Militär och MC

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Psychobiker skrev:
2204873 Dom detaljerna känner jag inte till. Skit detsamma, jag bara lagar saker som är sönder...

Och jag har sönder saker :) Kommer ihåg att det var folk som var imponerade över våra "jeepar" (TGB 1119 och LTGVerna), visst dom e skojiga å köra men å jämföra det med en 60 tons stridsvagn? :va Jag å min steff var värst på motorutbildningen, som tur var fick vi de två värsta fordonsförarna sen så det passade sig ju bra :hihi

strom_robert

Ström
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
zx-12r, xt 600e, kx 250
Jonas I skrev:
2204982 Förlåt om jag är tjatig, men kommer man få A-kort efter att ha gjort lumpen som MC-ordonnans?

Det är inte säkert, man får köra 258: an på b kort. Är dom schysta får du köra upp civilt för ett a kort. Det enda du behöver i lumpen är ett förarbevis och som sagt minst ett b kort.

hordac

Guest
strom_robert skrev:
2205007 Det är inte säkert, man får köra 258: an på b kort. Är dom schysta får du köra upp civilt för ett a kort. Det enda du behöver i lumpen är ett förarbevis och som sagt minst ett b kort.

Min inskrivningsförrättare sa att jag var tvungen att ha A-kort klart när jag skulle rycka in... Kul jul.

Blir mer och mer irriterad på snubben när jag läser hur kul alla som gjort mc-ordonnans verkar ha haft.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Thrakag skrev:
2183069 Jo Älvdalen är ju i princip en stor lekstuga. Roligare får man leta efter med ljus och lykta

Nerför fyllevägen på fullskaft... ? :yoparty :tummenupp

Körde fel längs någon perfekt vägstump. Långa öppna kurvor, snövallar, någon decimeter nysnö på plogat. Vi var tvungna att köra fel igen för att vara säkra på att det inte var rätt... ;)

strom_robert

Ström
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
zx-12r, xt 600e, kx 250
hordac skrev:
2205189 Min inskrivningsförrättare sa att jag var tvungen att ha A-kort klart när jag skulle rycka in... Kul jul.

Blir mer och mer irriterad på snubben när jag läser hur kul alla som gjort mc-ordonnans verkar ha haft.

Grejen är den att dom tar in folk som har a eller a1 kort som mc-ordonanser. Men militärens regler säger att du får köra mc 258 med b kort. Det säger ju sig själv att de tar en med a kort i första hand. Tyvärr är det så även om man kört cross eller enduro. Surt.

Ponte

Medlem
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
GSX-R 600 -97
Jag var mekaniker på bland annat MC258 förra året på I5 i Östersund. En lite rolig incident var när vi hadde mekutbildningen på den, vi hadde kommit fram till växellådan. Totalt tror jag vi hadde 16 hojar att skruva i, så vi plockade isär dom, kollade in växellådan, skruvade ihop, fyllde olja och skickade tillbaks dom till plutonen som använde hojarna. 2 dagar senare fick vi tillbaks 11 av 16 hojar med skurna växellådor, våran fänrik hade visst gett oss fel olja att fylla i :p

Det var föresten samma fänrik som skulle styla lite och köra på bakhjulet på just en 258'a, det slutade med en bruten fot och 2 brutna fingrar :)

Edit: Massvis av stavfel :p

Last edited:

strom_robert

Ström
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
zx-12r, xt 600e, kx 250
Ponte skrev:
2206028 Jag var mekaniker på bland annat MC258 förra året på I5 i Östersund. En lite rolig incident var när vi hadde mekutbildningen på den, vi hadde kommit fram till växellådan. Totalt tror jag vi hadde 16 hojar att skruva i, så vi klockade isär dom, kollade in växellådan, skruvade ihop, fylde olja och skickade tillbaks dom till plutonen som använde hojarna. 2 dagar senare fick vi tillbaks 11 av 16 hojar med skurna växellådor, våran fänrik hade visst gett oss fel olja att fylla i :p

Det var föresten samma fänrik som skulle styla lite och köra på bakhjulet på just en 258'a, det slutade med en bruten fot och 2 brutna fingrar :)

Hörde om det med fänriken våra mekaniker från ing 2 var i östersund på utbildning. Vet inte om du känner till hidsjö.

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Var och provade att köra militärhoj med skidor i älvdalen i vintras, ser inte lite skumt ut men de e riktigt kul!

Försvaret kör ju somsagt med nya KTM, dock utan skidor! :tungan

Å glöm inte Myycke kläder de blir grymt kallt efter ett tag annars!

Last edited:

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
Jonas I skrev:
2204982 Förlåt om jag är tjatig, men kommer man få A-kort efter att ha gjort lumpen som MC-ordonnans?

Nej, du får ett militärt förarbevis som inte gäller i det civila...

Ponte

Medlem
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
GSX-R 600 -97
strom_robert skrev:
2206470 Hörde om det med fänriken våra mekaniker från ing 2 var i östersund på utbildning. Vet inte om du känner till hidsjö.

Nej fan va coolt! Dom från ing2 gick mekutbildningen med oss! Hidsjö, Ovredsson, Persson, Dahl + några som jag inte minns namnet på just nu :) Tror dock nån eller några av dom var från ing3.

Skulle du råka prata med nån av dom kan du ju alltid hälsa från "Kiruna", "Lappjäveln", "Lycksele" eller helt enkelt bara Lindberg :)

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
RC211V
Körkort

Stolten skrev:
2206518 Nej, du får ett militärt förarbevis som inte gäller i det civila...

När jag gjorde lumpen 79-80, så var det två st som inte hade mc-kort, men dom fick köra upp på körskola i skövde gratis, det kanske är ändrat nu, det var ju trots allt ett bra tag sen :rolleyes:

strom_robert

Ström
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
zx-12r, xt 600e, kx 250
Ponte skrev:
2206624 Nej fan va coolt! Dom från ing2 gick mekutbildningen med oss! Hidsjö, Ovredsson, Persson, Dahl + några som jag inte minns namnet på just nu :) Tror dock nån eller några av dom var från ing3.

Skulle du råka prata med nån av dom kan du ju alltid hälsa från "Kiruna", "Lappjäveln", "Lycksele" eller helt enkelt bara Lindberg :)

Ska hälsa till dom när vi träffas.

hordac

Guest
strom_robert skrev:
2205995 Grejen är den att dom tar in folk som har a eller a1 kort som mc-ordonanser. Men militärens regler säger att du får köra mc 258 med b kort. Det säger ju sig själv att de tar en med a kort i första hand. Tyvärr är det så även om man kört cross eller enduro. Surt.
Jo det kan jag förstå, problemet är bara att jag inte ska köra mc i lumpen enligt I19.
Det är det som är kul liksom, i princip inget han sagt stämmer med vad jag ska göra...

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Ligger inne som mc-ord nu i boden. Vintern var helt klart roligaste tiden, men så inåt helvete kallt ibland. Har varit nere i skåne i veckan o haft övning, riktigt fin terräng där, nu äre bara slutövningen kvar i malmö stad, men antar att det inte kommer bli mycket köra där :(
Annars är nog mc-ord det bästa man kan göra inom lumpen, om man tycker om att köra hoj dvs.
Mycke körning har det varit, men blivit mindre o mindre nu på övningarna =/
Skönast med skåne är att vi slipper köra med vapen på grund av den höga kriminaliteten, inte direkt som Bodens södra där nere.

37 p/m!!! Inte långt kvar nu, kommer fan sakna 258:an

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Hej allihop, ny medlem här!

Ska förmodligen rycka in som motorcykelordonnans 2008, och tänkte fråga om någon har tidigare erfarenhet av det? Jobbigt, rolig? Och fram för allt... vad får man köra för hoj? :tomten

En skithoj.....se till att du får köra stridsvagn istället. Hoj kan du köra när som hellst annars i livet.

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Ligger inne som mc-ord nu i boden. Vintern var helt klart roligaste tiden, men så inåt helvete kallt ibland. Har varit nere i skåne i veckan o haft övning, riktigt fin terräng där, nu äre bara slutövningen kvar i malmö stad, men antar att det inte kommer bli mycket köra där :(
Annars är nog mc-ord det bästa man kan göra inom lumpen, om man tycker om att köra hoj dvs.
Skönast med skåne är att vi slipper köra med vapen på grund av den höga kriminaliteten, inte direkt som Bodens södra där nere.

Inte behöver du sakna 258:an, bara gå med i FMCK så får du en "egen" :tummenupp

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

När och var är ni i Malmö..? Kan man komma ner o glo lite? :va

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
När och var är ni i Malmö..? Kan man komma ner o glo lite? :va

åker ner den 27:e o blir där i 8 dar har ja för mig, kommer att vara nere i nått slumområde vid en hamn o senare ta oss in i malmö:yoparty
Åk o kolla, kommer nog att va fullt ös när stridsfordonen o 122:erna rullar in!

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Skidor på hojen? Menar du på fötterna då (växla? :va ) eller menar du istället för framhjul?

Kör ordonnas i HV på HVA 258,,,, det går att busa på rätt bra med de,,, köra med skidor på mindre skogsvägar är förbannat kul,,, 110 och fullt uppställ är så dj,,,la skönt, har sladdat runt ett helt varv i dock bara 40-50 fötterna på skidorna bara.

Livgardet Stockholm har KTM tror jag,,,,,,,,,,,,,,,,, hallå man behöver inte växla en automat.:arsele

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept