Michelin Pilot 2CT på bana

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Zorken,
Du kan utan problem köra med dina däck på Sturup. O, ska du köra på söndag gissar jag du ska köra med oss i Sydskanes Emse. Prata då med din instruktör så får du hjälp med dina frågor.

Om det är din första gång på bana lär du inte ha problem med dina däck om du inte är ett roadracingämne av rang :tummenupp

Ta reda på vad som är rekommenderat däckstryck för DINA däck och kör på det. Lufttrycksmätare är det alltid nån som har med sig så det löser sig.

Jag tycker nog din däckkrängare är lite väl "kantig" i sin åsikt gällande däcken då det beror väldigt mkt på vad du kör för hoj och framför allt HUR du kör...

Jag tycker överlag man ska vara ganska försiktig med sina råd och tips gällande just däck o däckstryck om man inte vet hur personen kör.

Tack för det inlägget, låter lugnande. Ja det är nu på Söndag jag ska köra met Sydskånesemse, och har pratat med Alex om detta och han ska försöka hjälpa mig runt...

Jag kan nog säga som så att jag inte är något roadracingämne av rang, men det vet man inte förren man provat.... ;)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kan det vara så att pp är ett däck som kräver en riktigt bra pilot att köra på gränsen?

Att det har ett väldigt "smalt spår" från grepp-varning-släpp?

Alltså,de som kör och säger att det är ett bra däck som går utmärkt att köra på gränsen är de som har stor erfarenhet och kan tyda signalerna som däcket levererar vilket amatören som det börjar gå fort för inte har en aning om att däcket sänder till föraren.

Om det skulle vara något åt det hållet så funkar pp för den glada amatören,när det börjar gå fortare får man kränga på något som har ett bredare spann från fäste till släpp så man lär sig tyda varningssignalerna för att sedan,när man är en fullfjädrad förare återigen kan snurra runt på pp för då vet man vad de små signalerna från däcket betyder.

PP,däcket för amatören och de riktiga proffsen,ingen annnan göre sig besväret på bana. :)

Jag tillhör amatören själv men tycker att det känns som en trolig förklaring till de tvetydiga recensionerna man får om däcket,en del tycker det går bra att köra på gränsen medans andra säger att det toksläpper,kanske säger mer om ens egen utvecklinsgrad på hoj än däcket....

Henrik
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Att det har ett väldigt "smalt spår" från grepp-varning-släpp?
Problemet är väl som jag förstått det att däcket går från grepp till släpp och hoppar över varning. Ingen vill köra på ett sånt däck när det börjar gå lite fortare, varken proffs eller amatör.
 

Kneedrag

Guest
Kan det vara så att pp är ett däck som kräver en riktigt bra pilot att köra på gränsen?

Att det har ett väldigt "smalt spår" från grepp-varning-släpp?

Alltså,de som kör och säger att det är ett bra däck som går utmärkt att köra på gränsen är de som har stor erfarenhet och kan tyda signalerna som däcket levererar vilket amatören som det börjar gå fort för inte har en aning om att däcket sänder till föraren.

Om det skulle vara något åt det hållet så funkar pp för den glada amatören,när det börjar gå fortare får man kränga på något som har ett bredare spann från fäste till släpp så man lär sig tyda varningssignalerna för att sedan,när man är en fullfjädrad förare återigen kan snurra runt på pp för då vet man vad de små signalerna från däcket betyder.

PP,däcket för amatören och de riktiga proffsen,ingen annnan göre sig besväret på bana. :)

Jag tillhör amatören själv men tycker att det känns som en trolig förklaring till de tvetydiga recensionerna man får om däcket,en del tycker det går bra att köra på gränsen medans andra säger att det toksläpper,kanske säger mer om ens egen utvecklinsgrad på hoj än däcket....

Henrik


Var gränsen går kan vara svårt att veta för en glad amatör som mig. Många saker lär man sig tyvärr genom att misslyckas och känsla kan man ju inte direkt ta in när någon förklarar . Att det skulle vara så många som är dåliga förare och skyller vurpan på att det var däckets fel. Det köper inte jag helt ,några visst men alla nix. Säger racerävarna att börjar man köra riktigt snabbt nästan racetempo så är det dax att titta efter andra däck så tror jag mer på dem än alla PP 2ct älskare här.

Jag tycker det finns bättre alternativ till däck än pp 2 ct om man gillar att gasa mycket och köra hårt.
Contis raceattack street tycker jag är en bra kompromiss, varnar bra, bra fäste och känsla. Sämre våtgrepp men seiöst hur många åker hoj när det regnar. Mina räckte 3 bandagar + 500 mil gata med en del tempokörning.

nästa däck blir Contis raceattack endorance däck
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Missförstå mig rätt nu men det finns ju några som säger att det går utmärkt att köra på de däcken i bra tempo och ska man inte tro att de ljuger så borde det ju gå och då skulle min lilla teori vara en tänkbar förklaring.

Själv är jag inte bra nog att fatta att jag närmar mig däckets gräns så jag kör inte på pp pga. det,kanske mitt låga tempo funkar med de men jag har ingen lust att kolla när det finns alternativ.

När det börjar röra sig i styret ut ur böjarna är det däcket som säger något eller är banan bara ojämn? När jag känner mig säker på sådana saker kanske jag testar bara för att men tills dess får det bli något annat.

Henrik
 

Primero

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2009
Ort
skane
Hoj
sport
Jag har kört många år på bana,började i gatgruppen och kör nu rookie-tider.Har alltid kört med Metz racetec pga det ska vara ett snällt däck som varnar tidigt.Skillnaden mellan att ha grepp och få ett släpp kan vara minimalt...Man kan köra samma varvtider men ha skillnader i nedlägg,gaspådrag mm som gör att man får ett släpp och jag har haft MÄNGDER med släpp utan att gå omkull.Tur,tur,tur och ett snällt däck som varna mig:tummenupp

Min fråga till er som rekommendera PP är hur MÅNGA små släpp har ni haft med PP?För är det som många påstår att det toksläpper,så passar PP nog bäst till folk som kan köra nära gränsen....
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Säger racerävarna att börjar man köra riktigt snabbt nästan racetempo så är det dax att titta efter andra däck så tror jag mer på dem än alla PP 2ct älskare här.

Vart vill du komma med det?

Det är väl självklart att du ska välja rätt däck för rätt användningsområde.
Kör du riktigt fort så har du fel däck om du har Pilot power, BT016, Sportec M3, Conti raceattack street eller något annat fabrikat som hamnar i samma tänkta användningsområde.
Men, jag skulle tro att majoriteten på Sporthoj inte behöver det värsta racedäcken för en bandag. De klarar sig säkert utmärkt på ovanstående typ av däck. Vilket fabrikat är upp till tycke och smak.

Folk verkar blanda ihop sportig körning på gata och en och annan bandag i raskt tempo med att smiska rookie, eller nästan rookie tider.
Rena racedäck kan vara direkt olämpliga på gatan. Tänk på det när ni rekommenderar däck på forumsidor till folk ni inte känner.


Edit: Såg nu att det var postat i racingforumet. Där borde väl inte en disskusion ang. sportdäck för gata vara?
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
Vart vill du komma med det?

Det är väl självklart att du ska välja rätt däck för rätt användningsområde.
Kör du riktigt fort så har du fel däck om du har Pilot power, BT016, Sportec M3, Conti raceattack street eller något annat fabrikat som hamnar i samma tänkta användningsområde.
Men, jag skulle tro att majoriteten på Sporthoj inte behöver det värsta racedäcken för en bandag. De klarar sig säkert utmärkt på ovanstående typ av däck. Vilket fabrikat är upp till tycke och smak.

Folk verkar blanda ihop sportig körning på gata och en och annan bandag i raskt tempo med att smiska rookie, eller nästan rookie tider.
Rena racedäck kan vara direkt olämpliga på gatan. Tänk på det när ni rekommenderar däck på forumsidor till folk ni inte känner.


Edit: Såg nu att det var postat i racingforumet. Där borde väl inte en disskusion ang. sportdäck för gata vara?


Självklart har du rätt , men i praktiken gör ju tydligen många nybörjare fel ,har fel däck för sitt tempo och med en del vurpor som följd. Kan det vara att hornen växer ut när man är med polarna och åker bana. Kör över däckets förmåga eller över sin förmåga villket som.(kinnekulle ,potatos för 2 år sen ni som var där vet vad jag menar de körde racetempo med pp 2ct. De blev tillsagda att ta det lungt med de däcken efter 5-6 vurpor bara dem.)

Hur vet man som amatör när man börjar bli riktigt snabb? en amatör har ingen erfarenhet liksom. När vet man när man ska gå till mer racedäck?
Tycker det är lite naivt om man tror nybörjare som börjar köra mycket bana ska veta allting om däck.
 

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Nu kan jag meddela alla, att jag klarade mig helskinnad från dagens bandag med mina PP 2CT.
Därimot tror jag att om man ska pressa lite hårdare än jag gjorde kommer nog marksyningen väldigt snabbb med dessa däck. Hade nämligen hela tiden i huvudet att inte gå på gasen alldeles för hårt i utgången från kurvorna. Tyvärr är det ju vad nybörjare gör, de ger fullt när den ser utgången på kurvan och då blir ett släpp ett faktum...
 

Sir William

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Ort
vänersborg
Hoj
GSXR 1000 -06a
tja, körde på pilot 2ct sisst, e nöjd med bakdäcket funka fint för mig!! bra fäste, körde dock på kinnekulle då den banan ej är så snabb så däcket kanske inte går riktigt lika varmt? men jag är helle ringet proffs men långt långt ifrån långsammast ;)

körde med 2,2 bak och 2,1 fram
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top