Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vill man göra något för miljön så vore det bättre att förbjuda cement....
Bill Gates har skrivit en bok om klimatet - DN.SE

Ja, den är bakom en betalvägg just nu. Den var gratis och öppen på telefonen tidigare.
Du menar det dom ska använda för att bygga höghastighetståg på en bro tvärs igenom Sverige?
Miljöpartiets ledamot Emma Berginger säger att hon känner till att Skanska tittar på tekniken med betongpelare.

– Vi i Miljöpartiet har ju länge intresserat oss för denna metod och tror att den skulle kunna innebära ett mindre ingrepp i miljön, mindre barriäreffekt och ett mer tids- och kostnadseffektivt byggande. Vi har även drivit på för att Trafikverket ska titta närmare på den här tekniken.
Dom kanske ska sätta på ett Eternit-tak också, och så kan man duscha området under bron med hormoslyr, så behöver man röja bort sly med såna där hemska motorsågar.

Oavsett om dom lånar eller tar pengarna från något så kommer det att kosta mer än dom gissar nu, plus tågen, stationerna mm, plus drift av det. Och lånar dom så blir det också en räntekostnad plus en återbetalning. Gissa var dom pengarna kommer att tas ifrån? Jo, all annan infrastruktur, så den redan risiga järnvägen kommer att underhållas ännu sämre och våra vägar kommer att förfalla ännu mer. Bara för att Thomas Eneroth vill skapa något slags monument över sin egen dumhet :huvet Pandemin har ju också visat att man inte alls behöver resa för att ha möten, man kan göra det online, så det är nog få som vill åka Stockholm - Göteborg för ett möte, oavsett om det tar 4 eller 6h ToR, så dom där fyra tågen per timme kommer nog vara ganska pandemisäkert utnyttjade.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Kämpa emot, gny, gnäll och kalla era meningsmotståndare nedlåtande och taskiga grejer, det ändrar inte framtiden. Sorry, men tänker ni efter så inser ni det faktum att förbränningsmotornkommer dö ut och försvinna.

Vad tycker du i så fall att människor på landsbygden och människor intresserade av motorsport ska göra...? Lägga sig ner och bara ta MP’s symbolhandlingar rakt upp i röven...?

Då kan du själv börja med att ändra ditt löjliga nick, för några sådana saker lär ju inte bli aktuella i den framtid du inte vill kämpa för.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Vad tycker du i så fall att människor på landsbygden och människor intresserade av motorsport ska göra...? Lägga sig ner och bara ta MP’s symbolhandlingar rakt upp i röven...?

Då kan du själv börja med att ändra ditt löjliga nick, för några sådana saker lär ju inte bli aktuella i den framtid du inte vill kämpa för.
Jävligt bra sagt.

Se bara på våran dalslänska motor satsning.
Dalslands ring där finns bygglov, markupplåtan, buller utredningar o godkännande, godkännande för hotell, godkännande för flygplats, godkännande för RR bana, crossbana, gocartbana, enduro slinga, allt finns att hämta gratis på våran komun om någon har ca 300 millioner att bygga för. Sedan finns godkända bygglov o tillstånd för 20 talet vindkraftverk innom området det är smått gigantiskt.

Men miljö rörelsens påverkan gör att ingen vågar/vill satsa på detta i Sverige inte ens redbull som varit o kollat på planer o området,

Det enda roliga med veganer är att på lång sikt så får dom skrumplever som en alkolist, det är nog straffet som naturen ger dessa jävlar?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Även om vi skulle skippa motorsporten så blir det problem för folket på landsbygden då dom är beroende av transporter, mycket tackvare de bestämmande bor i storstäderna.

Jag kan ju ha fel men tror att det bästa för miljön måste vara att sprida ut människorna över landet, se till att man kan odla mat föda upp djur i Sverige lokalt och minska på transporterna. Jag är ganska övertygad att naturen skulle klara det bättre om man skulle börja sprida ut en mille storstäderna över landet. Den miljöpolitik som nu för går up på att tömma landsbygden, det gäller allt från elbilar till vargar.

Jag är ju lite bakåtsträvare, det var bättre förr (eller kanske enklare) då man bla justerade ventilerna med en justerskruv och inte shims ;) Men just elmotor tror jag ,på det är ju en mycket enklare konstruktion än en förbränningsmotor, problemet är väl batterierna att få nog med kapacitet och kunna ladda snabbt.

Dock tror jag inte att batterierkapacitet och snabb laddning är det stora problemet det kan mycket väl lösas om säg 10-20 år, problemet är elförsörjningen i samhället för att kunna ladda alla fordon snabbt plus allt annat som tar elenergi. Åter igen så tror jag inte att man börjar med landsbygden om elnätet ska byggas ut utan i storstäderna och efter som det bor så lite folk på landsbygden är det inte alls intressant att göra nåt där. Vi har snart varit utan fungerande telefon och stabilt Internet i 4 år och ingen av operatörerna har visat nåt intresse att göra nåt men beklagar ju att det är dåligt då man talar med dom.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Tillverkning av cement genererar CO2-utsläpp med faktor 1-1 dvs 1 ton cement ger 1 ton CO2.
Men, Några cementtillverkare tittar på möjligheten att fånga CO2 vid källan och komprimera detta för lagring i t ex havsbotten där oljekällor ändå behöver fyllas med något.
Equinor ligger långt framme på det området.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Hur många elbilar (dvs minskat antal fordon som inte går på vanligt skattat bränsle) ska det vara innan elpriset stiger med motsvarande belopp som kompensation för skattebortfallet? Tror att kalkylen inte ser likadan ut då vad gäller totalkostnaden (Citat: "Allt inräknat billigare").

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
"Alla ska och ska kunna..."
"Ska" och "ska kunna" är inte samma sak. När ska alla göra det är väl en rimlig fråga att få svar på.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hur många elbilar (dvs minskat antal fordon som inte går på vanligt skattat bränsle) ska det vara innan elpriset stiger med motsvarande belopp som kompensation för skattebortfallet? Tror att kalkylen inte ser likadan ut då vad gäller totalkostnaden (Citat: "Allt inräknat billigare").
Ja, det kommer ju bli dyrare att både ladda mobilen, kolla på TV och ha kylen igång hemma, när bränsleskatten sjunker och tillgången på el blir lägre. I synnerhet när tex Vattenfall ska dela ut 40-70% av vinsten tillbaka till Staten, istället för att investera i stabilare elförsörjning: https://group.vattenfall.com/se/om-oss/bolagsstyrning/aktieagare/utdelningspolicy Det blev 4 miljarder förra året: https://www.dn.se/ekonomi/staten-far-fyra-miljarder-av-vattenfall/

Vattenfall är nu dessutom uppe i 30 miljarder i förlust för sina investeringar i tysk kolkraft: https://www.di.se/nyheter/ny-small-for-vattenfall-30-av-34-miljarder-borta-i-fiaskoaffaren/

Jag vet inte hur mycket kärnkraft eller kraftledningsgator man får för 30 + 4 miljarder, men antagligen mer än man får för 0 kr.

"Det är därför vi fokuserar på ett mål: att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation." :rofl

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
"Alla ska och ska kunna..."
"Ska" och "ska kunna" är inte samma sak. När ska alla göra det är väl en rimlig fråga att få svar på.
Som tur är bestämmer inte Daniel Hellden över mig. Det är ganska festligt att en miljöpartist tycker att vi ska konsumera oss ur krisen genom att slänga fullt fungerande ting och ersätta dem med nytt.

Vad hände med återbruk/återvinning/second hand? Med att använda det vi redan producerat hela sin livslängd, istället för att hela tiden producera nytt? Speciellt något så väldigt resurskrävande som en bil.

Ren och skär idioti.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
MP i ett nötskal och citatet "förbränningsmotorn ska bli ett minne blott" säger ju vad det handlar om...symbolhandling mot något man personligen hatar står allra högst upp på agendan...

Men tack för bilden på karln, sticksåg och spånskiva plockas fram så ska vi nog ha en ny piltavla i garaget till kvällen...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Som tur är bestämmer inte Daniel Hellden över mig.

Ren och skär idioti.
Exakt, det skulle vara helt absurt. Tyvärr sitter han på en sådan hittepåposition så att han faktiskt delvis kan bestämma över vissa människor.

Ja, fyra ord som sammanfattar det bra.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
MP i ett nötskal och citatet "förbränningsmotorn ska bli ett minne blott" säger ju vad det handlar om...symbolhandling mot något man personligen hatar står allra högst upp på agendan...

Men tack för bilden på karln, sticksåg och spånskiva plockas fram så ska vi nog ha en ny piltavla i garaget till kvällen...

Det var ju längesen man såg ett gruppinköp här på SH, kanske en piltavla med motiv vore något? :)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Tanken är ju lockande, men man skulle garanterat bli arresterad för någon form av hets mot folkgrupp och förmodligen också uthängd och rökt i media för att man ger sig på en politiker..."Våra politiker har ju hamnat i ett sådant hårt debattklimat"...Tacka fan för det när man häver ur sig saker som är rena förolämpningar...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Tanken är ju lockande, men man skulle garanterat bli arresterad för någon form av hets mot folkgrupp och förmodligen också uthängd och rökt i media för att man ger sig på en politiker..."Våra politiker har ju hamnat i ett sådant hårt debattklimat"...Tacka fan för det när man häver ur sig saker som är rena förolämpningar...
Ja, den människan är helt oemottaglig för argument och föraktet, som spiller över på andra politiker, ökar ju mer man hör och läser...

Men han är inte hela MP så skriv till honom och andra MP-politiker och argumentera på ett hyfsat sätt vilken skada han gör.
För politikerförakt
För miljön när han tvinga människor öka konsumtionen med nya bilar. Genom att köpa ny telefon för att kunna betala Mc-parkeringar som kostar miljön lika mycket som cykelställ.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, den människan är helt oemottaglig för argument och föraktet, som spiller över på andra politiker, ökar ju mer man hör och läser...

Men han är inte hela MP så skriv till honom och andra MP-politiker och argumentera på ett hyfsat sätt vilken skada han gör.
För politikerförakt
För miljön när han tvinga människor öka konsumtionen med nya bilar. Genom att köpa ny telefon för att kunna betala Mc-parkeringar som kostar miljön lika mycket som cykelställ.
Med tanke på att det ligger i Miljöpartiets DNA att vara emot motorfordon misstänker jag att reaktionen på det skulle vara att då istället rikta in sig på totalförbud eller ännu högre skatter och avgifter, för alla fordon inräknat eldrivna.

Möjligen skulle man kunna nå någon person som börjat ifrågasätta om de egentligen valt rätt parti. Finns ju några f.d. miljöpartister av den mer rimliga sorten som bytt till exempelvis Medborgerlig Samling eller Demokraterna i Göteborg.

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor

För politikerförakt

Rätt så! På något grotetskt vis kan jag någonstans ändå hysa en viss respekt även för idioter som Helldén som bara kör ner huvudet och går in och borrar, utåt sett oberörd hur mycket skit som än fastnar i hästsvansen. I ett annat sammanhang - a man with a passion. Fast nu mer en produkt av sin egen politiska fyrkantighet. Dock föredrar jag i en del fall Helldén framför kappvändarna. Man vet trots allt alltid vart man har honom! Och på en punkt har han ju rätt: förbränningsmotorn sjunger den här gången obevekligt på den långsamma sista versen! Det är mer en formalitet om man vill ha ett snyggt självvalt avslut, eller ett brutalt. Personligen föredrar jag att låtsas som att jag frivilligt kommit till någon slags insikt och försöker maka in mig i ledet till framtiden. Därmed inte sagt att all skit ska sväljas, tvärtom...! utan opposition är demokratin meningslös, men håll det anständigt...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Med tanke på att det ligger i Miljöpartiets DNA att vara emot motorfordon misstänker jag att reaktionen på det skulle vara att då istället rikta in sig på totalförbud eller ännu högre skatter och avgifter, för alla fordon inräknat eldrivna.

Möjligen skulle man kunna nå någon person som börjat ifrågasätta om de egentligen valt rätt parti. Finns ju några f.d. miljöpartister av den mer rimliga sorten som bytt till exempelvis Medborgerlig Samling eller Demokraterna i Göteborg.
Nu kan jag inte tillräckligt om Miljöpartiet men av de svar jag fick så låg det mer åt Peter Erikssons håll. Inte som vår vän här som får många av oss att se rött istället för att tillsammans vilja jobba för bättre miljö...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Rätt så! På något grotetskt vis kan jag någonstans ändå hysa en viss respekt även för idioter som Helldén som bara kör ner huvudet och går in och borrar, utåt sett oberörd hur mycket skit som än fastnar i hästsvansen. I ett annat sammanhang - a man with a passion. Fast nu mer en produkt av sin egen politiska fyrkantighet. Dock föredrar jag i en del fall Helldén framför kappvändarna. Man vet trots allt alltid vart man har honom! Och på en punkt har han ju rätt: förbränningsmotorn sjunger den här gången obevekligt på den långsamma sista versen! Det är mer en formalitet om man vill ha ett snyggt självvalt avslut, eller ett brutalt. Personligen föredrar jag att låtsas som att jag frivilligt kommit till någon slags insikt och försöker maka in mig i ledet till framtiden. Därmed inte sagt att all skit ska sväljas, tvärtom...! utan opposition är demokratin meningslös, men håll det anständigt...
Tyvärr, ingen respekt från min sida. Respekt förtjänar man men här hänger det för mycket skit i hästsvansen!
Visst måste vi minska utsläppen och visst måste vi alla hjälpas åt. Men det blir betydligt svårare om man får människor emot sig.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år