Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Då antar jag att du inte har några som helst försäkringar, och inte utnyttjar skattefinansierad sjukvård, rättsväsende, räddningstjänst eller liknande, alternativt betalar hela kostnaden själv varje gång? Och att alla resurser du använder, som mat, el, fordon, papper, elektronik och liknande produceras inom Stockholms län?
Den första frågan har jag fått många gånger. Absolut använder jag det skattefinansierade utan att betala extra. Jag betalar hög skatt och jag vill få valuta för de pengarna jag betalat. Jag utnyttjar även föräldrapenning, barnbidrag med mera. Min son går i kommunalt dagis där jag bara betalar en bråkdel av den verkliga kostnaden. Finns systemet och jag tvingas betala för det så utnyttjar jag det till max. På min firma drar jag av så mycket jag lagligen kan. Jag utnyttjar ROT och RUT och ränteavdrag trots att jag helst sett att de skulle avskaffas.
Jag betalar mycket i skatt och mina incitament att inte mjölka systemet på så mycket som jag lagligen har rätt till är låga. Det är poängen. Hade jag stått för alla dessa kostnader själv hade jag haft större incitament att hitta bäst/billigast tjänst.

Andra frågan. Jag använder mig av resurser utanför Stockholm. Jag bor inte ens i närheten av Stockholm så något annat hade varit svårt. Din fråga är retorisk och jag antar att poängen är att jag ska svara nej på frågan för att du sedan ska säga ”Got you! Du utnyttjar landsbygdens resurser men vill inte betala för det”.
Jag vill inte att någon geografisk del av landet ska fördelas mer skattekronor per person än någon annan. Det är min definition av rättvisa. Jag tror inte landsbygden havererar om så sker. Tror du det? Jag tror snarare att det ger höga incitament att driva kommunerna kostnadseffektivt. Om du inte tror att människor styrs av incitament så finns det gott om belägg för motsatsen.

Jag är för en lägre grad av fördelningspolitik än dagens. Inte att den ska vara noll. Barn, sjuka och äldre ska tas om hand väl och bör drivas i statlig regi. Arbetsföra vuxna Norrlänningar som vill ha närmare till sin besiktningsstation prioriteras mycket lågt i min värld.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Var det något jag sa eller vad menar du?
Om marknaden vill ha besiktade bilar så kommer det bli så. Jag tycker det är rimligt att ha det och veta att mina medtrafikanter har bilar som på något vis är kontrollerade och ok säkerhetsmässigt.

Varför är du så otrevlig?

Fast när marknaden vill att alla andra besiktar sina fordon men inte betala för att besikta sina egen fordon så tror jag inte det hela är särskilt självreglerande.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Fast när marknaden vill att alla andra besiktar sina fordon men inte betala för att besikta sina egen fordon så tror jag inte det hela är särskilt självreglerande.
Det är väl som nu. Du kan skita i att besiktiga bilen. Repressalierna kan vara likartade i mitt teoretiska exempel.
Jag vänder på det. "Vi" är överens om ett besiktningsförfarande för att "vi" VILL ha besiktigade bilar. Därför kommer "vi" betala, för att "vi" just VILL bilarna besiktigade. Det är ett värde i det som är viktigare att uppnå än att ha kvar pengarna det kostar i fickan.
Den som inte besiktigar sin bil värderar mer att ha kvar pengarna i fickan. Och det är ok enligt nedan.

Typ såhär:
Vi här tillsammans tycker att det rimligt att ha sin bil besiktigad. Därför säger vi att inom det område som vi lever i/förvaltar/äger så kräver vi att bilarna ska vara besiktigade, här gäller våra regler. Påkomms en bil obesiktigad så blir det straff X.
Vill du inte besiktiga din bil så är det ok men du är då inte tillåten att då köra på våra gator bland våra barn och mor/farföräldrar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl som nu. Du kan skita i att besiktiga bilen. Repressalierna kan vara likartade i mitt teoretiska exempel.

Typ såhär:
Vi här tillsammans tycker att det rimligt att ha sin bil besiktigad. Därför säger vi att inom det område som vi lever i/förvaltar/äger så kräver vi att bilarna ska vara besiktigade, här gäller våra regler. Påkomms en bil obesiktigad så blir det straff X.
Vill du inte besiktiga din bil så är det ok men du är då inte tillåten att då köra på våra gator bland våra barn och mor/farföräldrar.

Det låter som att du precis beskrev Sverige.

Fast jag gissar att du egentligen syftade på något mindre område.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Fast när marknaden vill att alla andra besiktar sina fordon men inte betala för att besikta sina egen fordon så tror jag inte det hela är särskilt självreglerande.
Nej en marknad är bra på att göra saker kostnadseffektivt och kvalitetssäkert. Dock gör den ett dåligt jobb att skydda människor från de som inte vill lägga pengar på att köra runt i ett säkert fordon. Där behövs staten, enligt mig.

Det är väl som nu. Du kan skita i att besiktiga bilen. Repressalierna kan vara likartade i mitt teoretiska exempel.

Typ såhär:
Vi här tillsammans tycker att det rimligt att ha sin bil besiktigad. Därför säger vi att inom det område som vi lever i/förvaltar/äger så kräver vi att bilarna ska vara besiktigade, här gäller våra regler. Påkomms en bil obesiktigad så blir det straff X.
Vill du inte besiktiga din bil så är det ok men du är då inte tillåten att då köra på våra gator bland våra barn och mor/farföräldrar.
Är det inte så det funkar nu? Att staten lagstiftat om besiktning i en så kallat demokratisk process? Skillnaden i ditt exempel är att en grupp människor lokalt bestämmer istället för staten. Både staten och den gruppen kan ha demokratiproblem.

Jag tror vi är långt borta från en statslös värld men tanken är lockande. Trenden går i en annan riktning med EU. Tror snarare att vi tids nog kan hamna i en världsstat tyvärr.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är väl som nu. Du kan skita i att besiktiga bilen. Repressalierna kan vara likartade i mitt teoretiska exempel.
Jag vänder på det. "Vi" är överens om ett besiktningsförfarande för att "vi" VILL ha besiktigade bilar. Därför kommer "vi" betala, för att "vi" just VILL bilarna besiktigade. Det är ett värde i det som är viktigare att uppnå än att ha kvar pengarna det kostar i fickan.
Den som inte besiktigar sin bil värderar mer att ha kvar pengarna i fickan. Och det är ok enligt nedan.

Typ såhär:
Vi här tillsammans tycker att det rimligt att ha sin bil besiktigad. Därför säger vi att inom det område som vi lever i/förvaltar/äger så kräver vi att bilarna ska vara besiktigade, här gäller våra regler. Påkomms en bil obesiktigad så blir det straff X.
Vill du inte besiktiga din bil så är det ok men du är då inte tillåten att då köra på våra gator bland våra barn och mor/farföräldrar.
Det är som med coronavaccin. Vill man inte ha vaccin så slipper man gå på restaurang eller konserter.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det låter som att du precis beskrev Sverige.

Fast jag gissar att du egentligen syftade på något mindre område.
Jag editerade.
Ja typ fast utan tvång från staten. Vi som samhälle kommer att sätta regler och ha normer och värderingar och vi kommer diskriminera mot de som inte följer dem i större utsträckning än idag.

Lite förenklat. Idag lärs det ut att du kan vara hur u vill och du ska accepteras och ses med lika villkor som alla andra i alla situationer. I ett fritt samhälle/samhällen så kommer det att uppstå normer och moral som stöter bort eller diskriminerar mot beteenden som inte är önskvärda.

De med likartade normer, kultur och värderingar bildar ett samhälle där de får vara som de vill. Andra gör likadant och alla lever i frid forever and ever.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är som med coronavaccin. Vill man inte ha vaccin så slipper man gå på restaurang eller konserter.
Ja om restaurangägaren eller den som arrangerar konserten vill det, det är upp till dem att bestämma vilka de bjuder in. Det har inte staten med att göra.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så...hur står sig våra kommande besparingar med Kina då..?


"En granskning som Global Energy Monitor gjort visar att Kina under första halvåret 2021 tillkännagett planer på 24 nya kolkraftverk, tillsammans med nya stålkraftverk på hemmaplan kommer Kinas utsläpp öka med 150 miljoner ton koldioxid om året."
"Kinas klimatstrategi tycks gå ut på att köra fullt blås med kolkraften – fram till stoppdatumet 2060, detta medan en majoritet av världens länder i stället funderar på hur de ska halvera sina utsläpp redan till 2030"


Men vi har i alla fall punktskatt på plastpåsar ?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Är det inte så det funkar nu? Att staten lagstiftat om besiktning i en så kallat demokratisk process? Skillnaden i ditt exempel är att en grupp människor lokalt bestämmer istället för staten. Både staten och den gruppen kan ha demokratiproblem.

Jag tror vi är långt borta från en statslös värld men tanken är lockande. Trenden går i en annan riktning med EU. Tror snarare att vi tids nog kan hamna i en världsstat tyvärr.
Fast staten äger inte marken överallt. Det kan i ett fritt land tillåtas bildas en massa lokala samhällen som helt fritt och spontant arrangeras för att de känner gemenskap. Där de iom att de besitter och brukar och förvaltar marken också sätter upp regler för vad som är ok.
Till sin spets så är det likt ditt hem, du bestämmer om en obesiktigad bil får stå på din mark som du äger eller inte.

Edit. Jag har alltså egentligen inget svar på exakt hur det kommer att fungera, bara att et kommer "fungera" på det sätt som det blir när människor frihetligt kommer överens. CFr tog upp försäkringar tex, det kan vara en väg av flera kanske?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Fast staten äger inte marken överallt. Det kan i ett fritt land tillåtas bildas en massa lokala samhällen som helt fritt och spontant arrangeras för att de känner gemenskap. Där de iom att de besitter och brukar och förvaltar marken också sätter upp regler för vad som är ok.
Till sin spets så är det likt ditt hem, du bestämmer om en obesiktigad bil får stå på din mark som du äger eller inte.
Ja men funktionen stat och lokala samhällen är ju samma. Skillnaden i ditt exempel är vad jag antar att makten ska decentraliseras på mindre områden. Fortfarande kommer det finnas institutioner med samma funktion som staten fast fler och i mindre storlek.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja men funktionen stat och lokala samhällen är ju samma. Skillnaden i ditt exempel är vad jag antar att makten ska decentraliseras på mindre områden. Fortfarande kommer det finnas institutioner med samma funktion som staten fast fler och i mindre storlek.
Nej. Jag är inne på äganderätt.
Jag och mina vänner har anlagt en väg här mellan punkt A och B, Vi äger vägen och får bestämma om bilarna som ska köra här ska vara besiktigade eller inte.
Likt din tomt eller din skjorta, en utomstående får inte göra vad de vill på din tomt eller med din skjorta.
Folk får ha stater och institutioner om de vill, lämna de som inte vill utanför bara.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nej. Jag är inne på äganderätt.
Jag och mina vänner har anlagt en väg här mellan punkt A och B, Vi äger vägen och får bestämma om bilarna som ska köra här ska vara besiktigade eller inte.
Likt din tomt eller din skjorta, en utomstående får inte göra vad de vill på din tomt eller med din skjorta.
Folk får ha stater och institutioner om de vill, lämna de som inte vill utanför bara.
Allt detta är väl redan möjligt?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det låter lite som det klanerna gör runt om i Sverige.
Tar över och sätter sina egna regler.
Så framsynt av dom! :tummenupp
Men kom igen nu Kratoz.
Vem har bjudit in dem till sig? Är de välkomna runt om i Sverige? Det känns inte så, men det verkar vara iofs finnas en magisk entitet som har en finger med i spelet.
Du pratar om klaner som STATEN har tagit hit.

Jag får bjuda in en klan till mitt hem men då får jag räkna med att bli hånad, diskriminerad, vräkt, sparkad från jobbet och socialt utstött från övriga i samhället om de inte gillar mitt beteende. Men varför skulle jag vilja göra det i ett samhälle där jag känner gemensamhet, har gemensam moral, kultur och sympati med mina medmänniskor. Mår de bra så mår jag bra, vi tar han om varandra och agerar som en familj, jag vill deras bästa.

Det är ju så lokalsamhällen skapas och mår bra, gemensamma värderingar där man drar åt samma håll och felaktigt beteende ogillas.

Men visst, om klanen hittar en plätt som ingen äger så ja. Vi får se hur väl det går då när de sätter sin fot fel.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Men kom igen nu Kratoz.
Vem har bjudit in dem till sig? Är de välkomna runt om i Sverige? Det känns inte så, men det verkar vara iofs finnas en magisk entitet som har en finger med i spelet.

Jag får bjuda in en klan till mitt hem men då får jag räkna med att bli hånad, diskriminerad, vräkt, sparkad från jobbet och socialt utstött från övriga i samhället om de inte gillar mitt beteende. Men varför skulle jag vilja göra det i ett samhälle där jag känner gemensamhet, har gemensam moral, kultur och sympati med mina medmänniskor. Mår de bra så mår jag bra, vi tar han om varandra och agerar som en familj, jag vill deras bästa.

Men visst, om klanen hittar en plätt som ingen äger så ja. Vi får se hur väl det går då när de sätter sin fot fel.
Det du beskriver, och det klanen vill, är att staten håller sig borta och inte blandar sig i.
Tror inte jag misstolkat dig/dem där.

Denna diskussion är väl ett bra exempel på att inte ens alla här på SH ser lika på "ett samhälle där jag känner gemensamhet, har gemensam moral, kultur och sympati med mina medmänniskor. Mår de bra så mår jag bra, vi tar han om varandra och agerar som en familj, jag vill deras bästa."

Framförallt sista meningen har många här försökt föra fram utan större framgång hittills...

Vi har ju sett hur bra klan-nationer fungerat iom IS och kommer nog få se talibanernas "framgångar" under några år.
Hoppas att det går lika illa här för klanerna och att vikten av en fungerande stat blir tydlig.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Beklagar att jag länkar in Aftonbladet, men hittade det inte på en bättre källa


"Det gamla oljeverket i Karlshamn har de senaste veckorna körts från morgon till kväll – trots sommartemperaturer.
Verkets två block bränner 140 000 liter olja i timmen.
– Det är inte optimalt"
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det du beskriver, och det klanen vill, är att staten håller sig borta och inte blandar sig i.
Tror inte jag misstolkat dig/dem där.
Misstolkat.... De vill väl inte ha mostånd alls. Jag tycker vi kan ta fram högafflarna och jaga bort dem ifrån gator och torg. Men staten vill tydligen har dem här.
Du missade att svara på mina två frågor:
Vem har bjudit in dem till sig? Är de välkomna runt om i Sverige? Kan svaret vara att staten på eget bevåg tagit hit dem och placerat dem där det redan bor folk? Och du tror att staten är lösningen på problemet?
Vi har ju sett hur bra klan-nationer fungerat iom IS och kommer nog få se talibanernas "framgångar" under några år.
Hoppas att det går lika illa här för klanerna och att vikten av en fungerande stat blir tydlig.
Klan-nationerna är/försöker vara staten. Det vill använda våld mot andra. Jag är emot det.
Våran stat måste fungera pissdåligt mtp hur det ser ut mad klaner i landet?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top