När jag nu håller på att koppla in solceller så passar jag även på att installera en laddbox, inte för att jag har en elbil men jag tänker att den kan ju vara bra att ha och man har ju 50% prisreducering på dessa nu.
Det jag tycker är intressant med laddboxarna är hur statens långsiktiga strategi är upplagt för fordon och vad den långsiktiga planen är.
Jag är rätt övertygad att det finns en hemlig plan, och ett tecken på det är att villkoret för att få bidrag för laddboxarna är att dom har ett inbyggt räkneverk som är uppkopplat.
Det kravet hade aldrig funnits om man inte hade planerat att framtidssäkra för skatt på laddning av elbilar i hemmet.
"Vi som såg det komma"
En förflyttningsskatt ligger runt hörnet, och säkerligen en laddskatt också.
Förmånsbeskattning av de som kan ladda på jobbet har vi redan, men nätet är inte tillräckligt finmaskigt i statens ögon. Genom att kunna övervaka hur och när man laddar bilen hemma kan man komma åt dem som fulladdar med eller utan sin arbetsgivares goda minne.
En laddskatt skulle kanske, möjligen, eventuellt kunna dämpa nivån på förflyttningsskatten - men sedan har vi sådana där osolidariska jävlar som Moddlaren som gör sig klar att gå off-grid.
Hur skall man kunna klämma åt dem? En "stationär litiumbeskattning" kanske....?
Så mycket är klart och det är att stålarna måste in.
Staten har kunnat leka med beskattningen av transportsektorn i mer än 40 år nu, använda pengarna till vad dom känner för, så man står inför en stor omvälvning.
Kort recap:
Budgetåret 80-81 tog man bort den tidigare öronmärkningen där intäkterna från transportsektorn skulle gå tillbaka till transportsektorn.
Redan 1982 beslutades det att man skulle öka bensinskatten med ett rätt så rejält påslag,
tillfälligt för att stötta upp ubåtsjaktförmågan i landet. Det var ett bra klimat för just det argumentet - landet var i chock över att inte kunna freda sig. Vi tog den rätt saftiga höjningen på pumpen med jämnmod. Det var ju för en bra sak.
Det var bara det att den inte var tillfällig. I 13 år betalade vi ubåtsjaktskatt varje gång vi tankade, och vi gör det fortfarande. 1995 ombildades alla pålägg och godsak-skatter till Energiskatt - men summan av skatt vi betalar sänktes inte. Vi betalar förfarande för ubåtsjakt och en hel massa annat, men det heter inte så längre.
Stuntet gjordes om gång på gång, så fort politikerna kunde ana att det fanns ett särskilt missnöje i landet med något.
Idag går det inte att minnas allt längre,
och det är nog meningen, men bland all dårskap vi betalar specifikt för än idag så hittar vi:
# Uåtsjakt -> Hur många ubåtar har vi fått upp?
# Arbetsmarknadsåtgärder -> Arbetsmarknaden funkar bra nu...?
# Omstrukturering av SJ -> Ja! Det betalar vi gärna för! Men, än idag ..?
# Extra tillskott till Banverket som inte klarar sitt jobb -> Hmm, ja, det vore ju trevligt om tågen åtminstone kunde avgå i tid. Tyckte vi då. Sedan dess har myndigheten lagts ner men vi betalar fortfarande in något som skulle vara reserverat till denna skyddade verkstad.
Genom etikettbytet till "Energiskatt" så tror politikerna sig gå fria, men faktum kvarstår - vi betalar in dessa pengar fortfarande: miljarders miljarder, men dom går inte dit det var tänkt och dom verkar inte göra göra någon synbar nytta någon annanstans heller. Dom äts upp i den allmänna inkompetensen.
"Utan bilen stannar Sverige" var Bil Swedens gamla slogan innan dom ens hette så.
Det är sannare nu än någonsin! Ångesten hos politikerna känns när man börjar skrapa på ämnet.
Dom har själva satt bollen i rullning genom att shamea fossilbränsle som drivmedel till fordon, men utan att tänka på hur enkelt det var att använda beskattningen av transportsektorn som... ...ja "lastbalansering" när det snabbt behövdes extra stålars till något.
Försök höja momsen till en tiondel över 25% och se hur det går, eller öka inkomstskatten eller löneskatterna för den delen och se hur hårt ni måste slåss - jämfört med en 25-öring extra på pumpen. För baaarnens skull.
Som sagt: man har satt bollen i rullning, men man vet inte vart man skall fösa den.
Klassisk konsekvenshorisont - hos en 3-åring...
"Lastbalansering" ja...
Så har även jag sällat mig till skaran som använt detta ord i tråden.
Modeord? Nej då! Alltid aktuellt och angeläget.