Den första frågan har jag fått många gånger. Absolut använder jag det skattefinansierade utan att betala extra. Jag betalar hög skatt och jag vill få valuta för de pengarna jag betalat. Jag utnyttjar även föräldrapenning, barnbidrag med mera. Min son går i kommunalt dagis där jag bara betalar en bråkdel av den verkliga kostnaden. Finns systemet och jag tvingas betala för det så utnyttjar jag det till max. På min firma drar jag av så mycket jag lagligen kan. Jag utnyttjar ROT och RUT och ränteavdrag trots att jag helst sett att de skulle avskaffas.Då antar jag att du inte har några som helst försäkringar, och inte utnyttjar skattefinansierad sjukvård, rättsväsende, räddningstjänst eller liknande, alternativt betalar hela kostnaden själv varje gång? Och att alla resurser du använder, som mat, el, fordon, papper, elektronik och liknande produceras inom Stockholms län?
Jag betalar mycket i skatt och mina incitament att inte mjölka systemet på så mycket som jag lagligen har rätt till är låga. Det är poängen. Hade jag stått för alla dessa kostnader själv hade jag haft större incitament att hitta bäst/billigast tjänst.
Andra frågan. Jag använder mig av resurser utanför Stockholm. Jag bor inte ens i närheten av Stockholm så något annat hade varit svårt. Din fråga är retorisk och jag antar att poängen är att jag ska svara nej på frågan för att du sedan ska säga ”Got you! Du utnyttjar landsbygdens resurser men vill inte betala för det”.
Jag vill inte att någon geografisk del av landet ska fördelas mer skattekronor per person än någon annan. Det är min definition av rättvisa. Jag tror inte landsbygden havererar om så sker. Tror du det? Jag tror snarare att det ger höga incitament att driva kommunerna kostnadseffektivt. Om du inte tror att människor styrs av incitament så finns det gott om belägg för motsatsen.
Jag är för en lägre grad av fördelningspolitik än dagens. Inte att den ska vara noll. Barn, sjuka och äldre ska tas om hand väl och bör drivas i statlig regi. Arbetsföra vuxna Norrlänningar som vill ha närmare till sin besiktningsstation prioriteras mycket lågt i min värld.