Michelin Pilot 2CT på bana

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Ett däck som jag kan rekommendera är Conti Race Attack Endurance om man vill åka mycket bana på en å samma uppsättning, kan köra kanonbra tider med det + att det håller mycket länge å kan köras med på både bana å gata.

Jag har inte haft några "happenings" med det när jag åkt på det iaf

1300:- Fram
1900:- Bak
 

Bifogat

  • conti.jpg
    conti.jpg
    25.9 KB · Visningar: 100

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Jag kan säga att jag föll offer för det lömska släppet utan förvarning på ett par Pilot Slicks. Verkligen top grepp i dem tills det helt enkelt toksläppte.
Kostade ett brutet ben och några ledband - Kommer aldrig köra Michelin igen.:mad:

Jag kör nu Conti och har varit riktigt nöjd med det. Men det är ju bara min uppfattning och egna erfarenhet.

Skall du köra på bana och köra hårt så se till att ha schyssta sulor det är ju trots allt din egna livförsäkring. :näsblod

OBS! Nu svarar jag till Kowe angående slicks OBS!
"Problemet" med Michelin slicks är att dom behöver jäkligt mycket värme för att funka bra, är hala om dom inte kommer upp i rätt temp (har för mig att jag hört något om en arbetstemp på 120°C). Man måste ha ett jäkligt bra tempo och bra värme i asfalten för att dom ska funka bra. Jag har kanat omkull med dessa pga att jag inte fick upp tempen på uppvärmningsvarv. Däremot när dom är varma så greppar dom jäklar i mig, man får köra bra fort för att gå över gränsen för dess grepp. När dom ligger på rätt temp så tycker jag att dom även varnar bra, man känner att det börjar drifta bak. När jag satte på michelin på Pinky så gjorde jag lätt mina snabbast varv, blev som en helt annan hoj.

Nu kör jag dock på Conti, som funkar bra, även dessa är lite hala innan dom kommit upp i temp, men jag tycker inte dom funkar lika bra som Michelin, dock är dom billigare :) så det är mer det som avgör.

Men kommer kanske testa Michelin på Falkenberg 1:a aug, har inte kört dom på KTM:en.

Ursäkta för OT
 

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Jag har kört 2 bandagar med Pilot ROAD 2ct utan några som helst problem. Dessa är mer gata än race, medans power är mer race än gata (om ni förstår vad jag menar) så borde road vara sämra på bana. Så om du är som jag, kör typ medel och knappt skrapar borde PP duga fint. Tänk på gaskontrollen bara :D
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag har kört 2 bandagar med Pilot ROAD 2ct utan några som helst problem. Dessa är mer gata än race, medans power är mer race än gata (om ni förstår vad jag menar) så borde road vara sämra på bana. Så om du är som jag, kör typ medel och knappt skrapar borde PP duga fint. Tänk på gaskontrollen bara :D

Kör också med road 2ct bak (men power 2ct fram). Grejen är väl att road 2ct släpper tidigare än power 2ct men gör det betydligt mer kontrollerat, inga plötsliga toksläpp.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Fan, nu blir man jävligt orolig inför sin första bankörning. Man kanske ska ställa in den helt och skita i att köra med dessa däck....
För det första så är ditt däckstryck på 3 kg helt åt skogen, ska du köra bana med PP2CT kan du börja med ett korrekt gattryck om det är första gången. Jag misstänker att Michelin rekommenderar ca 2,4 fram och 2,8 bak? Vill du kan du sänka till 2,3 resp 2,5 och börja där om du har tempo redan.

Generellt kan man säga att duktiga, sportiga gatdäck klarar farter som ligger kanske 8-10% efter racetempo med en duktig förare, så att du oroar dig för snorhala PP2CT på din första bankörning ser jag mest som att du inte kan skilja på olika, om jag ska vara lite kantig. Kör inte så jävla fort då utan plocka upp tempot efterhand och kör mjukt så lär du märka när ett däck (bak rimligen) börjar säga ifrån!

PP2CT är fortfarande ett gatdäck, så att gå under 2,3 i tryck vare sig bak eller fram är inte att rekommendera, då kommer det att överhetta vilket är precis vad många har problem med.

Ha en bra dag istället för att oroa dig över däck :)
 
Last edited:

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Tror man ska ta folks råd om däck med en stor nypa salt. Många som kör omkull skyller på sitt däck. Finns ju massa faktorer som spelar in vid ett släpp. Lätt att skylla på däcket.

Har man ett modernt sportdäck av känd tillverkare tror jag man kan köra i princip hur fort som helst med detta (någon sekund långsammare än superbikeförarna med slicks). Kolla hur grabbarna körde roadracing i början av 80talet, snart 30 år sedan. Tvivlar på att deras däck var bättre än dagens sportdäck.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Jag kan säga att jag föll offer för det lömska släppet utan förvarning på ett par Pilot Slicks. Verkligen top grepp i dem tills det helt enkelt toksläppte.
Kostade ett brutet ben och några ledband - Kommer aldrig köra Michelin igen.:mad:

Jag kör nu Conti och har varit riktigt nöjd med det. Men det är ju bara min uppfattning och egna erfarenhet.

Skall du köra på bana och köra hårt så se till att ha schyssta sulor det är ju trots allt din egna livförsäkring. :näsblod

Då är ju frågan vilket däcktryck körde du med..... var du nån gång uppe i rekomenderat tempraturområde... alla jag känner som kört av med michelin har kört med fel däcktryck.

2CT skall snarare ha högre tryck om du kör hårt då gummiblandningen är mer att likna vid regndäck än torrslicks.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Även jag kör som instruktör, på banåkning.nu´s körningar.
Där har jag hjälpt många som kraschat och stor del av de som gått ikull i gatgrupperna är 1000cc bågar med pp2ct bak.

Problemet med pp2ct är att det är bra grepp hela vägen fram tills de blir överhettade och då släpper väldigt tvärt.
Jag har själv varit i backen precis när jag började köra bana och då highsidade med en gixx 1000, ni kan gissa vilket bakdäck jag hade :brinnerup
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
2CT skall snarare ha högre tryck om du kör hårt då gummiblandningen är mer att likna vid regndäck än torrslicks.
Tror tyvärr att alldeles för många behandlar PP2CT som ett racedäck och släpper ut alldeles för mycket luft vilket får dem att gå omkull med för varma däck eller åtminstone överhettad yta. Tjejen körde en säsong på dem (inte tokfort iof men medel och snabb grupp) utan minsta problem och jag lånade hojen nån gång utan minsta släpp dessutom. Sen verkar de släppa helt utan förvarning när de väl kommer, men det är en annan sak. Så det var väl tur att vi aldrig överhettade just de däcken...

Sen är det väl lite så, att de flesta som skriver i en sån här tråd är de som haft problem, inte de som tyckt det funkat. De är nog många, många fler men det blir en skev bild i tråden då bara några få bryr sig om att skriva "det funkar bra" medan de som berättar skräckhistorier om hur dålig produkten är de som syns... :rolleyes:
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...är det inte enkelt, åker man hårt, kör stor knarr - hoppa över det här däcket på bana?
Det är ju inte så att det råder en brist på bra alternativ. :)

Att många gått ikull med det är ju givet ett resultat av att många kör med däcket, men ändå...det verkar onekligen vara ett lurigt däck, och inte är det överdrivet gratis heller - och hur många kör i regn i onödan (inte transporterar sig, KÖR), och är det så, så verkar ju Metzelers M3or lika bra, och har inga läskiga historier om toksläpp vad jag vet?

/J
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Att många gått ikull med det är ju givet ett resultat av att många kör med däcket, men ändå...det verkar onekligen vara ett lurigt däck, och inte är det överdrivet gratis heller - och hur många kör i regn i onödan (inte transporterar sig, KÖR), och är det så, så verkar ju Metzelers M3or lika bra, och har inga läskiga historier om toksläpp vad jag vet?
Lite svårt att styra över vädret. Har varit på ett antal bandagar där det regnar, den gången jag hade M3or på konstaterade jag ganska snabbt att jag aldrig mer skulle köra på sådana, dom blev riktigt sladdriga. Pilot Power (och Pilot Road) är betydligt trevligare i dom lägena.

Tror det viktigaste är att köra med rätt tryck i gatdäck, speciellt PP 2ct.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Lite svårt att styra över vädret. Har varit på ett antal bandagar där det regnar, den gången jag hade M3or på konstaterade jag ganska snabbt att jag aldrig mer skulle köra på sådana, dom blev riktigt sladdriga. Pilot Power (och Pilot Road) är betydligt trevligare i dom lägena.

Tror det viktigaste är att köra med rätt tryck i gatdäck, speciellt PP 2ct.

För mig är det enkelt som fan, regn - nada körning. :hihi Mao, ett så kallat icke-problem. :D
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Är själv sporthojsinstruktör åt SMC och brukar vara föråkare åt Racingworld/Trackworld och jag har givetvis också hämtat upp ett antal kraschade hojar (om detta nu är relevant i frågan).

Jag tänker dessutom sticka ut hakan och säga att man nog har väldigt dålig självkännedom om man tar för vana att skylla sina krascher på att det var däckets fel.

MEN GIVETVIS måste man komma ihåg att Michelin PP2CT är och förblir ett gatdäck men som också duger för nöjesåkning eller sporthojskurser på bana. Men man lär inte sätta några hejdundrande varvtider och man kommer inte komma först över mållinjen på ett rejs, men för dessa ändamål finns det andra och bättre däcktyper.

Kan det vara så att de som krashat med PP2CT har kört över sin egen eller däckets förmåga? :va
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Är själv sporthojsinstruktör åt SMC och brukar vara föråkare åt Racingworld/Trackworld och jag har givetvis också hämtat upp ett antal kraschade hojar (om detta nu är relevant i frågan).

Jag tänker dessutom sticka ut hakan och säga att man nog har väldigt dålig självkännedom om man tar för vana att skylla sina krascher på att det var däckets fel.

MEN GIVETVIS måste man komma ihåg att Michelin PP2CT är och förblir ett gatdäck men som också duger för nöjesåkning eller sporthojskurser på bana. Men man lär inte sätta några hejdundrande varvtider och man kommer inte komma först över mållinjen på ett rejs, men för dessa ändamål finns det andra och bättre däcktyper.

Kan det vara så att de som krashat med PP2CT har kört över sin egen eller däckets förmåga? :va


Visst är det så. :)

Men faktum kvarstår, däcket har ett envist rykte, och det brukar alltid ligga något bakom sådant....att det blir halkigt och släpper styggt när det blir lite för varmt.

Poängen är, det finns andra däck, varför utmana ödet, speciellt om man är lite ovan och kör över sin förmåga, då behöver man ju all hjälp man kan få...

/J
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag har samma tråkiga erfarenhet av Michelins Power-serie som så många andra. Funkar jättebra på gata men på bana släpper de helt utan förvarning när de pressas för hårt. Pirellis gamla SuperCorsa (mönstrade gatdäcket) kunde också släppa men det började släppa lite lite för att sedan öka vart efter däcket slets.

Har man ett modernt sportdäck av känd tillverkare tror jag man kan köra i princip hur fort som helst med detta (någon sekund långsammare än superbikeförarna med slicks).
Då tror du fel.

Sverige-eliten i Superbike slänger inte bara på ett slicks från någon tillverkare utan har provat sig fram med flera olika märken. Det kan lätt skilja 1-2 sekunder per varv bara genom att byta från ett slicks till ett annat.
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Jag har samma tråkiga erfarenhet av Michelins Power-serie som så många andra. Funkar jättebra på gata men på bana släpper de helt utan förvarning när de pressas för hårt. Pirellis gamla SuperCorsa (mönstrade gatdäcket) kunde också släppa men det började släppa lite lite för att sedan öka vart efter däcket slets.

Då tror du fel.

Sverige-eliten i Superbike slänger inte bara på ett slicks från någon tillverkare utan har provat sig fram med flera olika märken. Det kan lätt skilja 1-2 sekunder per varv bara genom att byta från ett slicks till ett annat.

Ännu igen vet jag inte, men jag tor faktiskt de sekunderna sitter i huvudet, inte däcken. I så fall borde det bara finnas ett däck som är bäst som alla kör fortast på. Och om däcket nu skulle va begränsningen för en, hur kan då en annan förare köra snabbare på samma däck.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ännu igen vet jag inte, men jag tor faktiskt de sekunderna sitter i huvudet, inte däcken. I så fall borde det bara finnas ett däck som är bäst som alla kör fortast på. Och om däcket nu skulle va begränsningen för en, hur kan då en annan förare köra snabbare på samma däck.
Faktum är att en stor majortet i Superbike (både Pro och "vanliga") kör på Dunlop för att de funkar bäst just nu. Det där varierar med åren och om 2 år kanske alla åker på Bridgestone, 2 år senare ska alla ha Pirelli osv.

Däcken kan vara väldigt begränsande för varvtiderna och det har precis som du skriver mycket att göra med det mentala, men inte bara. Att lita på sina däck är A och O för toppförarna (gäller även oss sölpellar lite längre ner på stegen) men de kör så nära gränsen att de känner ganska omgående om de kan gasa tidigare med ett däck än ett annat, om inbromsningarna är stabila eller inte osv.

Angående den sista frågan så kolla på MotoGP. Tex kör Rossi och Lorenzo identiska hojar med identiska däck, ändå är Rossi oftast snabbare på racen. Däcken är bara en del i hela paketet.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Min personliga åsikt är att det är förarmisstag oavsett vad som står på däcken, till majoriteten av avåkningarna trots allt..många vill för mycket för fort och får inte ihop alla ekvationer och framförallt få in flytet och mjukheten i det hela. Tror att även om det stått dunlop, pirelli, avon, metzeler så hade nog de fakto varit samma..kan ju bero på att det stora volymer av powerdäcken som sitter på var och varannan hoj.

i min mening är däcken mkt övertygande, och många som påtalar överhettning är inte i närheten ändå av däckckets förmåga, så det är (allt)för lätt skylla på däcken..jag har nästan alltid kört på power och har inte varit i närheten av däcksläpp pga av däcken oavsett hoj eller bana jag kört på, men jag är bara en glad söndagsposör:) Jag fortsätter köra med dessa däcken så fort min förmåga duger till jag känner mkt hög tillförlitlighet.

Sen är det många som har kraschat på ett däcksmärke, då säger man ALDRIG mer det däcket, men som sagt igen, så hade kraschen vart ett faktum oavsett däckmärket:fakta
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Tyvärr står det väldigt ofta MP 2CT på klotsmurfarnas däck, däcken är helt ok för gata och långsam bankörning, börjar man pressa så släpper dom digitalt.

Allt för många onödiga banvurpor sker pga man kör med sportiga gatdäck istället för racedäck, det borde sitta racedäck på alla hojar som går på bana.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Min personliga åsikt är att det är förarmisstag oavsett vad som står på däcken, till majoriteten av avåkningarna trots allt..många vill för mycket för fort och får inte ihop alla ekvationer och framförallt få in flytet och mjukheten i det hela. Tror att även om det stått dunlop, pirelli, avon, metzeler så hade nog de fakto varit samma..kan ju bero på att det stora volymer av powerdäcken som sitter på var och varannan hoj.

i min mening är däcken mkt övertygande, och många som påtalar överhettning är inte i närheten ändå av däckckets förmåga, så det är (allt)för lätt skylla på däcken..jag har nästan alltid kört på power och har inte varit i närheten av däcksläpp pga av däcken oavsett hoj eller bana jag kört på, men jag är bara en glad söndagsposör:) Jag fortsätter köra med dessa däcken så fort min förmåga duger till jag känner mkt hög tillförlitlighet.

Sen är det många som har kraschat på ett däcksmärke, då säger man ALDRIG mer det däcket, men som sagt igen, så hade kraschen vart ett faktum oavsett däckmärket:fakta


Nu yrar du väl ändå i kvadrat?

Om du har handlat ett nytt fint däck för att åka bana och råkar hamna på en bana en väldigt varm dag och har ett bra tempo, däcken håller i som satan och vips ett pass framåt eftermiddagen när ditt tempo är lite högre än förmiddagen så vips, digitalt har du inget grepp alls längre. Hade däcket nu börjat bli slitet och förvarnat på vägen vore allt ok, men det läskiga med alla som berättar om sina highsiders på PP är att det kom inget alls som varnade.

Jag har själv åkt omkull en del och har väl bara mig själv att skylla, men om grejerna man åker på börjar varna innan det är för sent så är det enklare att ordna upp situationen.

Apropå att det är psyket som gör att ett nytt fabrikat som gör att det går fortare när man bytt, du kan inte ha mycket erfarenhet av aktiv hojåkning, låt mig småle lite åt dina gissningar och berätta fakta att det gör en otrolig skillnad.

/ Jens
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top