar, många i den Amerikanska vita medelklassen dricker ju Absolut, kör Volvo lyssnar på Abba, Ace Of Base, Europe, the Cardigans och känner trots allt till rätt mycket om "Sverige".. Ändå finns tidigare nämnda felaktiga uppfattning om Sverige. Borde ju vara ännu svårare att se objektivt och ha koll på "ännu ett farligt muslimsk land i mellanöstern".....

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
korvgubbe skrev:
Jag menar, många i den Amerikanska vita medelklassen dricker ju Absolut, kör Volvo lyssnar på Abba, Ace Of Base, Europe, the Cardigans och känner trots allt till rätt mycket om "Sverige".. Ändå finns tidigare nämnda felaktiga uppfattning om Sverige. Borde ju vara ännu svårare att se objektivt och ha koll på "ännu ett farligt muslimsk land i mellanöstern".....

Visst är det så. Ungefär på samma sätt som vi har våra fördomar mot andra folk, länder och kulturer. Skillnaden är väl att Sverige (och de flesta andra i-länder) har sin största marknad utanför det egna landet. Därför är vi tvingade att lära oss och intressera oss för vad som pågår i vår omgivning.

Ytterligare ett argument för att slopa tullar och öppna gränserna, över hela världen.

gladh

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...