Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Eftersom hela processen med vätgas är så ineffektiv i sig så har samtliga fordonstillverkare övergett den.

Däremot är den ju utmärkt i industriell tillämpning och i applikationer där batterier blir svåra, tex långdistansflyg. Lagring av energi när vindkraften levererar ”för mycket” är också ett rimligt användningsområde.

Till bilar? Nope, Toyota har bara investerat fast sig i ett stickspår som redan idag är omkört av dagens batteriteknik. 60 mils räckvidd? Haha
VW har två bilar för gasdrift, så nej, alla har inte övergett det.

Du kan ju alltid köpa ett hästsläp och fylla med batterier, om du nu bara hittar en elbil som får dra något mer än en shoppingbag, då har du jäääääääääääääättelång räckvidd. Utmaningen är ju fortfarande att fylla på energin i ditt gigantiska batteripaket snabbt och smidigt. Det är där flytande och gasformiga drivmedel har den stora fördelen, att det går snabbt att fylla på. Ja, om man bortser från att alla inte har råd med inköpskostnaden för nya bilar, alternativt att man totalt bortser från värdeminskningen på nya bilar och bara tittar på utvalda delar av driftskostnaderna.

Vi betalar 647kr/månad i helförsäkring med extra allt för vår bil, som vi betalade dryga 200 papp för, och då har den drag, rails, diesel och elmotorvärmare mm, och 7 säten. Eftersom du brukar säga att man går plus på elbilar från första milen så kollade jag på några Teslor, och en X100D är ju åtminstone stor, men det är tveksamt om man får in 2 vuxna och 3 bilbarnstolar i den. Bortsett från att en bil av samma årsmodell som vår kostar mer än 650 000 mer än vi gav för vår bil, så kostar den också mer än 1500kr mer i försäkring (i samma bolag) VARJE månad. Alltså skulle vi gå rejält back på den jämfört med den dieselbil vi har idag, och vi skulle behöva hyra bil varje gång vi behöver köra släpet.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
VW har två bilar för gasdrift, så nej, alla har inte övergett det.

Nja.
För det första har VW bara haft gasbilar där gasen används i en förbränningsmotor i sortimentet vilket är något helt annat än en vätgasbil med bränsleceller. Vidare har de uttryckligen sagt att de lägger ner utveckling/produktion av gasbilarna då de deras kostnader överstiger intäkterna, samt att de aldrig kommer satsa på vätgas+bränsleceller.


 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ja exakt. eller som när politiker får frågan varför skatten är lika hög på snus som på cigaretter: Höjer vi för mycket på cigg så ökar cigarettsmugglingen. Snus funkar inte så.





Du är väldigt svartvit när det kommer till vätgas. Du har redan fått förklarat för dig att vätgasen kan framställas av waste energy. Tog inte det argumentet? Waste energy är en stor del av den totala elproduktionen som bara går till spillo. Här kommer ett par till:
Vätgas är mycket enklare att transportera dit elledningarna inte når, jämfört med att transportera batterier med motsvarande energiinnehåll.
Ett vätgasfordon tankas mycket snabbare än en elbil laddas.

Du har fått tre argument för vätgas. Är några av dessa ogiltiga, i så fall vilka och varför? Håller med dig om att systemeffektiviteten är lägre men bilen tankas inte långsammare för det.

Vätgas har sin plats och batterier har sin. Båda har för- och nackdelar. Detta låter lika svartvitt som att lastbalansering gör att inga fler ledningar eller ökad energiproduktion behövs i framtiden.

Det är helt korrekt att vätgas kan användas med framgång för att t.ex. lagra solenergi sommartid för att sedan förbrukas på vintern. I ett sådant fall hamnar man förmodat i fastighetssegmentet och där kan man dra nytta av den ganska stora förlusten (ca 33%) när man går från gas till el, eller tvärtom. Då man särskilt vintertid har just stora värmebehov och sommartid kan man använda det till exempelvis återladdning av geoenergilager.

Där det blir jobbigt är lagrandet av gasen. Vad jag vet duger bara stålbehållare och knappt det. Man kan inte heller av uppenbara skäl (Hindenburg) lagra inomhus i t.ex. källarutrymmen där övrig teknik för fastigheten oftast finns placerad.
Dessutom är tekniken dyr. Väldigt dyr. Med än så länge begränsad livslängd på komponenter.

Allt det där gör att det är i dag omöjligt att bygga något ekonomiskt försvarbart för fastigheter med vätgas. Batterilagring är betydligt mer gångbart även om de ändå inte är försvarbara i normalfallet.

Vad jag tror om användning i personbilar framgår nog outtalat.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
VW har två bilar för gasdrift, så nej, alla har inte övergett det.

Du kan ju alltid köpa ett hästsläp och fylla med batterier, om du nu bara hittar en elbil som får dra något mer än en shoppingbag, då har du jäääääääääääääättelång räckvidd. Utmaningen är ju fortfarande att fylla på energin i ditt gigantiska batteripaket snabbt och smidigt. Det är där flytande och gasformiga drivmedel har den stora fördelen, att det går snabbt att fylla på. Ja, om man bortser från att alla inte har råd med inköpskostnaden för nya bilar, alternativt att man totalt bortser från värdeminskningen på nya bilar och bara tittar på utvalda delar av driftskostnaderna.

Vi betalar 647kr/månad i helförsäkring med extra allt för vår bil, som vi betalade dryga 200 papp för, och då har den drag, rails, diesel och elmotorvärmare mm, och 7 säten. Eftersom du brukar säga att man går plus på elbilar från första milen så kollade jag på några Teslor, och en X100D är ju åtminstone stor, men det är tveksamt om man får in 2 vuxna och 3 bilbarnstolar i den. Bortsett från att en bil av samma årsmodell som vår kostar mer än 650 000 mer än vi gav för vår bil, så kostar den också mer än 1500kr mer i försäkring (i samma bolag) VARJE månad. Alltså skulle vi gå rejält back på den jämfört med den dieselbil vi har idag, och vi skulle behöva hyra bil varje gång vi behöver köra släpet.
Ingen har påstått att man skall jämföra en beg bil med en ny, men det finns elbilar som kan dra hyfsat mycket och de flesta har skaplig räckvidd också. Laddtiderna är mycket kortare än vad de flesta tror, men det där är redan genomtröskat så många gånger så har man missat det tidigare kommer man att göra det igen oavsett hur många länkar som postas... Kör man till Malaga från Umeå är laddningstiderna mellan 6 och 30 min vid varje stopp, 431 mil på dryga 48 timmar - inklusive nödvändiga pauser - som man ändå behöver.

Kolla här tex:

Det är när man ändå köper nytt och när man kör väldigt långt som elbil vinner ekonomiskt.

Tesla X är en gigantisk och ganska dyr bil och skall snarare jämföras med de största sjusitsiga SUV typ Audi Q7 eller US-varianterna. 2 vuxna och 3 bilbarnstolar är bedömt inget problem i den typen av bil...



Det är din nästa bil som troligen kommer att bli elektrisk, slit på den du har så länge. :)
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Ingen har påstått att man skall jämföra en beg bil med en ny, men det finns elbilar som kan dra hyfsat mycket och de flesta har skaplig räckvidd också. Laddtiderna är mycket kortare än vad de flesta tror, men det där är redan genomtröskat så många gånger så har man missat det tidigare kommer man att göra det igen oavsett hur många länkar som postas... Kör man till Malaga från Umeå är laddningstiderna mellan 6 och 30 min vid varje stopp, 431 mil på dryga 48 timmar - inklusive nödvändiga pauser - som man ändå behöver.

Kolla här tex:

Det är när man ändå köper nytt och när man kör väldigt långt som elbil vinner ekonomiskt.

Tesla X är en gigantisk och ganska dyr bil och skall snarare jämföras med de största sjusitsiga SUV typ Audi Q7 eller US-varianterna. 2 vuxna och 3 bilbarnstolar är bedömt inget problem i den typen av bil...



Det är din nästa bil som troligen kommer att bli elektrisk, slit på den du har så länge. :)
Fortsätt hänvisa till möjliga privata kostnader för elbilar jämfört med bränslebilar idag om du vill, men var då också ödmjuk och stäm in i att den kostnadskalkylen inte håller i framtiden ju fler som kör elbilar.
För de förlorade skattepengarna från bränslefordon skall in på något sätt i framtiden, samt att det inte blir några miljörabatter längre vid nybilsköp.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fortsätt hänvisa till möjliga privata kostnader för elbilar jämfört med bränslebilar idag om du vill, men var då också ödmjuk och stäm in i att den kostnadskalkylen inte håller i framtiden ju fler som kör elbilar.
För de förlorade skattepengarna från bränslefordon skall in på något sätt i framtiden, samt att det inte blir några miljörabatter längre vid nybilsköp.

Det är du som hävdar det, jag ser däremot ingenting som tyder på det.

Hur ser det tex ut i Norge som ligger långt före oss? Jo, man har tagit bort exempelvis gratis parkering osv. Men självfallet kvarstår övriga skattelättnader eftersom man ju vill ha systemskiftet.

I all händelser - och det kan man nog lova till 100% - så kommer det ändå att bli enormt mycket dyrare med fossildrivna fordon framöver. Inte bara i Sverige utan worldwide.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ingen har påstått att man skall jämföra en beg bil med en ny, men det finns elbilar som kan dra hyfsat mycket och de flesta har skaplig räckvidd också. Laddtiderna är mycket kortare än vad de flesta tror, men det där är redan genomtröskat så många gånger så har man missat det tidigare kommer man att göra det igen oavsett hur många länkar som postas... Kör man till Malaga från Umeå är laddningstiderna mellan 6 och 30 min vid varje stopp, 431 mil på dryga 48 timmar - inklusive nödvändiga pauser - som man ändå behöver.

Kolla här tex:

Det är när man ändå köper nytt och när man kör väldigt långt som elbil vinner ekonomiskt.

Tesla X är en gigantisk och ganska dyr bil och skall snarare jämföras med de största sjusitsiga SUV typ Audi Q7 eller US-varianterna. 2 vuxna och 3 bilbarnstolar är bedömt inget problem i den typen av bil...



Det är din nästa bil som troligen kommer att bli elektrisk, slit på den du har så länge. :)
Nu jämförde jag ju faktiskt vår begagnade bil med en ungefär lika gammal Tesla, och trots 5 år på nacken så skiljer det dryga 650 000, plus att den då är drygt 18 000kr dyrare bara i försäkring varje år. Nu köpte vi vår bil kontant, men hade vi lånat resten till den begagnade Teslan och fått riktigt bra ränta på bara 4% så hade bara räntekostnaden varit 26 000 kr om året, plus värdeminskningen då. För 44 000kr, + värdeminskningen, så får man rätt mycket soppa faktiskt. Och det är ju trots allt inte gratis att ladda elbilar heller.

Och ja, vi behöver faktiskt en skitstor bil, eftersom man inte får in 3 babyskydd och/eller barnstolar + 2 vuxna i vanliga bilar. Sen ska barnvagn och allt annat in någonstans också.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu jämförde jag ju faktiskt vår begagnade bil med en ungefär lika gammal Tesla, och trots 5 år på nacken så skiljer det dryga 650 000, plus att den då är drygt 18 000kr dyrare bara i försäkring varje år. Nu köpte vi vår bil kontant, men hade vi lånat resten till den begagnade Teslan och fått riktigt bra ränta på bara 4% så hade bara räntekostnaden varit 26 000 kr om året, plus värdeminskningen då. För 44 000kr, + värdeminskningen, så får man rätt mycket soppa faktiskt. Och det är ju trots allt inte gratis att ladda elbilar heller.

Och ja, vi behöver faktiskt en skitstor bil, eftersom man inte får in 3 babyskydd och/eller barnstolar + 2 vuxna i vanliga bilar. Sen ska barnvagn och allt annat in någonstans också.
En så gammal Tesla har gratis laddning. ;)

Men om du jämför med en lika gammal Mercedes S-klass kanske kalkylen ser annorlunda ut? Dvs en bil med lika högt nypris.

Som sagt, kör på med din nuvarande bilen så länge den funkar, det är ju bästa affären om du inte lägger många mil varje år.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En så gammal Tesla har gratis laddning. ;)

Men om du jämför med en lika gammal Mercedes S-klass kanske kalkylen ser annorlunda ut? Dvs en bil med lika högt nypris.

Som sagt, kör på med din nuvarande bilen så länge den funkar, det är ju bästa affären om du inte lägger många mil varje år.

Är det inte här skon klämmer, man kan ännu inte hitta billiga beggad elbilar. Kollade lite snabbt på blocket och nån 1998 SFRO besiktad BMW för dryga hundra var vad som fanns.

Jag är inte intresserad av att ägna en Merca S-klass eller en Tesla, tycker helt enkelt det är mycket pengar för en bil. Fast jag är kanske lite missanpassad till detta samhälle, då jag inte vill låna pengar till bilar och vill äga grejerna själv och inte leasa? Men då kör jag ju också 60:a Cadillac och 62:a Volvo PV?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Visst är det så. Lån har onekligen den egenheten att man är ofri så länge man har lånet.

Men kör du 2000 mil/år med Cadillacen lär det nog ändå bli billigare med en Tesla från 2015… eller en ny Kia. :)
Lika kul? Inte en chans.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Visst är det så. Lån har onekligen den egenheten att man är ofri så länge man har lånet.

Men kör du 2000 mil/år med Cadillacen lär det nog ändå bli billigare med en Tesla från 2015… eller en ny Kia. :)
Lika kul? Inte en chans.
Vid 2000 mil per år kan jag nog inte räkna hem Cadillacen, men annars så måste det vara en av de bästa bilarna ekonomiskt sett ;)

Cadillacen har ju ett "problem" den har ingen värde minskning utan värdeökning. Vet inte exakt men om jag räknar på ca 500 mil per sommar som den körs och jag ägt den i 6 år och bilen stigit i värde lågt räknat 50000 kr så drar vi bort 1000 kr året i underhåll för olja, filter lite och små jox då har jag alltså 44000 kr till bränsle vilket ger ett plus på ca 15 kr milen, denna Cadillac tar runt 1,3 i snitt, på landsväg i 90-100 km/h tar den just under 1.1 l/milen, i 100-110 km/h tar den runt 1.25 i/milen. Måste verkligen ta och kolla hur tändning och sånt är så man vet om det ska bytas spetar eller om nåt annat händer då den går väldigt bra och väldigt snålt.

Om jag räknar på 17 kr liter för soppan och 1,3 liter milen för det ska ju också raggas ;) så har den kostat mig hittills 7 kr milen, helt okej för en 6,4 liters V8 på 325 hk. Man kan nog räka lite som man vill men i detta fall under just nu rådande omständigheter har bilen kostat mig 7 kr milen ;)

Utöver det är det den mest komfortabla bilen man kan ha här efter den så kallade vägen jag bor efter, fjädringen verkligen sväljer verkligen guppen och ojämnheterna.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Vid 2000 mil per år kan jag nog inte räkna hem Cadillacen, men annars så måste det vara en av de bästa bilarna ekonomiskt sett ;)

Cadillacen har ju ett "problem" den har ingen värde minskning utan värdeökning. Vet inte exakt men om jag räknar på ca 500 mil per sommar som den körs och jag ägt den i 6 år och bilen stigit i värde lågt räknat 50000 kr så drar vi bort 1000 kr året i underhåll för olja, filter lite och små jox då har jag alltså 44000 kr till bränsle vilket ger ett plus på ca 15 kr milen, denna Cadillac tar runt 1,3 i snitt, på landsväg i 90-100 km/h tar den just under 1.1 l/milen, i 100-110 km/h tar den runt 1.25 i/milen. Måste verkligen ta och kolla hur tändning och sånt är så man vet om det ska bytas spetar eller om nåt annat händer då den går väldigt bra och väldigt snålt.

Om jag räknar på 17 kr liter för soppan och 1,3 liter milen för det ska ju också raggas ;) så har den kostat mig hittills 7 kr milen, helt okej för en 6,4 liters V8 på 325 hk. Man kan nog räka lite som man vill men i detta fall under just nu rådande omständigheter har bilen kostat mig 7 kr milen ;)

Utöver det är det den mest komfortabla bilen man kan ha här efter den så kallade vägen jag bor efter, fjädringen verkligen sväljer verkligen guppen och ojämnheterna.
Offtopic, passerade Vippabacken idag på väg till Jukkas och Esrange och tänkte på det där kaffet jag tror vi pratat om. :) hojtar till om vi tar utflykt söderut :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Offtopic, passerade Vippabacken idag på väg till Jukkas och Esrange och tänkte på det där kaffet jag tror vi pratat om. :) hojtar till om vi tar utflykt söderut :)

Gör så, har semester så kaffe går att fixa om jag inte är i älgskogen.

Då kan du ju också får se ekonomibilen som kors flr 7 kr milen och som förmodligen också är den bil som skapat minst avtryck på miljön under sina 61 år med att undvika att 4-5 nya bilar har blivit producerade ?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Gör så, har semester så kaffe går att fixa om jag inte är i älgskogen.

Då kan du ju också får se ekonomibilen som kors flr 7 kr milen och som förmodligen också är den bil som skapat minst avtryck på miljön under sina 61 år med att undvika att 4-5 nya bilar har blivit producerade ?
Faktisk en reflektion som lever lite i skymundan i den hetsiga debatten att vi ska "ställa om".
Omställningen verkar handla om konsumtion, vi ska köpa oss ur krisen, genom att fortsätta att köpa nya saker som har "grön stämpel".
Så jag tror att det ligger mycket i dina tankar, din bil har inte omsatts, och ingen ny har behövt tillverkas.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Faktisk en reflektion som lever lite i skymundan i den hetsiga debatten att vi ska "ställa om".
Omställningen verkar handla om konsumtion, vi ska köpa oss ur krisen, genom att fortsätta att köpa nya saker som har "grön stämpel".
Så jag tror att det ligger mycket i dina tankar, din bil har inte omsatts, och ingen ny har behövt tillverkas.

Jag tror också som du säger att detta glöms bort, vad är klokast att ta och skrota en fullt fungerande fosilbil som redan tillverkats och fungerar för att tillverka en ny som går på el innan man körts slut på fosilbilen? Att man gör en omställning säger jag inget om men att skrota bort fungerande bilar och övrigas saker i förtid för att nytillverka nya "miljövänliga" vete sjutton hur klokt det är?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tror också som du säger att detta glöms bort, vad är klokast att ta och skrota en fullt fungerande fosilbil som redan tillverkats och fungerar för att tillverka en ny som går på el innan man körts slut på fosilbilen? Att man gör en omställning säger jag inget om men att skrota bort fungerande bilar och övrigas saker i förtid för att nytillverka nya "miljövänliga" vete sjutton hur klokt det är?
Ett tag skulle man ju byta ut alla glödlampor mot lågenergi/led också, för att spara både pengar och miljö. I många fall har man ju dessutom inte alls minskat elförbrukningen, eftersom dom drar så lite så kan man ju ha all möjlig belysning tänd istället, så summa summarum så är den totala förbrukningen densamma :huvet
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top