Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dom betalar "vanliga" priser.
Det går inte att ge rabatter eftersom marknaden styrs av spotmarknaden och hur väl den elhandlaren lyckades med sin upphandling.
På grund av de enorma volymer dom köper så har dom i och för sig förmånen att kunna förhandla ner "påslaget" som elhandlaren har, och det är något öre.
Här uppe är skatten för övrigt "bara" 32,5 öre/kWh, så det är väl vårat "långkalsongstillägg"
Serverhallarnas lokalisering beror också på att de under stora delar av året inte behöver köra full AC. Bra och stabil tillgång till elektricitet, digital infrastruktur och kallt klimat är inte en jättevanlig kombination globalt sett. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inte bara för korta sträckor... Volvo kör all in på elektriska lastbilar i alla segment, korta, medel och långa distanser...


Enligt min kompis som är chef på drivlineutvecklingen på Volvo Lastvagnar så väger två seriekopplade 500 hästars motorer och batterier för 50 mils räckvidd lika mycket som de stora dieslarna med full tank och allting runt omkring. Eftersom de behöver 50 mil innan föraren måste vila så är tanken att de ska ladda under vilan så de kan köra ett nytt pass igen. Det som måste ske är att alla truckstops bygger ut nätet av snabbladdare vilket Volvo kallt räknar med kommer att ske i samma veva som lastbilarna börjar säljas.
Exakt så. Vilotiderna finns ju redan reglerade i lag, då passar man på att ladda så har man i princip obegränsad räckvidd.

Eftersom batterierna aldrig blir kalla blir räckvidden skaplig även på vintern. Och hur svårt blir det att få 6x6 på en lastbil? Muorjevaarabackarna blir inte ett problem längre...
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Eftersom de behöver 50 mil innan föraren måste vila så är tanken att de ska ladda under vilan så de kan köra ett nytt pass igen. Det som måste ske är att alla truckstops bygger ut nätet av snabbladdare
Gäller att ha lastbalanseringen klar då för södra Sverige.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Serverhallarnas lokalisering beror också på att de under stora delar av året inte behöver köra full AC. Bra och stabil tillgång till elektricitet, digital infrastruktur och kallt klimat är inte en jättevanlig kombination globalt sett. :)
Ja, precis.
Kryptovalutagrävarna kör frikyla året runt, ingen AC alls.
Tyvärr är pingtiderna för långa upp till norra delen av Sverige för att få hit dom mer seriösa banktjänsterna.
Men datalagring och annat är intressant även här uppe, och som du säger så är elnätet unikt stabilt också, än så länge i alla fall :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Inte bara för korta sträckor... Volvo kör all in på elektriska lastbilar i alla segment, korta, medel och långa distanser...


Enligt min kompis som är chef på drivlineutvecklingen på Volvo Lastvagnar så väger två seriekopplade 500 hästars motorer och batterier för 50 mils räckvidd lika mycket som de stora dieslarna med full tank och allting runt omkring. Eftersom de behöver 50 mil innan föraren måste vila så är tanken att de ska ladda under vilan så de kan köra ett nytt pass igen. Det som måste ske är att alla truckstops bygger ut nätet av snabbladdare vilket Volvo kallt räknar med kommer att ske i samma veva som lastbilarna börjar säljas.
Jo, är den serien jag tänker på.

Vikten på elkonverteringen är inte så intressant förutom om den begränsar lastkapaciteten men det gör den inte som jag förstått det, taget ur minnet så är tågvikten satt till 44ton ungefär och vi kör upp till 74ton i sverige med kanske neråt 55 på alla "kortare"(ett körpass) transporter, att bara kunna lasta max 44 är ett problem i denna första generation.
Dubbelförartransporter går inte heller på dessa då sträckan inte räcker.

Stena är ett sådant företag som helt kommer få lägga om sina transporter om de skall elektrifieras i förstaskedet vilket de inte kommer göra, de väljer gas istället.
Våra livsmedelstransporter är på samma nivå och de går med över mot gas, i princip hela logistiken runt de mellantransporterna är uppbyggda efter maxvikt och sträcka.

Våra utländska åkare som lever och bor på parkeringar eller byter land för att få nya dagar klarar sig på vikten men de skall ju bort mer eller mindre med de nya cabotagereglerna och det ökar ju behovet av inhemska mellantransporter vilka då begränsas av tågvikten, 60-70% av bilarna som rullar här är ju utlandsreggade nu.

Men visst ser det lovande ut, många transporter kan absolut gå över på el och(är själv i branchen)vi kommer sannolikt ta in ett par tre stycken så fort det bara går förutsatt transportköparen är villig att betala lite av merkostnaden och kommer byta ut allteftersom det är dags att byta mot el om de fordonen klarar behoven.
Sålänge elen inte kostar så kommer en mycket stor del av de transporter som går att elektrifiera bli elektriska om inte investeringskostnaden äter upp vinsten direkt, den största posten är ju trots allt drivmedel idag.

Lite som med gasen idag, investeringskostnaden för gas kontra diesel är hemräknad efter 5år-10000mil/år ungefär så det är på gränsen att det ska gå att räkna hem för en stor del av våra transporter och det förutsätter att gaspriset inte ökar mot diesel för då går det minus och det i en kraftigt konkurrensutsatt marknad med små marginaler,.
Jag har inte satt mig in i vilken merkostnaden blir för el men gissar såhär en fredag att den minst landar in som gasen.

Detta förutsätter även att det går att sälja bilen när det är dags för byte vilket kan bli ett problem med förstagenerationens el, ökar räckvidden/lastvikten kraftigt i nästa generation(vilket man får förutsätta)kan man behöva räkna med reducerat kvarvarande värde, blir problem för mindre/ensamåkare då fordonen är en så stor del av tillgångarna att ett byta kanske inte blir möjligt när det är nödvändigt.

Att sedan gasen kostade runt 16kr/kg och numera runt 19 gör det inte lättare då men man säljer ju en miljövänlig transport iaf. bara man överlever, samma kommer gälla elbilarna och elpriset.

Att chaufförerna behöver tränas in på nytt sätt att köra förutsätter jag då det var samma på gasen när vi började med den, det är lätt att bara köra på som "vanligt" och vips så försvann en tredjedel av sträckan, blir problem när det är långt mellan pumparna och räckvidden är på gränsen, blir så dyrt med bärgning... :tungan Men sådant är ju enbart detaljer..

Men sedan kommer ju det där energibehovet för våra landbaserade transporter och vår tillgång till el igen då, hur långt kommer vi när alltfler fordon ska börja tanka ur nätet...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Alla frågor och alla tankar kommer hela tiden tillbaka till samma sak:

"Hur kommer elförsörjningen att fungera? Laddstoplar? Laddkapacitet på stolparna? Andra alternativ såsom gas och vad händer med den utvecklingen?"

Det blir så mycket spekulationer eftersom ingen riktigt vet...

Två saker vet vi dock:

1: Förändringen pågår just nu och kommer att öka/gå fortare oavsett om vi tycker att det är bra eller dåligt
2. Det kommer att innebära både stora och små förändringar för oss alla i hur vi köper fordon, hur vi använder fordonen och hur vi planerar våra resor.

...och precis som He Rik skriver här ovanför så kommer det att krävas utbildning, både av yrkesfolket men också av oss privatbilister i hur man hanterar batterier och elektriska bilar. Det är inte bara att tuta på har jag märkt... :)
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Dä ä ba å tanka ecklologisk pänsin från Finland så bli allt som förr.


Ja, det var tusan vad den saken har flugit under radarn. Mer info här:



Typiskt Finland: en motvillig pressrelease när allt är klappat och klart, i motsats till åratal av ballongpumpande som inte leder någonstans.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ja, det var tusan vad den saken har flugit under radarn. Mer info här:



Typiskt Finland: en motvillig pressrelease när allt är klappat och klart, i motsats till åratal av ballongpumpande som inte leder någonstans.
Miljöpartiet vill förbjuda den med från 2030.
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Miljöpartiet vill förbjuda den med från 2030.
Helt säkert vill MP det, men raffinaderierna i Sverige jobbar med i princip samma produkt, och man kan ju undra varför dom investerar sjuka pengar i detta, kan det vara att dom inte riktigt tror på det här med elektricitetsrevolutionen? Ja, jag vet inte.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Helt säkert vill MP det, men raffinaderierna i Sverige jobbar med i princip samma produkt, och man kan ju undra varför dom investerar sjuka pengar i detta, kan det vara att dom inte riktigt tror på det här med elektricitetsrevolutionen? Ja, jag vet inte.

adecec4a5e215f3380d39d4f50f74d4f.png

6ae1abb950db2ce44b571b50ddfe9426.png


Det är snarare omvändelse under galgen.

Men självklart behöver tunga fordon bränsle ganska många år framåt och det är det som man satsar på, även om det är ganska låga mål man har, var det 40% förnybart innehåll 2030? Det återstår att se hur lagstiftningen ser ut framöver när det gäller den saken (oavsett vad vi tycker om det eller inte).

Själv stödjer jag hellre Northvolt än valfri shejk/krigsherre/skurkstat/Norge.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Helt säkert vill MP det, men raffinaderierna i Sverige jobbar med i princip samma produkt, och man kan ju undra varför dom investerar sjuka pengar i detta, kan det vara att dom inte riktigt tror på det här med elektricitetsrevolutionen? Ja, jag vet inte.
Tror de vill sälja så mycket oljeprodukter som möjligt medan de fortfarande har chansen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Intressant.
Preems resultat före skatt i miljoner kr:
2017: 3971
2018: 1746
2019: 922
2020: -461
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Henrik Jönsson med något som passar i tråden tycker jag.
Påläst, välpropucerat och naturligtvis aggitativt.
Publicenten av detta inlägg vill varna känsliga lyssnare om att det är på skånska. ;)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Helt säkert vill MP det, men raffinaderierna i Sverige jobbar med i princip samma produkt, och man kan ju undra varför dom investerar sjuka pengar i detta, kan det vara att dom inte riktigt tror på det här med elektricitetsrevolutionen? Ja, jag vet inte.
Jag tror inte MP lyckas med det. Det kommer att skjutas på framtiden, men det kommer ske någon gång.
Grejen nu är ju att de har medvind och pumpar in allt de har i att uppnå det.
Folk har ju frågat lite kring hur de tänker med de som drabbas av detta och inte har råd eller möjlighet att t.ex. skaffa elbil och svaret blir väldigt flytande och till slut kryper det fram att "vissa kommer drabbas mera och hårdare än andra, men vi måste gå framåt för miljön".
Så om ni undrar hur de tänker när det gäller t.ex. motorcyklar så..... vissa kommer drabbas mera än andra....
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Jag tror inte MP lyckas med det. Det kommer att skjutas på framtiden, men det kommer ske någon gång.
Grejen nu är ju att de har medvind och pumpar in allt de har i att uppnå det.
Folk har ju frågat lite kring hur de tänker med de som drabbas av detta och inte har råd eller möjlighet att t.ex. skaffa elbil och svaret blir väldigt flytande och till slut kryper det fram att "vissa kommer drabbas mera och hårdare än andra, men vi måste gå framåt för miljön".
Så om ni undrar hur de tänker när det gäller t.ex. motorcyklar så..... vissa kommer drabbas mera än andra....
Ja det är precis så fascism funkar.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ja det är precis så fascism funkar.
Du borde nog läsa på lite mera om fascism. För du verkar blanda ihop saker här eller inte förstå vad ordet betyder.
Börja med Wikipedia
Sen kan jag rekomenrda Roger Griffins bok Fascism: The Nature of fascism och sen jämför du med samtliga partier i Sverige och kollar vilket av dem som står fascismen närmast.
Sen kanske det är dags att klura ut vad man själv röstar på.
MP är inte fascistiska, men de är ganska dumma i huvudet (eller mera korrekt så är innerstadsmiljöpartiseterna det)

 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
adecec4a5e215f3380d39d4f50f74d4f.png

6ae1abb950db2ce44b571b50ddfe9426.png


Det är snarare omvändelse under galgen.

Men självklart behöver tunga fordon bränsle ganska många år framåt och det är det som man satsar på, även om det är ganska låga mål man har, var det 40% förnybart innehåll 2030? Det återstår att se hur lagstiftningen ser ut framöver när det gäller den saken (oavsett vad vi tycker om det eller inte).

Själv stödjer jag hellre Northvolt än valfri shejk/krigsherre/skurkstat/Norge.
Är det bara jag som tycker Preembjörnen ser ut som ägaren?

förlåt…
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
...
Har någon som förespråkar total övergång till elfordon räknat på hur stor energibehovet för landbaserade fordonstransporter är?
...

Jag räknade ut att om/när alla personbilar i Sverige är 100% eldrivna kommer vi öka den årliga elkonsumtionen med ca 10%.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top