Tebax
Kör mindre än önskat
- Gick med
- 14 Mar 2021
- Hoj
- Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Saker och ting är inte så svart och vitt som man skulle vilja önska.När jag nu håller på att koppla in solceller så passar jag även på att installera en laddbox, inte för att jag har en elbil men jag tänker att den kan ju vara bra att ha och man har ju 50% prisreducering på dessa nu.
Det jag tycker är intressant med laddboxarna är hur statens långsiktiga strategi är upplagt för fordon och vad den långsiktiga planen är.
Jag är rätt övertygad att det finns en hemlig plan, och ett tecken på det är att villkoret för att få bidrag för laddboxarna är att dom har ett inbyggt räkneverk som är uppkopplat.
Det kravet hade aldrig funnits om man inte hade planerat att framtidssäkra för skatt på laddning av elbilar i hemmet.
Du skall ha plats fysiskt för installationen.
Om man hyr bostaden så är det upp till hyresvärden (mark brf eller radhus, parhus etc)
Man skall ha en elförbrukning som motiverar investeringen (oljepanna, vedeldat, direktel etc stimulerar investering, men om man redan har effektiv värmepump så är det kanske olönsamt).
Det skall finnas möjlighet att placera solceller på gynnsamt sätt (syd/sydväst utan att de kan skuggas).
Det skall finnas en ekonomi i investeringen, och 10 år är som exempel en lång tid.
Man skall kunna få lån för investeringen.
Etc.
Och förresten, batteripack med Lithium är tämligen brandfarligt.
En liten buffertpack av väl skyddat batteri går kanske OK, men en större pack är ett big NoNo att ha installerat hur som helst.
Gräva ner? En liten bod längre bort på tomten?
Tja, det skall inte ignoreras.
Det blir givetvis mer och mer intressant med solceller, men det är inte självklart för majoriteten.
Jag kan själv vara intresserad, men f.n. är break even upp mot 10 år.
OCH…ett mycket viktigt OCH i kalkylerna.
En förutsättning för kalkylerna är de där statliga bidragen…
Utan dem så dör de flesta investeringar!
Så några få får bidrag, här och nu så att säga, men om alla under närmsta åren vill ha solceller med statliga bidrag så blir givetvis detta en omöjlighet.
Alla sådana bidrag kommer självklart att upphöra, och då upphör investeringarna direkt.
Men visst, enda sättet att skydda sig mot politiskt trams för elnäten och rekordhöga elpriser är att bygga egen elkraft, frikopplat från nätet på ett eller annat sätt.
En annan detalj är att Statliga och Kommunala Elkraftbolag går med vinst = tillskott till statskassan eller kommunalkassan.
Uteblivna vinster, minskad produktion, gör att det offentliga kommer att höja skatter i andra sammanhang.
En sista detalj för miljön är att f.n. så tenderar produktionen av solceller på andra sidan klotet att förstöra närmiljöerna där, grundvattnet drabbas kanske, och ekologiska miljöerna där tar skada.
Så grönare samvete här, men offra gärna andr någon annanstans.
All produktion av varor eller gruvdrift etc får förvisso effekter på lokal miljö oavsett vilken produkt man pratar om, men det behöver beaktas för solceller med.
Och det finns inget sätt att återvinna materialet på defekta eller uttjänta solceler, men kan så klart ändra sig med nya generationer.