De hade med sig däcket antagligen helt och hållet pga att phillip island är lömsk med vädret, det kan regna och vara svinkallt, så för att förarna i händelse av sånt tjyvaväder inte skulle bli sittandes (eller ramla omkull över hela bananen) utan ändå kunna köra så tog de med ett mjuktsomsatan-däck.
Det var fritt val att köra på det extra eller de vanliga däcken, men körde man på det extramjuka så fick man inte köra mer än 10 varv.
Är ju inte så värst konstigt. Eller svårt. Det är en säkerhetsregel, och bryter man mot dem ska man ha smisk på handen så man inte bryter mot dem igen.
Och vad menar du med att man inte tar hänsyn till temperaturskillnaden?
Om det nu var 25 grader och regn i Brno där det gick sönder, men 10 på PI och däcket såg ut som nytt.
Det jag menar är väl att man kanske inte borde ha en bestraffning utan mer nöja sig med en stark rekommendation att det endast är säkert med 10 varv med dessa däck.