I tråden TV-sport ur en motorintresserads synvinkel... uppstod det en del miljösnack. Samma redaktör Björn Friström har även skrivit en ledare om miljön, så jag tycker att det är passande att även den texten får en egen tråd här på forumet istället för att blanda in den i TV-sport tråden.
Så, här är ledaren ur snöskotertidningen SnowRider, nr 2 07/08.
Hemsida är http://www.snowrider.se och vill man nå Björn är hans mail bjorn@snowrider.se
Jag reserverar mig dock för stavfel då det är jag som har skrivit av texten från tidningen.
Lång, men läsvärd text.
Köp kravmärkt?
Vad denna säsong har i sitt sköte återstår att se men vi kan vara säker på en sak, nämligen hetsjakten på vårt rekreaktionsfordon snöskotern, som ifrågasätts av mer eller mindre insatta människor, med miljön som slagträd.
Då det gäller miljötänkandet kan jag tycka att det mesta är ett spel för galleriet och att statistik betyder mer än verklighet.
Det jag pratar om är den överdrivna och snedvridna miljödebatt som är på tapetet just för tillfället, men hur ligger det till egentligen? Oavsett om vi nu är inne i en naturlig uppåtgång av medeltemperaturen eller att vi är helt körda då ozonlagret en gång för alla fått nog och gett upp, så tycker jag att engagemanget att rädda jorden är tämligen tafatt?
I miljöspekulationens kölvatten frodas nämligen ekonomiska intressen i form av skatter av olika slag där vår kära regering alltid drar det längsta strået, då detta har blivit big business. Kontentan av det hela är att det är ok att skräpa ner i naturen, så länge du lättar på lädret och betalar för dig. Det är alltså helt i sin ordning för en producerande industri att spy ut giftiga avfall rätt ut i luften så länge straffavgifterna betalas. Skatter med ordet miljö inblandat är väldigt populärt och uppfinningsrikedommen då det gäller dessa vill aldrig ta slut. Miljöfrågan är en guldkalv och politikerna ser till att hålla oss livrädda för den kommande miljökollapsen för att kunna mjölka ur varenda skattedroppe.
Om det verkligen är naturen som ska komma i första hand, varför införs det inte förbud och ett orubbligt regelverk hur man ska bete sig i denna värld? Omm reglerna säger alla alla fordon ska gå på t ex ren sprit så lover jag att alla fordonstillverkare inom kort skulle anpassa sig till detta. Det är 40 år sedan människan gick på månen, vi sänder farkoster till Mars, en hjärttransplantation är rena baggisen, vi är på god väg att lösa aids och cancergåtan, och tekniken att klona en människa finns sedan länge, samtidigt som bilar går på samma bränsle som för 100 år sedan! Det pratas i ena sekunden om svindyra kravmärkta bananer och kravodlade morötter samtidigt som vi importerar kolkrafts-el från polen och kör våra bilar på bensin. Kommunerna köper dyra miljöbilar och slår sig för bröstet, samtidigt som alla tankar bensin i de, istf den miljövänligare E-85 bränslet som är själva meningen med en miljöbil. Varför följer E-85 bensinpriserna då den endast innehåller 15% av den varan. Varför kostar den nästan lika mycket när den bevisligen är energifattigare och gör att din bil drar mer bränsle? Svaret är skatt. Om det nu var miljön vi skulle värna om, varför är den inte skattefri och därmed också mer attraktiv?
Såg ni dokumentären här i höstas om den fullt fungerande elbilen som försvann, uppköpt och nergrävd av oljeindustrin. En oljeindustri som är så mäktig att de har världens största krigsmakt i sin ficka. En krigsmakt som på befallning invarderar lämpligt land i jakten på olja.
Varför? Pengar. Och en sak är säker, det kommer inte hända någonting med vår livsstil så länge denna oljemaffia styr och ställer i väldigt många viktiga frågor i denna värld.
Jag läste att Kina öppnar ett nytt enormt kolkraftverk i veckan, att våra riksdagspolitiker envisas med att åka inrikesflyg istf tåg, att den svenskaste av glassar Storstruten tillverkar i Grekland och åker kylbil genom hela Europa innan den landar i våra munnar. Vi köper spannmål utifrån och eldar med vårt eget. Vi köper kött, bröd och otaliga dagligvaror från andra länder, samtidigt som våra bönder får EU-bidrag för att inte odla någonting alls.
Det jag vill ha sagt är att allt är en enda stor bluff. Tror du verkligen att det hjälper moder natur genom att betala mer skatt eller tror du att miljödebatten är en enda stor affärside där många friska kronor rullar in till stadskassor och företag runt om i världen.
Jag har sett en jämförelse där all skoteråkning i Skandinavien utsläppsmässigt jämförs med en tiondels promille av alla tusentals atlantflygningar varje år. Vet du att en Boeing 747 drar i sig 12900 leter flygbränsle i timmen, samtidigt som utsläppen sker i det känsliga stratosfärskitet där väldigt få träd växter och kan absorbera avgaserna. Om det är någon som vill hjälpa mig med en utförligare jämförelse är jag tacksam och tar gärna emot e-mail i det ämnet.
Det jag vill ha sagt är att vi inte löser några som helst problem genom att försöka förbjuda vissa fordon med miljön som orsak. Att beskatta för miljöns skull snarare hjälper Reinfelt att få ihop stadsbudgeten än miljön. Det hjälper inte att köpa en banan med rätt klistermärke. Det hela handlar snarare om att vi måste tänka om helt, höja ribban avsevärt och se oss om efter vettigare bränslen att stoppa i våra fordon, att hitta förnyelsebar energi och en gång för alla lämna 19000-talet bakom oss och leva i en grönare framtid.
Så, här är ledaren ur snöskotertidningen SnowRider, nr 2 07/08.
Hemsida är http://www.snowrider.se och vill man nå Björn är hans mail bjorn@snowrider.se
Jag reserverar mig dock för stavfel då det är jag som har skrivit av texten från tidningen.
Lång, men läsvärd text.
Köp kravmärkt?
Vad denna säsong har i sitt sköte återstår att se men vi kan vara säker på en sak, nämligen hetsjakten på vårt rekreaktionsfordon snöskotern, som ifrågasätts av mer eller mindre insatta människor, med miljön som slagträd.
Då det gäller miljötänkandet kan jag tycka att det mesta är ett spel för galleriet och att statistik betyder mer än verklighet.
Det jag pratar om är den överdrivna och snedvridna miljödebatt som är på tapetet just för tillfället, men hur ligger det till egentligen? Oavsett om vi nu är inne i en naturlig uppåtgång av medeltemperaturen eller att vi är helt körda då ozonlagret en gång för alla fått nog och gett upp, så tycker jag att engagemanget att rädda jorden är tämligen tafatt?
I miljöspekulationens kölvatten frodas nämligen ekonomiska intressen i form av skatter av olika slag där vår kära regering alltid drar det längsta strået, då detta har blivit big business. Kontentan av det hela är att det är ok att skräpa ner i naturen, så länge du lättar på lädret och betalar för dig. Det är alltså helt i sin ordning för en producerande industri att spy ut giftiga avfall rätt ut i luften så länge straffavgifterna betalas. Skatter med ordet miljö inblandat är väldigt populärt och uppfinningsrikedommen då det gäller dessa vill aldrig ta slut. Miljöfrågan är en guldkalv och politikerna ser till att hålla oss livrädda för den kommande miljökollapsen för att kunna mjölka ur varenda skattedroppe.
Om det verkligen är naturen som ska komma i första hand, varför införs det inte förbud och ett orubbligt regelverk hur man ska bete sig i denna värld? Omm reglerna säger alla alla fordon ska gå på t ex ren sprit så lover jag att alla fordonstillverkare inom kort skulle anpassa sig till detta. Det är 40 år sedan människan gick på månen, vi sänder farkoster till Mars, en hjärttransplantation är rena baggisen, vi är på god väg att lösa aids och cancergåtan, och tekniken att klona en människa finns sedan länge, samtidigt som bilar går på samma bränsle som för 100 år sedan! Det pratas i ena sekunden om svindyra kravmärkta bananer och kravodlade morötter samtidigt som vi importerar kolkrafts-el från polen och kör våra bilar på bensin. Kommunerna köper dyra miljöbilar och slår sig för bröstet, samtidigt som alla tankar bensin i de, istf den miljövänligare E-85 bränslet som är själva meningen med en miljöbil. Varför följer E-85 bensinpriserna då den endast innehåller 15% av den varan. Varför kostar den nästan lika mycket när den bevisligen är energifattigare och gör att din bil drar mer bränsle? Svaret är skatt. Om det nu var miljön vi skulle värna om, varför är den inte skattefri och därmed också mer attraktiv?
Såg ni dokumentären här i höstas om den fullt fungerande elbilen som försvann, uppköpt och nergrävd av oljeindustrin. En oljeindustri som är så mäktig att de har världens största krigsmakt i sin ficka. En krigsmakt som på befallning invarderar lämpligt land i jakten på olja.
Varför? Pengar. Och en sak är säker, det kommer inte hända någonting med vår livsstil så länge denna oljemaffia styr och ställer i väldigt många viktiga frågor i denna värld.
Jag läste att Kina öppnar ett nytt enormt kolkraftverk i veckan, att våra riksdagspolitiker envisas med att åka inrikesflyg istf tåg, att den svenskaste av glassar Storstruten tillverkar i Grekland och åker kylbil genom hela Europa innan den landar i våra munnar. Vi köper spannmål utifrån och eldar med vårt eget. Vi köper kött, bröd och otaliga dagligvaror från andra länder, samtidigt som våra bönder får EU-bidrag för att inte odla någonting alls.
Det jag vill ha sagt är att allt är en enda stor bluff. Tror du verkligen att det hjälper moder natur genom att betala mer skatt eller tror du att miljödebatten är en enda stor affärside där många friska kronor rullar in till stadskassor och företag runt om i världen.
Jag har sett en jämförelse där all skoteråkning i Skandinavien utsläppsmässigt jämförs med en tiondels promille av alla tusentals atlantflygningar varje år. Vet du att en Boeing 747 drar i sig 12900 leter flygbränsle i timmen, samtidigt som utsläppen sker i det känsliga stratosfärskitet där väldigt få träd växter och kan absorbera avgaserna. Om det är någon som vill hjälpa mig med en utförligare jämförelse är jag tacksam och tar gärna emot e-mail i det ämnet.
Det jag vill ha sagt är att vi inte löser några som helst problem genom att försöka förbjuda vissa fordon med miljön som orsak. Att beskatta för miljöns skull snarare hjälper Reinfelt att få ihop stadsbudgeten än miljön. Det hjälper inte att köpa en banan med rätt klistermärke. Det hela handlar snarare om att vi måste tänka om helt, höja ribban avsevärt och se oss om efter vettigare bränslen att stoppa i våra fordon, att hitta förnyelsebar energi och en gång för alla lämna 19000-talet bakom oss och leva i en grönare framtid.