Michelin Power One

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
du har kört med för högt lufttryck! mitt andra power one däck höll riktigt bra när jag sänkte kalltrycket från 1,9 till 1.6. fram körde jag med 1,9 i kalltryck funkade bra det med.
personligen så kommer jag att köra på mer race betonade däck vid nästa byte, jag tycker inte att street varianten håller tillräckligt bra
Tack för svaret.
Kände du någon skillnad på däcket i uppförande mellan 1,6 och 1,9 i tryck? Tänker mest på om däcket fortfarande kändes bra och "tillräckligt hårt", då jag tycker att 1,6 låter väldigt lågt för att vara ett gatdäck och undrar om stommen pallar det? Mitt bakdäck kändes ganska mjukt när jag sänkte två hekto och blev ganska halt men det kan mycket väl vara så att det tog helt slut på kanten, därav den skumma känslan.

varför inte använda bandäck på bana och gatdäck på gata... michelin har riktigt säkra och bra gatdäck... men dom håller då sämre på bana:näsblod
Ja det lutar kanske åt det hållet.
Hittils har jag kört med gatdäck då jag kör lite turer med tjejen och andra bekanta, och då vill man åtminstone ha lite fäste om det kommer en störtskur. Men Power one kanske inte är världens bästa regndäck heller... :D

Tycker inte att det där är mycket att yvas om, men...det ser ut som om du borde köra competitionvarianten istället, då ditt slitage snarast antyder att de gått varmt och "kokat upp". (du ser hur smälta en del gummirullar är)
Jag själv körde competition power one (som släpper värmen bättre) på Gotland ring och de slets så fint så fint, på en bana som är erkänd som Sveriges värsta däckätare.
Nu vet jag ju inte vad för fjädringsinställningar du har heller, och själv har jag fått till mina såpass att även dessa har bidragit till ett jämnare och mindre slitage. (jag har alltid så mjuk fjädring som möjligt utan att den bottnar ut).

Bilden är tagen 2 lugna pass (med undantag för 2 lite snabbare varv) efter att däcket såg som värst ut. Gummit hade "fläkts upp" och liksom separerat 2-3 cm in från ytterkanten. Skar sedan bort detta som sagt så på bilden ser det inte så farligt ut.

Det som oroar mig lite är att det känns som kallslitage en bit in och sen har det smält längst ut... :confused:

Jag kommer ge detta däck en chans till då jag är sjukt nöjd med känslan och hur det släpper då jag tycker det har ett mycket längre gränsområde än de gatdäck jag kört med tidigare.
Kommer nog gå från 50-profil (original) till 55 för att se om det hjälper något. Ska även försöka kika lite på fjädringsinställningarna också... Sen är det nog lite så att körstilen spelar in en del. Känner att jag kör lite för försiktigt in i kurvorna med resultatet att jag går ganska hårt ur. :död

Men det kanske blir till att leta efter däcksvärmare, 10 pass på ett bakdäck känns lite väl oekonomiskt.




Just det; OM det finns några här inne som kört Kinnekulle med det här däcket får de gärna skriva hur fort det gick och hur däcket funkade. Jag vågar inte skriva vad jag själv kör på.... :rodnar
 
Last edited:

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Kan mycket väl vara som du säger att jag helt är ute och cyklar. Jag är inte alls påläst i ämnet och förklarade det som jag har fått förklarat för mig.
Vad kör du för däcktryck i dina power one nu?

Sorry att jag råkade slå på besserwisserläget så sent på kvällen :Bugar

Jag hade 1.9 bak vilket är rekomendation både från Michelin och grabbarna på Hojdäck.se men jag är tyvärr lite besviken på det slitage som då uppstod.

Men jag är jättenöjd med däcket i övrigt, på bana är det suveränt grepp och helt annan känsla i instyrning jämfört med de "vanliga" sportdäck man kört tidigare.
 
Last edited:

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Sorry att jag råkade slå på besserwisserläget så sent på kvällen :Bugar

Jag hade 1.9 bak vilket är rekomendation både från Michelin och grabbarna på Hojdäck.se men jag är tyvärr lite besviken på det slitage som då uppstod.

Men jag är jättenöjd med däcket i övrigt, på bana är det suveränt grepp och helt annan känsla i instyrning jämfört med de "vanliga" sportdäck man kört tidigare.

Ingen fara, tog det inte som besserwisser heller så ;)
Ja, en bekant som körde power one street klarade ett par bandagar sedan var det helt uppätet däcket. Han var nöjd med greppet förutom någon enstaka sladd. Han bytte bak nu och är på gotland och kör med ett competition istället, vi får väl se vad han tycker om det jämnfört med street. Bara jag kört slut på mina så blir det power one street, men kanske skiftar mellan dom och de jag har på nu, så jag kan toura lite med bridgestone-däcken.
 

qungen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Ort
katrineholm
Hoj
Ducati Streetfighter
Tack för svaret.
Kände du någon skillnad på däcket i uppförande mellan 1,6 och 1,9 i tryck? Tänker mest på om däcket fortfarande kändes bra och "tillräckligt hårt", då jag tycker att 1,6 låter väldigt lågt för att vara ett gatdäck och undrar om stommen pallar det? Mitt bakdäck kändes ganska mjukt när jag sänkte två hekto och blev ganska halt men det kan mycket väl vara så att det tog helt slut på kanten, därav den skumma känslan.

att det kändes skumt förstår jag det gorde mitt oxå när jag fick en sån kant, jag åkte o sladdade runt på banan.
jag använder alltid däckvärmare och då är inte 1,6 några problem iallafall. det var fin känsla i däcket o fästet var kanon, satte för övrigt person bästa på gotlandring med det däckstrycket 1,34. men om man är snabbare så kanske det är problem med så lågt däckstryck, men jag fick iallafall bra slitage då. för övrigt så var det en kille på ringen som jobbade med däck kommer inte riktigt ihåg vad han gorde men han verkade veta vad han snackade om, och han körde åxo på power one. det var han som sa att man var tvungen o gå ner i tryck på dessa däck. han körde åxo på 1,6 bak hans däck hade inte slitits onormalt.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Körde Gotland ring i helgen som gick. Började med Pilot Power 2CT som jag har god erfarenhet av. Hade bra grepp under del av lördagen (uppehåll men relativt kallt speciellt i marken (lufttemp ca. 12-13 grader). Körde dock däcket varmt i slutet av pass #2 med lätt sladd på några ställen.

Bytte till Power One V fram och Power One Competition B bak (hade tyvärr inte annat med mig). Körde med rekommenderat ringtryck 2,1/1,5 bar vid 20 grader C. Hade efter ett körpass hyfsad temp på framdäcket (ca. 60-62 grader) och ung samma bak (vilket var alldeles för lågt).

Sänkte ringtrycket med 0,2 bar både fram och bak (dvs. nu 1,9/1,3) enl. rekommendation från Michelin.

Hade nu ordentligt bra grepp fram (bästa däck jag någonsin kört på) och testade med (för mig) mycket hårda ingångar med broms långt in i börjarna och med relativt mycket lutningsvinkel. Satt som gjutet! :tummenupp

Bakdäcket däremot kom aldrig upp i mer än 63-64 grader varför jag fick kallslitage som heter duga. Upplevde lätta mjuka släpp ibland men var hyfsat försiktig på gasen just för att spara däck.

Vis av erfarenheten skulle jag kört med Competition A (om jag minns rätt) som är gjorda för lufttemperaturer kallare än 20 grader!

Körde för övrigt i snabb gatgrupp!

Mvh!
// Niklas
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Japp, då är problemet löst!!! Mina Power One Street har nu ett slitage helt enligt skolboken.

Och så här gjorde jag:

-Fjäderförspänning (hänget med förare) är justerad till <30mm fr & bak.

-Minskat en aning på returendämpningen bak (all annan dämpning är "default")

-Lufttryck 2,2 bar fr & bak
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Körde tre dagar på Gotland Ring nu i helgen på Power One Street med en motorcykel som fungerat bra för mig på tidigare bandagar med Michelin Pilot Power.

Bakdäck OCH framdäck brann fullständigt upp efter ett par varv! Började med 2,4 bak och 2,3 fram i kalltryck och provade sedan lägre och lägre tryck, dock med samma resultat. Jag är definitivt inte jättesnabb (1:42) men hade våldsamma problem med fästet. Tryckte man på in i kurvan släppte det fram och när man återfått fästet fram och skulle ur kurvan sladdade det vilt bak. Jag kan inte tänka mig att mina fjädringsinställningar skulle vara så tokfel att det skulle påverka så mycket, särskilt inte med tanke på att andra däck funkat perfekt på tidigare bandagar.

Till däckets försvar vill jag dock säga att det funkar ypperligt i sladd och hämtar sig helt odramatiskt efter riktigt ordentliga släpp. Jag är dessutom inget proffs, tvärtom, och det är mycket möjligt att problemet går att bota med bättre inställningar av lufttryck och fjädring.

Jag kommer inte köpa Power One igen.

PS: Kompisarna på CBR 900 från -00, -96 och -94 körde samma varvtider som jag helt utan släpp och med helt normala slitage på Pilot Power och Dunlop Qualifier 2, så det var inte för varmt för att köra med gatdäck i den hastighet vi höll runt banan.
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Nu vet jag inte om det är samma med dessa däck som med deras slicks, men jag körde deras slicks förra säsongen och de rekomenderade kalltrycket var alldeles för högt. (rek. 1,9 bak kallt).

Alla som körde deras slicks fick gå ner kraftigt i kalltryck, tror vi hamnade runt 1,3-1,5 bar bak kallt. Fick inte alls upp värmen i däcken annars.

Finns ju kanske risk att dom rekomenderade trycken för dessa däck också är för höga. Det är ju säkert hårdare stomme i slicksen men om dom hade så fel på rekomendationerna på slicksen så finns ju risken att det är fel på andra däck också, å det är ju inget man direkt upptäcker förrän man börjar ladda lite på bana.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Körde tre dagar på Gotland Ring nu i helgen på Power One Street med en motorcykel som fungerat bra för mig på tidigare bandagar med Michelin Pilot Power.

Bakdäck OCH framdäck brann fullständigt upp efter ett par varv! Började med 2,4 bak och 2,3 fram i kalltryck och provade sedan lägre och lägre tryck, dock med samma resultat. Jag är definitivt inte jättesnabb (1:42) men hade våldsamma problem med fästet. Tryckte man på in i kurvan släppte det fram och när man återfått fästet fram och skulle ur kurvan sladdade det vilt bak. Jag kan inte tänka mig att mina fjädringsinställningar skulle vara så tokfel att det skulle påverka så mycket, särskilt inte med tanke på att andra däck funkat perfekt på tidigare bandagar.

Till däckets försvar vill jag dock säga att det funkar ypperligt i sladd och hämtar sig helt odramatiskt efter riktigt ordentliga släpp. Jag är dessutom inget proffs, tvärtom, och det är mycket möjligt att problemet går att bota med bättre inställningar av lufttryck och fjädring.

Jag kommer inte köpa Power One igen.

PS: Kompisarna på CBR 900 från -00, -96 och -94 körde samma varvtider som jag helt utan släpp och med helt normala slitage på Pilot Power och Dunlop Qualifier 2, så det var inte för varmt för att köra med gatdäck i den hastighet vi höll runt banan.

Knepigt hur det kan skilja. :confused:

Nu såg jag dig och Bladegänget och visst körde ni väl snabbare än 1.42? Jag körde lugn/medel och loggade 1.43 som bäst (f.ö precis lagom tempo för en nyinköpt hoj med origkåpor och inte en kraschpuck in sight :gnissla:D)

Hade enormt bra grepp och jämnt fint slitage på mina Power One Street. Har dock ingen koll på tryck eller fjäderinställningar men det är känns ju som en lågoddsare är det påverkar en del, liksom körstil.
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Du började i varje fall med alldeles för högt tryck, Ska enligt Michelin var 1,9 bak och 2,1 fram på bana.

Kört själv 2 dagar på gelleråsen och en dag på Kinnekulle och slitaget är helt OK och har inte haft några andra problem heller.

Körde tre dagar på Gotland Ring nu i helgen på
Power One Street med en motorcykel som fungerat bra för mig på tidigare bandagar med Michelin Pilot Power.

Bakdäck OCH framdäck brann fullständigt upp efter ett par varv! Började med 2,4 bak och 2,3 fram i kalltryck och provade sedan lägre och lägre tryck, dock med samma resultat. Jag är definitivt inte jättesnabb (1:42) men hade våldsamma problem med fästet. Tryckte man på in i kurvan släppte det fram och när man återfått fästet fram och skulle ur kurvan sladdade det vilt bak. Jag kan inte tänka mig att mina fjädringsinställningar skulle vara så tokfel att det skulle påverka så mycket, särskilt inte med tanke på att andra däck funkat perfekt på tidigare bandagar.

Till däckets försvar vill jag dock säga att det funkar ypperligt i sladd och hämtar sig helt odramatiskt efter riktigt ordentliga släpp. Jag är dessutom inget proffs, tvärtom, och det är mycket möjligt att problemet går att bota med bättre inställningar av lufttryck och fjädring.

Jag kommer inte köpa Power One igen.

PS: Kompisarna på CBR 900 från -00, -96 och -94 körde samma varvtider som jag helt utan släpp och med helt normala slitage på Pilot Power och Dunlop Qualifier 2, så det var inte för varmt för att köra med gatdäck i den hastighet vi höll runt banan.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Knepigt hur det kan skilja. :confused:

Nu såg jag dig och Bladegänget och visst körde ni väl snabbare än 1.42? Jag körde lugn/medel och loggade 1.43 som bäst (f.ö precis lagom tempo för en nyinköpt hoj med origkåpor och inte en kraschpuck in sight :gnissla:D)

Hade enormt bra grepp och jämnt fint slitage på mina Power One Street. Har dock ingen koll på tryck eller fjäderinställningar men det är känns ju som en lågoddsare är det påverkar en del, liksom körstil.

Jo, visst gick det snabbare till och från, men medel för mig var långsammare i.o.m problemen med däcken. Visst kan fjädringsinställningar mm påverka mycket, men såhär???? Alla andra hojar med gatdäck funkade perfekt, och jag har aldrig behövt skruva om fjädringen nämnvärt med andra däck.

Frågan är ju varför de brann så fort? Jag värmde ordentligt i minst två varv innan jag klev på hårdare, och då var de redan tokhala. Hade jag gått ner i lufttryck (vilket jag gjorde senare) har jag för mig att tempen blir högre och inte lägre. Kan det vara så att dessa däck helt enkelt överhettade på grund av att det gled och därmed behövde lägre lufttryck för att inte sladda och därmed kanske klara att hålla sig inom rätt temperatur?
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Som vanligt på sporthoj.com... De flesta blandar ihop fakta fullständigt, gissar åt alla håll och tror sig veta det mesta.

Power One Competition är ett mönstrat slick avsett enbart för bana. Hård stomme och ett stort urval av gummiblandningar. Arbetstemperatur är 80-90 grader.

Power One Street är ett gatdäck med "liknande" egenskaper som ett möstrat slick. Har ändå som alla andra gatdäck en mjuk stomme, mer gatanpassad gummiblandning och en arbetstemperatur på ca 60 grader. Gatdäcket är konstruerat för att snabbt nå arbetstemp och är gjort för att tåla åtskilliga värmecykler (precis tvärtemot ett racedäck).

LÄGRE däcktryck ger HÖGRE temperatur (om man kör i rätt tempo vill säga) eftersom gummit rör sig mer och värme uppstår. Om man då sänker trycket lägre än rekomenderat på gatdäcket blir det garanterat överhettat och kommer att slitas ut i förtid.

Fjäderinställning, däcktryck, körsätt, lufttemp, banans beläggning, gaspådrag... ja det finns mängder av faktorer som påverkar däckslitaget och i mitt fall på P1 Street har det hjälpt att få till ett snyggt slitage med korrekt inställd fjädring och ett något högre däcktryck än rekomenderat av Michelin.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Som vanligt på sporthoj.com... De flesta blandar ihop fakta fullständigt, gissar åt alla håll och tror sig veta det mesta.

Power One Competition är ett mönstrat slick avsett enbart för bana. Hård stomme och ett stort urval av gummiblandningar. Arbetstemperatur är 80-90 grader.

Power One Street är ett gatdäck med "liknande" egenskaper som ett möstrat slick. Har ändå som alla andra gatdäck en mjuk stomme, mer gatanpassad gummiblandning och en arbetstemperatur på ca 60 grader. Gatdäcket är konstruerat för att snabbt nå arbetstemp och är gjort för att tåla åtskilliga värmecykler (precis tvärtemot ett racedäck).

LÄGRE däcktryck ger HÖGRE temperatur (om man kör i rätt tempo vill säga) eftersom gummit rör sig mer och värme uppstår. Om man då sänker trycket lägre än rekomenderat på gatdäcket blir det garanterat överhettat och kommer att slitas ut i förtid.

Fjäderinställning, däcktryck, körsätt, lufttemp, banans beläggning, gaspådrag... ja det finns mängder av faktorer som påverkar däckslitaget och i mitt fall på P1 Street har det hjälpt att få till ett snyggt slitage med korrekt inställd fjädring och ett något högre däcktryck än rekomenderat av Michelin.

Naturligtvis är det så att ett gatdäck inte är anpassat för bana, och det räknade jag inte med när jag köpte det. Jag antog att jag inte var snabb nog att få värme i ett bandäck och därför valde jag Street, eftersom det rekommenderas för den som kör bana då och då , som jag. För mig var däcket halt när det var kallt, halt under uppvärmning och tokhalt när det började gå undan.

Jag tokbombar inte på rakorna (visst, det händer) och tourar i kurvorna, utan försöker alltid öka min hastighet in i och genom kurvorna.

Gotland Ring är en ökänd däckätare och visst var det varmt, men polarnas däck ser helt normala ut medan mitt eget är helt slut.

Fjäderinställningarna kan ju påverka massor, men min hoj med aningen uppstyvad fjädring mot original borde i.a.f klara sig bättre än en helt original CBR900 -96 som kör fortare än jag? Samme kille testade för övrigt min cykel, men kom in efter tre varv eftersom det sladdade så fruktansvärt fram och bak att han inte vågade åka mer.

Jag började med 2,4 i bak och 2,3 i fram i kalltryck och försökte till slut sista dagen med lägre tryck i jakt på fäste vilket bara resulterade i än mer halka.

Det jag kan komma fram till är följande: Michelin Power One Street är kinkigt med inställningarna!

Jag vet inte riktigt var du vill komma med ditt påstående om att vi blandar ihop saker och ting. Vet man inte frågar man, och har man som i detta fall motstridiga uppgifter försöker man hitta en hypotes som eventuellt kan bekräftas eller avfärdas av bättre vetande.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Jag vet inte riktigt var du vill komma med ditt påstående om att vi blandar ihop saker och ting. Vet man inte frågar man, och har man som i detta fall motstridiga uppgifter försöker man hitta en hypotes som eventuellt kan bekräftas eller avfärdas av bättre vetande.

Sorry, det var inte riktat till någon enskild person (och framförallt inte dig). Vad jag menar är att i trådens historik nämner en del sina erfarenheter från slicks, mönstrade slicks och även sporttouringdäck vilket inte går att jämföra med Power One Street.

Självklart skall man fråga sig fram, och lika självklart borde det vara att INTE svara om man inte har kunskap eller erfarenhet om ämnet.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Jag kan iaf säga att jag körde på Anderstorp i lördags med Power One Street. Tryck 2.2 både fram och bak, kalltryck mätt på morgonen kl 9 när det var gissningsvis 20°C ute. Under dagen var det allt 5-6 grader varmare. Tyckte däcket funkade bra nu efter ökad fjäderförspänning och lite mindre retur bak (hyfsat små modifikationer) sedan senaste körningen på Kinnekulle då det även var mycket kallare.

Jag kör inte speciellt fort (1:54) men det kanske hjälper någon.

Och så här såg bakdäcket ut efter en hel dags körning:
 

Bifogat

  • image-upload-73-755198.jpg
    image-upload-73-755198.jpg
    72 KB · Visningar: 178

Dr.Bike

Guest
Mina erfarenheter av Power One är att gatvarianten kokar upp och slits fort för de som kör snabbt, och ffa på banor där det svänger hela tiden och där det är få rakor där däcket får "vila" och kallna lite.
Gotland är typexemplet.

Competitionvarianten däremot släpper värme betydligt bättre (såklart) och precis så som Jides däck såg mitt Comp. med hårdhet B ut efter 8-10 pass på G-ring.
Å då hade jag ändå haft på tok för högt tryck i däcket halva den körtiden, då jag "glömt ihåg" att det var ett comp. men körde med tryck för street... :död
Tog sen ner det till 1,7 (vilket oxå är för högt enl. tillverkaren som rekommenderar 1,5) men slitagebilden var perfekt.

Sällan har jag haft ett däck med bättre grepp!
Inte ett släpp, inte ett endaste litet gnek.

Är väl bara mina tidigare Metzeler Racetech som varit lika bra.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Mina erfarenheter av Power One är att gatvarianten kokar upp och slits fort för de som kör snabbt, och ffa på banor där det svänger hela tiden och där det är få rakor där däcket får "vila" och kallna lite.
Gotland är typexemplet.

Det låter som om dina erfarenheter stämmer med mina då.

Slutsats: Är det varmt; kör du på teknisk bana i snabb grupp - glöm Street-varianten och köp Competition om du vill köra Michelin Power One.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top