Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Bra Zoda, där hittade du något mer relevant.

Det är också så att utjämningssystemet bygger på de <faktiska> demografiska förhållandena. Inte på skattesatsen eller om neg… förlåt, kommunpolitikerna är lata eller inte (travesti Tage Danielsson).

I en kommun som har en stor andel äldre som behöver vård och omsorg samt en liten andel i produktiv ålder blir det svårt att få de egna skattepengarna att räcka till. Lägg till att man troligen har skolskjutskostnader som ligger 20 gånger högre än en tätortskommun osv osv. Oavsett om man har lägst arbetslöshet i landet så räcker inte kvoten till. Detta är huvudanledningen till att det ser så olika ut.

Grundproblemet är att samhället måste erbjuda service till medlemmarna oavsett om man bor i Täby eller Dorotea. Staten lägger också på nya pålagor som kommunerna förväntas utföra - kanske mot statsbidrag - men när kvoten enligt ovan är så skev blir det fortfarande förlust för kommunen. Ett avloppsreningsverk kostar 70 miljoner att bygga oavsett om det är i Överkalix eller i Vellinge. Gissa var det märks på skattsedeln för den enskilde?

Infrastruktur är en helt annan sak. Den byggs inte för att de lokala skall nyttja den utan för att ALLA skall kunna kommunicera, resa osv.

Man kan börja där, men ingen skall förvänta sig att bli matad med kunskaper av andra. De finns att ta del av själv idag när nästan all information finns tillgänglig. Är det bara ignorans som gör att man låter bli?
Malmö som lämplig referens för fördelningspolitik är lååååångt utanför kartan, och staden borde lämnas att dö ekonomiskt!
Sossarna har satt staden i denna situation sedan mååånga år för att behålla stor väljarbas, dvs bidragsberoende sådan som då förväntas rösta (S).
Och allt medan Sossarna skrutit om sin mångkultur (läs mat från hela världen, kebabstånd framför allt), så har man mörkat den multikulturella härdsmältan.
Och den havererade ekonomin.
Bara skatteutjämningen och stora andra bidrag utgör närmare 35% av årsbudgeten, och har så gjort i ett antal år.
Och då är inte alla ekonomiska stöd med i den redovisningen, t.ex. boendestöd från Staten till nyanlända, sjukvård…etc.
Som grädde på moset lånar Malmö kommun 1 miljard per år för att pengarna annars inte räcker till.
Kom ihåg att kommunala bokföringslagen säger att de inte får låna till löpande konsumtion, och eventuella lån (typ investeringar eller lån till oförutsedda kriser) måste budgeteras följande år för att betalas tillbaka.
Det skiter man i, och ingen vågar anmäla dem för brott mot bokföringslagarna, för det tjänar inte mycket till.
Så Malmö kommun behöver med andra ord minst 40% av sin budget att bli betald av andra samt kontinuerliga nya lån!
Makalöst ansvarslöst, knappt ens värsta bananrepubliker driver det så dåligt…

Poängen här är att Malmö kommun inte kan användas som ett vanligt och rimligt exempel för fördelningspolitik, då allt gått åt h-e medvetet under många år.
Den kommunen räddas bara av Sosseregimen, och att ta bort bidragen skulle skapa en anarki och våldsspiral.

Detta är dock fel tråd för sådant, även om Miljöpartiet och den ekonomiska strategin hänger samman.
Så tillbaka till miljöparti och bränsle?
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Det där borde diskvalificera dem ifrån att få en enda krona. Hur fan kan det vara tillåtet att göra sådär och samtidigt casha in ifrån andra.
Inte bara det, de har också köpt in en flera meter hög kitschig staty, typ en lila My little pony fast som enhörning (läs regnbågstema).
Denna skall sedan med jämna mellanrum flyttas runt mellan olika stadsdelar… ?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Malmö som lämplig referens för fördelningspolitik är lååååångt utanför kartan, och staden borde lämnas att dö ekonomiskt!
Sossarna har satt staden i denna situation sedan mååånga år för att behålla stor väljarbas, dvs bidragsberoende sådan som då förväntas rösta (S).
Och allt medan Sossarna skrutit om sin mångkultur (läs mat från hela världen, kebabstånd framför allt), så har man mörkat den multikulturella härdsmältan.
Och den havererade ekonomin.
Bara skatteutjämningen och stora andra bidrag utgör närmare 35% av årsbudgeten, och har så gjort i ett antal år.
Och då är inte alla ekonomiska stöd med i den redovisningen, t.ex. boendestöd från Staten till nyanlända, sjukvård…etc.
Som grädde på moset lånar Malmö kommun 1 miljard per år för att pengarna annars inte räcker till.
Kom ihåg att kommunala bokföringslagen säger att de inte får låna till löpande konsumtion, och eventuella lån (typ investeringar eller lån till oförutsedda kriser) måste budgeteras följande år för att betalas tillbaka.
Det skiter man i, och ingen vågar anmäla dem för brott mot bokföringslagarna, för det tjänar inte mycket till.
Så Malmö kommun behöver med andra ord minst 40% av sin budget att bli betald av andra samt kontinuerliga nya lån!
Makalöst ansvarslöst, knappt ens värsta bananrepubliker driver det så dåligt…

Poängen här är att Malmö kommun inte kan användas som ett vanligt och rimligt exempel för fördelningspolitik, då allt gått åt h-e medvetet under många år.
Den kommunen räddas bara av Sosseregimen, och att ta bort bidragen skulle skapa en anarki och våldsspiral.

Detta är dock fel tråd för sådant, även om Miljöpartiet och den ekonomiska strategin hänger samman.
Så tillbaka till miljöparti och bränsle?
Jo jag tog upp ett självklart exempel för att visa. Finns mängder med liknande exempel fast inte lika illa som Malmö. Min poäng kvarstår. Förändring till det bättre är svårare när incitamenten minskar.

Vissa i den här tråden vill kanske ge kommuner som Malmö ännu mer resurser på skötsamma kommuners bekostnad. Jag vill minska fördelningen för att skapa incitament. Det borde enligt mig trappas ned under en längre tid så kommunerna kan ställa om.

Jag tycker också att kommuner som tar emot bidrag borde endast lägga pengar på grundläggande service. Allt annat får äskas om till staten tills de kan stå på egna ben.

Slöseriet i kommunerna kan jämföras med en socialbidragstagare som kör runt i en ny Mercedes och går på krogen varje kväll på skattebetalarnas bekostnad. Folk hade inte accepterat det men kommunerna lyckas gång på gång komma undan.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
? (vart är pop-corn smileyn när man behöver den?)
Hold on, here it comes:
popcorn.gif


Hittar dock ingen "saft & bulle" animation att användas vid diskussioner om Malmö.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Ja, Bilprovningen är ett lysande exempel på det! :tungan
Nu kan vi besiktiga våra SportHojar på betydligt fler ställen till ett lägre pris!:tummenupp
Ja Besiktning har ju blivit jättepraktiskt nu för tiden. ingen som har MC-kort här i Kalix så jag får åka ToR 10 mil till Haparanda eller ToR 16 mil till Luleå. Dessutom ofta på arbetstid så då ryker inkomst också.
Dyrt har det blivit också för det har inte kommit några konkurrenter med avregleringen.
Pratade med en besiktningsman i Kalix och han sa att dom är på honom hela tiden och vill att han ska ta mc kort men han vägrar.

Tänkte för mig själv att varför låter Opus han hålla på så där! Det är ju för fan arbetsvägran att vägra gå utbildningar för något han behöver för att utföra sitt jobb.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja Besiktning har ju blivit jättepraktiskt nu för tiden. ingen som har MC-kort här i Kalix så jag får åka ToR 10 mil till Haparanda eller ToR 16 mil till Luleå. Dessutom ofta på arbetstid så då ryker inkomst också.
Dyrt har det blivit också för det har inte kommit några konkurrenter med avregleringen.
Pratade med en besiktningsman i Kalix och han sa att dom är på honom hela tiden och vill att han ska ta mc kort men han vägrar.

Tänkte för mig själv att varför låter Opus han hålla på så där! Det är ju för fan arbetsvägran att vägra gå utbildningar för något han behöver för att utföra sitt jobb.

I somras lät det som att det mest bara handlade om att dom inte kunde skicka någon på utbildning medans det var pandemi. Han hoppades på att ha en gubbe utbildad för MC till nästa sommar.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Men partier och bränslen, eller i vart fall bränslen.
Porsche har jag hört prata om en "egen" variant av fossilfritt. Kan någon mer om det?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja Besiktning har ju blivit jättepraktiskt nu för tiden. ingen som har MC-kort här i Kalix så jag får åka ToR 10 mil till Haparanda eller ToR 16 mil till Luleå.

I somras lät det som att det mest bara handlade om att dom inte kunde skicka någon på utbildning medans det var pandemi. Han hoppades på att ha en gubbe utbildad för MC till nästa sommar.

Jag har hört lite olika förklaringar under 2019, 2020 och 2021. Ungefär i linje med det ni skriver. Men jag tror att det var 2020 det faktiskt gick att besikta hojar - under tre dagar...En dag i mars, en dag i juni och en dag i september...

Det hela byggde tydligen på att man tillfälligt flyttade någon som hade mc-behörighet från en annan station. Eftersom Opus är ett modernt privat företag som tänker på sina anställda så är tidig morgon eller lång arbetsdag inte att tänka på, så när restid räknats av så hann han säkert med tre-fyra hojar per dag...Dagen i mars var ju uppenbarligen en produkt av någon expert söderifrån med noll koll på Norrbottniskt vinterväglag och dagen i september föll sedan bort på grund av att folk fick förlängd besiktningstid på grund av pandemin...

Men vi ska inte klaga, det finns ju bättre vetande i tråden som tycker att avregleringen av Svensk Bilprovning har blivit jättebra...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja Besiktning har ju blivit jättepraktiskt nu för tiden. ingen som har MC-kort här i Kalix så jag får åka ToR 10 mil till Haparanda eller ToR 16 mil till Luleå. Dessutom ofta på arbetstid så då ryker inkomst också.
Dyrt har det blivit också för det har inte kommit några konkurrenter med avregleringen.
Pratade med en besiktningsman i Kalix och han sa att dom är på honom hela tiden och vill att han ska ta mc kort men han vägrar.

Tänkte för mig själv att varför låter Opus han hålla på så där! Det är ju för fan arbetsvägran att vägra gå utbildningar för något han behöver för att utföra sitt jobb.

Jag har hört lite olika förklaringar under 2019, 2020 och 2021. Ungefär i linje med det ni skriver. Men jag tror att det var 2020 det faktiskt gick att besikta hojar - under tre dagar...En dag i mars, en dag i juni och en dag i september...

Det hela byggde tydligen på att man tillfälligt flyttade någon som hade mc-behörighet från en annan station. Eftersom Opus är ett modernt privat företag som tänker på sina anställda så är tidig morgon eller lång arbetsdag inte att tänka på, så när restid räknats av så hann han säkert med tre-fyra hojar per dag...Dagen i mars var ju uppenbarligen en produkt av någon expert söderifrån med noll koll på Norrbottniskt vinterväglag och dagen i september föll sedan bort på grund av att folk fick förlängd besiktningstid på grund av pandemin...

Men vi ska inte klaga, det finns ju bättre vetande i tråden som tycker att avregleringen av Svensk Bilprovning har blivit jättebra...
Jag hör er problembeskrivning och jag betvivlar inte att det är sant.
Vad är ert förslag till lösning? Att skattebetalarna ska stå för notan så ni får närmare till besiktningen?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Och så kan det finns dom som tycker att det blivit antingen bättre eller sämre men som inte tycker att lösningen på upplevda problem är tvång mot andra oskyldiga fredliga svennebananer.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Skogsbränslet räcker inte till alla
Industrins tidigare beräkning 2018 hade intecknat skogen långt över trädtopparna. När alla branschers önskelista summerades blev det 178 terawattimmar skogsbiobränsle. Enligt den nya rapporten finns det bara 139 terawattimmar år 2045 som kan tas ut hållbart.

Nu har kalkylen bantats med en femtedel. Fossilfritt Sveriges nya rapport pekar ut flera branscher som inte kan använda så mycket bioenergi från skogen som de tänkt år 2045."

 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag hör er problembeskrivning och jag betvivlar inte att det är sant.
Vad är ert förslag till lösning? Att skattebetalarna ska stå för notan så ni får närmare till besiktningen?
Varför skulle skattebetalarna stå för någon nota? Det koncept vi hade en gång i tiden, där staten hade icke vinstdrivande verksamhet, balanserade ekonomin mellan högavkastande områden och lågavkastande, så att man kunde erbjuda en likvärdig service överallt. När vi nu istället har gått över till ren marknadsekonomi så ska alla plocka russinen ur kakan, men ingen vill satsa i mindre lönsamma områden.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Varför skulle skattebetalarna stå för någon nota? Det koncept vi hade en gång i tiden, där staten hade icke vinstdrivande verksamhet, balanserade ekonomin mellan högavkastande områden och lågavkastande, så att man kunde erbjuda en likvärdig service överallt. När vi nu istället har gått över till ren marknadsekonomi så ska alla plocka russinen ur kakan, men ingen vill satsa i mindre lönsamma områden.

Exakt så är det. Och det är uppenbarligen väldigt svårt att förstå att det kan finnas övergripande service typ besiktning/systembolag/telefon/vägar/post osv som bör tillhandahållas likvärdigt för medborgarna i ett land.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag vet inte om jag tycker att "lika jävla illa för alla medborgare" är rätt lösning. För mig som bor i den mer tätbefolkade delen av landet har det blivit enormt mycket bättre efter avregleringen av besiktning. Jag behöver inte besöka en institution där de är rent kundfientliga utan kan få anmärkningarna presenterade för mig på ett vänligt sätt och inte bara "det är motorn som läcker" när man frågar eller "vi har inte tid" när man har en anmärkning som tar 15-20 sekunder att lösa.
Inte heller saknar jag griniga Postanställda som vägrar lämna ut saker fast de vet att man är mottagare, men leget har en liten skada. Paketen försvann inte mer sällan tidigare enligt mitt minne. Skillnaden nu är att man kan se på nätet var i kedjan det slutade registreras.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja Besiktning har ju blivit jättepraktiskt nu för tiden. ingen som har MC-kort här i Kalix så jag får åka ToR 10 mil till Haparanda eller ToR 16 mil till Luleå. Dessutom ofta på arbetstid så då ryker inkomst också.
Dyrt har det blivit också för det har inte kommit några konkurrenter med avregleringen.
Pratade med en besiktningsman i Kalix och han sa att dom är på honom hela tiden och vill att han ska ta mc kort men han vägrar.

Tänkte för mig själv att varför låter Opus han hålla på så där! Det är ju för fan arbetsvägran att vägra gå utbildningar för något han behöver för att utföra sitt jobb.
Men det löser marknaden vettu! :7peta
Om du som kund inte gillar företag A går du till företag B som ger dig det du vill ha! :fakta

Nu kan du kanske uppleva att företagets vinst i pengar går före ditt behov av att kunna besiktiga liknande de oskyldiga fredliga svennebananer som bor nära Tokholma. Men det är bara en känsla där du sitter med din mögliga kaka! :crash
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
En annan fråga då.
Är bilbesiktning verkligen ett kärnuppdrag för en stat(har dom inte viktigare saker att koncentrera sig på)?

Finns det något som kallas kärnuppdrag?
Hur stor "kan" en stat bli.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Men det löser marknaden vettu! :7peta
Om du som kund inte gillar företag A går du till företag B som ger dig det du vill ha! :fakta
Exakt. Om företag B erbjuder dig det du vill ha så är det rimligt att gå dit.

Jag har ingen ktm-verkstad nära mig. Får åka flera mil. Jävla marknadsmisslyckande. Staten borde gå in och lösa problemet. Placera den inom 5 minuters gångavstånd från min bostad annars ser jag det fortsatt som ett misslyckande.
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top