Michelin anordnar däckseminarium hos RoLLERs Däck

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Tack för all positiv feedback alla ger! Det känns otroligt bra för oss. Jag hade en tryckade känsla på bröstet innan det hela skulle dra igång för jag va lite orolig om alla skulle bli nöjda men det verkar som det gick vägen :)

Tack ska ni ha och välkomna åter!
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag kommer och hämtar mitt depåstöd i morgon kväll och käkar lite kakor:tummenupp

Härligt... vi behöver understöd här innan vi spricker. Det finns 4 kartonger negerbollar och mazariner kvar & 6 kg påskgodis. :zpy

Tänk på att vi stänger 16.00 imorrn bara eftersom det är skärtorsdag.

-Bien venue a RoLLERs Däck bébé!
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Härligt... vi behöver understöd här innan vi spricker. Det finns 4 kartonger negerbollar och mazariner kvar & 6 kg påskgodis. :zpy

Tänk på att vi stänger 16.00 imorrn bara eftersom det är skärtorsdag.

-Bien venue a RoLLERs Däck bébé!


Man jag som ju räddar liv jobbar naturligtvis till 16.00 trots att det är skärtorsdag! Ni tror väl inte att vi :nurse får några såna förmåner som att sluta tidigare???

Om jag sticker direkt efter jobbet så jag är där till 16.30, kan du inte offra en halvtimme på lilla mig då?:tuttar (som kompensation för slitaget på mina gitarrer;)
 

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Ort
I Södra Roslagen
Hoj
ZX10-R svart som natten
Jättetack för en skoj och intressant kväll :tummenupp
Trodde inte att jag skulle palla att hålla mig vaken efter en lång arbetsdag på ett 2-timmars däcksföredrag men mitt intresse var fångat non-stop :)
Jaha, då var man indragen i däcksträsket :tungan
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Bra jobbat, kanonarrangemang!
Mer sånt.

Jag skulle vilja ha ett steg 2 seminarium, som kanske är mer relaterad till banåkning.

Så...vart köper jag ett 192/63-16,5 ZÄTA ÄR CT5 däck då....eller är jag i fel århundrade?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jättetack för en skoj och intressant kväll :tummenupp
Trodde inte att jag skulle palla att hålla mig vaken efter en lång arbetsdag på ett 2-timmars däcksföredrag men mitt intresse var fångat non-stop :)
Jaha, då var man indragen i däcksträsket :tungan

Kul att det uppskattades och att du fick utbyte av det. Vilken best du hade med dig :D Men den verkade vara snäll. *puh*
 

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Allmänt sett släpper folk ut för MYCKET luft ur sina gatdäck när de ska köra bana.

-0,3 Kg/Bar ner från ordinarie däckstryck rekommenderade Michelin. Efter det börjar kontaktytan att bli konkav (altså bukta inåt) och kontakten med asfalten blir mer som en ring än en fläck.

Något att tänka på för alla som ligger runt 2-2,2 Kg/Bar på banåkningar och undrar varför däcket kavlar rullar på skuldrorna.
Traditionellt brukar ju man då skylla på fjädringen. (som givetvis oxå spelar in)

Observera: +-0.3 bar gällde gatdäck. Racedäck och slicks har andra egenskaper därför gäller inte +-0.3 bar för dessa.

Vad jag förstod så var gatdäck att rekommendera om man kör gata och bana (inte högt tempo).

Gatdäcken innehåller silica som bl.a. har egenskapen att behålla värmen i däcket. Därför passar dessa för körning på väg och bana om inte tempot är tokhögt. I och med att de behåller värmen så kan de bli överhettade på bana då däcken inte får chans att kylas (gäller högt tempo). då de blir överhettade så tappar de grepp och slits mer.

Racedäck och slicks innehåller traditionella carbon black i stället för silica. De är gjorda för att släppa värme därför är de inte att rekommendera för gatbruk då de kallnar fort och är svårare att få temperatur i. Dessa däck har dock bättre grepp vid bankörning (högt tempo) då de inte blir överhettade och därmed behåller greppet längre tid på bana.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top