Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Om du på riktig tror att du betalde mindre för att besiktiga hojen före avregleringen behöver du tänka mer och annorlunda.
Alltså inkluderat minusposten i statskassan som bilprovningen skapade.

Om det är en fullständig guldgruva att besiktiga hojar skulle riskkapitalet hopas och slåss om kakan tills kakdelarna inte är alltför stora.
Kanske skulle man kunna komma fram till att vi nu betalar ganska nära den faktiska kostnaden för att besiktiga fordon?

Eller tänker du att bilprovningen tidigare var magiskt effektiva på ett aldrig skådat sätt i ett statligt verk?
Så effektiva att det inte kan återskapas ens inom samma verk som nu är ett bolag?
När det begav sig så vill jag minnas att Bilprovningen inte alls gick back, utan hade som krav på sig att gå runt, vilket de gjorde, så det behövdes inte skattemedel för att få det att rulla. Kollade senaste rapporten från 2020 och det verkar fortfarande vara fallet. De går runt om än med marginell vinst.

 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
När det begav sig så vill jag minnas att Bilprovningen inte alls gick back, utan hade som krav på sig att gå runt, vilket de gjorde, så det behövdes inte skattemedel för att få det att rulla. Kollade senaste rapporten från 2020 och det verkar fortfarande vara fallet. De går runt om än med marginell vinst.


Ja, om de går runt knappt 2020 med de priser som man nu är gravt upprörd över. Som då alltså är betydligt högre än före avregleringen.
Med den indatan är du fortfarande inne på att de gick runt som statlig verksamhet med lägre intäkter?
I det sammanhanget bör man ta med sig att statliga verksamheter på icke avreglerade marknader inte alltid utmärkt sig som hårt jagande vinthundar i sin iver på effektivitet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Att försöka bygga statiska slutsatser på sina egna enskilda erfarenheter är meningslöst. Och det vet du.
Det är inte lögn att det finns fler aktörer. Det vet du också.

Är det rättvist att jag via skattsedeln betalar för dina och Bosses besiktningar av nöjesfordon?

Läs hela mitt inlägg istället för att försöka göra pajkastning av allt. Hur är jag (eller Bosse för den delen) hjälpt av ett stort utbud hundra mil hemifrån…? Hur är vi hjälpta av en konstant försämrad samhällsservice, trots att vi betalar lika mycket skatt som förr…?

Med ditt resonemang - är det rättvist att jag (och Bosse) via skattsedeln betalar för vägen du åker på…?

Ett antal inlägg tillbaka i denna tråd finns en post av Brooklyn S, om ett antal grunder som måste uppfyllas för att anses ha en fungerande stat och framförallt något som kan anses vara ett samhälle. Läs detta.
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ja, om de går runt knappt 2020 med de priser som man nu är gravt upprörd över. Som då alltså är betydligt högre än före avregleringen.
Med den indatan är du fortfarande inne på att de gick runt som statlig verksamhet med lägre intäkter?
I det sammanhanget bör man ta med sig att statliga verksamheter på icke avreglerade marknader inte alltid utmärkt sig som hårt jagande vinthundar i sin iver på effektivitet.
Jag svarade på ditt påstående att Bilprovningen inte går runt och att det skjuts till skattepengar idag likväl som förr. Detta var alltså ditt önsketänkande mer än fakta. Det var det jag svarade på.

Om man som företag har som grund att få det att gå ihop utan att för den sakens skull göra stora vinster så faller sig det väl ganska naturligt att de lyckas med detta? De kan ju anpassa utgifterna efter inkomsterna. Om man får 300kr betalt för att besikta en bil så investerar man, håller öppet och anställer personal som motsvarar den inkomst man kan få. Om man får 600kr / bil så kan man ju utöka verksamheten och öppettiderna etc och ändå göra samma vinst. Inget konstigt i det.

Om du har fakta som backar ditt påstående om ständiga förluster som täcks av skattepengar så får du gärna presentera detta.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hur är det med läsförståelsen?
Det tycker jag inte men jag kan ha fel. Om du klarar av att formulera vad som var oklart så kan jag kanske hjälpa dig att förstå.
När det begav sig så vill jag minnas att Bilprovningen inte alls gick back, utan hade som krav på sig att gå runt, vilket de gjorde, så det behövdes inte skattemedel för att få det att rulla. Kollade senaste rapporten från 2020 och det verkar fortfarande vara fallet. De går runt om än med marginell vinst.

Googla på ”svensk bilprovning förlust” för en uppsjö artiklar. De har inte gått minus varje år men om en privat firma hade drivits med samma resultat hade ägarna fått skjuta in pengar med jämna mellanrum för att till sist gå i konkurs.
Läs hela mitt inlägg istället för att försöka göra pajkastning av allt. Hur är jag (eller Bosse för den delen) hjälpt av ett stort utbud hundra mil hemifrån…? Hur är vi hjälpta av en konstant försämrad samhällsservice, trots att vi betalar lika mycket skatt som förr…?

Med ditt resonemang - är det rättvist att jag (och Bosse) via skattsedeln betalar för vägen du åker på…?

Ett antal inlägg tillbaka i denna tråd finns en post av Brooklyn S, om ett antal grunder som måste uppfyllas för att anses ha en fungerande stat och framförallt något som kan anses vara ett samhälle. Läs detta.
Lika lite som jag är hjälpt av stationer nära ditt hem.

Jag fattar. Du vill ha bättre samhällsservice men någon annan ska betala. Det låter bekvämt. Vilka fler utgifter ska vi andra betala för? Delar av din bensinkostnad eftersom du valt att bosätta dig avsides?

Samhällsservice är inte gratis. Det är dina och mina skattepengar som finansierar det. Det måste finnas en balans i skatteutbetalningar mellan stad och land. Hur ofta hör du politiker göra storsatsning på städer kontra glesbygd? Glesbygd får redan mycket mer pengar per invånare än stadsbor. Du vill ha mer? Jag också.

Är det så jävligt att bo på landet så kan man väl flytta?
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag svarade på ditt påstående att Bilprovningen inte går runt och att det skjuts till skattepengar idag likväl som förr. Detta var alltså ditt önsketänkande mer än fakta. Det var det jag svarade på.

Om man som företag har som grund att få det att gå ihop utan att för den sakens skull göra stora vinster så faller sig det väl ganska naturligt att de lyckas med detta? De kan ju anpassa utgifterna efter inkomsterna. Om man får 300kr betalt för att besikta en bil så investerar man, håller öppet och anställer personal som motsvarar den inkomst man kan få. Om man får 600kr / bil så kan man ju utöka verksamheten och öppettiderna etc och ändå göra samma vinst. Inget konstigt i det.

Om du har fakta som backar ditt påstående om ständiga förluster som täcks av skattepengar så får du gärna presentera detta.

Då ber jag att få påpeka att jag aldrig har uttalat mig om Bilprovningens ekonomiska resultat idag.
Att du tolkar in det får du stå för själv. Likväl att du svarar på påståendet som inte finns.

Före avregleringen däremot.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Läs hela mitt inlägg istället för att försöka göra pajkastning av allt. Hur är jag (eller Bosse för den delen) hjälpt av ett stort utbud hundra mil hemifrån…? Hur är vi hjälpta av en konstant försämrad samhällsservice, trots att vi betalar lika mycket skatt som förr…?

Med ditt resonemang - är det rättvist att jag (och Bosse) via skattsedeln betalar för vägen du åker på…?

Ett antal inlägg tillbaka i denna tråd finns en post av Brooklyn S, om ett antal grunder som måste uppfyllas för att anses ha en fungerande stat och framförallt något som kan anses vara ett samhälle. Läs detta.

Vi tycker uppenbarligen olika angående vad som är rättvist.
Jag tycker det är en aning förmätet att bosätta sig norr om polcirkeln och sedan gnälla om att den skattefinansierade infrastrukturen inte ger mig samma närhet som 150 mil söderut.

Antaget vill man inte ha grannar och annat elände i samma utsträckning som i Malmö om man väljer att bo i Kalix?
Då är det inte orimligt att det är längre till i princip allt om befolkningstätheten är mikroskopisk i jämförelse.
Det är däremot enligt mig helt orimligt att likvärdig infrastruktur skall finansieras av andra för att man (du) väljer att bo där.

Ungefär lika rimligt som att jag kräver att staten finansierar mellanskillnaden i kostnad per kvadratmeter i villapris mellan t.ex. Kalix och Danderyd.
Ja, det är sjukt mycket dyrare att köpa boende i Danderyd, men det är jag som isf väljer att bo där och får då hantera konsekvensen av det valet. Inkluderat grannar, kostnader, infrastruktur mm.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vad är en rimlig lösning som inte innebär tvång då? Inom vilken radie SKA man ha en besiktningsstation?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...
Leif "vad-fan-får-jag-för-pengarna" har smitit undan med mer skatt än jag kommer att tjäna under hela mitt liv.
...
Leif Ö har för övrigt betalat 100-tals miljoner i skatt. Har du bidragit mer än honom så hatten av för dig.

Det tycker jag inte men jag kan ha fel. Om du klarar av att formulera vad som var oklart så kan jag kanske hjälpa dig att förstå.
...
Jag gissar att det är ovan som menas.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad är en rimlig lösning som inte innebär tvång då? Inom vilken radie SKA man ha en besiktningsstation?
Intressant fråga! :tummenupp
Ska man raljera lite så går den nog inte att svara på iom att besiktning är ett tvång i sig. ;)

Ska man filosofera lite större så gäller det alla samhällsfunktioner i stad och land.
Hur mycket får man "tåla" utanför staden gällande service för att få bo där man vill?
Tja, när det blir direkt farligt kan det väl kännas motiverat med stöd.
Om det i sig är ju lite olika beroende på om det gäller besiktning, polis eller sjukvård tänker jag.

Finns det någon ekonomiskt uträkning kring om det är stad eller land som bidrar "mest" sas?
Vattengenererad el, skogar, fabriker (i och utanför städer), matproduktion , know-how och inovationer osv.
Vad är det som egentligen driver vår välfärd? :va
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Då ber jag att få påpeka att jag aldrig har uttalat mig om Bilprovningens ekonomiska resultat idag.
Att du tolkar in det får du stå för själv. Likväl att du svarar på påståendet som inte finns.

Före avregleringen däremot.
Korrekt. Det var Tegel1432 som menade att det aldrig gått runt och fortfarande behöver skattestöd.
Fel av mig att citera dig där.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vad är en rimlig lösning som inte innebär tvång då? Inom vilken radie SKA man ha en besiktningsstation?
Frågar du mig så ska det inte finnas någon reglering om radie. Fordon finns över hela Sverige och därmed även ett behov. Stationer kommer finnas där folk som är villiga att betala marknadsmässiga priser finns.
Jag gissar att det är ovan som menas.
Jag gissar det också. Om skattesmitning och laglig skatteplanering är samma så visst. Han skatteplanerade bort en handfull miljoner. Samtidigt betalar han, och har historiskt betalat tiotals miljoner per år i skatt. Mycket av de pengarna har gått till samhällsservice i glesbygd.

Korrekt. Det var Tegel1432 som menade att det aldrig gått runt och fortfarande behöver skattestöd.
Fel av mig att citera dig där.
Jag har inte påstått att det aldrig gått runt. Jag har påstått att de gått back många år men inte alla.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...
Jag gissar det också. Om skattesmitning och laglig skatteplanering är samma så visst. Han skatteplanerade bort en handfull miljoner. Samtidigt betalar han, och har historiskt betalat tiotals miljoner per år i skatt. Mycket av de pengarna har gått till samhällsservice i glesbygd.
...
Så kan det nog vara.
Fast nu var det ju inte innehållet som avsågs.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tycker det är en aning förmätet att bosätta sig norr om polcirkeln och sedan gnälla om att den skattefinansierade infrastrukturen inte ger mig samma närhet som 150 mil söderut.

Du fortsätter att läsa andras inlägg som ett tvättäkta internettroll. Var beklagar jag mig över att jag inte "har samma närhet som 150 mil söderut"...???

Det debatten handlade om - innan den spårade iväg i halmgubbar och sidospår - var att all avreglering inte nödvändigtvis är positiv avreglering och Svensk Bilprovning är ett synnerligen bra exempel. Jag är inte överdrivet gammal men jag kan ändå minnas tider när vi i glesbygd fick en mycket bra service. Så är inte fallet längre. Där jag bor är det numera rent jävla jobbigt att försöka hitta en besiktningstid. Alltså har något förändrats till det sämre jämfört med hur det var förut.

Detta handlar inte om hur det var eller är jämfört med Malmö och vad denna debatt har att göra med "norr om polcirkeln" (titta på en karta för helvete) förstår jag inte riktigt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Samtidigt betalar han, och har historiskt betalat tiotals miljoner per år i skatt. Mycket av de pengarna har gått till samhällsservice i glesbygd.

Och hur mycket av dom pengarna har gått till socialbudgeten i rikets tre storstadsområden...? Och hur stort är detta belopp jämfört med statskassans intäkter från basindustrin placerad i just glesbygden...?

Du kör med sjuttiotalsargument om en tärande glesbygd. Läs på.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Du fortsätter att läsa andras inlägg som ett tvättäkta internettroll. Var beklagar jag mig över att jag inte "har samma närhet som 150 mil söderut"...???

Det debatten handlade om - innan den spårade iväg i halmgubbar och sidospår - var att all avreglering inte nödvändigtvis är positiv avreglering och Svensk Bilprovning är ett synnerligen bra exempel. Jag är inte överdrivet gammal men jag kan ändå minnas tider när vi i glesbygd fick en mycket bra service. Så är inte fallet längre. Där jag bor är det numera rent jävla jobbigt att försöka hitta en besiktningstid. Alltså har något förändrats till det sämre jämfört med hur det var förut.

Detta handlar inte om hur det var eller är jämfört med Malmö och vad denna debatt har att göra med "norr om polcirkeln" (titta på en karta för helvete) förstår jag inte riktigt.

Nu är det nog du själv läser som du vill. Jag har inte skrivit ett ord om vad du beklagar dig om.
Att du läser så får även du stå för helt själv.

Intressant att du dessutom ser det som självklart att du vet vad som är korrekt innehåll i debatten och vilken riktning som är korrekt.

Att avregleringen inte är positiv är något du ser som självklart ur ditt eget perspektiv. Ur ett annat kan det mycket väl ses som positivt, vilket gör jämförelsen med t.ex. Malmö högst relevant.
Oavsett vad du tycker om det.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När det var statliga verksamheter, utan ett uttalat vinstintresse, så kunde olönsamma områden bekostas av lönsammare, så att alla fick en likvärdig service. Med avregleringen måste alla vara vinstdrivande, vilket gör att dom privata aktörerna bara plockar russinen ur kakan, och dom statliga har inte råd att behålla basservice.

Visst, det finns bitvis fler besiktningsstationer, men har det blivit billigare? Nej.
Japp, det finns fler tågoperatörer, men har det blivit billigare och bättre utbud i hela Sverige, eller bara mellan storstadsregionerna?
Massor med apotek, men det är bara Apoteket som har krav på sig att alltid lagerhålla ett visst sortiment, vilket gör att dom drar in på servicen, dom kan inte konkurrera med dom andra som bara säljer alvedon, smink och nikotinplåster.
Massor med olika brevaktörer finns det också numer, men, bara i storstadsregionerna, så att Postnord blir utkonkurrerade och inte kan ha basal service i hela landet, utan går ner på varannandagsutdelning mm.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Och hur mycket av dom pengarna har gått till socialbudgeten i rikets tre storstadsområden...? Och hur stort är detta belopp jämfört med statskassans intäkter från basindustrin placerad i just glesbygden...?

Du kör med sjuttiotalsargument om en tärande glesbygd. Läs på.

Du vet om att fordon och medicininteknik exporterar ungefär 6ggr så mycket som järn och stål?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du vet om att fordon och medicininteknik exporterar ungefär 6ggr så mycket som järn och stål?

Och fordon tillverkas av…? Medicinteknik?

Skogs-, gruv- och verkstadsindustrin står för en brutalt stor andel av hela ekonomins förutsättningar. Det är nästan så att resten är ren spinoff.

Det är lätt att leta fram i öppna källor. Självklart är glesbygden missgynnad och det beror till största delen av okunskap, möjligen också ren dumhet här och var.

Sverige är ETT land, det vore bra om det framgick även i organisation och synen på människors förutsättningar.

Kommunaliseringen av skolan var början till slutet.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top