Militär och MC

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Bucho skrev:
2180704 Kanske svenska Försvaret hinner köpa in sånna här? :squid

dom har det ;)

Såg en senaste i lördags på Swedish Battle Camp :banana

Hur många som finns till värnpliktigas förfogande vågar jag inte chansa på....

Jonas I

Mc-Ord.
Gick med
22 May 2006
Hoj
Ingen...
Tänkte bara berätta att jag fick besked idag om att jag kom in :) Ska bli riktigt roligt! Vet någon om man får A-körkort när man är klar? Eller måste jag ta de innan?

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Hmm, fan va många mc-ordonnanser här var då? Ville också söka det men inskrivningsförättaren tyckte inte att jag skulle söka dit, var liksom under min potential lät det som... Blev 15 månader som jägare istället, var kallt det också kan jag lova! Körde Sthlm-Kvarn utan framruta på min 1119-bil i minus 10.

Men det var betydligt kallare i november efter en marsch på femton timmar och vi sen vid ett skvadronsanfall hittade den "perfekta" stridsställningen bakom en väg där jag och fyra andra i gruppen hamnade i en tjugo centimeter djup vattenpöl. Efter två-tre timmar i pölen rullade äntligen säckvävsmålet in men det såg inte vi eftersom man inte såg halvvägs dit... KUL! :död

Trots det var lumpen jävligt roligt å en av de skojigaste gångerna var där i pölen, min ksp-skytt bröt verkligen ihop, en komisk syn... :rofl

Mc-Krille

Lär andra köra hoj
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
BMW f650gs, kawasaki och suzuki
Jonas I skrev:
2201331 Tänkte bara berätta att jag fick besked idag om att jag kom in :) Ska bli riktigt roligt! Vet någon om man får A-körkort när man är klar? Eller måste jag ta de innan?

Här i Uppsala får mc-ordonnanserna ta A-behörighet tror det är nytt för i år, Han som utbildar heter Olle Ekeberg (Major?) och utbildar även CE-behörighet, vad jag vet är det hans eget initiativ att lumparna får körkort :tummenupp så kolla om du kan bli placerad i Uppsala. :)

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Lite mer info om MC258 finns på: http://www.fmck.se/

Men enligt ursprungliga data så var motorn på 20,5Hk mätt på vevaxeln
4-stegs automatväxellåda av slungkopplingstyp(rätt speciell och riktigt bra för ändamålet).

Finns fortfarande ingen militär MC som överträffar MC258 och dess egenskaper mot den kravspecifikation FMV ställde vid upphandlingen.

Svagheter..

Motorn är ju rätt svag..
Fjädringsväg på crossbana (är ju inte byggd för det heller men håller..)
135kg tung..
Trumbromsar som har "inbyggd" ABS om de ej modifieras(känns lite trötta i jämförelse med dagens bromsar).
Elsystemet och speciellt dess strömställare för mörkerbelysning.

Hur är det då att köra MC258..

-Skitkul! Speciellt med skidor på vintern, helt klart något som MÅSTE upplevas
-Landsvägs åka är lite trist då de vibrerar rätt mycket men de orkar upp i ca 125km/h mätarfart.
-Hänger faktiskt med rätt bra på endurotävlingar, brukade hamna i den övre halvan av resultatlistan på tävlingar och då pratar vi detta millenium..

MC ordonans i Boden är helt klart en av de bättre sysslor man kan råka ut för i del militära förutsatt att man gillar att köra MC..

Jo.. jag har kört MYCKET med MC258.. :banana

BcRich

Hellre Kolfiber än GoreTex
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
rsex-->Såld
Körde MC258 på S3 i boden för ett gäng år sen. Vinterkörning med skidor, snödräkt, neuprenmask, stridssele, kroppskydd och 5,3Kg AK4 på ryggen var så roligt så man kände aldrig att det blev kallt. Se upp för små stubbar under djupsnön. Drar du in skidan i en sån med fullt bredställ järnet gör du en vurpa som herr Knievel själv hade vart avundsjuk på... .och det kommer du att göra.. :kryckor

Bucho

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
KTM 525
marten_larsson skrev:
2201435 Hmm, fan va många mc-ordonnanser här var då? Ville också söka det men inskrivningsförättaren tyckte inte att jag skulle söka dit, var liksom under min potential lät det som... Blev 15 månader som jägare istället, var kallt det också kan jag lova! Körde Sthlm-Kvarn utan framruta på min 1119-bil i minus 10.

Vad är det för jägare som ligger i Kvarn? :confused: :va

RacerRaffe skrev:
2201870 Lite mer info om MC258 finns på: http://www.fmck.se/

Jo.. jag har kört MYCKET med MC258.. :banana

Jag blev allvarligt sugen på att köpa en sån, har kollat runt på nätet lite utan resultat. Går dom att få tag på nånstans? :brynad

Skulle vara kul att ha nåt att kötta i skogen med! :wiggle

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Bucho skrev:
2202240 Vad är det för jägare som ligger i Kvarn? :confused: :va
På min tid när jag tjänstgjorde som den bäste soldat som Sverige någonsin skådat så låg infanteriets skjutskola (InfSS) i Kvarn och där uppehöll sig allsköns olika truppslag för att öva krig och inte bara de infanterister som låg förlagda där, precis som t.ex ArtSS i Älvdalen som är (var?) artilleriets skjutskola, så bara för att han var i Kvarn behöver det inte betyda att han låg förlagd där. Det är själva grejen med övningsfält och skjutskolor, dit åker man för att skjuta och skolas.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Bucho skrev:
Jag blev allvarligt sugen på att köpa en sån, har kollat runt på nätet lite utan resultat. Går dom att få tag på nånstans? :brynad

Skulle vara kul att ha nåt att kötta i skogen med! :wiggle
Finns väl en eller två stycken registrerade i Sverige. Vill du köra 258 är ditt enda alternativ att gå med i FMCK.

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Bucho skrev:
2202240 Vad är det för jägare som ligger i Kvarn? :confused: :va

Inga så vitt jag vet men vi var där å försökte få skjuta på lite snubbar från P7 men de valde att kriga mot P4 och vinna istället... Var "väldigt" roligt att arbeta med en minering i 5-6 timmar för att sedan få reda på att de bara skulle brytas och göras om på ett nytt ställe eftersom P4 fick storstryk.

Låg på K3 på Vadsbo skv. 05/06.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
marten_larsson skrev:
2202113 Är väl att jämföra en ettrig liten 600-kubikare med en lastbilsmotor, inte riktigt samma användningsområde å storlek... :7peta
Visst, men det var länken som var grejen - på tal om att akta sig för flygmotorer. Missade du den ("Urk-varning")? :7peta

Last edited:

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Bucho skrev:
2180704 Kanske svenska Försvaret hinner köpa in sånna här? :squid
Försvaret har redan sånna där ktm-hojar i bruk. Såg dom in-action häromveckan förresten!

Last edited:

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Honda CR 250
Vikingarockaren skrev:
2184916 Hur svårt är det att komma in som mc ordonnans eller stadskytt?

Stadsskyttekompaniet är ett ganska eftertraktat kompani, men mkt beror på när du mönstrar och vilket år du rycker in.

Gör som mig, bli mc-ordonnans på stadsskytte kompaniet :)

Ducati for life

Guest
Jonas I skrev:
2180632 Hej allihop, ny medlem här!

Ska förmodligen rycka in som motorcykelordonnans 2008, och tänkte fråga om någon har tidigare erfarenhet av det? Jobbigt, rolig? Och fram för allt... vad får man köra för hoj? :tomten

Jag körde Husqvarna 258 och hade precis hur kul som helst med den. Visst man glömmer lätt bort all den tid som egentligen var ganska tråkig och att det var ännu roligare att använda övningsområdet med sin egen hoj. Men att köra hoj i alla väder, på alla underlag, navigera m.m gav mig mkt erfarenhet. Dessutom, medans alla andra stackare låg ute på övningen utan värme, dusch och mat serverad på tallrik, åkte jag med jämna mellanrum och duschade, bytte till torra kläder, käkade på "korvmojjen" och hämtade kaffe till befälen. Hur soft som helst. Visst, det är inte jätte kul att få nått trubbel ute i skogen, mitt i natten, snöblandat regn, men det härdar. :mad: Och eftersom du är väldigt fri/ensam kan man ju alltid ta en paus i solen när man känner för det :tummenupp Jag säger bara grattis till tjänsten och hoppas du får riktigt bra "kollegor". :fyllisar

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
marten_larsson skrev:
2202765 Inga så vitt jag vet men vi var där å försökte få skjuta på lite snubbar från P7 men de valde att kriga mot P4 och vinna istället... Var "väldigt" roligt att arbeta med en minering i 5-6 timmar för att sedan få reda på att de bara skulle brytas och göras om på ett nytt ställe eftersom P4 fick storstryk.

Låg på K3 på Vadsbo skv. 05/06.

Dom vann INTE, det blev 1-1, fast P7 tror dom vann :hihi Jag repade upp en av deras PBV:er också som minne :banana

PL96

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Psychobiker skrev:
2204074 Dom vann INTE, det blev 1-1, fast P7 tror dom vann :hihi Jag repade upp en av deras PBV:er också som minne :banana

PL96

Jag sa ju aldrig att ni fick stryk båda gångerna men det trodde jag iaf att ni fick. Var ju lite snopet när vi kom till Sthlm och övningen var avbruten för att P4 fått för mkt pisk så att momentet skulle göras om. Var iaf trevligt med en lunch i solen :tungan

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
marten_larsson skrev:
2204842 Jag sa ju aldrig att ni fick stryk båda gångerna men det trodde jag iaf att ni fick. Var ju lite snopet när vi kom till Sthlm och övningen var avbruten för att P4 fått för mkt pisk så att momentet skulle göras om. Var iaf trevligt med en lunch i solen :tungan

Dom detaljerna känner jag inte till. Skit detsamma, jag bara lagar saker som är sönder...

strom_robert

Ström
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
zx-12r, xt 600e, kx 250
Gjorde lumpen på ing2 i eksjö förra året. Det är kul när det är bra väder det vill säga torrt och sommar eller 2 minus och mycket snö. Men fy fan vad jag har frusit, det är helt sanslöst. Vi körde från skillingaryd till linköping på slutövningen då var det 30 minusgrader. Jag trodde allvarligt att jag skulle dö. Körde mc i cirka 5 månader och på den tiden förbrukade jag 3 motorcyklar på olika sätt. Det går absolut inte att lita på den jävlen för fem öre. Dock är det jävligt kul att köra med skidor, det borde alla testa. Det är kul att ha varit mc-ordonans men skulle aldrig göra om det. Slängde med ett par bilder.

Bifogat

• m.JPG
    m.JPG
    40.5 KB · Visningar: 518
  • P1010003.JPG
    P1010003.JPG
    68.3 KB · Visningar: 390
  • P1010132.JPG
    P1010132.JPG
    76.1 KB · Visningar: 344
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha