Jide
Svartvit
Tack för svaret.du har kört med för högt lufttryck! mitt andra power one däck höll riktigt bra när jag sänkte kalltrycket från 1,9 till 1.6. fram körde jag med 1,9 i kalltryck funkade bra det med.
personligen så kommer jag att köra på mer race betonade däck vid nästa byte, jag tycker inte att street varianten håller tillräckligt bra
Kände du någon skillnad på däcket i uppförande mellan 1,6 och 1,9 i tryck? Tänker mest på om däcket fortfarande kändes bra och "tillräckligt hårt", då jag tycker att 1,6 låter väldigt lågt för att vara ett gatdäck och undrar om stommen pallar det? Mitt bakdäck kändes ganska mjukt när jag sänkte två hekto och blev ganska halt men det kan mycket väl vara så att det tog helt slut på kanten, därav den skumma känslan.
Ja det lutar kanske åt det hållet.varför inte använda bandäck på bana och gatdäck på gata... michelin har riktigt säkra och bra gatdäck... men dom håller då sämre på bana
Hittils har jag kört med gatdäck då jag kör lite turer med tjejen och andra bekanta, och då vill man åtminstone ha lite fäste om det kommer en störtskur. Men Power one kanske inte är världens bästa regndäck heller...
Tycker inte att det där är mycket att yvas om, men...det ser ut som om du borde köra competitionvarianten istället, då ditt slitage snarast antyder att de gått varmt och "kokat upp". (du ser hur smälta en del gummirullar är)
Jag själv körde competition power one (som släpper värmen bättre) på Gotland ring och de slets så fint så fint, på en bana som är erkänd som Sveriges värsta däckätare.
Nu vet jag ju inte vad för fjädringsinställningar du har heller, och själv har jag fått till mina såpass att även dessa har bidragit till ett jämnare och mindre slitage. (jag har alltid så mjuk fjädring som möjligt utan att den bottnar ut).
Bilden är tagen 2 lugna pass (med undantag för 2 lite snabbare varv) efter att däcket såg som värst ut. Gummit hade "fläkts upp" och liksom separerat 2-3 cm in från ytterkanten. Skar sedan bort detta som sagt så på bilden ser det inte så farligt ut.
Det som oroar mig lite är att det känns som kallslitage en bit in och sen har det smält längst ut...
Jag kommer ge detta däck en chans till då jag är sjukt nöjd med känslan och hur det släpper då jag tycker det har ett mycket längre gränsområde än de gatdäck jag kört med tidigare.
Kommer nog gå från 50-profil (original) till 55 för att se om det hjälper något. Ska även försöka kika lite på fjädringsinställningarna också... Sen är det nog lite så att körstilen spelar in en del. Känner att jag kör lite för försiktigt in i kurvorna med resultatet att jag går ganska hårt ur.
Men det kanske blir till att leta efter däcksvärmare, 10 pass på ett bakdäck känns lite väl oekonomiskt.
Just det; OM det finns några här inne som kört Kinnekulle med det här däcket får de gärna skriva hur fort det gick och hur däcket funkade. Jag vågar inte skriva vad jag själv kör på....
Last edited: