Inte bara för korta sträckor... Volvo kör all in på elektriska lastbilar i alla segment, korta, medel och långa distanser...
Vi är här för att göra din övergång till el så smidig som möjlig: från att hjälpa dig att välja rätt eldriven lastbil till att planera rutter och räckvidd.
www.volvotrucks.se
Enligt min kompis som är chef på drivlineutvecklingen på Volvo Lastvagnar så väger två seriekopplade 500 hästars motorer och batterier för 50 mils räckvidd lika mycket som de stora dieslarna med full tank och allting runt omkring. Eftersom de behöver 50 mil innan föraren måste vila så är tanken att de ska ladda under vilan så de kan köra ett nytt pass igen. Det som måste ske är att alla truckstops bygger ut nätet av snabbladdare vilket Volvo kallt räknar med kommer att ske i samma veva som lastbilarna börjar säljas.
Jo, är den serien jag tänker på.
Vikten på elkonverteringen är inte så intressant förutom om den begränsar lastkapaciteten men det gör den inte som jag förstått det, taget ur minnet så är tågvikten satt till 44ton ungefär och vi kör upp till 74ton i sverige med kanske neråt 55 på alla "kortare"(ett körpass) transporter, att bara kunna lasta max 44 är ett problem i denna första generation.
Dubbelförartransporter går inte heller på dessa då sträckan inte räcker.
Stena är ett sådant företag som helt kommer få lägga om sina transporter om de skall elektrifieras i förstaskedet vilket de inte kommer göra, de väljer gas istället.
Våra livsmedelstransporter är på samma nivå och de går med över mot gas, i princip hela logistiken runt de mellantransporterna är uppbyggda efter maxvikt och sträcka.
Våra utländska åkare som lever och bor på parkeringar eller byter land för att få nya dagar klarar sig på vikten men de skall ju bort mer eller mindre med de nya cabotagereglerna och det ökar ju behovet av inhemska mellantransporter vilka då begränsas av tågvikten, 60-70% av bilarna som rullar här är ju utlandsreggade nu.
Men visst ser det lovande ut, många transporter kan absolut gå över på el och(är själv i branchen)vi kommer sannolikt ta in ett par tre stycken så fort det bara går förutsatt transportköparen är villig att betala lite av merkostnaden och kommer byta ut allteftersom det är dags att byta mot el om de fordonen klarar behoven.
Sålänge elen inte kostar så kommer en mycket stor del av de transporter som går att elektrifiera bli elektriska om inte investeringskostnaden äter upp vinsten direkt, den största posten är ju trots allt drivmedel idag.
Lite som med gasen idag, investeringskostnaden för gas kontra diesel är hemräknad efter 5år-10000mil/år ungefär så det är på gränsen att det ska gå att räkna hem för en stor del av våra transporter och det förutsätter att gaspriset inte ökar mot diesel för då går det minus och det i en kraftigt konkurrensutsatt marknad med små marginaler,.
Jag har inte satt mig in i vilken merkostnaden blir för el men gissar såhär en fredag att den minst landar in som gasen.
Detta förutsätter även att det går att sälja bilen när det är dags för byte vilket kan bli ett problem med förstagenerationens el, ökar räckvidden/lastvikten kraftigt i nästa generation(vilket man får förutsätta)kan man behöva räkna med reducerat kvarvarande värde, blir problem för mindre/ensamåkare då fordonen är en så stor del av tillgångarna att ett byta kanske inte blir möjligt när det är nödvändigt.
Att sedan gasen kostade runt 16kr/kg och numera runt 19 gör det inte lättare då men man säljer ju en miljövänlig transport iaf. bara man överlever, samma kommer gälla elbilarna och elpriset.
Att chaufförerna behöver tränas in på nytt sätt att köra förutsätter jag då det var samma på gasen när vi började med den, det är lätt att bara köra på som "vanligt" och vips så försvann en tredjedel av sträckan, blir problem när det är långt mellan pumparna och räckvidden är på gränsen, blir så dyrt med bärgning...
Men sådant är ju enbart detaljer..
Men sedan kommer ju det där energibehovet för våra landbaserade transporter och vår tillgång till el igen då, hur långt kommer vi när alltfler fordon ska börja tanka ur nätet...