Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
När jag nu håller på att koppla in solceller så passar jag även på att installera en laddbox, inte för att jag har en elbil men jag tänker att den kan ju vara bra att ha och man har ju 50% prisreducering på dessa nu.

Det jag tycker är intressant med laddboxarna är hur statens långsiktiga strategi är upplagt för fordon och vad den långsiktiga planen är.
Jag är rätt övertygad att det finns en hemlig plan, och ett tecken på det är att villkoret för att få bidrag för laddboxarna är att dom har ett inbyggt räkneverk som är uppkopplat.
Det kravet hade aldrig funnits om man inte hade planerat att framtidssäkra för skatt på laddning av elbilar i hemmet.
Saker och ting är inte så svart och vitt som man skulle vilja önska.

Du skall ha plats fysiskt för installationen.
Om man hyr bostaden så är det upp till hyresvärden (mark brf eller radhus, parhus etc)
Man skall ha en elförbrukning som motiverar investeringen (oljepanna, vedeldat, direktel etc stimulerar investering, men om man redan har effektiv värmepump så är det kanske olönsamt).
Det skall finnas möjlighet att placera solceller på gynnsamt sätt (syd/sydväst utan att de kan skuggas).
Det skall finnas en ekonomi i investeringen, och 10 år är som exempel en lång tid.
Man skall kunna få lån för investeringen.
Etc.

Och förresten, batteripack med Lithium är tämligen brandfarligt.
En liten buffertpack av väl skyddat batteri går kanske OK, men en större pack är ett big NoNo att ha installerat hur som helst.
Gräva ner? En liten bod längre bort på tomten?
Tja, det skall inte ignoreras.

Det blir givetvis mer och mer intressant med solceller, men det är inte självklart för majoriteten.
Jag kan själv vara intresserad, men f.n. är break even upp mot 10 år.
OCH…ett mycket viktigt OCH i kalkylerna.
En förutsättning för kalkylerna är de där statliga bidragen…
Utan dem så dör de flesta investeringar!
Så några få får bidrag, här och nu så att säga, men om alla under närmsta åren vill ha solceller med statliga bidrag så blir givetvis detta en omöjlighet.
Alla sådana bidrag kommer självklart att upphöra, och då upphör investeringarna direkt.

Men visst, enda sättet att skydda sig mot politiskt trams för elnäten och rekordhöga elpriser är att bygga egen elkraft, frikopplat från nätet på ett eller annat sätt.
En annan detalj är att Statliga och Kommunala Elkraftbolag går med vinst = tillskott till statskassan eller kommunalkassan.
Uteblivna vinster, minskad produktion, gör att det offentliga kommer att höja skatter i andra sammanhang.

En sista detalj för miljön är att f.n. så tenderar produktionen av solceller på andra sidan klotet att förstöra närmiljöerna där, grundvattnet drabbas kanske, och ekologiska miljöerna där tar skada.
Så grönare samvete här, men offra gärna andr någon annanstans.
All produktion av varor eller gruvdrift etc får förvisso effekter på lokal miljö oavsett vilken produkt man pratar om, men det behöver beaktas för solceller med.
Och det finns inget sätt att återvinna materialet på defekta eller uttjänta solceler, men kan så klart ändra sig med nya generationer.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En förflyttningsskatt ligger runt hörnet, och säkerligen en laddskatt också.
Kilometerskatt kommer det förmodligen att heta. Det var en nyhet för 1-1/2 år sedan.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
"Vi som såg det komma"

En förflyttningsskatt ligger runt hörnet, och säkerligen en laddskatt också.
Förmånsbeskattning av de som kan ladda på jobbet har vi redan, men nätet är inte tillräckligt finmaskigt i statens ögon. Genom att kunna övervaka hur och när man laddar bilen hemma kan man komma åt dem som fulladdar med eller utan sin arbetsgivares goda minne.

En laddskatt skulle kanske, möjligen, eventuellt kunna dämpa nivån på förflyttningsskatten - men sedan har vi sådana där osolidariska jävlar som Moddlaren som gör sig klar att gå off-grid.
Hur skall man kunna klämma åt dem? En "stationär litiumbeskattning" kanske....?

Så mycket är klart och det är att stålarna måste in.
Staten har kunnat leka med beskattningen av transportsektorn i mer än 40 år nu, använda pengarna till vad dom känner för, så man står inför en stor omvälvning.

Kort recap:

Budgetåret 80-81 tog man bort den tidigare öronmärkningen där intäkterna från transportsektorn skulle gå tillbaka till transportsektorn.

Redan 1982 beslutades det att man skulle öka bensinskatten med ett rätt så rejält påslag, tillfälligt för att stötta upp ubåtsjaktförmågan i landet. Det var ett bra klimat för just det argumentet - landet var i chock över att inte kunna freda sig. Vi tog den rätt saftiga höjningen på pumpen med jämnmod. Det var ju för en bra sak.

Det var bara det att den inte var tillfällig. I 13 år betalade vi ubåtsjaktskatt varje gång vi tankade, och vi gör det fortfarande. 1995 ombildades alla pålägg och godsak-skatter till Energiskatt - men summan av skatt vi betalar sänktes inte. Vi betalar förfarande för ubåtsjakt och en hel massa annat, men det heter inte så längre.

Stuntet gjordes om gång på gång, så fort politikerna kunde ana att det fanns ett särskilt missnöje i landet med något.

Idag går det inte att minnas allt längre, och det är nog meningen, men bland all dårskap vi betalar specifikt för än idag så hittar vi:

# Uåtsjakt -> Hur många ubåtar har vi fått upp?

# Arbetsmarknadsåtgärder -> Arbetsmarknaden funkar bra nu...?

# Omstrukturering av SJ -> Ja! Det betalar vi gärna för! Men, än idag ..?

# Extra tillskott till Banverket som inte klarar sitt jobb -> Hmm, ja, det vore ju trevligt om tågen åtminstone kunde avgå i tid. Tyckte vi då. Sedan dess har myndigheten lagts ner men vi betalar fortfarande in något som skulle vara reserverat till denna skyddade verkstad.

Genom etikettbytet till "Energiskatt" så tror politikerna sig gå fria, men faktum kvarstår - vi betalar in dessa pengar fortfarande: miljarders miljarder, men dom går inte dit det var tänkt och dom verkar inte göra göra någon synbar nytta någon annanstans heller. Dom äts upp i den allmänna inkompetensen.


"Utan bilen stannar Sverige" var Bil Swedens gamla slogan innan dom ens hette så.

Det är sannare nu än någonsin! Ångesten hos politikerna känns när man börjar skrapa på ämnet.

Dom har själva satt bollen i rullning genom att shamea fossilbränsle som drivmedel till fordon, men utan att tänka på hur enkelt det var att använda beskattningen av transportsektorn som... ...ja "lastbalansering" när det snabbt behövdes extra stålars till något.

Försök höja momsen till en tiondel över 25% och se hur det går, eller öka inkomstskatten eller löneskatterna för den delen och se hur hårt ni måste slåss - jämfört med en 25-öring extra på pumpen. För baaarnens skull.

Som sagt: man har satt bollen i rullning, men man vet inte vart man skall fösa den.
Klassisk konsekvenshorisont - hos en 3-åring...




"Lastbalansering" ja...
Så har även jag sällat mig till skaran som använt detta ord i tråden.

Modeord? Nej då! Alltid aktuellt och angeläget.

View attachment 464136
Jag gillar hur du använder ”lastbalansering” för beskattning i allmänhet, men transportsektorn i synnerhet!
Det är exakt vad det handlar om, och har handlat om från början!
Redan för många år sedan (ca 20 år sedan) så räknades det fram officiellt vad fordons flottan drog in till statskassan.
Allt inklusive vägbyggen, vägunderhåll, sjukvård vid olyckor etc.
Tror även moms på försäkringar vad medräknat.
På den tiden drogs det in 75 miljarder (!).

Idag har visserligen bränsleförbrukningen minskat, men fler fordon är i trafik.
Försäkringspremierna täcker idag i princip hela sjukvårdskostnaden dessutom.
Och skatterna för bränsle och fordonsskatter är högre, mer moms på dyrare varor och tjänster för bilägarna.
Så tillskottet till statskassan torde vara klart högre idag.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Kilometerskatt kommer det förmodligen att heta. Det var en nyhet för 1-1/2 år sedan.
Bäst då att vi kör hela mil per gång, och inte bara några kilometer :1pajas
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kilometerskatt kommer det förmodligen att heta. Det var en nyhet för 1-1/2 år sedan.


IVL som citeras i artikeln kallar det "vägskatt".

"Kilometerskatt" är ett vulgäruttryck som folk kan relatera till, men inget korrekt begrepp eftersom man i sina modeller laborerar med olika beskattning för olika klockslag, trafikintensitet och position.
"Kilometer" är inte en en primär variabel.

Vad man skissar på är ett monster, som kan kartlägga ditt resande på samma sätt som tex Google redan gör.
En förflyttningsskatt, helt enkelt.

Upplägget med att "ingen debitering kommer tas ut i glesbygd" är sockret som skall få medicinen att gå ner utanför städerna, men också det som gör att man kommer fortsätta kunna rycka på axlarna åt kritik mot uselt vägunderhåll på landsbygden - men nu med argumentet "men ni betalar ju inget...?"



Vi är så stekta.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
((sedan har vi sådana där osolidariska jävlar som Moddlaren))

Men vata fucka?
Som +55 aldrig utnyttjat soc bidrag, bostadsbidrag, barnbidrag, aldrig nyttjat sjukvård pga fotboll tennis golf rökning snusning, Mja något brutet ben pga motocross men det har ju bara varit in o gippsat o sedan hem.
Jag har betalat in en jävla massa millioner under åren, så vill jag gå offgrid med mina skattade pengar så gör jag detta ta mej tusan?

((Du skall ha plats fysiskt för installationen.
Om man hyr bostaden så är det upp till hyresvärden (mark brf eller radhus, parhus etc)
Man skall ha en elförbrukning som motiverar investeringen (oljepanna, vedeldat, direktel etc stimulerar investering, men om man redan har effektiv värmepump så är det kanske olönsamt).
Det skall finnas möjlighet att placera solceller på gynnsamt sätt (syd/sydväst utan att de kan skuggas).
Det skall finnas en ekonomi i investeringen, och 10 år är som exempel en lång tid.
Man skall kunna få lån för investeringen.
Etc.

Och förresten, batteripack med Lithium är tämligen brandfarligt.))


Det du skriver är ju sant till en viss del.

Vi byggde en BRF med 196 lägenheter och solceller på taket mot norr.
Den BRF går överskott på el föreningen lyckas inte göra slut på elen från solcellerna i skugga läge.

Solceller ger mer än vad folk tror mina ligger i väster läge o det är 6 Kwa detta räcker mer än nog för mitt behov då mina Jinko panerer är av typ som funkar när det är mulet ja tillomed när det regnar kommer det lite ström.. Som hybrid inwertrarna gör om till 54 volt till mina

LIFEPO4 batteri dessa brinner inte det Ryker lite thats it, jag vet?


((lastbalansering))


Ni undviker att vi som jobbar snart försörjer en 1000000 personer som kommer hut som arbets i kraftinvandring

Kamelskötare, boskapsdrivare, fåraherdar, klanledare, präster, borgare, o annat bös som tillför Sverige en enorm kunskapsbank inför den digitala framtiden. Ca 400 miliarder kostar kalaset årligen enligt vår eminenta regering.

Jag är inte bitter vill bara inte deltaga mer än nödvändigt i swearikes lekstuga led under 7 klövern?


Föresten varför sitter ni här o gnäller när det går att köra hoj, JAG MEKAR HOJ O ÄTER frukost NU, förhoppningsvis blir det hoj till jobbet i morgon, men det Är TRÅÅÅÅNGT på en skevraket?
 
Last edited:

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Där har vi nästa rysare för Staten.

Att gå Off-Grid har tidigare varit svårt/omöjligt, och närmast stigmatiserande i form av allt man måste avstå och försaka. Ytterst få har stamina nog att skriva sig i en gul skolbuss vid vägens slut och härda ut mer än kanske ett år.
Bara speciella människor har klarat av att prova det, och den som försökt leva ett helt liv på det viset har fått ett kortare, ifrågasatt och ensamt liv.

Men, teknologin kommer göra det möjligt att koppla loss sig i från samhället i allt större utsträckning, och med bibehållen komfort. Du kommer inte ses som en udda figur - om du inte själv vill det och jobbar för det.

Tvärtom har du chans att bli en inspiratör och ett föredöme.

Och, den som inte ställer upp på den förda politiken kommer få mycket större möjligheter att "rösta med fötterna" genom att skriva ut sig från det gemensamma och verkligen minimera sina skatteinbetalningar.

Visst, ett jobb behöver man ha - men det går att minska sitt bidrag till det gemensamma betydligt om man unte ställer upp på hur landet sköts.

Missnöjet är redan stort på landsbygden, där också möjligheten att gå off-grid är störst.
Tänk om det blir en rörelse? Tänk om stadsmänniskor är beredda att flytta ut till den tomma släktgården och sätta den i stånd? Planera att lämna samhället så gott det går - med statsbidrag.

En ny Grön Våg, powered by ny teknik.

Bra för Sverige?
Bra för de styrande?
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Där har vi nästa rysare för Staten.

Att gå Off-Grid har tidigare varit svårt/omöjligt, och närmast stigmatiserande i form av allt man måste avstå och försaka. Ytterst få har stamina nog att skriva sig i en gul skolbuss vid vägens slut och härda ut mer än kanske ett år.
Bara speciella människor har klarat av att prova det, och den som försökt leva ett helt liv på det viset har fått ett kortare, ifrågasatt och ensamt liv.

Men, teknologin kommer göra det möjligt att koppla loss sig i från samhället i allt större utsträckning, och med bibehållen komfort. Du kommer inte ses som en udda figur - om du inte själv vill det och jobbar för det.

Tvärtom har du chans att bli en inspiratör och ett föredöme.

Och, den som inte ställer upp på den förda politiken kommer få mycket större möjligheter att "rösta med fötterna" genom att skriva ut sig från det gemensamma och verkligen minimera sina skatteinbetalningar.

Visst, ett jobb behöver man ha - men det går att minska sitt bidrag till det gemensamma betydligt om man unte ställer upp på hur landet sköts.

Missnöjet är redan stort på landsbygden, där också möjligheten att gå off-grid är störst.
Tänk om det blir en rörelse? Tänk om stadsmänniskor är beredda att flytta ut till den tomma släktgården och sätta den i stånd? Planera att lämna samhället så gott det går - med statsbidrag.

En ny Grön Våg, powered by ny teknik.

Bra för Sverige?
Bra för de styrande?
Hemska tanke, folk kanske slutar betala skatt???
Och när man tänker på det, nu får man inte ens handla postorder från andra EU länder utan att staten vill veta det och ha en bit skattekaka här med!
En del av statens övervaknings- och skattestrategi?

Risken med att stå off grid är kanske att man utförsäkras från samhällstjänsterna?
Fast jag ser iofs även att brf i stan kan gå off grid med solceller och batterisystem.
Dock så behövs det ju dricksvatten, så det kommer man inte undan. I stan iaf, på landet kan man ju hypotetiskt borra brunn och ha en filtreringsanläggning.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
IVL som citeras i artikeln kallar det "vägskatt".

"Kilometerskatt" är ett vulgäruttryck som folk kan relatera till, men inget korrekt begrepp eftersom man i sina modeller laborerar med olika beskattning för olika klockslag, trafikintensitet och position.
"Kilometer" är inte en en primär variabel.

Vad man skissar på är ett monster, som kan kartlägga ditt resande på samma sätt som tex Google redan gör.
En förflyttningsskatt, helt enkelt.

Upplägget med att "ingen debitering kommer tas ut i glesbygd" är sockret som skall få medicinen att gå ner utanför städerna, men också det som gör att man kommer fortsätta kunna rycka på axlarna åt kritik mot uselt vägunderhåll på landsbygden - men nu med argumentet "men ni betalar ju inget...?"



Vi är så stekta.

Hur ska man göra för att vägtrafiken ska bära sina kostnader, tycker du?
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Hur ska man göra för att vägtrafiken ska bära sina kostnader, tycker du?

Min gissning är att problemet för staten inte är att bära vägtrafikens kostnader med intäkter relaterade till fordon. Den biten löser man nog enkelt medelst fordonsskatt t.ex.
Däremot är skatter, avgifter och påhitt för den gruppen som har råd att ägna sig åt icke proletära verksamheter som bil och mc-körning ett utmärkt sätt att finansiera andra saker. Som t.ex. kamelfarmer, drejningskurser, maskkonst, oändliga antal myndigheter osv.

Där kommer ju frågan om inte en lösning på vikande intäkt kan vara att se över utgiftsposterna?
Det skulle kanske kunna minska viljan att go off-grid.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja eller att den som vill pyssla med maskkonst får se till att finansiera den själv.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hur ska man göra för att vägtrafiken ska bära sina kostnader, tycker du?


Först 10 års moratorium på all trafik- och fordonsbeskattning för att komma ner mot noll på den överbeskattning man tidigare ägnat sig åt!

Ha ha - nej, jag kan lämna ett mer realistiskt förslag senare, men problemet är att staten gjort sig tungt beroende av skatteintäkter från vägtrafiken som man kunnat stoppa in i alla möjliga hål.

När kranen nu riskerar att strypas åt så skakar systemet i sina grundvalar, och flera av de system som övervägs är långt ifrån aptitliga.

Jag vet i vart fall en barlast jag inte vill ha ombord...
tumblr_oajlszSJ4w1vy747uo1_1280.jpg
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Att gå Off-Grid har tidigare varit svårt/omöjligt, och närmast stigmatiserande i form av allt man måste avstå och försaka. Ytterst få har stamina nog att skriva sig i en gul skolbuss vid vägens slut och härda ut mer än kanske ett år.
Bara speciella människor har klarat av att prova det, och den som försökt leva ett helt liv på det viset har fått ett kortare, ifrågasatt och ensamt liv.
Att bli en sån kuf skulle inte bli ensamt, man skulle ha ett helt kamerateam från TV4 och en timme på bästa sändningstid som noggrant dokumenterar när man sätter potatis och klipper gräset.

Förövrigt kan jag tycka att om staten är sugen att få in lite skatt, varför har man då inte hoppat på det våra grannländer gjort med sockerskatten? känns som en lågt hängande frukt att plocka för statskassan.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
IVL som citeras i artikeln kallar det "vägskatt".

"Kilometerskatt" är ett vulgäruttryck som folk kan relatera till, men inget korrekt begrepp eftersom man i sina modeller laborerar med olika beskattning för olika klockslag, trafikintensitet och position.
"Kilometer" är inte en en primär variabel.

Vad man skissar på är ett monster, som kan kartlägga ditt resande på samma sätt som tex Google redan gör.
En förflyttningsskatt, helt enkelt.

Upplägget med att "ingen debitering kommer tas ut i glesbygd" är sockret som skall få medicinen att gå ner utanför städerna, men också det som gör att man kommer fortsätta kunna rycka på axlarna åt kritik mot uselt vägunderhåll på landsbygden - men nu med argumentet "men ni betalar ju inget...?"



Vi är så stekta.
Är någon lite extra smart så kan dom ju väva in konceptet som några försäkringsbolag har börjat med, att man har en app i mobilen och får, än så länge, premierabatt om man kör som dom tycker att man ska göra. Istället för dyra vägtullsanläggningar så har man olika taxor för olika tider på dygnet, och det kanske tom går att få lägre avgift om man kör sakta och försiktigt, och tvärs om. I praktiken så är en kraftig inbromsning dåligt, så det är alltså bättre att chansa på att rådjuret/älgen/hunden/ungen flyttar på sig än att dra på sig avgifter för oekonomisk körning...

Utmaning är väl bara att få in GPS-pucken i alla äldre bilar som inte är uppkopplade? Ska dom i enlighet med MPs miljötänk och bilindustrins lobbande skrotas bort, så att alla kan köpa en ny bil som är anpassad för övervakningssamhället?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Att bli en sån kuf skulle inte bli ensamt, man skulle ha ett helt kamerateam från TV4 och en timme på bästa sändningstid som noggrant dokumenterar när man sätter potatis och klipper gräset.

Jag är inte lite förundrad över alla dessa ”bondewannabeprogram” som går på diverse obskyra TV-kanaler…

Jag känner flera som är bönder på riktigt i det verkliga livet och jag tror inte att de har lagt en sekund av sina liv på att klippa en gräsmatta, fixa en blomrabatt eller att hänga upp en hängmatta mellan träden…
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag är inte lite förundrad över alla dessa ”bondewannabeprogram” som går på diverse obskyra TV-kanaler…

Jag känner flera som är bönder på riktigt i det verkliga livet och jag tror inte att de har lagt en sekund av sina liv på att klippa en gräsmatta, fixa en blomrabatt eller att hänga upp en hängmatta mellan träden…
Men helskägg, stickad luva i nacken och rutig flanellskjorta har dom väl?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har aldrig sett Bondeprogrammen, men vet att en granne var med för några år sen och fick sig en fru. Honom ser jag då och då åka fram och tillbaka på åkrarna i diverse maskiner så nån form av lantbruk ägnar han sig åt.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top