Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Jag har ärligt talat ingen som helst förståelse för Järvsöbons resonemang.
Du menar att det är bara okej när "vi" gör det.
Jag har ärligt talat ingen som helst förståelse för Järvsöbons resonemang.
Hur ska det gå i vinter när det blir kallt och vi behöver ytterligare några tusen MW?Beklagar att jag länkar in Aftonbladet, men hittade det inte på en bättre källa
Verket bränner 140 000 liter olja i timmen: ”Inte optimalt”
Det gamla oljeverket i Karlshamn har de senaste veckorna körts från morgon till kväll – trots sommartemperaturer. Verkets två block bränner 140 000 liter olja i timmen. – Det är inte optimalt, säger Torbjörn Larsson presschef på Uniper som äger verket.www.aftonbladet.se
"Det gamla oljeverket i Karlshamn har de senaste veckorna körts från morgon till kväll – trots sommartemperaturer.
Verkets två block bränner 140 000 liter olja i timmen.
– Det är inte optimalt"
Varför ska jag svara på det?Misstolkat.... De vill väl inte ha mostånd alls. Jag tycker vi kan ta fram högafflarna och jaga bort dem ifrån gator och torg. Men staten vill tydligen har dem här.
Du missade att svara på mina två frågor:
Vem har bjudit in dem till sig? Är de välkomna runt om i Sverige? Kan svaret vara att staten på eget bevåg tagit hit dem och placerat dem där det redan bor folk? Och du tror att staten är lösningen på problemet?
Klan-nationerna är/försöker vara staten. Det vill använda våld mot andra. Jag är emot det.
Våran stat måste fungera pissdåligt mtp hur det ser ut mad klaner i landet?
Nä, jag menar att det inte är större risk på arbetsplatsen att ha en vaccinerad person där än en ovaccinerad. De lär väl ändå hålla avstånd om de inte vill ha vaccin?Du menar att det är bara okej när "vi" gör det.
Som försvar såklart. Eller pratar vi fredliga klaner som vil bo här i fred med andra? Då har jag missuppfattat isf.Du har ju precis föreslagit våld för att få bort dem från våra gator och skriver några meningar senare att du inte gillar våld?
Ja och det visas tex genom att tog hit dem ifrån första början.Ja, staten är svårt inkompetent att hantera klanerna.
Det låter lite som det klanerna gör runt om i Sverige.
Tar över och sätter sina egna regler.
Så framsynt av dom!
Klassiska libertarianska "jag tycker inte om våld annat än det våld jag tycker om".Som försvar såklart. Eller pratar vi fredliga klaner som vil bo här i fred med andra? Då har jag missuppfattat isf.
Nej.Klassiska libertarianska "jag tycker inte om våld annat än det våld jag tycker om".
Vem bestämmer vad som är "försvar"?
Staten? Du?
"Försvarar" klanerna sina områden?
Jag kommer låta tråden återgå till ämnet nu.
Ett ämne som kommer förändra allas våra liv mer än något annat de kommande åren gissar jag.
Du missförstår förvånande nog återigen vad det handlar om.Det är inte en mänsklig rättighet att ha fordon. Väljer man att ha fordon som måste besiktigas får man bita i det sura äpplet och betala. Staten kräver att bilar ska besiktigas. Att skorstenar ska sotas. Att företag har revisor. Ska staten ordna allt detta åt dig då? Eller gäller det bara besiktning?
Om problemet för dig inte är pengar och du söker top notch service så är jag helt övertygad om att du kan anlita någon som hämtar din bil, besiktigar den och lämnar tillbaka den. Pengar är ju inget problem?
Globalt orsakade skogsbränder utsläpp på 2,5 miljarder ton koldioxid bara under juli och augusti. Det motsvarar Indiens totala utsläpp under ett helt år.
Jag betalar hellre till företag än staten. Det finns ett ord för de som tycker att produktionsmedlen ska vara statliga.Du missförstår förvånande nog återigen vad det handlar om.
Jag har inga ideologiska låsningar om det ska vara privat eller statligt.
Bilprovningen fungerade, även utanför det tätbefolkade delarna av landet. Och jag föredrar att mina pengar hellre går till det allmänna, inte för jag älskar statligt, än till ett spanskt eller tyskt företag. Dessutom om dessa inte vill besiktiga min motorcykel för deras vinst blir för liten...
Jag förväntar mig inte att staten ska ordna något åt mig.
"Problemet" med pengar är att att jag ser vinst i annat än bara pengar, inte att jag har ett överflöd. Förstår att det är svårt att förstå om man mäter allt i pengar.
Men även Leif har det så knackigt att han måste hålla undan lite skatt...
Även om du inte specifikt nämnt det så får jag lätt en känsla av att du känner till priset på allt men inte värdet av någonting.Jag betalar hellre till företag än staten. Det finns ett ord för de som tycker att produktionsmedlen ska vara statliga.
Bra att du inte förväntar dig att staten ska fixa något åt dig. Då kan du återgå till att använda besiktningsföretagen som marknaden tillhandahåller.
Du har fått frågan av mig och andra fem gånger men inte svarat. Vilka vinster ser du som inte kan mätas i pengar? Om du inte duckar frågan för sjätte gången så kan jag efter du svarat tala om hur de vinsterna kostar någon annan pengar.
Jag känner till priset och värdet på vissa saker men inte allt. Så din känsla är fel.Även om du inte specifikt nämnt det så får jag lätt en känsla av att du känner till priset på allt men inte värdet av någonting.
Lite kan vara mycket värt utan att för den skull vara dyrt.
Sånt här är intressant att klura på och läsa om.Även om du inte specifikt nämnt det så får jag lätt en känsla av att du känner till priset på allt men inte värdet av någonting.
Lite kan vara mycket värt utan att för den skull vara dyrt.
Du är helt otrolig!Jag betalar hellre till företag än staten. Det finns ett ord för de som tycker att produktionsmedlen ska vara statliga.
Bra att du inte förväntar dig att staten ska fixa något åt dig. Då kan du återgå till att använda besiktningsföretagen som marknaden tillhandahåller.
Du har fått frågan av mig och andra fem gånger men inte svarat. Vilka vinster ser du som inte kan mätas i pengar? Om du inte duckar frågan för sjätte gången så kan jag efter du svarat tala om hur de vinsterna kostar någon annan pengar.
33.Du är helt otrolig!
Återgå? Ducka? Om företaget ägs av staten eller är privat och gör det, i mitt tycke, bra får det företaget mina pengar.
Om du vill hävda att du har rätt så visst, du får rätt och jag har fel...
Miljömässiga vinster, om vi ska ta lite om vad tråden handlar om, är ett exempel på något som inte alltid bara kan mätas i pengar.
Värdet i en gammal skog med flerhundraåriga träd? Man kan värdera virket och marken men vad är en sådan skog, inte en trädplantering, värd? En gammal skog innehåller biologisk mångfald som en trädplantering saknar. Som att jämföra en sjö med en bassäng, båda går att bada i men den biologiska mångfalden saknas i bassängen.
Här är ett exempel på vinst för mig, men det finns naturligtvis massor med andra...
F,låt naturligtvis är det inte självklart men för oss som förstår och inte mäter allt i pengar så...
Du har rätt. Prioriteras klimatet för högt så är det på bekostnad av annat. Höjda skatter, lägre samhällsservice, bidrag med mera. Folk skulle inte acceptera en klimatrevolution där deras levnadsstandard sänks drastiskt.Hur vi ska fortsätta det liv vi nu lever utan energin från olja är vad det handlar om, klart är att det inte kommer vara möjligt att transportera oss och inte heller konsumera produkter på det sätt vi nu gör då enrgiåtgången blir för stor samtidigt som en stor del av den eftersatta världen nu vill ha samma möjligheter vi haft i över 100år.
En omöjlig ekvation, en god diktatur hade bara förbjudit oss så hade det varit klart, förutsatt att diktaturen då kunnat göda en armé som stoppar "pöbeln"från att resa sig och en kritisk massa med nöjda människor som inte vill resa sig så är det lugnt.
Här i den "fria"världen däremot så får vi gå annorlunda tillväga och ett av sätten är att hålla alla med nödvändigheter till en acceptabel grundkostnad samtidigt som man gör allt övrigt så dyrt att det endast i undantagsfall är något som "pöbeln"vill och kan nyttja.
För en grundorsak till att vi här knyter näven i fickan är ju trots allt att vi är nöjda, vi har det vi behöver och mer där till när det kommer till nödvändigheter som mat och tak över huvudet, att vi knyter näven är för att vi vill ha mer men det behöver vi ju inte för då hade näven kommit upp och det snabbt, "bröd och skådespel...".
Höga energikostnader håller nere nöjesresandet och konsumtionen vilket är ett mål i sig, att detta sedan kommer dra ner ekonomin och med det stigande räntor vilket kommer utjämna tillgångarna är en "positiv"bieffekt men även det en del av målet.
Att få äger något idag är ju även det en utjämnande faktor som drar ner köpkraften kraftigt vid små förändringar av ekonomiska förutsättningar, lite högre ränta och bomiljonärerna får börja räkna småslantarna i slutet av månaden och leasingkostnaderna på bilen fortsätter ju ticka in även fast den är avställd om det blir för dyrt att använda den.
Titta lite på GB idag för att få en hint om hur det sannolikt kommer bli för "pöbeln", det blir så dyrt att värma och bo att när maten är betald så är resandet och övrig konsumtion ett ovanligt nöje.
Lite dyster, eller jättepositivt, inför vår framtid beroende på vem man är och vad man vill, själv ser jag till att ha kul medans det fortfarande går då få av mina nöjen är klimatpolitiskt korrekta...
Du har rätt. Prioriteras klimatet för högt så är det på bekostnad av annat. Höjda skatter, lägre samhällsservice, bidrag med mera. Folk skulle inte acceptera en klimatrevolution där deras levnadsstandard sänks drastiskt.
Komplex fråga. Personligen tror jag att man måste sätta en riktning och sedan med baby steps ta sig dit. Ganska likt det man gör dock med skillnaden att man bör lägga pengarna där de skapar absolut mest klimatnytta. Klimatalarmister som spår jordens undergång om inget görs inom sju år har ältats sedan 60-talet. Dessa går inte att göras nöjda utan en omställning som får folk att svälta. Tanken med utsläppsrätter verkar bara god.
Samtidigt så är jag helt övertygad om att de kommer lösa sig. Folk kanske behöver flytta sig men att vi kommer utplåna mänskligheten inom några hundra år känns långsökt.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|