Kollade tiderna nu på morgonen för FP1. Varför räknades nästan alla Rossis varv bort? Hans bästa tid var 1.47 officiellt men han hade ju massor av varv mellan 1.40 - 1.42?
Kollat på fox sändningar här i Hongkong o de säger att kungen körde för många varv på supermjuka framdäcket så hans tider ströks hit o dit. Tyckte de sa att tillåtna varv var 10 . Kan ha missuppfattat då jag kolla på en av gymmets tv o kineserna skiter i motogp o skrammla så fan med tyngderna under sändningen
Så här ser det ut på MotoGP:s hemsida. Kollar man sen varv för varv så har han fått sina första 10 varv ogiltiga.
View attachment 433877
http://www.motogp.com/en/Results+Statistics/2016/AUS/MotoGP/FP1
http://resources.motogp.com/files/results/2016/AUS/MotoGP/FP1/Analysis.pdf?v3_dff92020
Ser ut som om han fått sina varv indragna på den sidan.
Tack! Det här hade jag missat. Hur kommer det sig att varven inte gills? För att det inte är säkert att köra så många varv på däcken? De hade väl ändrat något i däcken för bättre hållbarhet?
På fp2 hade fox sports chris vermeulen i hytten. han hade heller ingen förklaring mer än de 10 varven. så vad mer som kan ligga bakom är väl hittils höjt i dunkel. kan ju vara en generell regel i systemet som inte grodätarna rår för!!??Tack! Det här hade jag missat. Hur kommer det sig att varven inte gills? För att det inte är säkert att köra så många varv på däcken? De hade väl ändrat något i däcken för bättre hållbarhet?
Nu börjar det fan bli löjligt, hans snabbaste varv sattes väl inom 10 varv så stryk tiderna efter då?
Ja, det verkar vara svårt att räkna på andra sidan jordklotet. Kan det bero på annan stjärnhimmel?Den officiella termen är "laptime cancelled due to technical infringement". Jag har inte brytt mig om att snoka om exakt vad som hänt, men jag MISSTÄNKER att detta har något att göra med maximalt antal varv per däck. Om däcktillverkaren har bestämt en sådan regel så har den också kommunicerats ut på förarmötet. Alla crewchiefs, alla hangarounds och till och med jag känner till detta. Att då försöka åka fler varv och tro att man kan komma undan med detta låter inte särskilt genomtänkt. Jag gissar att de helt enkelt gjorde en klassisk Santi Hernandez och räknade fel...
Rossi från 2'a till 22'a pga av att lap-limit var 10 och man även räknar ut och in varv.
VR gjorde 9 varv + ut och in = 11
Står lite här om händelsen.
http://www.crash.net/motogp/news/234612/1/rossi-demoted-to-20th-after-lap-count-confusion.html
Hoppas det blir bättre väder imorgon så han får en chans till "riktiga" varv.
Som vanligt trist om sådana teknikaliteter skall avgöra.
Därmed inte sagt att reglerna skall följas.
Jag tycker att det är lite löjligt. Hade han kraschat pga att däcket exploderade åt fanders så hade han haft sin andraplacering. Varför tar man ens med ett däck som inte får användas mer än typ 15 minuter? Och varför tar man inte hänsyn till den stora temperaturskillnaden mellan Brno och PI? För mig som inte alls är insatt så känns det som ett gäng byråkrater och snickrat ihop lite regler baserat på helt andra förutsättningar.
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |