Man får lite déjà vu-känsla av den där videon på en gul triumph som brummar iväg. ?
Kan du franska eller har du paramnesi?
Déjà vu (franska för "redan sett"; franskt uttal: [deʒa vy]; svenskt uttal: [deʃaˈvyː] - desja vy) eller paramnesi är ett kognitivt fenomen som innebär att en person har en falsk eller opassande känsla av igenkänning inför en ny händelse, en ny situation, en obekant person eller en okänd plats som personen inte kan känna igen. Det påminner om flashback, men saknar en grund i ett sant minne.
Uttrycket "deja vu" kommer från franskan, och myntades antingen av Arnaud (1896), Hughlings-Jackson (1888) eller Boirac (1876).
En tidig definition av upplevelsen är att den var ett drömtillstånd. Det klassificeras olika i litteraturen, som en minneshallucination, en psykisk störning eller en illusion.
sv.wikipedia.org
F,låt ämnesflykt men jag ska kanske berätta varför jag gillar den där lilla filmsnutten.
I gymnasiet hade jag en klasskamrat som hade en skiva med den då okände Magnus Uggla som hon spelade på varje fest. En låt började med -Ja, jag åker nu...
Ni behöver bara lyssna 10 sekunder för de är de viktiga...
Nästa skiva hade en låt där de första 10 sekunder börjar med? Gissa.
Jag var inte motorcyklist förrän denna kom...
Det hörs ett vrål ifrån tusen kubik, men för Jonny själv är det ljuvlig musik!
Några år senare köpte jag en skiva enbart för jag gillade omslaget. När jag kommer hem och lyssnar på första låten...
Och hur tror ni de sista 10 sekunderna låter på B-sidans sista låt?
Jag skulle kunna gjort en egen film som börjar med lite olika som... -Ja, jag åker nu, -Tack för mig eller nåt annat jag vill säga och en tomgång som låter lite bättre. Men jag ids inte...
Det jag inte gillar behöver inte försvinna. Jag kan inte säga att bilder, rörliga eller inte, på äventyrSHojar är intressant att varken se eller höra men jag störs inte utan låter bara bli att titta och lyssna. Att lägga energi på något som intresserar mig är bättre. Men jag förstår att det finns intresse på SportHoj för denna typ av motorcykel.
Tillbaka till ämnet
Nu är det el som gäller för "miljöbilar" men det var inte så länge sedan "miljöbilar" orsakade bensinmacksnedläggningar när det skulle investeras ett "miljövänligt" drivmedel som nu nästan är borta.
Utan tvivel är man inte klok.
Tage Danielsson