Jag läste på YLE om ett försök där elleverantören fick styra när varmvattenberedaren var på. Oavsett om termostaten kallade så fick den bara el när det fanns god tillgång på el enligt elleverantören.
Försökspersonerna märkte ingen skillnad. Kan det vara ett exempel på denna "lastbalansering" som är så svår?
Nu hittade jag inte den men hittade nedan istället. Lång, så jag har sammanfattat lite.
Klimatparadoxen tyckte jag också var intressant.
Den första platsar här på SportHoj oavsett ämne dessutom!
Sju sätt att släppa fram din inre klimatkämpe
1. Diskutera, agera, berätta
En av de viktigaste sakerna vi kan göra för att hjälpa varandra att inte skyffla undan miljöproblematiken är att se till att prata om den. Ju mer vi hör om andra människor som också tar problematiken på allvar, desto större skäl ser vi själva att vi bör göra likadant.
Några bra tips för hur du kan agera för att en diskussion ska bli mer fruktbar är
- Var en aktiv lyssnare eller läsare.
- Se till att du förstår vad diskussionen handlar om.
- Var öppen för att ta till dig nya idéer och synvinklar.
- Testa dig själv om du förstår vad de andra i diskussionen säger.
- Ställ dig själv frågor medan du lyssnar eller läser.
2. Närma dig naturen
Ett stort problem är att allt fler av oss växer upp helt och hållet i stadsmiljöer, utan direkt kontakt med äkta natur. Davids tes är att om man ger naturen chansen och tiden, blir den en oumbärlig del av ens liv, och då vill man också gärna ta hand om den på alla sätt som bara är möjliga.
Forskning har visat att människan rört sig bort från naturen under de senaste sjuttio åren, inte bara rent fysiskt genom att flytta från landet till städerna, utan också inom till exempel kulturen.
3. Se över ditt liv och dina prioriteringar
Vad är det som egentligen är viktigt för dig? Vet du det? Eller har du en aning nånstans, en känsla i bakhuvudet, att allt inte är riktigt sådär som det borde vara, att livet kunde se annorlunda ut?
4. Rösta och engagera dig politiskt
I Klimatparadoxen talar vi också med personer som påverkar politiskt, både inifrån politiken och utanför. Båda sätten är bra på sina sätt - det viktiga är sist och slutligen att man gör någonting och engagerar sig.
4. Rösta och engagera dig politiskt
I Klimatparadoxen talar vi också med personer som påverkar politiskt, både inifrån politiken och utanför. Båda sätten är bra på sina sätt - det viktiga är sist och slutligen att man gör någonting och engagerar sig.
5. Klimatkompensera
Jo, det är klart att vi får. Men det vi kan försöka komma ihåg att göra är att klimatkompensera för våra val. Det finns många olika sätt att göra det på och många företag och organisationer som är ivriga att hjälpa just dig kompensera för ditt avtryck.
6. Se det positiva
Klimat- och miljödiskussionerna fokuserar ofta på det katastrofala, det hemska, undergången som väntar och alla utmaningar som återstår.
Men faktum är att det inte alls behöver bli sämre i ens liv bara för att man väljer att leva ett liv som är bättre också för miljön. I Klimatparadoxen talar Maria Österåker om hur den inre hållbarheten är lika viktig som den yttre hållbarheten:
- Inre hållbarhet är att kunna må bra fysiskt, men också att ens huvud ska orka med och inte stressa sönder sig. Jag tror att inre hållbarhet blir yttre hållbarhet, det leder till att vi också värnar om andra och om miljön, säger hon.
Det som skulle vara viktigt för oss alla att göra i miljösammanhang är att se till att sprida de bra och goda och inspirerande berättelserna.
Tala om saker som blivit bättre, inte om vad som håller på att bli sämre.
7. Se murarna (kring dig själv och kring andra)
Den norska psykologen
Per Espen Stoknes har skrivit en bok som heter
What we think about when we try not to think about global warming.
Enligt Stoknes har vi fem murar vi helt naturligt bygger upp kring oss, murar som hindrar oss från att se och acceptera vår egen roll i klimatsammanhang och som hindrar oss från att ta aktiva steg för att bli positiva krafter.
PER ESPEN STOKNES MENTALA MURAR
- Jag märkte att det är något med hur vi talar om klimatfrågan som snabbt blir fel, säger Stoknes. Diskussionerna blir destruktiva, inte konstruktiva. Jag kände att någon måste ta itu med det och sätta ord på det.
Hans forskning visar på en grundläggande sanning gällande vårt förhållande till klimatutmaningarna.
Det handlar inte om några fysiska hinder, inte heller om teknologiska. Det handlar inte ens om institutionella hinder.
De största hindren för att ta itu med vår egen roll i klimatsammanhanget har att göra med våra egna tankesätt och våra egna handlingar och hur vi kopplar dem till vem vi är.
Men alla dessa murar går att komma förbi, och de förändringar man inför behöver verkligen inte betyda att ens livskvalitet skulle gå ner - tvärtom.
Känslan av att världens miljö och klimat är på väg mot en oåterkallelig förändring och att vi kan göra väldigt lite annat än att hjälplösa stå bredvid och titta på, kan ibland vara nästan överväldigande.
svenska.yle.fi
Här hittar du serien:
Serien Klimatparadoxen på Arenan. https://arenan.yle.fi/1-50118864