Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
VW har två bilar för gasdrift, så nej, alla har inte övergett det.Eftersom hela processen med vätgas är så ineffektiv i sig så har samtliga fordonstillverkare övergett den.
Däremot är den ju utmärkt i industriell tillämpning och i applikationer där batterier blir svåra, tex långdistansflyg. Lagring av energi när vindkraften levererar ”för mycket” är också ett rimligt användningsområde.
Till bilar? Nope, Toyota har bara investerat fast sig i ett stickspår som redan idag är omkört av dagens batteriteknik. 60 mils räckvidd? Haha
Du kan ju alltid köpa ett hästsläp och fylla med batterier, om du nu bara hittar en elbil som får dra något mer än en shoppingbag, då har du jäääääääääääääättelång räckvidd. Utmaningen är ju fortfarande att fylla på energin i ditt gigantiska batteripaket snabbt och smidigt. Det är där flytande och gasformiga drivmedel har den stora fördelen, att det går snabbt att fylla på. Ja, om man bortser från att alla inte har råd med inköpskostnaden för nya bilar, alternativt att man totalt bortser från värdeminskningen på nya bilar och bara tittar på utvalda delar av driftskostnaderna.
Vi betalar 647kr/månad i helförsäkring med extra allt för vår bil, som vi betalade dryga 200 papp för, och då har den drag, rails, diesel och elmotorvärmare mm, och 7 säten. Eftersom du brukar säga att man går plus på elbilar från första milen så kollade jag på några Teslor, och en X100D är ju åtminstone stor, men det är tveksamt om man får in 2 vuxna och 3 bilbarnstolar i den. Bortsett från att en bil av samma årsmodell som vår kostar mer än 650 000 mer än vi gav för vår bil, så kostar den också mer än 1500kr mer i försäkring (i samma bolag) VARJE månad. Alltså skulle vi gå rejält back på den jämfört med den dieselbil vi har idag, och vi skulle behöva hyra bil varje gång vi behöver köra släpet.