Miljödebatten ur en motorintresserads synvinkel.

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
I tråden TV-sport ur en motorintresserads synvinkel... uppstod det en del miljösnack. Samma redaktör Björn Friström har även skrivit en ledare om miljön, så jag tycker att det är passande att även den texten får en egen tråd här på forumet istället för att blanda in den i TV-sport tråden.

Så, här är ledaren ur snöskotertidningen SnowRider, nr 2 07/08.
Hemsida är http://www.snowrider.se och vill man nå Björn är hans mail bjorn@snowrider.se


Jag reserverar mig dock för stavfel då det är jag som har skrivit av texten från tidningen.
Lång, men läsvärd text.




Köp kravmärkt?

Vad denna säsong har i sitt sköte återstår att se men vi kan vara säker på en sak, nämligen hetsjakten på vårt rekreaktionsfordon snöskotern, som ifrågasätts av mer eller mindre insatta människor, med miljön som slagträd.
Då det gäller miljötänkandet kan jag tycka att det mesta är ett spel för galleriet och att statistik betyder mer än verklighet.
Det jag pratar om är den överdrivna och snedvridna miljödebatt som är på tapetet just för tillfället, men hur ligger det till egentligen? Oavsett om vi nu är inne i en naturlig uppåtgång av medeltemperaturen eller att vi är helt körda då ozonlagret en gång för alla fått nog och gett upp, så tycker jag att engagemanget att rädda jorden är tämligen tafatt?
I miljöspekulationens kölvatten frodas nämligen ekonomiska intressen i form av skatter av olika slag där vår kära regering alltid drar det längsta strået, då detta har blivit big business. Kontentan av det hela är att det är ok att skräpa ner i naturen, så länge du lättar på lädret och betalar för dig. Det är alltså helt i sin ordning för en producerande industri att spy ut giftiga avfall rätt ut i luften så länge straffavgifterna betalas. Skatter med ordet miljö inblandat är väldigt populärt och uppfinningsrikedommen då det gäller dessa vill aldrig ta slut. Miljöfrågan är en guldkalv och politikerna ser till att hålla oss livrädda för den kommande miljökollapsen för att kunna mjölka ur varenda skattedroppe.
Om det verkligen är naturen som ska komma i första hand, varför införs det inte förbud och ett orubbligt regelverk hur man ska bete sig i denna värld? Omm reglerna säger alla alla fordon ska gå på t ex ren sprit så lover jag att alla fordonstillverkare inom kort skulle anpassa sig till detta. Det är 40 år sedan människan gick på månen, vi sänder farkoster till Mars, en hjärttransplantation är rena baggisen, vi är på god väg att lösa aids och cancergåtan, och tekniken att klona en människa finns sedan länge, samtidigt som bilar går på samma bränsle som för 100 år sedan! Det pratas i ena sekunden om svindyra kravmärkta bananer och kravodlade morötter samtidigt som vi importerar kolkrafts-el från polen och kör våra bilar på bensin. Kommunerna köper dyra miljöbilar och slår sig för bröstet, samtidigt som alla tankar bensin i de, istf den miljövänligare E-85 bränslet som är själva meningen med en miljöbil. Varför följer E-85 bensinpriserna då den endast innehåller 15% av den varan. Varför kostar den nästan lika mycket när den bevisligen är energifattigare och gör att din bil drar mer bränsle? Svaret är skatt. Om det nu var miljön vi skulle värna om, varför är den inte skattefri och därmed också mer attraktiv?
Såg ni dokumentären här i höstas om den fullt fungerande elbilen som försvann, uppköpt och nergrävd av oljeindustrin. En oljeindustri som är så mäktig att de har världens största krigsmakt i sin ficka. En krigsmakt som på befallning invarderar lämpligt land i jakten på olja.
Varför? Pengar. Och en sak är säker, det kommer inte hända någonting med vår livsstil så länge denna oljemaffia styr och ställer i väldigt många viktiga frågor i denna värld.
Jag läste att Kina öppnar ett nytt enormt kolkraftverk i veckan, att våra riksdagspolitiker envisas med att åka inrikesflyg istf tåg, att den svenskaste av glassar Storstruten tillverkar i Grekland och åker kylbil genom hela Europa innan den landar i våra munnar. Vi köper spannmål utifrån och eldar med vårt eget. Vi köper kött, bröd och otaliga dagligvaror från andra länder, samtidigt som våra bönder får EU-bidrag för att inte odla någonting alls.
Det jag vill ha sagt är att allt är en enda stor bluff. Tror du verkligen att det hjälper moder natur genom att betala mer skatt eller tror du att miljödebatten är en enda stor affärside där många friska kronor rullar in till stadskassor och företag runt om i världen.
Jag har sett en jämförelse där all skoteråkning i Skandinavien utsläppsmässigt jämförs med en tiondels promille av alla tusentals atlantflygningar varje år. Vet du att en Boeing 747 drar i sig 12900 leter flygbränsle i timmen, samtidigt som utsläppen sker i det känsliga stratosfärskitet där väldigt få träd växter och kan absorbera avgaserna. Om det är någon som vill hjälpa mig med en utförligare jämförelse är jag tacksam och tar gärna emot e-mail i det ämnet.
Det jag vill ha sagt är att vi inte löser några som helst problem genom att försöka förbjuda vissa fordon med miljön som orsak. Att beskatta för miljöns skull snarare hjälper Reinfelt att få ihop stadsbudgeten än miljön. Det hjälper inte att köpa en banan med rätt klistermärke. Det hela handlar snarare om att vi måste tänka om helt, höja ribban avsevärt och se oss om efter vettigare bränslen att stoppa i våra fordon, att hitta förnyelsebar energi och en gång för alla lämna 19000-talet bakom oss och leva i en grönare framtid.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
..I miljöspekulationens kölvatten frodas nämligen ekonomiska intressen i form av skatter av olika slag där vår kära regering alltid drar det längsta strået, då detta har blivit big business.

Det verkar även finnas andra som hittat "big business".

Al Gore till Växjö – får 1,8 miljoner

(Anders Franzén, utvecklingschef i Växjö kommun)
- Det är mycket pengar, helt klart. Men det är hans marknadsvärde i dagsläget.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Ska vi förbättra miljön så är det på flyget det skall läggas krut på...punkt.

Och som gårdsägare måste jag kommentera

Vi köper spannmål utifrån och eldar med vårt eget. Vi köper kött, bröd och otaliga dagligvaror från andra länder, samtidigt som våra bönder får EU-bidrag för att inte odla någonting alls.

Det kallas i folkmun för "eu-bidrag", med är i själva verket ett "eu-stöd"

Det införskaffades då spannmålspriserna var så låga att det inte ens lönade sig att bruka jorden. Då la man de i "träda" och kammade i eu-stödet, enda kravet är att man måste "klippa" "gräset" en gång om året.

Sen om man valde att ändå bruka sin jord så var det ju bra...


Men, i dagens läge med spannmåltspiser som är högre än på många många år så kan det ju disskuteras om det skall finnas kvar.
Men så länge Englands största inkomsttagare av eu-stöd, Drottning Elisabeth, kammar in mångmiljobelopp så tackar jag och tar emot med ett leende :)
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Ska vi förbättra miljön så är det på flyget det skall läggas krut på...punkt.

Och flyget har varit väldigt kreativa med marknadsföring av s k "Grön inflygning". De använder uttryck som "glidflygning" inför landning. Som om de tidigare kört med full gas även i nedförsbacke.

Motorcyklister kan göra samma sak. Vi kan börja med "Grön mc-körning", där vi från och med 2008 använder oss av ett mycket lågt effektuttag och låg bränsleförbrukning i samband med inbromsing.

Fy fan
 

Dr.Bike

Guest
Jävligt bra avskrivet Flöjt!
Tack för att du tog dig tiden.
Det är exakt samma argument jag (på ett förnuftsmässigt sätt) försöker argumentera med gentemot t.ex det lokala miljöpartiet i Enköping, avseende t.ex Viking Motopark.

Men förnuft biter inte på miljötomtar.
De ser sig som miljöns företrädare och är därmed utom räckhåll för all kritik.
Oavset om den är sann eller inte.
Detta är farligt, och liknar de små svin till glin som har hoodjacka och tror de gör en insats genom att bränna köttbilar, skolor och reclaima olika cityn osv.
Miljörörelsen har i princip blivit en slags legitimerad anarkism.

Där det anses HELT ok att göra i princip vad som helst i miljöns namn.
Fartgupp, fartkameror koldioxidskatt, utsläppsrätter och allsköns djävla bråte som bara krånglar till livet för en svensson.
Och naturen blöder.
Lika mycket koldioxid far ut i omlopp.

MEN MAN HAR JU BETALAT SIN MILJÖAVGIFT! (underförstått, då är iaf JAG grön!)
Snacka om att köpa sig ett samvete...

Och detta har jag debatterat med den gode Magnus Moss, en god man som köper utsläppsrätter för sitt rejsande, men oxå lever som han lär i övrigt med et stort ansvarstagande som verkligen gör skillnad.
Men just den där lilla biten med att kunna köpa en utsläppsrät har jag svårt för.
Det sägs ju att det totala utsläppet ska vara konstant, och har man inga utsläppsrätter kan man inte släppa ut...
HAHA! säger jag.
Industrin säljer sina rätter till blåögda, samtidigt som de inte ändrar sina utsläpp ett skit!

Statskassan jublar.

Allt blir dyrare för dig och mig.
Och krångligare.
Och man SKA må dåligt för det man gör.

Nä fyfan - lokalodlat/slaktat/producerat ska det vara.
Man ska inte köra sin bil två mil till ett gigantiskt köpcenter bara för att limporna är 2 kronor billigare där, man ska fanimej handla lokalt, och cykla till jobbet om man har 5 Km eller mindre.
Värmepumpar, Pelletsbrännare och solfångare. DE gör skillnad.
Men vem vågar skaffa.
Staten är snart där och ska "utjämningsbeskatta"
Ja d u hörde rätt.
Det är exakt vad som sker med Dieselbränslet.

Man uttrycker sig i termer om att "det ska vara kosnadsneutralt" (smaka på det satans ordet!) att köra bil!
Kostnadsneutralt my ass!
Kostnadsmaximering snarare.

Snart på dina förnyelsebara energikällor oxå.
Sanna mina ord.

"Allt för milön"
LR hur...



Fi fan.
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Ska vi förbättra miljön så är det på flyget det skall läggas krut på...punkt.

Flyget står för, om jag inte missminner mig, runt fem procent av koldioxidutsläppen på planeten.

Så nej, det är inte flyget utan bilismen som vi ska lägga krut på. Hade alla bilar på den här jorden gått på exempelvis vätgas och bara släppt ut vatten, så hade vi inte ens haft en klimatdebatt.
 

Dr.Bike

Guest
Flyget står för, om jag inte missminner mig, runt fem procent av koldioxidutsläppen på planeten.

Så nej, det är inte flyget utan bilismen som vi ska lägga krut på. Hade alla bilar på den här jorden gått på exempelvis vätgas och bara släppt ut vatten, så hade vi inte ens haft en klimatdebatt.

Men bilar står väl ändå inte för de största Co2 utsläppen?

Det gör väl naturen själv för? Är inte oxå Co2 en livsnödvändig gas?
Jo.

Men åter till fordonsrelaterad Co2.
Bilar har katalysatorer.
Avgaserna är 99% renare än innan kat:ens intåg.
Det "glömmer" man gärna, utan för över fokus på det som blev kvar.
Co2.

Tittar man på de stora utsläppen kommer de ju från industrin.
jag vet ite hur stor del personbilar står för i det hela, men inbillar mig att avgaserna från den helt orenade sjötrafiken med högsvavlig bunkers är värre ur miljöaspekt.
Återigen är människoan enkelspårig och just nu ska vi bara titta på Co.
Märkligt beteende.

En del säger att denna gas är farlig.
En del inte.
Vem ska man tro på?

Själv tror jag att stora delar av miljödebatten bara är nys, eftersom man bevisligen silar mygg och sväljer kameler.

Se bara den kvasimiljödebatt som pågår bl.a här på SH.
"avberställ telefonkatalogen"
Man skrattar.
Särskilt som just telefonkatalogen är en av få verkligt nyttiga trycksaker som kommer hem till en.
Eller ska ni slå på internet efter ett viktigt nummer när det är strömavbrott oxå?
Nej sluta kvasidebattera. Ska nåt bort som kommer i brevlådan är det all satikens reklam! Man får väl 30? 50? ggr mer papper i form av reklam än man får telekataloger? Kamma er.
Samma personer som avbeställer telekatalogen, och smäller med hängslena i ren miljönöjdhet, äter sedan gladeligen morötter från Sydafrika, tonfisk från japanska sjön och kör sin bil två mil för att handla.
 
Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Enligt undersökningar som gjorts är det miljövänligare att flyga till medelhavet än att åka tåg, detta pga av att många av de länder tåget passerar igenom har en så miljövidrig elproduktion (samma länder som vi importerar el från).
Javisst, men SJ köper bara miljömärkt el säger någon.
Det är ju bra, men det finns bara en viss mängd grön el att tillgå så det innebär bara att det blir miljövidrigt någon annanstans i ett vägguttag i Sverige.
Jag vill inte försvara politikernas flygande men påvisa att det behöver inte vara miljövänligt bara för att det går på el vilket många tror.
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Men bilar står väl ändå inte för de största Co2 utsläppen?

Det gör väl naturen själv för? Är inte oxå Co2 en livsnödvändig gas?
Jo.

Men åter till fordonsrelaterad Co2.
Bilar har katalysatorer.
Avgaserna är 99% renare än innan kat:ens intåg.
Det "glömmer" man gärna, utan för över fokus på det som blev kvar.
Co2.

Tittar man på de stora utsläppen kommer de ju från industrin.
jag vet ite hur stor del personbilar står för i det hela, men inbillar mig att avgaserna från den helt orenade sjötrafiken med högsvavlig bunkers är värre ur miljöaspekt.
Återigen är människoan enkelspårig och just nu ska vi bara titta på Co.
Märkligt beteende.

En del säger att denna gas är farlig.
En del inte.
Vem ska man tro på?

Jag vet inte vad du har för kunskaper på området, men du verkar inte ha koll på följande;

Den koldioxid naturen producerar ingår i det naturliga ekosystemet, som i slutändan blir plus minus noll för att uttrycka sig i matematiska termer. Naturen producerar inte mer koldioxid än vad den kan ta hand om. Problemet är att vi har hämtat olja från långt ner i marken, och koldioxiden som frigörs när den oljan förbränns, ingår inte i det naturliga ekosystemet. Den koldioxiden skulle aldrig släppts ut i nuläget om det inte vore för människan. Så din liknelse/ditt argument haltar som en enbent häst för att uttrycka det milt.

I klimatdebatten pratar man mycket om just koldioxid eftersom det är den vanligaste "växthusgasen", som bidrar till "växthuseffekten". Och det är växthuseffekten som ligger i fokus i klimatdebatten. Ur ett klimatperspektiv där vi utgår ifrån att koldioxid spär på växthuseffekten, vilket så vitt jag vet är den gängse uppfattningen i forskarvärlden, är bilismen en större koldioxidbov och därmed en större miljöbov, än vad den orenade sjötrafiken är.

Det finns typ 400-500 miljoner bilar på jorden. Jag skulle gissa att ca 98% av dessa använder drivmedel som i avgasform innehåller koldioxid.

Hade vi använt ett drivmedel som i avgasform inte hade innehållit koldioxid, och inte någon annan växthusgas heller, hade vi inte haft någon klimatdebatt.

PungT.

EDIT:

Enligt konsumentverket står bilismen i Sverige för en tredjedel av alla koldioxidutsläpp i det här landet. (!)

Vi har förövrigt ungefär 500 bilar per 1000 invånare.
 
Last edited:

Tunis

MNK är min gud.
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2002 års Buell
Det första jag vill säga är: Att jag inte tror ett dyft på att människan har skapat växthuseffekten till den mildra grad att vi påverkar jorden på det sättet Al Gore, Leonardo DiCaprio och de andra "gröna" vill få oss att tro.

Läste för många år sen om en svårbevisad teori om att jorden snurrar närmre solen, och kommer göra det i ett par hundra år.
Visst; så kanske koldioxidutsläppen har ökat takten på värmen, men jag tror inte vi bär ansvaret för allt. Så jag tänker köra min MC och bil utan att vara det minsta bekymrad. För jag känner mig stensäker på att i framtiden kommer det att komma fram att huvudargumentet för att man vill ha hela världen i skräck för katastof är enkel: Det skulle bli en pandemi utan dess like om oljan bara tog slut. Stora delar av världen skulle smått gå under i laglöshet och svält; utan olja. Och om man inte få mer tid att verkligen få vätgas-motorer med elmotorer som stöd att fungera som ett utbyte för bensinmotorn är man KÖRD... Iaf de som håller pengarna, och de är ju alltid de som, ja.... vinner, jämt. Men jag vill inte säga alltid.

Jag tänker inte ha dåligt samvete. Jag tänker njuta i fulla drag och "bidra" till utvecklingen. Då det är bil och MC-tillverkarna som kommer att stå för utvecklingen av framtidens fordon.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
... Problemet är att vi har hämtat olja från långt ner i marken, och koldioxiden som frigörs när den oljan förbränns, ingår inte i det naturliga ekosystemet.
Den ingår visst i det naturliga ekosystemet. Vi ska inte begränsa oss till den korta tiden människan har funnits på jorden för att beskriva vad som är "naturligt". De s.k. fossila bränslena har en gång funnits på jordens yta i form av djur och växter (kolföreningar i allehanda former, inkl. koldioxid). What goes down must come up, är det inte så man säger? :rolleyes:
Dagens koldioxidhalt i luften (< 0,04%) är på intet sätt något historiskt rekord, långt därifrån...
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Den ingår visst i det naturliga ekosystemet. Vi ska inte begränsa oss till den korta tiden människan har funnits på jorden för att beskriva vad som är "naturligt". De s.k. fossila bränslena har en gång funnits på jordens yta i form av djur och växter (kolföreningar i allehanda former, inkl. koldioxid). What goes down must come up, är det inte så man säger? :rolleyes:
Dagens koldioxidhalt i luften (< 0,04%) är på intet sätt något historiskt rekord, långt därifrån...

Det är sant, men dom hade ju inte kommit ut i atmosfären idag, om det inte vore för oss, eller hur? Alltså har vi rubbat ekosystemet.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Det är sant, men dom hade ju inte kommit ut i atmosfären idag, om det inte vore för oss, eller hur? Alltså har vi rubbat ekosystemet.
Förr eller senare i jordens utveckling (eller avveckling) så hade det kommit ut igen, i alla fall delar av det genom vulkanutbrott etc, men visst skyndar vi på processen en hel del om man begränsar sig till den delen av bränsle. Dessutom är det inte så enkelt att räkna människans klimatpåverkan med hur mycket koldioxid den släpper ut som restprodukt från förbränningen av olja (diesel) och bensin. Vi har ju även brunkolet och torven som vissa hävdar är miljömässiga sedda ur ett "klimatperspektiv" medan andra anser att de borde hamna under kategorin "fossila bränslen". Kanske förbränning av ved, säd (etanol) etc. påverkar klimatet? Allting beror ju på hur hur sväv eller vid tidsperiod man ser som "kolets naturliga kretslopp."
Till detta bör man nämna kolväteföreningen, metan (CH4) som påverkar växthuseffekten drygt 20 ggr mer än koldioxid. Kanske dags att införa en skatt på våra kor så att de också kan bli "klimatsmarta" och lägga av med idisslandet, för att inte påverka klimatet så mycket? Den minskning av metanutsläppen vi kommer att se av en sådan kraftfull åtgärd från våra politiker ligger ungefär i paritet med den minskning av förbränningen av fossila bränslen som kommer att ske med införandet av (ytterligare) en "koldioxidskatt"...
 

Dr.Bike

Guest
Jag vet inte vad du har för kunskaper på området, men du verkar inte ha koll på följande;

Den koldioxid naturen producerar ingår i det naturliga ekosystemet, som i slutändan blir plus minus noll för att uttrycka sig i matematiska termer. Naturen producerar inte mer koldioxid än vad den kan ta hand om. Problemet är att vi har hämtat olja från långt ner i marken, och koldioxiden som frigörs när den oljan förbränns, ingår inte i det naturliga ekosystemet. Den koldioxiden skulle aldrig släppts ut i nuläget om det inte vore för människan.
.

Tackar för den salvan!

Men!
Är det då inte så, att den koldioxid som frigörs av olja, en gång fanns i atmosfären? Och sedan dess legat bunden i just, olja.
Mao skulle det ju inte vara ett nettotillskott utan snarare en återföring, tillbaka till...

Nu är det väl knappast så enkelt.

MEn betänk ett annat fakta, inna alla bilar ska bära skulden hela tiden:

Vulkanutbrott.

Ett normalt vulkanutbrott förorenar en hel del, om jag minns rätt lika mycket som alla bilar tilsammans under ett år. (nån kan säkert det här)
Och eftersom vi haft hundratusentals utbrott genom eoner av tid, skulle vi nära nog ha en atmosfär bestående av enbart Co2. Men det har vi inte.
Märkligt va?
Så att det skulle finnas ett konstant netto i naturen är tydligrn inte sant.
Och på samma sätt kommer isf människogenererat Co2 försvinna (om vi inte hugger ner regnskogarna förståss).

Bilar skullealltså på en global skala vara en fjärt i rymden.
 

Tobbe-R1

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
I ett MC-hus
Hoj
R1
Brukar väl kallas "ett spel för galleriet"...


Håller med de flesta ser att det kan tjäna pengar på detta med miljön och ta ut extra avgifter som inte ger ett skit....:mad:
Man vill ju inte betala för ngt som inte får ngn valuta till, hadde man vetat att den extra avgift gjorde nytta så ok. men va fan det blir ju bara skatter på skatter...
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
I klimatdebatten pratar man mycket om just koldioxid eftersom det är den vanligaste "växthusgasen", som bidrar till "växthuseffekten". Och det är växthuseffekten som ligger i fokus i klimatdebatten. Ur ett klimatperspektiv där vi utgår ifrån att koldioxid spär på växthuseffekten, vilket så vitt jag vet är den gängse uppfattningen i forskarvärlden, är bilismen en större koldioxidbov och därmed en större miljöbov, än vad den orenade sjötrafiken är.

Nja...vattenånga är väl den vanligaste växthusgasen i atmosfären som bidrar till växthuseffekten. Vad jag läst på senare tid så är energisektorn den största skurken av koldioxid och till och med boskapen är större bov än transportsektorn, flyget står för cirka 3% globalt.

Vattenfalls fyra största kolkraftverk i Tyskland släpper ut mer koldioxid än hela Sverige på ett år. Dock väljer de svenska politikerna ivrigt påhejade av media att jaga svenska trafikanter med mer och mer skatt...

Jag tror förövrigt att den orenade båttrafiken är värre miljöbov än bilismen, det danska rederiet Maersk samlade fartygsflotta släpper ut lika mycket svaveldioxid som 9 miljarder bilar enligt en en artikel i nyteknik.se förra veckan.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Nja...vattenånga är väl den vanligaste växthusgasen i atmosfären som bidrar till växthuseffekten. Vad jag läst på senare tid så är energisektorn den största skurken av koldioxid och till och med boskapen är större bov än transportsektorn, flyget står för cirka 3% globalt.

Vattenfalls fyra största kolkraftverk i Tyskland släpper ut mer koldioxid än hela Sverige på ett år. Dock väljer de svenska politikerna ivrigt påhejade av media att jaga svenska trafikanter med mer och mer skatt...

Jag tror förövrigt att den orenade båttrafiken är värre miljöbov än bilismen, det danska rederiet Maersk samlade fartygsflotta släpper ut lika mycket svaveldioxid som 9 miljarder bilar enligt en en artikel i nyteknik.se förra veckan.


Som jag sa...
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top