Michelin Pilot 2CT på bana

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Fungerar alldeles utmärkt. Riktigt bra däck! Jag gjorde desutom nästan samma tider på pilot power som med slicks. Enda negativa var att de hade tendens till att bli överhettade. Men då var de även 31+ och stekande sol och 20 minuters pass innan mina började bli hala.

Även jag kör som instruktör, på banåkning.nu´s körningar.
Där har jag hjälpt många som kraschat och stor del av de som gått ikull i gatgrupperna är 1000cc bågar med pp2ct bak.

Problemet med pp2ct är att det är bra grepp hela vägen fram tills de blir överhettade och då släpper väldigt tvärt.
Jag har själv varit i backen precis när jag började köra bana och då highsidade med en gixx 1000, ni kan gissa vilket bakdäck jag hade :brinnerup



Krashade också med bakhjulssläpp på det däcket:rolleyes: Släppte faksitk väldigt plötsligt precis som du säger. Men utöver det tycker jag det är ett riktigt bra däck!
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Tyvärr står det väldigt ofta MP 2CT på klotsmurfarnas däck, däcken är helt ok för gata och långsam bankörning, börjar man pressa så släpper dom digitalt.

Allt för många onödiga banvurpor sker pga man kör med sportiga gatdäck istället för racedäck, det borde sitta racedäck på alla hojar som går på bana.

Nackdelen är väl om samma däck sedan sitter på när det körs på gatan. Snorhala i kyla och när det regnar. Frågan är vad som är värst.

Tror lite på power one road, som klarar många värmecykler (silica i motsats mot power one race) snabb uppvärmning och verkar ha bra bett.

Min slöhoj skulle nog klara sig utmärkt på Road 2 också med tanke på den stora avsaknaden av effekt om jag nu skulle bygga om den till gatkörning med något snällt banpass.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Krashade också med bakhjulssläpp på det däcket:rolleyes: Släppte faksitk väldigt plötsligt precis som du säger. Men utöver det tycker jag det är ett riktigt bra däck!

"Däcket är jättebra, förutom när det helt utan förvarning släppte och jag krashade sönder hojen"

Är det typ någon sådant jag skall utläsa av ditt inlägg. Isåfall tycker jag du ska testa ett riktigt bra grepp som inte släpper för att det blir överhettat.

/ Jens
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Min erfarenheter om PP2CT!

Funkar ok för upp till mitten av medelgrupps tempo i humana temperaturer.
Snabbgrupps tempo och höga temperaturer är INTE en säker kombo.

Egna erfarenheter är att bakdäcket har en väldigt snäv kommunikation när det släpper av överhettningskäl.



Har faktiskt en filmsnutt på när det går på sladd på kullen, verkar dock som putfile där videosnutten låg är borta?
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
"Däcket är jättebra, förutom när det helt utan förvarning släppte och jag krashade sönder hojen"

Är det typ någon sådant jag skall utläsa av ditt inlägg. Isåfall tycker jag du ska testa ett riktigt bra grepp som inte släpper för att det blir överhettat.

Tråden är helt klart startad i fel forumdel...

Det kan inte vara en tillfällighet att de flesta som dissar PP2CT och istället rekomenderar "riktiga" bandäck har ett startnummer i sin avatar eller signatur (läs tävlingsförare).

Om man nu ligger på gränsen hela tiden och måste få en "varning" före ett släpp, ja då har man passerat användningsområdet för PP2CT för länge sedan.

PP2CT är en skitbra kompromis för den vanlige gatåkaren som rastar sin hoj på bana några få gånger per år. Är gatåkning det huvudsakliga ändamålet för hojen är det snarare dumdristigt att rekomendera denne person ett bandäck som ändå är snorhalt innan uppvärmning och galet halkiga vid minsta regnskur.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Tråden är helt klart startad i fel forumdel...

Det kan inte vara en tillfällighet att de flesta som dissar PP2CT och istället rekomenderar "riktiga" bandäck har ett startnummer i sin avatar eller signatur (läs tävlingsförare).

Om man nu ligger på gränsen hela tiden och måste få en "varning" före ett släpp, ja då har man passerat användningsområdet för PP2CT för länge sedan.

PP2CT är en skitbra kompromis för den vanlige gatåkaren som rastar sin hoj på bana några få gånger per år. Är gatåkning det huvudsakliga ändamålet för hojen är det snarare dumdristigt att rekomendera denne person ett bandäck som ändå är snorhalt innan uppvärmning och galet halkiga vid minsta regnskur.

Min erfarenhet är att det är enklast att lära sig saker och ting om man har goda förutsättningar. Jag har själv varit "vanlig" bandagsåkare och åkte då på beggade rennsport (underbara däck som är synd att de inte finns kvar). Bromsar, däck, fjädring är saker som skall vara bra när man vallar ut sig på bana, annars kan det vara.

Ex på däck som är bra till både och: Bridgestones racemönstrade, pirellis & Metzelers dito.

Apropå regn: Jag kör faktiskt ifrån de flesta gatåkare på mönstrade gatdäck med slicks, så den mentala spärren är nästan lika viktig som däcket.

/ Jens
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tråden är helt klart startad i fel forumdel...
Det kan inte vara en tillfällighet att de flesta som dissar PP2CT och istället rekomenderar "riktiga" bandäck har ett startnummer i sin avatar eller signatur (läs tävlingsförare).
Många av dem som tävlar kör även som instruktörer, tex Zeb, och deras kommentarer stämmer bra överens med vad jag hört från så många håll och i flera år, nämligen att PP släpper utan förvarning när det blir överhettat.

PP2CT är en skitbra kompromis för den vanlige gatåkaren som rastar sin hoj på bana några få gånger per år. Är gatåkning det huvudsakliga ändamålet för hojen är det snarare dumdristigt att rekomendera denne person ett bandäck som ändå är snorhalt innan uppvärmning och galet halkiga vid minsta regnskur.
Nu vet jag inte om gatdäcken avsedda för bankörning blivit sämre de senaste 2-3 åren men tidigare gick det utmärkt att åka på dem i alla väder på gatan. Något dåligt grepp innan de blev varma fanns inte.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
PP2CT är en skitbra kompromis för den vanlige gatåkaren som rastar sin hoj på bana några få gånger per år. Är gatåkning det huvudsakliga ändamålet för hojen är det snarare dumdristigt att rekomendera denne person ett bandäck som ändå är snorhalt innan uppvärmning och galet halkiga vid minsta regnskur.
Gatdäck på gata & bandäck på bana låter vettigt, dock kör jag mönstrade bandäck på gata och det funkar rätt så bra om det inte regnar.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
"Däcket är jättebra, förutom när det helt utan förvarning släppte och jag krashade sönder hojen"

Är det typ någon sådant jag skall utläsa av ditt inlägg. Isåfall tycker jag du ska testa ett riktigt bra grepp som inte släpper för att det blir överhettat.

/ Jens



Det var väl inget konstigt i det? Fungerar utmärkt i 9 av 10 fall. Men har en tendens att bli överhettat om man ligger och pressar och släpper då utan förvarning. Vad var det du inte förstod? Slicks har ju en tendens att släppa mycket mjukare än vad många gatdäck gör.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det var väl inget konstigt i det? Fungerar utmärkt i 9 av 10 fall. Men har en tendens att bli överhettat om man ligger och pressar och släpper då utan förvarning. Vad var det du inte förstod? Slicks har ju en tendens att släppa mycket mjukare än vad många gatdäck gör.

Att det släpper helt utan förvarning är jättedåligt och farligt.

Istället bör man välja det sportiga gatdäck som ger feedback på när man börjar pressa gränsen. Ex. Sportec M3.

/ Jens
 

Primero

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2009
Ort
skane
Hoj
sport
Att det släpper helt utan förvarning är jättedåligt och farligt.

Istället bör man välja det sportiga gatdäck som ger feedback på när man börjar pressa gränsen. Ex. Sportec M3.

/ Jens

Precis,varför köra med ett däck som släpper utan varning,när det finns däck som ger signaler om att det inte står rätt till??!!!!
 

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Höganäs
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
och det beror dels på att PP är ett grymt bra gatdäck och därför är väldigt vanligt. Men även på att dom är förädiska.

1000 cc + PP == :brinnerup om man inte är jäkligt duktig förare:Bugar.

Skall testa Power One Competition C Bak och Competition B/V fram

Skall bli kul och se, mina maxxis släppte i söndags på Sturup, PP har jag gjort lowsider med så får väl säga att även om dom slits fortare så blir det ändå billigare i längden med bra racedäck :banana
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
1000 cc + PP == :brinnerup om man inte är jäkligt duktig förare:Bugar.

Skall testa Power One Competition C Bak och Competition B/V fram

Skall bli kul och se, mina maxxis släppte i söndags på Sturup, PP har jag gjort lowsider med så får väl säga att även om dom slits fortare så blir det ändå billigare i längden med bra racedäck :banana

Jag har gjort lowsider med flera olika däcksmärken (racedäck), betyder det att alla däck är skit :va eller betyder det att det är skit bakom styret :)
Så även för att du kör Power One Comp så betyder inte det att du är befriad från risken att göra en lowsider.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Nu yrar du väl ändå i kvadrat?

Om du har handlat ett nytt fint däck för att åka bana och råkar hamna på en bana en väldigt varm dag och har ett bra tempo, däcken håller i som satan och vips ett pass framåt eftermiddagen när ditt tempo är lite högre än förmiddagen så vips, digitalt har du inget grepp alls längre. Hade däcket nu börjat bli slitet och förvarnat på vägen vore allt ok, men det läskiga med alla som berättar om sina highsiders på PP är att det kom inget alls som varnade.

Jag har själv åkt omkull en del och har väl bara mig själv att skylla, men om grejerna man åker på börjar varna innan det är för sent så är det enklare att ordna upp situationen.

Apropå att det är psyket som gör att ett nytt fabrikat som gör att det går fortare när man bytt, du kan inte ha mycket erfarenhet av aktiv hojåkning, låt mig småle lite åt dina gissningar och berätta fakta att det gör en otrolig skillnad.

/ Jens

Jag yrar inte i kvadrat? Vi snackar nog olika språk? Du pratar ev rookitider på G-åsen kanske:va jag menar många som åker ex på bandagar i lugna/mellangruppen och SMC-kurser, och folk som oroar sig för däcket skall överhettas i trafiken eller på baneventet i mediokert tempo totalt sett. När dessa dödliga köra max så har däcket mkt mer att ge, och att det forfarande är för lätt när man gör en groda att skylla på däcket. Har själv gått omkull, inte skyller jag på däcken inte..

Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av "aktiv" åkning heller, allt är relativt eller hur:va:tummenupp , eller vad som menas med aktiv åkning menar du brumma bana, åka 300 på motorvägen, åka kurviga vägar eller sicksacka i stan? Man kan ha aktiv åkning i 50 knyck på en gocartbana.

Vidhåller forfarande att vissa somk som kraschat, oavsett bana eller trafiken, eller hastighet så vill man ALDRIG köra med däcket igen för det är däckets fel.

Men det är nog inte optimalt för snabbåkare om det beter sig på det viset som du och andra beskriver. Andra alt kanske vore bättre då.
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ställer mig i skaran glad nybörjare 2008, på BikeWeek med PP 2ct. Gassande sol samt ett leende på läpparna eftersom nu skulle det köras. Under 3:e passet släpper bakdäcket i snabbvänstern innan depåkurvan... dock upplevde jag det som ganska mjukt släpp, men resulterade i en avåkning då jag bromsade av mig från banan innan depåkurvan.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Jag har kört med pilotpower på bana och inte fick jag några tvära släpp, snarare så åkte jag brett som s... påminde om överhettade regndäck....
Skall man åka gata eller bana utan däckvärmare så är riktiga gatdäck att föredra. PP är nog ett av dom absolut bästa gatdäcken men jag skulle inte fösöka lägga personbästa på bana med dom men tvära släpp har mer med taskig gaskontroll att göra än hala däck.
 

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Höganäs
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
Jag har gjort lowsider med flera olika däcksmärken (racedäck), betyder det att alla däck är skit :va eller betyder det att det är skit bakom styret :)
Så även för att du kör Power One Comp så betyder inte det att du är befriad från risken att göra en lowsider.

Naj naj absolut inte man kan ju givetvis inte köra hur som helst , inte ens med ett racedäck. Som jag sa innan har väldigt mycket om kombination av däck och hur man kör. Racedäck är ju mer förlåtande än PP. :D

Vidhåller forfarande att vissa somk som kraschat, oavsett bana eller trafiken, eller hastighet så vill man ALDRIG köra med däcket igen för det är däckets fel.

En stor del sitter i knoppen osså (min knopp bl a), har 0 förtroende för annat än racedäck. Har man inget fötroende för däcket är man osäker, är man osäker kör man inte "optimalt" och då ökar risken för misstag dvs att klota eller annat :gnissla
 
Last edited:

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag har kört 2 bandagar med Pilot ROAD 2ct utan några som helst problem. Dessa är mer gata än race, medans power är mer race än gata (om ni förstår vad jag menar) så borde road vara sämra på bana. Så om du är som jag, kör typ medel och knappt skrapar borde PP duga fint. Tänk på gaskontrollen bara :D

Kör också med road 2ct bak (men power 2ct fram). Grejen är väl att road 2ct släpper tidigare än power 2ct men gör det betydligt mer kontrollerat, inga plötsliga toksläpp.

Jag kör också nu med PR 2, men har inte vart på bana ännu.

Nu till frågan, varför i f-a-n skulle man välja PP 2 istället för PR2?
Så stor skillna på GATA kan det inte vara på dessa 2, att man sku få toksläpp med PR men inte med PP. PR 2 har väl nästan dubbelt längre livslängd om jag förstått rätt?
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Zorken,
Du kan utan problem köra med dina däck på Sturup. O, ska du köra på söndag gissar jag du ska köra med oss i Sydskanes Emse. Prata då med din instruktör så får du hjälp med dina frågor.

Om det är din första gång på bana lär du inte ha problem med dina däck om du inte är ett roadracingämne av rang :tummenupp

Ta reda på vad som är rekommenderat däckstryck för DINA däck och kör på det. Lufttrycksmätare är det alltid nån som har med sig så det löser sig.

Jag tycker nog din däckkrängare är lite väl "kantig" i sin åsikt gällande däcken då det beror väldigt mkt på vad du kör för hoj och framför allt HUR du kör...

Jag tycker överlag man ska vara ganska försiktig med sina råd och tips gällande just däck o däckstryck om man inte vet hur personen kör.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top