Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Microsoft har krupit till korset och gått ut med en siffra på hur mycket el deras serverhallar i Gästrikland kommer att förbruka: https://www.gd.se/artikel/sa-mycket-el-kommer-microsofts-datahallar-att-sluka-och-da-tas-de-i-drift

Enligt SCB drar en normalvilla ca 20 000KWh per år, så dom där serverhallarna drar alltså lika mycket el som 45 000 villor :skrämd Det finns ungefär 75 000 villor i Gästrikland, så dom där tre hallarna drar lika mycket som 60% av alla villorna. Och det här är första steget, dom planerar redan att bygga fler hallar på dom tomter dom har blivit tilldelade!

Och ger arbete till 5 personer? Och sen när någon industri vill etablera sig så blir det stopp för att elnätet inte klarar av att mer effekt.

Men dom kanske kan effektbalansera...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Och ger arbete till 5 personer? Och sen när någon industri vill etablera sig så blir det stopp för att elnätet inte klarar av att mer effekt.

Men dom kanske kan effektbalansera...
Det säger dom inte, men just nu jobbar 170 pers där, men det är ju under bygget. Normalt sett är det ju ganska lite folk som jobbar där, även om det är 24/7, men troligen kommer ju nattskiften hanteras centralt ändå.

Dessutom kommer dom att provköra sina dieseldrivna generatorer en halvtimme per månad, och några timmar en gång per år. Men dom har ju hälften miljödiesel, så det är lugnt.

Och dom mutar både Gävle och Sandviken så att dom inte kan få skäll i efterhand: https://www.gd.se/artikel/microsoft...far-kritik-kommuner-ska-varna-sin-opartiskhet

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Man får lite déjà vu-känsla av den där videon på en gul triumph som brummar iväg. ?
Kan du franska eller har du paramnesi? :hihi

Déjà vu (franska för "redan sett"; franskt uttal: [deʒa vy]; svenskt uttal: [deʃaˈvyː] - desja vy) eller paramnesi är ett kognitivt fenomen som innebär att en person har en falsk eller opassande känsla av igenkänning inför en ny händelse, en ny situation, en obekant person eller en okänd plats som personen inte kan känna igen. Det påminner om flashback, men saknar en grund i ett sant minne.
Uttrycket "deja vu" kommer från franskan, och myntades antingen av Arnaud (1896), Hughlings-Jackson (1888) eller Boirac (1876).
En tidig definition av upplevelsen är att den var ett drömtillstånd. Det klassificeras olika i litteraturen, som en minneshallucination, en psykisk störning eller en illusion.

F,låt ämnesflykt men jag ska kanske berätta varför jag gillar den där lilla filmsnutten.
I gymnasiet hade jag en klasskamrat som hade en skiva med den då okände Magnus Uggla som hon spelade på varje fest. En låt började med -Ja, jag åker nu...
Ni behöver bara lyssna 10 sekunder för de är de viktiga...

Nästa skiva hade en låt där de första 10 sekunder börjar med? Gissa. :)

Jag var inte motorcyklist förrän denna kom...

Det hörs ett vrål ifrån tusen kubik, men för Jonny själv är det ljuvlig musik! :hjarta

Några år senare köpte jag en skiva enbart för jag gillade omslaget. När jag kommer hem och lyssnar på första låten... :kär

Och hur tror ni de sista 10 sekunderna låter på B-sidans sista låt? :kär

Jag skulle kunna gjort en egen film som börjar med lite olika som... -Ja, jag åker nu, -Tack för mig eller nåt annat jag vill säga och en tomgång som låter lite bättre. Men jag ids inte...

Det jag inte gillar behöver inte försvinna. Jag kan inte säga att bilder, rörliga eller inte, på äventyrSHojar är intressant att varken se eller höra men jag störs inte utan låter bara bli att titta och lyssna. Att lägga energi på något som intresserar mig är bättre. Men jag förstår att det finns intresse på SportHoj för denna typ av motorcykel.

Tillbaka till ämnet:felämne
Nu är det el som gäller för "miljöbilar" men det var inte så länge sedan "miljöbilar" orsakade bensinmacksnedläggningar när det skulle investeras ett "miljövänligt" drivmedel som nu nästan är borta.

Utan tvivel är man inte klok.
Tage Danielsson

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Och dom mutar både Gävle och Sandviken så att dom inte kan få skäll i efterhand: https://www.gd.se/artikel/microsoft...far-kritik-kommuner-ska-varna-sin-opartiskhet
Intressant artikel bakom en betalvägg så här kommer hela...

Microsoft etablerar sig i Gästrikland

Gävle och Sandvikens kommun har tagit emot gåvor av Microsoft i form av datautrustning och pengasummor. Något som nu ifrågasätts av experter.
– Kommuner och myndigheter ska vara väldigt försiktiga och värna sin opartiskhet, säger Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt, till Sydsvenskan.
I granskningen uppmärksammas bland annat att Microsoft i samband med etableringarna har erbjudit pengar ur sociala fonder, inte bara till organisationer, utan även till kommunal verksamhet.

Som exempel nämns att Gävle kommun tagit emot begagnad serverutrustning till el- och energiprogrammet på Polhemsskolan där elever utbildas i hopp om att kunna få jobb på Microsofts datacenter. Utrustningen uppges vara värd 3,5 miljoner kronor.

Men det handlar även om reda pengar som tagits emot. Den kommunala Kulturskolan i Gävle har enligt Sydsvenskan fått 370 000 kronor från Microsoft direkt införda på sitt konto till ett projekt som ger barn i Sätra och Andersberg möjlighet att upptäcka konst och musik.
Gävle kommun har på sin hemsida hyllat it-företagets satsningar.

"Microsoft visar ett unikt intresse för att bidra till lokalsamhället", skrev kommunen i ett inlägg i våras och lyfte fram pengarna till Kulturskolan som ett av de "viktigaste bidragen".

Även Sandvikens kommun har ett samarbete med Microsoft kring utbildning till de datacenter som byggs. Där handlar det om vuxenutbildningen som fått 370 000 kronor till bland annat laptops, bildskärmar och datormöbler för en studiemiljö i kommunens lokaler, Centrum för Vuxnas lärande, enligt Sydsvenskan. Men pengarna har inte gått direkt till kommunen utan till en ideell förening, Sandviken Data Center Academy.

Experter som Sydsvenskan pratat med menar att upplägget är problematiskt.

– Kommuner och myndigheter ska vara väldigt försiktiga och värna sin opartiskhet, säger Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet, till tidningen.

Men kommunstyrelsens ordförande i Sandviken, Peter Kärnström (S), försvarar upplägget.

– Det har två syften. Vi vill att all datautrustning som donerades ska komma fler till nytta. Om vi sätter det i en ideell förening kan den dels använda utrustningen till att sälja utbildning till företag eller andra intressenter som vill utbilda folk. Dels kan vinsten gå till att motverka digitalt utanförskap, att utbilda unga och gamla i digitaliseringen. Så det är egentligen det som är meningen, säger han till Gefle Dagblad.

Har det även spelat in att det vore olämpligt att som kommun ta emot gåvan direkt?

– Det fanns en sådan diskussion också. Det bästa är om det är fristående från kommunen för att det inte ska uppfattas som en otillbörlig gåva, säger Peter Kärnström.

Hur ser du på kritiken att det är att sätt att kringgå lagen, att skapa en förening som tar emot gåvan istället för kommunen?

– Jag tycker att det är bra att man gör det i en fristående organisation. Jag ser inget problem med det.

Peter Kärnström (S), kommunstyrelsens ordförande i Sandviken, menar att kommunen kan fatta opartiska beslut kring Microsoft, trots samarbetet med och gåvorna från techjätten.

Peter Kärnström (S), kommunstyrelsens ordförande i Sandviken, menar att kommunen kan fatta opartiska beslut kring Microsoft, trots samarbetet med och gåvorna från techjätten.
Bild: Emma Åhman

Kommunen kan fatta opartiska beslut kring Microsoft, trots samarbetet med och gåvorna från it-jätten, anser han.

– De har ingen fördel vad gäller myndighetsutövningen. Tjänstemännen följer de lagar som finns, säger han.

Ett liknande upplägg med en stiftelse som tar emot Microsofts gåvor är nu på väg att införas i Staffanstorp där kommunen vill kunna ta emot gåvor av Microsoft utan att det ser ut som mutor, skriver Sydsvenskan. Men kommunstyrelsens ordförande i Gävle, Åsa Wiklund Lång (S), försvarar att Gävle kommun tagit emot datautrustning direkt av Microsoft.

– När det gäller utrustningen på Polhemsskolan tycker jag att den känns ganska så självklar. Vi har andra industriutbildningar där Billerud Korsnäs donerat utrustning för att elever ska kunna praktisera i en autentisk miljö, där man får en kompetens som är mer generell och som kan användas inom en bransch. Det tycker jag är rimligt, säger hon.

Stödet till kulturskolan var inget hon kände till innan Sydsvenskan tog upp det.

– Det har inte varit någon diskussion med mig kring det.

Hur ser du på risken att gåvorna kan uppfattas som mutor?

– Jag delar den bilden att man alltid ska vara väldigt försiktig och restriktiv och att det alltid måste framgå vad det är för syften om man exempelvis mottar donationer. Där tycker jag alltid man behöver tänka till mycket.

– Men i fallet med Polhemsskolan var det rimligt, dels för att det hänt förut och jag vet inte vad alternativet är om vi ska ha utbildningar som kan möta näringslivets behov, säger hon.

Att göra en offentlig upphandling av datautrustning?

– Visst, kanske. Jag är inte främmande för det heller. Det är tämligen ovanligt att sådant här händer. Men när det dyker upp nya moment och näringslivet förändras så visst finns det olika vägar att gå där. Det kanske är en fråga vi måste sätta ljuset på, säger Åsa Wiklund Lång.

Med tanke på gåvorna, hur ska Gävles invånare kunna känna sig trygga med att kommunen i sin myndighetsutövning inte gynnar Microsoft?

– Genom att vi ska vara oerhört transparenta och ha resonemangen att vi inte gör tjänster som sätter varandra i en beroendeställning. Jag kan inte heller se att det skulle vara så i det här fallet. Det kan inte vara så att bygglovshandläggarna tänker att de ska vara extra snälla mot Microsoft på grund av att de skänkt datarutrustning till Polhemsskolan, säger Åsa Wiklund Lång.

Tidningen har varit i kontakt med Microsofts kommunikationschef i Sverige, Andreas Wingren, som bett att få återkomma med kommentarer.

FAKTA: De har också fått pengar av Microsoft

Förutom kommunerna har även flera organisationer i Gästrikland fått stöd av Microsoft. Det rör sig enligt Sydsvenskan om Rapatac, PRO Gävle, Företagarna i Sandviken, FindIT Forum, Gefle IF, Sandviken IF, Nyföretagarcentrum Gästrikland och Sandbacka Science Park.

Maria Carlsson
026-15 96 25
maria.carlsson@mittmedia.se

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Helt uppenbart är ju inte ”marknaden” bra på att utföra fordonsbesiktning kostnadseffektivt, det gjorde ju staten mycket bättre.
Kostnadseffektivt och kvalitetssäkert över tid, ja då levererar marknaden bättre resultat än en monopolsituation. Lägg till att de som hade monopolet blev stöttade med skattemedel de åren de gick back.

Jag blev nyligen vaccinerad mot covid. Jag behövde inte betala något direkt ur min plånbok. Är det då gratis?

Nu är vi där vi är. Marknaden för besiktning är delvis avreglerad. Jag är ganska nöjd med det bortsett från att jag tycker Svensk Bilprovning AB ska läggas ner eller säljas då jag anser att fordonsbesiktning inte tillhör statens uppgifter. Vilka konkreta åtgärder vill du utföra för att fordonsbesiktningen ska bli bättre?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Någon som kommer åt hela och kan sammanfatta? Skulle vara intressant att se vad det handlar om. Rysk naturgas/Nord Stream 2?

Ryssland har strypt gasen till Europa och säljer till Kina istället som ett maktmedel för att få igenom Nordstream 2. Då blir elen snordyr i EU så att svensk el går på export istället, och det blir lönsamt att köra Karlshamnsverket, med 140ton olja, i timmen.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ryssland har strypt gasen till Europa och säljer till Kina istället som ett maktmedel för att få igenom Nordstream 2. Då blir elen snordyr i EU så att svensk el går på export istället, och det blir lönsamt att köra Karlshamnsverket, med 140ton olja, i timmen.
Någon som vet om vi behöver köpa utsläppsrätter för detta?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Tack för ett ärligt svar. Jag har inga invändningar mot det. Kan bara konstatera att våra åsikter skiljer sig då jag tycker att skattemedel inte ska gå till det.
Med handen på hjärtat, ett rakryggat inlägg från dig. ?

Du får inget annat än ärliga svar från mig och ska vi fortsätta att diskutera användning av skattemedel så vill jag uttrycka min besvikelse över dubbelmoralen hos en hel del tallefjantar till politiker på högerkanten. De vill gärna ha ett hårt fejs utåt, där mantrat från denna tråd - att värde endast kan mätas i pengar - tjatas in i aftonsången...

När det sedan kommer till infrastruktursatsningar så är man helt plötsligt emot järnvägar i norra delen av landet. Järnvägar som till 99% kommer att transportera naturtillgångar och varor till stora ekonomiska värden. Dessa politiker är konstant emot, alltid med motiveringen att "där bor ju knappt folk, ingen kommer att åka tågen"...

Samtidigt tycker man att det är en mycket bättre ide att bygga fler motorvägar runt Hufvudstaden. Motorvägar som till allra största del transporterar tämligen värdelösa människor men inte så väldans mycket naturtillgångar eller varor...Då är det helt plötsligt OK att frångå sina politiska ideal och mäta värden i annat än pengar...

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Du får inget annat än ärliga svar från mig och ska vi fortsätta att diskutera användning av skattemedel så vill jag uttrycka min besvikelse över dubbelmoralen hos en hel del tallefjantar till politiker på högerkanten. De vill gärna ha ett hårt fejs utåt, där mantrat från denna tråd - att värde endast kan mätas i pengar - tjatas in i aftonsången...

När det sedan kommer till infrastruktursatsningar så är man helt plötsligt emot järnvägar i norra delen av landet. Järnvägar som till 99% kommer att transportera naturtillgångar och varor till stora ekonomiska värden. Dessa politiker är konstant emot, alltid med motiveringen att "där bor ju knappt folk, ingen kommer att åka tågen"...

Samtidigt tycker man att det är en mycket bättre ide att bygga fler motorvägar runt Hufvudstaden. Motorvägar som till allra största del transporterar tämligen värdelösa människor men inte så väldans mycket naturtillgångar eller varor...Då är det helt plötsligt OK att frångå sina politiska ideal och mäta värden i annat än pengar...
När det gäller dubbelmoral hos politiker, oavsett parti, får du mitt fulla medhåll.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kontentan av det är ju att det är vansinne att fortsätta bygga in europa i ett fortsatt beroende av rysk gas. Egentligen var det ju vansinne redan från början, så man kan bara hoppas att detta blir ytterligare en anledning att frångå fossil kraftproduktion.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det finns gott om bensin i landet. Det saknas bara där folk vill tanka. Då så, case closed, inga problem.

Det är inte bensinbrist, bara tankningsbrist. MER bensin behövs inte. En vanlig missuppfattning som sprids.

Bifogat

• 589FF142-6F09-4F58-9A02-93BF6769B4EC.png
    589FF142-6F09-4F58-9A02-93BF6769B4EC.png
    4.5 MB · Visningar: 17

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det finns gott om bensin i landet. Det saknas bara där folk vill tanka. Då så, case closed, inga problem.

Det är inte bensinbrist, bara tankningsbrist. MER bensin behövs inte. En vanlig missuppfattning som sprids.
Det är säkert därför McD slutat med milkshakes där också. Det har inget med bristen på leveranser eller så utan folk har bara panikköpt på sig en massa milkshakes ?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det går säkert lösa med någon slags balansering.
Självklart. Bara att ha tankbalansering. Alla parkerar sin bil vid macken och kopplar på slangar Som pumpar fram 0,5 liter per timme. På morgonen har alla 5 liter i tanken och kan med lätthet köra till och från jobbet eftersom alla har samma körmönster. Vill man ha fulltank är det bara att vänta 100 timmar. Tiden är oändlig.

Ransonering kallas det för i alla fall utom el, då blir det en balansering. MER el eller MER bensin behövs inte. Vanliga missuppfattning som sprids.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år