Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
2, 801 krona per kilowatt? men med dessa priser så sjunker ju min tid att tjäna in min hybrid elanläggningar med sol/vind/batterier/3st hybrid inwertrar till under 5 år. 3 år kvar ich till plus resultat således. O gratis el undertiden.

Fattar inte att inte varenda kotte smäller upp så mycket sol fångar som går det är mycket prisvärt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fanns i BMW i3 REX, men pga att det är effektivare - och renare - att ha ett lite större batteri istället så har den lösningen utgått.

De flesta som kör elbil själva har nog insett att laddning/räckvidd osv inte är ett särskilt stort problem i praktiken. Bilen är laddad varje morgon till låg kostnad och effektbehov och extern laddning behöver man bara på långresa. Hur krångligt just det skall vara väljer man själv genom sitt bilval.

Alla har inte samma behov som dig.

Det flesta som kör elbil själva är naturligtvis de vars behov uppfylls av en elbil.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hur tänker kraftproducenterna egentligen map privatpersoner och solceller, eller annan egenproduktion hos konsumenten som minskar deras försäljning?

Ett tankescenario, förenklat:
En kommersiell kraftproducent säljer X kWh per år idag till Y kr/kWh.
Låt säga att i framtiden så kommer den kraftproducentens försäljning minska till hälften för att dess kunder producerar egen el.
Vilket pris kommer kraftproducenten behöva ta per kWh för att ha samma marginal/lönsamhet/vinst när försäljningen halverats?

Är det orelevant att tänka i dessa banor öht?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hur tänker kraftproducenterna egentligen map privatpersoner och solceller, eller annan egenproduktion hos konsumenten som minskar deras försäljning?

Ett tankescenario, förenklat:
En kommersiell kraftproducent säljer X kWh per år idag till Y kr/kWh.
Låt säga att i framtiden så kommer den kraftproducentens försäljning minska till hälften för att dess kunder producerar egen el.
Vilket pris kommer kraftproducenten behöva ta per kWh för att ha samma marginal/lönsamhet/vinst när försäljningen halverats?

Är det orelevant att tänka i dessa banor öht?
Rent generellt kan jag inte se att det är dåligt med fler producenter av en vara.
Brukar betyda lägre pris.
Kan vi bara få en hyfsad tillgång på reglerbar kraft borde många små tillskott från solen göra priset än lägre.
Hoppas jag...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hur tänker kraftproducenterna egentligen map privatpersoner och solceller, eller annan egenproduktion hos konsumenten som minskar deras försäljning?

Ett tankescenario, förenklat:
En kommersiell kraftproducent säljer X kWh per år idag till Y kr/kWh.
Låt säga att i framtiden så kommer den kraftproducentens försäljning minska till hälften för att dess kunder producerar egen el.
Vilket pris kommer kraftproducenten behöva ta per kWh för att ha samma marginal/lönsamhet/vinst när försäljningen halverats?

Är det orelevant att tänka i dessa banor öht?
Den egenproducerade elen kommer vara i konkurrens med elproducenternas. I en oreglerad fri marknad behöver elproducenterna sänka sitt pris på något sätt eller försvinna. Nu är inte elmarknaden oreglerad och helt fri så utfallet kan bli annorlunda.

Din tanke är ganska irrelevant. Om efterfrågan på något minskar så går priset ner, inte upp. Elproducenterna kommer inte få sålt något om de dubblar priserna för att kompensera för den elen de inte sålt. Lika lite som att Volvo inte kan sälja sina bilar dyrare för att ingen vill ha hälften av dem. De reas ut istället.

Reglerna för egenproducerad el ändras hela tiden så vi får se var det slutar. Skulle allt skita sig så kan vi alltid lastbalansera globalt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur tänker kraftproducenterna egentligen map privatpersoner och solceller, eller annan egenproduktion hos konsumenten som minskar deras försäljning?

Ett tankescenario, förenklat:
En kommersiell kraftproducent säljer X kWh per år idag till Y kr/kWh.
Låt säga att i framtiden så kommer den kraftproducentens försäljning minska till hälften för att dess kunder producerar egen el.
Vilket pris kommer kraftproducenten behöva ta per kWh för att ha samma marginal/lönsamhet/vinst när försäljningen halverats?

Är det orelevant att tänka i dessa banor öht?

Behovet av el kommer sannolikt att fortsätta öka, det har hela tiden dykt upp nya prylar vi tror oss behöva som konsumerar energi och dessutom blir vi allt fler både i landet och världen.

Och som sagt var tycker ju politikerna att det är en bra ide att lägga ner elproduktion så det där scenariot kommer vi nog aldrig uppleva.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Den egenproducerade elen kommer vara i konkurrens med elproducenternas. I en oreglerad fri marknad behöver elproducenterna sänka sitt pris på något sätt eller försvinna. Nu är inte elmarknaden oreglerad och helt fri så utfallet kan bli annorlunda.
Exakt. Och när/om produktionskostnaden per kWh understiger vad någon är beredd att betala så kommer de lägga ner. Då kommer tanken in hur viktig elen under tex topplasttimmen på året är för oss, hur viktigt är det att ha el iuttaget topplasttimmen då solcellerna inte ger tillräckligt. Vem kommer producera den till vilken kostnad. Är det "smarta nät" som kommer lösa detta? Under topplasttimmen ger solcellerna i princip noll så efterfrågan på effekt under den timmen kommer mlm mindra vara lika som idag(innan lagringsteknik eller annat kommer in och konkurrerar som alternativ på den "marknaden").

Ja men min passus är att dels är marknaden full av styrmedel och dels så sätt priset på nordpool med sk marginalprissättning. Delvis tänker jag också på el som "nödvändigt" dvs det kan inte ses som en ordinary good? Men det är riktigt map på utbud/efterfrågan. man kan då se det som att under vår, sommar och höst är efterfrågan väldigt liten men ökar markant under vintern.

Men då är ju bilarna tillverkade innan behovet, kraftproduktionen måste vara samma som uttaget momentant hela tiden. Men visst, de rear bort dem(till förlust?). Hur länge kan de gå runt om givet samma produktionskostnad per bil?
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja, som privatperson idag så kan man ju använda elnätet som buffert.
Någon blir ju skyldig att ta mot produktionen, oavsett om den behövs eller inte.
Men det är för att motivera privatpersoenr att "ställa om".
Angående solceller och annan egenproduktion så är det ju inte så svårt att räkna på det.
Kolla bara elpriset på Nordpol, och hur stor din investering är, samt om det finns bidrag.
Elpriset i framtiden kan man inte veta naturligvis, men ser man på Tyskland som "ställer om" så har dom ca 3ggr högre pris än vad vi har, så gissningvis går det inte ner.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Behovet av el kommer sannolikt att fortsätta öka, det har hela tiden dykt upp nya prylar vi tror oss behöva som konsumerar energi och dessutom blir vi allt fler både i landet och världen.

Och som sagt var tycker ju politikerna att det är en bra ide att lägga ner elproduktion så det där scenariot kommer vi nog aldrig uppleva.
Så är det. Elbehovet kommer öka enormt i framtiden. Servrar, eldrift och decentraliserade system drar mycket. Helt OK med mig så länge som vi kan köra på fossilfri el. Elproduktion som är stabil oavsett väder kommer vara ett måste.
Exakt. Och när/om produktionskostnaden per kWh understiger vad någon är beredd att betala så kommer de lägga ner. Då kommer tanken in hur viktig elen under tex topplasttimmen på året är för oss, hur viktigt är det att ha el iuttaget topplasttimmen då solcellerna inte ger tillräckligt. Vem kommer producera den till vilken kostnad. Är det "smarta nät" som kommer lösa detta? Under topplasttimmen ger solcellerna i princip noll så efterfrågan på effekt under den timmen kommer mlm mindra vara lika som idag(innan lagringsteknik eller annat kommer in och konkurrerar som alternativ på den "marknaden").

Ja men min passus är att dels är marknaden full av styrmedel och dels så sätt priset på nordpool med sk marginalprissättning. Delvis tänker jag också på el som "nödvändigt" dvs det kan inte ses som en ordinary good? Men det är riktigt map på utbud/efterfrågan. man kan då se det som att under vår, sommar och höst är efterfrågan väldigt liten men ökar markant under vintern.

Men då är ju bilarna tillverkade innan behovet, kraftproduktionen måste vara samma som uttaget momentant hela tiden. Men visst, de rear bort dem(till förlust?). Hur länge kan de gå runt om givet samma produktionskostnad per bil?
Det beror helt på reglering och teknikutveckling. Låt säga att solpanelerna blir supereffektiva och något magiskt billigt batteri uppfinns så kanske man kan klara sig helt utan en central elproduktion. Inte sannolikt men inte omöjligt.

Andra alternativ kan vara att elproducenterna utvecklar en teknik som producerar grön el snorbilligt. Då kan vi slänga våra solpaneler.

Sen kan staten såklart gå in med bonus malus efter eget tycke som ändrar förutsättningarna. Vi kan bara gissa just nu.

Det enda jag med säkerhet kan säga är att elpriset kommer fluktuera och att det kommer fortsatt vara tillfällig elbrist på lokal nivå, precis som idag.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Japp, så länge man inte vet hur ett robust elnät byggs, så kan det vara en bra tanke.
Roterande massa är grunden i ett robust elnät, och den delen orsakar en del bryderier just nu.
Men blir intressant att följa, Tyskarna darrar på läppen nu, och löser det på alternativa särr, vilket vi också kommer att behöva.
Och sedan ska vi kopplas ihop mer och mer. :)
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Och nu är väl kabeln mellan Norge och England påväg att driftsättas. 1400 MW kommer kunna flyta i den.
Engelsmännen verkar ha dyr el så norrmännen lär väl prioritera att exportera dit där de får mest betalt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, som privatperson idag så kan man ju använda elnätet som buffert.
Någon blir ju skyldig att ta mot produktionen, oavsett om den behövs eller inte.
Men det är för att motivera privatpersoenr att "ställa om".
Angående solceller och annan egenproduktion så är det ju inte så svårt att räkna på det.
Kolla bara elpriset på Nordpol, och hur stor din investering är, samt om det finns bidrag.
Elpriset i framtiden kan man inte veta naturligvis, men ser man på Tyskland som "ställer om" så har dom ca 3ggr högre pris än vad vi har, så gissningvis går det inte ner.
Elnätet som buffert kan bli dyrt i takt med allt mer oregelbunden effekt. Vi har redan sett negativa priser på el och det lär bli värre innan det blir bättre på den fronten.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Elnätet som buffert kan bli dyrt i takt med allt mer oregelbunden effekt. Vi har redan sett negativa priser på el och det lär bli värre innan det blir bättre på den fronten.
Ja, och det är ju faktiskt logiskt.
Om ingen behöver energin så bör du inte kunna sälja den, men i dagsläget så är det politiskt viktigt.
Så producerar du solcellsenrgi, till exempel, när behovet är obefintligt----ja..då ska du ändå ha rättigheten att sälja det.
Men det lär väl reglera sig med tiden, när fler producerar, och märknaden blir allt mer responsiv.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hur tänker kraftproducenterna egentligen map privatpersoner och solceller, eller annan egenproduktion hos konsumenten som minskar deras försäljning?

Ett tankescenario, förenklat:
En kommersiell kraftproducent säljer X kWh per år idag till Y kr/kWh.
Låt säga att i framtiden så kommer den kraftproducentens försäljning minska till hälften för att dess kunder producerar egen el.
Vilket pris kommer kraftproducenten behöva ta per kWh för att ha samma marginal/lönsamhet/vinst när försäljningen halverats?

Är det orelevant att tänka i dessa banor öht?
Kraft producenten köper in min överskott produktion till ett i förväg bestämt pris, i mitt fall 20 öre plus allt som kommer till.

Sedan säljer då i mitt fall jämtkraft min överskott el vidare o tjänar pengar på detta.

Det är därför jag bygger upp en batteri bank just nu 44,4 Kwa o kan som denna vecka köra huset o garaget som vanligt i ca 5 dagar. I går lös solen 5 timmar o batteri banken gick från 20% till 70% o idag lyser solen hela dagen o då fyller det banken dit den är bestämd att fyllas, sedan går överskottet ut på elnätet.

Men stora skillnaden är ju att jag inte betalar någonting för energin i mitt slutna hybrid system.

Kostnad 170,0000 - 32000 sol stöd- 70000 i energilagringsstöd så min kostnad är 70,000 o då räknad att betalas av på 8 år. Men ju högre elpris ju kortare avbetalning tid så med det priset Gixlito betalar så kortas ju tiden med 2/3delar.

Som sagt jag fattar inte varför inte fler bygger hybrid anläggningar. Mina growatt sph 5000 är så smarta att jag ger dessa åtkomst till elbörsen o talar om för inwetrarna när dom skall köpa/sälja/ladda batterier efter marknads priset.

Rent krast så kan min anläggning fylla banken när det blåser satan o elen är gratis och sedan skicka ut på morgonen när elen är dyr. Dessutom funkar det ju så att elen jag tankar kan vara ful el men när den går ut igen från mej är det fin el o jag får dessutom skatteavdrag.

Lite som att tvätta svarta pengar men idetta fall sköter statliga vattenfall det åt mej.

Bygg sol hybrid system o gå offgrid när elen är som dyrast som jag.

Har man gott om frostfri yta skulle jag definitivt satsa på saltvatten batterier. Dessa tankar tar stor plats o innehåller enbart vatten och salt samt en anod o en katod, oändlig livslängd oändligt antal i och urladdningar från 100-0% men Som sagt dom tar mycket plats iomed att det är ett antal M3 i volym.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Trots regeringens uttalade miljöprofilering körs nu det oljeeldade Karlshamnsverket som aldrig förr. Att elbristen är omfattanden avslöjas av att oljekraftverket inte haft en så hög produktionsnivå sedan vintern 2011 och nu är vi ännu bara i början av hösten.

Enligt Karlshamnsverkets platschef, Henrik Svensson, saknar södra delarna av landet planerbar kraftproduktion. Dessutom säger han att det kommer dröja flera år innan elnätet förstärkts och ny elproduktion är i drift. Situationen har uppstått efter den av Miljöpartiet i regeringen initierade förtida nedstängningen av kärnkraftverken i Ringhals.

Två block varit i igång på oljekraftverket under veckan. Bränsleförbrukningen per block är cirka 70 ton olja i timmen vid fullast (330 MW), enligt Helena Waubert de Puiseau, kommunikationsansvarig på Uniper, som som äger Karlshamnsverket. En liknande produktionsnivå har inte förekommit på tio års tid. Enligt Sydöstran är Svensson också ”orolig för att vi inte sett det värsta ännu”.

LÄS ÄVEN: Uppsving för dieselgeneratorer när grön el sviker




”Elbrist och höga priser”

Redan i februari sattes Karlshamnsverket i förhöjd beredskap. Då uppgavs orsaken vara det kalla vädret. Den uppgivna anledningen denna gång är mer diffus, ”elbrist och höga priser” listar SR som bakomliggande orsaker.


När den så kallat ”gröna elproduktionen” och elimporten inte längre räcker till tvingas Sverige starta igång sin effektreserv, då vänds blickarna allt oftare mot det oljeeldade Karlshamnsverket. 2019 förlängde Svenska kraftnät avtalet med Karlshamnsverket fram till 2025.

Tanken var att oljekraftverket ska vara den absolut sista livlinan i det svenska elsystemet, exempelvis vid extrem kyla vintertid. Nu utnyttjas den alltså till fullo redan i september månad.

LÄS ÄVEN: Stor elbrist efter stängda kärnkraftverk – staten tvingas nödhandla fossil reservkraft

Otillräckligt kraftsystem

Uniper varnar för att marginalerna i elförsörjningen i södra Sverige är så små att det riskerar utlösa akut effektbrist i landet, skriver DI. Detta är något platschefen Henrik Svensson även berörde i en intervju med SR redan i februari.

– Marginalerna i kraftsystemet har blivit sämre. I och med att kärnkraftsreaktorn Ringhals 1 stängde vid årsskiftet så har situationen blivit än sämre, sa han då.

Enligt Svensson lever elsystemet i södra Sverige inte ens upp till de mest grundläggande kraven på frekvens, spänning och effekthållning, ”för att inte tala om beredskap för kris och krig”. Det säger han i en intervju på Unipers webbsida. Som stöd hänvisar han till en rapport framtagen förra året av Svenska Kraftnät, tillsammans med Uniper och Eon, till Energimarknadsinspektionen.

LÄS ÄVEN: SD-förslag om att behålla Ringhals 1 och 2 röstades ner – med en enda röst
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tja... jag gråter nog inte om de lämnar regeringen på grund av detta...
Då kanske man får en lite mera sansad diskussion och utveckling till en allmän elektrifiering.

 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
När jag nu håller på att koppla in solceller så passar jag även på att installera en laddbox, inte för att jag har en elbil men jag tänker att den kan ju vara bra att ha och man har ju 50% prisreducering på dessa nu.

Det jag tycker är intressant med laddboxarna är hur statens långsiktiga strategi är upplagt för fordon och vad den långsiktiga planen är.
Jag är rätt övertygad att det finns en hemlig plan, och ett tecken på det är att villkoret för att få bidrag för laddboxarna är att dom har ett inbyggt räkneverk som är uppkopplat.
Det kravet hade aldrig funnits om man inte hade planerat att framtidssäkra för skatt på laddning av elbilar i hemmet.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Som sagt jag fattar inte varför inte fler bygger hybrid anläggningar. Mina growatt sph 5000 är så smarta att jag ger dessa åtkomst till elbörsen o talar om för inwetrarna när dom skall köpa/sälja/ladda batterier efter marknads priset.
Jag tror att det är ganska enkelt - det är helt enkelt för tråkigt, och energin är fortfarande för billig.
Ska man låna pengar för att investera i skrymmande tekniskt utrustning som man inte begriper sig på?
Och sedan ska man förlita sig på att kunna räkna hem den, med osäker politik, teknik som kan krångla och en elmarknad som är svårbegriplig.
Så dom pengarna lägger man hellre på någonting roligt, som en motorcykel, husbil, båt eller whiskey.
Har man några 100kkr över så bör man så klart investera dom, och då kan läget bli annorlunda.
Men många tänker som så att aktierna och fonderna får jag med mig när jag flyttar, vilket är svårare med en energianläggning.
Lagringstekniken kommer att bli mer och mer intressant, helt klart.
Vi tittar även på den inom mitt jobb, och det är infrastrukturen för förnybar energi.
Där är det intressant att kunna "överproducera" när det är gynnsamt, för att kunna leverera även när det är mindre gynnsamt, så en typ av lastutjämning.
Vi lever med problematiken att elnätet under gynnsamma (för oss) förhållanden inte klarar av att transportera det som skulle kunna produceras.
All denna tekniska utveckling kommer naturligvis att innebära ett större urval av lösningar även för privatkunder i framtiden.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
När jag nu håller på att koppla in solceller så passar jag även på att installera en laddbox, inte för att jag har en elbil men jag tänker att den kan ju vara bra att ha och man har ju 50% prisreducering på dessa nu.

Det jag tycker är intressant med laddboxarna är hur statens långsiktiga strategi är upplagt för fordon och vad den långsiktiga planen är.
Jag är rätt övertygad att det finns en hemlig plan, och ett tecken på det är att villkoret för att få bidrag för laddboxarna är att dom har ett inbyggt räkneverk som är uppkopplat.
Det kravet hade aldrig funnits om man inte hade planerat att framtidssäkra för skatt på laddning av elbilar i hemmet.

"Vi som såg det komma"

En förflyttningsskatt ligger runt hörnet, och säkerligen en laddskatt också.
Förmånsbeskattning av de som kan ladda på jobbet har vi redan, men nätet är inte tillräckligt finmaskigt i statens ögon. Genom att kunna övervaka hur och när man laddar bilen hemma kan man komma åt dem som fulladdar med eller utan sin arbetsgivares goda minne.

En laddskatt skulle kanske, möjligen, eventuellt kunna dämpa nivån på förflyttningsskatten - men sedan har vi sådana där osolidariska jävlar som Moddlaren som gör sig klar att gå off-grid.
Hur skall man kunna klämma åt dem? En "stationär litiumbeskattning" kanske....?

Så mycket är klart och det är att stålarna måste in.
Staten har kunnat leka med beskattningen av transportsektorn i mer än 40 år nu, använda pengarna till vad dom känner för, så man står inför en stor omvälvning.

Kort recap:

Budgetåret 80-81 tog man bort den tidigare öronmärkningen där intäkterna från transportsektorn skulle gå tillbaka till transportsektorn.

Redan 1982 beslutades det att man skulle öka bensinskatten med ett rätt så rejält påslag, tillfälligt för att stötta upp ubåtsjaktförmågan i landet. Det var ett bra klimat för just det argumentet - landet var i chock över att inte kunna freda sig. Vi tog den rätt saftiga höjningen på pumpen med jämnmod. Det var ju för en bra sak.

Det var bara det att den inte var tillfällig. I 13 år betalade vi ubåtsjaktskatt varje gång vi tankade, och vi gör det fortfarande. 1995 ombildades alla pålägg och godsak-skatter till Energiskatt - men summan av skatt vi betalar sänktes inte. Vi betalar förfarande för ubåtsjakt och en hel massa annat, men det heter inte så längre.

Stuntet gjordes om gång på gång, så fort politikerna kunde ana att det fanns ett särskilt missnöje i landet med något.

Idag går det inte att minnas allt längre, och det är nog meningen, men bland all dårskap vi betalar specifikt för än idag så hittar vi:

# Uåtsjakt -> Hur många ubåtar har vi fått upp?

# Arbetsmarknadsåtgärder -> Arbetsmarknaden funkar bra nu...?

# Omstrukturering av SJ -> Ja! Det betalar vi gärna för! Men, än idag ..?

# Extra tillskott till Banverket som inte klarar sitt jobb -> Hmm, ja, det vore ju trevligt om tågen åtminstone kunde avgå i tid. Tyckte vi då. Sedan dess har myndigheten lagts ner men vi betalar fortfarande in något som skulle vara reserverat till denna skyddade verkstad.

Genom etikettbytet till "Energiskatt" så tror politikerna sig gå fria, men faktum kvarstår - vi betalar in dessa pengar fortfarande: miljarders miljarder, men dom går inte dit det var tänkt och dom verkar inte göra göra någon synbar nytta någon annanstans heller. Dom äts upp i den allmänna inkompetensen.


"Utan bilen stannar Sverige" var Bil Swedens gamla slogan innan dom ens hette så.

Det är sannare nu än någonsin! Ångesten hos politikerna känns när man börjar skrapa på ämnet.

Dom har själva satt bollen i rullning genom att shamea fossilbränsle som drivmedel till fordon, men utan att tänka på hur enkelt det var att använda beskattningen av transportsektorn som... ...ja "lastbalansering" när det snabbt behövdes extra stålars till något.

Försök höja momsen till en tiondel över 25% och se hur det går, eller öka inkomstskatten eller löneskatterna för den delen och se hur hårt ni måste slåss - jämfört med en 25-öring extra på pumpen. För baaarnens skull.

Som sagt: man har satt bollen i rullning, men man vet inte vart man skall fösa den.
Klassisk konsekvenshorisont - hos en 3-åring...




"Lastbalansering" ja...
Så har även jag sällat mig till skaran som använt detta ord i tråden.

Modeord? Nej då! Alltid aktuellt och angeläget.

flying-donkey[1].jpg
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top