Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
33. ☺️

Du har tidigare sagt att avregleringen av bilprovningen var dålig. Att staten skulle driva det. Nu säger du att privatägt eller statligt inte spelar någon roll, utan hur bra aktören gör det.

Hade du öppnat en affärsverksamhet på en plats du vet att du skulle gå back? Väldigt få företag gör det medvetet. Jag är inte oförstående för att folk ser ett värde i att ha nära till besiktningen. Jag själv ser ett värde i det. Men jag ser också en kostnad bakom värdet. Jag mäter inte allt i pengar men jag mäter värde och kostnad för samhällsservice, det vi diskuterade.

Pengar är enligt mig ett ganska bra mått på att mäta värde. Pengar har ett mer universellt värde än till exempel ett gammalt fotoalbum. För mig kan det fotoalbumet vara oersättligt och ovärdeligt. För dig kan de vara en pärm med fotografier på folk du inte känner.

Extremfallet i denna tråden hittills har varit en som bott fem mil från en station. Hade jag fått åka med mina hojar fem mil för en besiktning vartannat år hade jag tyckt det var lite obekvämt Men jag hade aldrig förespråkat att staten ska använda statsbudgeten för att lösa det.

Jag har förklarat att jag är nöjd med hur besiktning drivs idag. Jag ser ingen anledning att ändra något just nu, förutom att jag tycker att Svensk Bilprovning borde läggas ner eller säljas. Jag motiverar det med att jag inte tycker att det ingår i statens uppdrag att besiktiga fordon.
Vi kan inte vrida tillbaka klockan och vi är där vi är. Vilka konkreta förändringar vill du göra gällande fordonsbesiktningen för att den ska bli bättre framgent?
Vi har nog lite olika synsätt på diskussion. Du hånar andra som missförstår dina tankar och åsikter men missförstår, förhoppningsvis oavsiktligt, andras. I min värld måste du inte tycka som mig. ;)
En diskussion handlar, för mig, mera om att vidga synfältet med andras åsikter och argument. Vanligare i Sverige är att vi istället måste komma fram till samma slutsats istället för att tänka, Jaha, du tänker så...
Du är mer :7petaoch :smasha istället för :kramasom skapar en trevligare stämning även om vi tycker olika.
Du kräver svar på frågor som om du vore arbetsgivare där det är arbetsvägran att inte svara. Jag är här frivilligt för att jag trivs på SportHoj och då kan ställa en fråga till dig! :hej
Vem ligger bakom citatet nedan?
"You know the main thing in Life?
A SENSE OF HUMOUR
Lose that, and you´re done.


Du har sett det citatet fler gånger än det rörliga.
Att lägga till ett rörligt citat kan man också göra. :hojcbr
Det kan betyda :hej:arsele eller något annat beroende på hur du uppfattar det. :crash

Jag är inte, som sagt, digital där det är svart eller vitt, rätt eller fel utan det finns många färger i paletten. Att jag tycker att det fungerade bra med Bilprovningen betyder inte att jag älskar allt statligt. Men jag har ingen ideologisk låsning där skattepengar måste gå till statlig eller privat vinst. Jag har inga tankar på att starta en affärsverksamhet. Så det du säger att jag säger är inte det jag säger. Det stämmer alltså inte...

Jag tror inte vi kommer längre så jag lämnar dig med ett ljud ur en Coolfiberdämpare! :tummenupp
Som jag tycker du ska tolka som Tack och hej! :hej


Kan visserligen även tolkas som...


men så är det inte tänkt...:kiss
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hur vi ska fortsätta det liv vi nu lever utan energin från olja är vad det handlar om, klart är att det inte kommer vara möjligt att transportera oss och inte heller konsumera produkter på det sätt vi nu gör då enrgiåtgången blir för stor samtidigt som en stor del av den eftersatta världen nu vill ha samma möjligheter vi haft i över 100år.

En omöjlig ekvation, en god diktatur hade bara förbjudit oss så hade det varit klart, förutsatt att diktaturen då kunnat göda en armé som stoppar "pöbeln"från att resa sig och en kritisk massa med nöjda människor som inte vill resa sig så är det lugnt.

Här i den "fria"världen däremot så får vi gå annorlunda tillväga och ett av sätten är att hålla alla med nödvändigheter till en acceptabel grundkostnad samtidigt som man gör allt övrigt så dyrt att det endast i undantagsfall är något som "pöbeln"vill och kan nyttja.

För en grundorsak till att vi här knyter näven i fickan är ju trots allt att vi är nöjda, vi har det vi behöver och mer där till när det kommer till nödvändigheter som mat och tak över huvudet, att vi knyter näven är för att vi vill ha mer men det behöver vi ju inte för då hade näven kommit upp och det snabbt, "bröd och skådespel...".

Höga energikostnader håller nere nöjesresandet och konsumtionen vilket är ett mål i sig, att detta sedan kommer dra ner ekonomin och med det stigande räntor vilket kommer utjämna tillgångarna är en "positiv"bieffekt men även det en del av målet.

Att få äger något idag är ju även det en utjämnande faktor som drar ner köpkraften kraftigt vid små förändringar av ekonomiska förutsättningar, lite högre ränta och bomiljonärerna får börja räkna småslantarna i slutet av månaden och leasingkostnaderna på bilen fortsätter ju ticka in även fast den är avställd om det blir för dyrt att använda den.
Titta lite på GB idag för att få en hint om hur det sannolikt kommer bli för "pöbeln", det blir så dyrt att värma och bo att när maten är betald så är resandet och övrig konsumtion ett ovanligt nöje.

Lite dyster, eller jättepositivt, inför vår framtid beroende på vem man är och vad man vill, själv ser jag till att ha kul medans det fortfarande går då få av mina nöjen är klimatpolitiskt korrekta... :tungan
Ja, att vi inte kan fortsätta som nu kan vi vara överens om men inte hur vägen eller vägarna ska tas.
Nu är el den enda vägen där det är vind och sol precis som kärnkraften var det tidigare.
Jag tror att det måste till mer än bara köra allt med el.
Elbrist inget nytt, Tage nämner den men även om jag är född på 60-talet kommer jag inte ihåg den. n


Trots allt blev det 1969–70 åter dags för elransonering. Två torrår på raken, en kraftigare ökning av elförbrukningen än förväntat och ett fel i det oljeeldade kraftverket i Stenungsund ställde till det för prognosmakarna. Industrin fick finna sig i en kvotransonering, och återigen försågs allmänheten med omfattande information om hur man skulle spara el. Dessa åtgärder gav liksom tidigare mycket bra resultat.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag hör er problembeskrivning och jag betvivlar inte att det är sant.
Vad är ert förslag till lösning? Att skattebetalarna ska stå för notan så ni får närmare till besiktningen?

Hoppsan, här går det undan i svängarna...Man får inte ha ett jobb vid sidan av det professionella SH-debatterandet, då hittar man knappt igen sitt eget senaste inlägg...

Jo, jag tycker att det låter som ett alldeles utmärkt förslag att skattebetalarna står för min besiktning. De står ju redan för en skola, en sjukvård och en massa andra saker som du säkert använt någon gång och även för en infrastruktur som låter bra mycket dyrare än den infrastruktur jag fick, trots att den mestadels transporterar röstboskap och inte varor som kan mätas i pengar...?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vi har nog lite olika synsätt på diskussion. Du hånar andra som missförstår dina tankar och åsikter men missförstår, förhoppningsvis oavsiktligt, andras. I min värld måste du inte tycka som mig. ;)
En diskussion handlar, för mig, mera om att vidga synfältet med andras åsikter och argument. Vanligare i Sverige är att vi istället måste komma fram till samma slutsats istället för att tänka, Jaha, du tänker så...
Du är mer :7petaoch :smasha istället för :kramasom skapar en trevligare stämning även om vi tycker olika.
Du kräver svar på frågor som om du vore arbetsgivare där det är arbetsvägran att inte svara. Jag är här frivilligt för att jag trivs på SportHoj och då kan ställa en fråga till dig! :hej
Vem ligger bakom citatet nedan?
"You know the main thing in Life?
A SENSE OF HUMOUR
Lose that, and you´re done.


Du har sett det citatet fler gånger än det rörliga.
Att lägga till ett rörligt citat kan man också göra. :hojcbr
Det kan betyda :hej:arsele eller något annat beroende på hur du uppfattar det. :crash

Jag är inte, som sagt, digital där det är svart eller vitt, rätt eller fel utan det finns många färger i paletten. Att jag tycker att det fungerade bra med Bilprovningen betyder inte att jag älskar allt statligt. Men jag har ingen ideologisk låsning där skattepengar måste gå till statlig eller privat vinst. Jag har inga tankar på att starta en affärsverksamhet. Så det du säger att jag säger är inte det jag säger. Det stämmer alltså inte...

Jag tror inte vi kommer längre så jag lämnar dig med ett ljud ur en Coolfiberdämpare! :tummenupp
Som jag tycker du ska tolka som Tack och hej! :hej


Kan visserligen även tolkas som...


men så är det inte tänkt...:kiss
34. ✌️

Jag vet inte vem som yppat det citatet.

Ja, jag ställde en fråga till dig. Vilka konkreta förändringar vill du göra gällande fordonsbesiktningen för att den ska bli bättre framgent?
Du behöver naturligtvis inte svara om du inte vill. Dock tror jag att du har någon tanke då du ändå diskuterat frågan en del. Jag har som princip för mig själv att om jag ska klaga på något så ska jag också vara beredd att presentera en bättre lösning. Helt ok med mig om du funkar annorlunda.

Hoppsan, här går det undan i svängarna...Man får inte ha ett jobb vid sidan av det professionella SH-debatterandet, då hittar man knappt igen sitt eget senaste inlägg...

Jo, jag tycker att det låter som ett alldeles utmärkt förslag att skattebetalarna står för min besiktning. De står ju redan för en skola, en sjukvård och en massa andra saker som du säkert använt någon gång och även för en infrastruktur som låter bra mycket dyrare än den infrastruktur jag fick, trots att den mestadels transporterar röstboskap och inte varor som kan mätas i pengar...?
Tack för ett ärligt svar. Jag har inga invändningar mot det. Kan bara konstatera att våra åsikter skiljer sig då jag tycker att skattemedel inte ska gå till det.
Med handen på hjärtat, ett rakryggat inlägg från dig. ?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Själv är jag inte övertygad om att MP är fullt så illistiga att de spelar ett så komplext flerstegsspel. Snarare att de känsloagerar utan minsta tillstymmelse till konsekvensanalys. Det raserar snabbt och effektivt en massa strukturer som etablerats under lång tid. Att dessa strukturer ser ut som de gör är inte en slump.
Jag tror det finns en viss tanke bakom. Inte en helt logisk förvisso, men en röd tråd ändå.
De har medvind och spinner hårt på den just nu.
"Vill du inte förbjuda bensinen? Hatar du klimatet eller? Vill du döda dina barn?"
Vem kan säga emot sådanna argument.

De pratar inte om konsekvenserna av deras agerande för de vet att folk skulle bli arga om folk fattar att de kan glömma motorcyklar, båtar och allt annat därtill om det går igenom.

De har analyserat vilka vägar de kan gå för att nå större mål. De har ju sagt att priset på bränsle måste upp till 40 SEK/L för att folk skall fatta redan för 10-20 år sen.
MP siktar högt och räknar med att vissa saker kommer inte att gå att genomföra. Det är de beredda på. Men får de igenom vissa saker så är det också bra enligt dem.
För det är en kamp om överlevnad för dem just nu. Har vi inte skatt på plastpåsar så dör haven, osv. (Det är förvisso bra mål att sträva efter, men vi kan ju börja i rätt ände innan vi förbjuder allt här hemma)
Vad det gäller konsekvenserna så vet de om dem, men tanken högre upp är att "Ni har gjort fel så länge, så nu kan ni få betala priset. era djävlar".


Det är synd, för faktumet kvarstår ju att vi bör göra saker för att minska utsläppen.

Vill man att folk skall köra elbil. Sponsra med 10 000 per installerad laddare till alla hushållen. Flerbostadshusen kan få samma summa, men eftersom de har flera hushåll kan de istället använda pengarna till att uppgradera nätet eller installera snabbladdare som de har rätt att "hyra" ut eller tjäna pengar på genom att låta andra än boende använda.
Gör även att laddning på natten blir subventionerad eller i alla fall rejält billigare.
Gör man det så kommer övergången ske snabbare än att straffa de som behöver bensin/diesel.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är inte bara i någorlunda demokratiska länder det är svårt att komma överens om hur man ska använda energi bäst.
Idag har jag fått frågor från kinesiska företag om våra leveranser påverkas av "The power restrictions".
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Med tanke på att de är kineser så kan det ju också vara den här formen av "power restrictions" som menas:

 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Med tanke på att de är kineser så kan det ju också vara den här formen av "power restrictions" som menas:

Det är en svaghet att han inte blivit utkastad för länge sen.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Helt uppenbart är ju inte ”marknaden” bra på att utföra fordonsbesiktning kostnadseffektivt, det gjorde ju staten mycket bättre.
Det där råder det uppenbarligen väldigt delade meningar om. Särskilt definitionen av "mycket bättre"
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är en svaghet att han inte blivit utkastad för länge sen.

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om dina kinesiska kollegor faktiskt tror att denne Gui Congyou styr Sverige, eller att han i alla fall är en maktfaktor i Sverige och att alla svenskar och svenska företag ser upp till honom och nu är jätteoroliga när han ska sluta…

Allt baserat på hur de brukar vinkla propagandan till sina invånare.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Angående konsekvensanalyser från MP.
I diskussionen om att vi i omställningen från fossilbränsle behöver öka elproduktionen och såklart konsumtionen har jag har flera gånger hört och sett argumentet att konsumtionen inte alls behöver öka så mycket. Med hänvisningar till att t.ex. datorer och mycket annat blivit mycket effektivare energimässigt, så vi kommer inte förbruka alls lika mycket framåt...
Då talar man om individer som på fullt allvar tänker sig att energimängden för att värma upp stål till smältpunkt radikalt kommer att förändras framöver. Alltså tror jag i vart fall inte just den delen av MP-skaran är särskilt illistiga och planerande.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Microsoft har krupit till korset och gått ut med en siffra på hur mycket el deras serverhallar i Gästrikland kommer att förbruka: https://www.gd.se/artikel/sa-mycket-el-kommer-microsofts-datahallar-att-sluka-och-da-tas-de-i-drift
– I framtiden, så småningom, när alla våra tre hallar på alla tre platser är helt och fullt igång och används maximalt räknar vi med 700-900 gigawattimmar per år.
Enligt SCB drar en normalvilla ca 20 000KWh per år, så dom där serverhallarna drar alltså lika mycket el som 45 000 villor :skrämd Det finns ungefär 75 000 villor i Gästrikland, så dom där tre hallarna drar lika mycket som 60% av alla villorna. Och det här är första steget, dom planerar redan att bygga fler hallar på dom tomter dom har blivit tilldelade!
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Microsoft har krupit till korset och gått ut med en siffra på hur mycket el deras serverhallar i Gästrikland kommer att förbruka: https://www.gd.se/artikel/sa-mycket-el-kommer-microsofts-datahallar-att-sluka-och-da-tas-de-i-drift

Enligt SCB drar en normalvilla ca 20 000KWh per år, så dom där serverhallarna drar alltså lika mycket el som 45 000 villor :skrämd Det finns ungefär 75 000 villor i Gästrikland, så dom där tre hallarna drar lika mycket som 60% av alla villorna. Och det här är första steget, dom planerar redan att bygga fler hallar på dom tomter dom har blivit tilldelade!
Ja men hur bra går det att använda Gästrikiska villor till att twittra på då? Va va? Allt handlar om prioriteringar.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag håller helt med, så länge jag kan vara online är det helt ovidkommande om jag har värme, kan duscha, laga mat eller ladda bilen.
Nu vet jag inte hur avtalen med Microsoft ser ut, men antaget kommer inte Gästrikland blomstra på intäkterna från elförsäljningen heller.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top