Militär och MC

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
Jonas I skrev:
2180632 Hej allihop, ny medlem här!

Ska förmodligen rycka in som motorcykelordonnans 2008, och tänkte fråga om någon har tidigare erfarenhet av det? Jobbigt, rolig? Och fram för allt... vad får man köra för hoj? :tomten

Låg som MC-ordonnans på KA2 i Karlskrona. Roligare kan du INTE få i lumpen!!!!!... Satan vad vi hade roligt!!

Mr_Flax

Syns i Depån
Gick med
23 Sep 2004
Hoj
Honda 900 fighter, sukka k5 banhoj o två st husqvarna 258
jag låg inne som Mc-ordonnans GB... i Skövde på P4..

Vi hade utbildning BARA MC i ca 6 veckor.. bara körning o lite teori.. kan säg att jag har aldrig haft så jävla roligt som vi hade dessa veckor.. man lär sig otroligt mycket.. speciellt balans o teknik..

sen när man var ute i fält så gjorde man inte så mycket heller.. åkte runt lite överallt med lite brev o grejer.. fick köra nån Major hit o dit..

Jävligt skoj!

mvh robban

streetfighter1

För******
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
Fighter Honda CBR900 -96/-97, Huskvarna 258
Jonas I skrev:
2180632 Hej allihop, ny medlem här!

Ska förmodligen rycka in som motorcykelordonnans 2008, och tänkte fråga om någon har tidigare erfarenhet av det? Jobbigt, rolig? Och fram för allt... vad får man köra för hoj? :tomten

MC409, alltså KTM 400ccm, begränsad till 25kW (se bild som Bucho lagt in i tråden) är det du bör få åka på. Försvarsmakten har redan kört utbildning på dessa cyklar på minst två "kullar" värnpliktiga på några håll i landet. Det kommer att tillkomma fler av dessa cyklar till Försvarsmakten.
I dagsläget kör man dessa mc med dubbdäck på vintern, om de kommer att kompletteras med skidfäste och skidor vet jag ej i dagsläget.

Förhoppningsvis kommer de flesta MC258A att tillföras FMCK (Frivilliga motorcykelkåren). Automatlåda (4-växlad), körs med skidor på vintern.

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
eldstorm
När jag va i Karlskrona så gnällde pojkarna jämt om att det enda dom fick göra va o springa milsmarser med sina hojjar, och mecka. Hoj körde dom typ aldrig. Men det kan ju va kul det med :3freak

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
1
Jag gjorde lumpen på I19 i Boden 04-05 och då körde MC ordonnanserna några gammla hojjar med skidor iaf, inte de nya KTM. Det såg dock jävligt roligt ut på vintern med skidorna på! Snacka om feta ställ! Gore-tex uniformen var nog fin o ha, o kroppskydd tror jag dom slapp ha på sig.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jonas I skrev:
2180661 Haha glömde skriva att om jag kommer in ska jag köra i boden, så de lär bli rätt halt :hihi

Köra mc? Tror du kan glömma det...blir nog mest snöskoter vintertid ialla fall, och det lär du ha större delen av värnplikten. Men mc:n kanske blir Husqvarna, så var det ialla fall förr..

Thrakag

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
SZR 660
Standard MC i försvaret idag är MC409.

Vissa MC258 finns fortfarande kvar på utbildningsförbanden men alla kvarvarande MC258 kommer att föras över till FMCK inom en snar framtid.

När det gäller 409:an så är det bara dubbdäck som gäller. Man har i tre år testat fram olika däck för att komma fram till det som passar försvaret bäst. Skidor är i dagsläget inte aktuellt då 409:an är manuellt växlad till skillnad från 258:an som hade en automatlåda och därmed skidor.

Tidigare körde man MC255 och 257 (Jawa) med manuell låda och skidor och då med en "växelspak" vid tanken. Anledningen till att man gick över till automatlåda var att man halverade utbildningstiden och antalet olyckor sjönk rejält.

När det gäller utrustning så kör man idag med ett Gore-Tex ställ i M/90-mönster. Till det tilldelas man en grön Tommy-hjälm, facemask (vissa förband), ryggskydd, knäskydd samt ryggskydd. Kan garantera att Gore-Tex stället är mycket uppskattat på vintern då det är mycket varmare är 90-uniformen. Klumpigare men varmare.

Vill du ha mer info så fråga på.

MVMCH

Edbom, Kårchef FMCK Södertörn och tidigare ordonnans vid I19

Snowman89

Guest
Thrakag skrev:
2181035 Standard MC i försvaret idag är MC409.

Vissa MC258 finns fortfarande kvar på utbildningsförbanden men alla kvarvarande MC258 kommer att föras över till FMCK inom en snar framtid.

När det gäller 409:an så är det bara dubbdäck som gäller. Man har i tre år testat fram olika däck för att komma fram till det som passar försvaret bäst. Skidor är i dagsläget inte aktuellt då 409:an är manuellt växlad till skillnad från 258:an som hade en automatlåda och därmed skidor.

Tidigare körde man MC255 och 257 (Jawa) med manuell låda och skidor och då med en "växelspak" vid tanken. Anledningen till att man gick över till automatlåda var att man halverade utbildningstiden och antalet olyckor sjönk rejält.

När det gäller utrustning så kör man idag med ett Gore-Tex ställ i M/90-mönster. Till det tilldelas man en grön Tommy-hjälm, facemask (vissa förband), ryggskydd, knäskydd samt ryggskydd. Kan garantera att Gore-Tex stället är mycket uppskattat på vintern då det är mycket varmare är 90-uniformen. Klumpigare men varmare.

Vill du ha mer info så fråga på.

MVMCH

har du någon bild på 409an? :D nu vart man ju sugen på att göra lumpen :D :D :banana

plozzaa

Om ingen är perfekt, är jag ingen :)
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
99-R1
Bara att gratulera, Var själv mc ordinans på A1 Linköping-84 och det var kanon.

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Honda CR 250
Låg inne som MC-ordonnans 05/06 på Livgardet i kungsängen, på 6te stadsskytte kompaniet. Vi hade äran att vara de enda i Sverige som kör på KTMn :tuttar

Snowman89 skrev:
2181049 har du någon bild på 409an? :D nu vart man ju sugen på att göra lumpen :D :D :banana

Jag har massa lumpenbilder från iår

Thrakag skrev:
2181035 Standard MC i försvaret idag är MC409.

....

Det är bara LG som har KTMn, alla andra fattiga regementen har inte fått i genom sina hos vv, pga något belysningskrångel

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Automan99 skrev:
2180895 Låg inne i T2 skövde .körde mycket motorcyckel som trafikpolis där .
roligast va när vi åkte upp till älvdalen och körde med skidorna på .kunde lägga breda ställ .. mest spännande ögonblick var när svingbulten gick av i 120.

Jo, vissa saker ska man kolla själv när de varit på rep.
T ex skruven som håller ihop bromssköld och staget upp till svingen.

Hade precis kört om en hel kö med bilar och pressat upp den bortåt 120 km/h.
Ser att jag ska svänga in på en liten väg till höger ca 60 m fram och slår till bromsarna.
Då hade skruven som rotationslåser bromsskölden bak trillat bort, skölden roterar, drar med sig bromsstaget så pedalen bara försvann, allt idiotlåser och det blir ett lååångt svart streck i asfalten efter uppstället jag fick.
Det blev till att lyfta undan hojen och upp på en lastbil.
Så, kolla hojen SJÄLV!! Lita inte på mekavdelningarna!

Thrakag

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
SZR 660
Akrylamid skrev:
Det är bara LG som har KTMn, alla andra fattiga regementen har inte fått i genom sina hos vv, pga något belysningskrångel

I dagsläget kanske det är så men enligt det senaste beslutet skall alla MC258 föras över till FMCK snarast för att ersättas med MC409. Och enligt den info vi har fått så ska detta gå ganska snabbt då man i princip har klart med nytt centralförråd och testerna av 409'an är klara sedan några månader tillbaka.

Det skulle å andra sidan inte förvåna mig om I19 kör vidare på 258'an ett tag till då dessa är extremt lättmekade och lättkörda (Och överlägset roligast på halt underlag, har kört båda).

Snowman: Bilder kommer. Både på 258'a (Vinter- och sommarutrustad) och 409'an. Sitter på jobbet men fixar det när (och om) jag kommer hem

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Sugar skrev:
2180644 Har sett en del sådana innefrån min vagn, det ser helsköj ut. Vad dom kör törs jag inte gissa.. Nån trött stackare säkert
har för mig att dom kör en 80-tals husqvarna, inte säker men det är dom "enduro"cyklarna dom har. annars e det väll nån tung tjeck-hoj, typ en java elelr nått, variera säkert från ställe till ställe.

Thrakag

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
SZR 660
Bilder

Här kommer som utlovat lite fler bilder.

Först ut är MC409 med yours truly på sadeln :tummenupp

Sedan har vi två bilder på 258'an i skogen

Och sist ut två bilder på 258'an i snö :yoparty

Bifogat

• IMG_0709.JPG
    IMG_0709.JPG
    65.5 KB · Visningar: 6,367
  • Bild 003.jpg
    Bild 003.jpg
    68.7 KB · Visningar: 1,720
  • Bild 005.jpg
    Bild 005.jpg
    62.6 KB · Visningar: 684
  • P1010003.JPG
    P1010003.JPG
    67.1 KB · Visningar: 660
  • P1010007.JPG
    P1010007.JPG
    65.3 KB · Visningar: 1,229

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
Thrakag skrev:
2182174 Här kommer som utlovat lite fler bilder.

Först ut är MC409 med yours truly på sadeln :tummenupp

Sedan har vi två bilder på 258'an i skogen

Och sist ut två bilder på 258'an i snö :yoparty

Lite trist att 409an är strypt bara... :-(

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Mc ordonnans verkade slappt så jag sökte till amf1 istället trots att dom nästan tvingade in en som mc ordonnans!

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Några mil på hva 258 gjorde man, askul med skidor i Älvdalen. Kommer ihåg en raksträcka, lätt nerförsbacke som slutade med en 90 gradare vänster på vägen dit övningsledningen satt...vi var 3 st ordonanser som tävlade om vem som skulle kunna ta den med fullgas först. ROLIGT!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept