Ja alltså vad jag menar är att språkbruket ”förbruka” vatten är lite märkligt generellt då vatten inte tar slut. Men absolut tar det lång tid att få nytt grundvatten. Jag är lite störig, jag vet. Men artikeln verkar mena att de 600 minutliter som Microsoft tar ut är borta för alltid och förbrukade.
Så fungerar inte vattenanvändning. Microsoft skriver att de har egna reningsverk, så jag antar utan att veta att vattnet de använder renas och leds tillbaka till spillvatten eller anses vara rent nog att släppas tillbaka till vattendrag.
https://www.gastrikevatten.se/vattenavlopp/spillvatten.73.html
Men som sagt, 600 minutliter är mycket. Det är fullständigt skitsnack att det endast är till kaffe och dryck.
Reningsverken var väl för det uppsamlade regnvattnet.
Så du tror att den intervjuade ljög reportern rakt i ansiktet? Varför?
Det han sa var väl att vattnet behövs till toaletter och annat, samt att dom inte förbrukar så mycket nu, men vill ha den kapaciteten framdragen ifall de bygger ut i framtiden?
Jag vet inte så mycket om vatten och avlopp, men man dimensionerar väl dessa ganska symmetriskt?
Och med tanke på worst case? Att många sätter sig på muggen samtidigt på lunchrasten?
Och kanske till brandsläckning, sprinklers?
Med det sagt tycker jag att detta är ett ämne där kritik är befogad, men då tänker jag främst på delen. Därför att det känns oroväckande med den ständigt ökande energikonsumptionen för Internet, med Youtube, streaming, molnlagring och allt sånt. Ett maskineri som ständigt snurrar, och rör sig uppåt på listan över världens största energikonsumenter.