Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Intressant, vilken väg jag än testar så hänvisas jag till denna slutsida i bifogad bild.
Kan inte välja något miltal, bara hänvisas till att kontakta dem.
Men en bekräftelse på Bytbil.com hemsida så finner jag ett exempel med 1500 mil/år för 3395kr.
Men utan försäkring (vilket normalt sett höjer priset med 200-250kr).
Så minst 3500kr utan tillval för 1500 mil.
Fortfarande alltså inte 3000 mil per år att jämföra med för min del.
Men uppskattningsvis landar det på ca 4500kr?
Försäkring ökar till 350-400kr?

Är Hyundai Kona förresten samma storlek som Kia Niro, eller är Kona mindre?
Prova den här länken.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Prova den här länken.
Aha, japp här kan jag välja miltal.
Fast detta är inte Hyundai utan Kia, och dessutom inte en elbil, utan en plug-in-hybrid.
Så frågan kvarstår vad en elbil av modell Hyundai Kona kostar om man kör 3000mil/år.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Aha, japp här kan jag välja miltal.
Fast detta är inte Hyundai utan Kia, och dessutom inte en elbil, utan en plug-in-hybrid.
Så frågan kvarstår vad en elbil av modell Hyundai Kona kostar om man kör 3000mil/år.
Sorry, här är e-niro.
På telefonen kan jag inte byta färg.

Hyundai Kona har jag inte testat tyvärr.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hur vore det att låta de som vill sälja varor få vara ifred och pss låta de sm vill köpa varor få vara ifred?
har vi en deal, MP?

Det är ju det tänket som har lett till en ohållbar konsumtion av fossila bränslen, så just vad gäller energikällor för fordon låter det inte som ett recept på framgång.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Det har ju redan börjat säljas prylar för att byta ut V8or mot elmotorer. Jag undrar väl mest vem fan som idag byter ut V8an i en gammal klassiker.

Jag skulle däremot kunna tänka mig konverteringar med hybridlösningar med navmotorer i framhjulen och V8an kvar till bakhjulen.

Men jag har ju en kompis som gillar el bättre än mig när jag diskuterade saken med honom så förstod han inte varför man skulle ha V8an kvar. En bra karl annars men....
V8:an måste såklart vara kvar! Den är ju hela grejen med jänkebilen, och blir det för dyrt att köra en runda kan man gått unna sig att åtminstone gå ut och starta V8:an en stund och lyssna på musiken. Det är lugnande för själen... :krama
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Transporterna av bränsle lär väl minska och därmed bör priserna på tankbilar och trailers falla så det är bara att tajma inköp av tankbil och trailer som man sedan fyller med bränsle.
Sedan behöver man förse ekipaget med en plog från ett tåg, några kanontorn och pansarplåt.
Och till sist lackar man den mattsvart så är den klar för framtiden.

:yoparty
 

Bifogat

  • THE_WAR_RIG.png
    THE_WAR_RIG.png
    123.9 KB · Visningar: 13

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det har ju redan börjat säljas prylar för att byta ut V8or mot elmotorer. Jag undrar väl mest vem fan som idag byter ut V8an i en gammal klassiker.

Jag skulle däremot kunna tänka mig konverteringar med hybridlösningar med navmotorer i framhjulen och V8an kvar till bakhjulen.

Men jag har ju en kompis som gillar el bättre än mig när jag diskuterade saken med honom så förstod han inte varför man skulle ha V8an kvar. En bra karl annars men....

Min 60:a Cadillac med elmotor? nä då får det vara. Just V8:an är nog den största och viktigaste delen för att just jänkebilar ska upplevas som dom gör. Bara känslan då man startar en större V8:a då hela bilen vrider sig är ju en sak i sig. Hur kul är en jänkare med sexa och trepet mot en med V8 och automat, manuell kan väl i och för sig vara fränt i rätt bil men då tillsammans med en kraftig V8:a.

En elbruksbil är väl en annan sak, samma som att jag nog kan tänka mig en elsporthoj mer än en elcafe racer med elektrisk parallelltwin. Just på äldre fordon tror jag mycket av känslan försvinner om man inte har förbränningsmotorn.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag börjar nå nivån nu att jag funderar på att göra mig av med Landcruisern pga bränslepriserna... Inte många mil per år men faktiskt kännbart även för de 300-400 mil den rullar per år. Bränsle, skatt och försäkring blir bara det uppåt 2000kr/mån trots att bilen i övrigt är skottsäker.

Och den rullar så få mil just med tanke på bränslepriserna...
Du får skaffa billigare boende så du får råd att tanka! :7peta
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om elbilsfronten ökar explosionsartat kommer definitivt priset på energi till dem gå upp rejält. Idag har man ju färgad diesel som har lägre skatt, men hur färgar man elektroner? DNA-märkning ala Monsanto?
Staten ska ha in sina skatter från transporten. Är bara en tidsfråga innan det kommer, njut så länge det varar de låga priserna att köra en elbil. Helt utan källhänvisningar, då det inte finns några. Bara en vision jag har att det är så det kommer bli.

Förflyttningsskatten ligger runt hörnet och lurar.

Man inväntar bara rätt ögonblick att införa den - ny valpsjuka hos söta sälar, en storm som inte är döpt efter en specifik partiledare eller ett rejält regn på midsommar. Då går nog medicinen ner.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tror jag inte ett dugg på. Det skulle motverka den omställning alla ser som nödvändig.

Det är snarare så att det pga dålig konkurrens än så länge är ganska dyrt att ladda sin elbil publikt. Hemma betalar man redan ca 50% i skatt på elen, på offentliga laddare kostar det allt mellan 3 och 9 kr per kWh.

Att vilja begränsa medborgarnas rörlighet per se tillhör åtminstone i mina ögon tydliga konspirationsteorier.

Dessutom finns det ju en del som talar för att MP (som är de som möjligen skulle kunna tänka sig dylikt) åker ur riksdagen.

Lägg krutet där istället.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Att vilja begränsa medborgarnas rörlighet per se tillhör åtminstone i mina ögon tydliga konspirationsteorier.
Vill och vill men det är ju iaf det som förflyttningsskatter gör. Sen om det är skatter på bränslet dvs bensin/diesel/el eller på körda kilometer är sak samma.
Ökar priset på något så minskar efterfrågan.

Väljer du fel fortskaffningsmedel i statens ögon så ska det svida helt enkelt.
Det är ju så skatter och subventioner fungerar som styrmedel. Vill man få oss att minska vår rörlighet så gör man just det - beskattar den.

Jmfr tobaksskatt, alkoholskatt, kemikalieskatt, koldioxidskatt, plastpåseskatt(och jobbskatt). Går de mot oändligheten så går efterfrågan mot noll.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tror jag inte ett dugg på. Det skulle motverka den omställning alla ser som nödvändig.

Det är snarare så att det pga dålig konkurrens än så länge är ganska dyrt att ladda sin elbil publikt. Hemma betalar man redan ca 50% i skatt på elen, på offentliga laddare kostar det allt mellan 3 och 9 kr per kWh.

Att vilja begränsa medborgarnas rörlighet per se tillhör åtminstone i mina ögon tydliga konspirationsteorier.

Dessutom finns det ju en del som talar för att MP (som är de som möjligen skulle kunna tänka sig dylikt) åker ur riksdagen.

Lägg krutet där istället.
Pengarna måste in, så enkelt är det. Alternativt så får man skära kraftigt någon annanstans. Underhållet av vägarna kanske? Lägg sen till 500 miljarder för höghastighetsjärnvägen dom vill bygga.

Nu har SVT tagit bort nyhetsklippet, men där frågar dom Bolund hur det kommer sig att en liten Volvo C30 som drar en halvliter milen och kan tanka HVO100 får full malus, medan en hybrid-SUV på 2,5 ton, som drar en liter milen när batteriet är slut efter några mil, får full bonus. Hans svar är att dom ska ta med vikten i beräkningarna också. Men va fan, titta på det faktiska klimatavtrycket istället, då skulle bonus/malus-rollerna vara helt omvända. Men MP kommer väl lösa det med en skatt på sopsäckar istället.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tror jag inte ett dugg på. Det skulle motverka den omställning alla ser som nödvändig.

Det är snarare så att det pga dålig konkurrens än så länge är ganska dyrt att ladda sin elbil publikt. Hemma betalar man redan ca 50% i skatt på elen, på offentliga laddare kostar det allt mellan 3 och 9 kr per kWh.

Att vilja begränsa medborgarnas rörlighet per se tillhör åtminstone i mina ögon tydliga konspirationsteorier.

Dessutom finns det ju en del som talar för att MP (som är de som möjligen skulle kunna tänka sig dylikt) åker ur riksdagen.

Lägg krutet där istället.
Staten tar där de kan. Att det motverkar omställningen är korrekt men cashen ska in. Skatt på arbete hade kunnat sänkas och fler jobb skapas men cashen ska in. Samma med bolagsskatt, arbetsgivaravgifter och kapitalskatt. Staten agerar långt ifrån alltid logiskt.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vill och vill men det är ju iaf det som förflyttningsskatter gör. Sen om det är skatter på bränslet dvs bensin/diesel/el eller på körda kilometer är sak samma.
Ökar priset på något så minskar efterfrågan.

Väljer du fel fortskaffningsmedel i statens ögon så ska det svida helt enkelt.
Det är ju så skatter och subventioner fungerar som styrmedel. Vill man få oss att minska vår rörlighet så gör man just det - beskattar den.

Jmfr tobaksskatt, alkoholskatt, kemikalieskatt, koldioxidskatt, plastpåseskatt(och jobbskatt). Går de mot oändligheten så går efterfrågan mot noll.
Skillnaden är bara den att tobak, sprit, kemikalier och plastpåsar, dvs saker som vi faktiskt har eller villhöver kommer att lösa sig iallafall. Tänker på prohibion i USA när gangstergängen frodades på smuggelsprit. Vi löser problemet på ett eller annat sätt oavsett vad politikerna hittar på.
De som är pålästa i historia och allmänbildade, ja det finns en och annan politiker, som förstår att någonstans finns det en gräns för vilka dumheter de kan hitta på. Skulle de skapa ett samhälle där vi inte får utöva våra intressen och frihet så blir det revolution, på ett eller annat sätt.

Jag själv tror iallafall att det löser sig med lastbalansering...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Dagens lokalblaska innehåller en mycket träffsäker krönika om Per Bolund och Stockholmifiering.

Och min åsikt är nog densamma. Det finns nog ett hundratal - kanske tusentals - små svenska orter där en lax mitt i stan går minst lika bra som i Hufvudstaden…

def96e99061c468df6645ab1f1b31358.jpg
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Från Aftonbladets provkörning av Toyota Mirai, vätgasbil. Går visserligen bara att tanka på tre ställen men det kommer fler. Med vätgas får vi elbilens fördelar men inte dess nackdelar. Jag hoppas och tror att det här kommer att bli betydligt vanligare i framtiden, löser ju en hel del problem med lastbilar, räckvidd, släpdragandet och lastbalanseringen... :)
Elbilen kanske är vår tids etanolbil, bara en fotnot i historien?

Ingen räckviddsångest​

Accelerationen är måttlig, inte alls som vanliga el-bilar som konkurrerar med Ferrari vid rödljuset. Mirai behöver nio sekunder från noll till hundra. Och räckviddsångest, vad är det? Mirai ska gå upp till 65 mil på en tank. Lite kortare förstås om man vill ha det varmt, eller luftkonditionerat svalt i kupén.

Räckvidden begränsas ändå av bristen på mackar. För när vätgastanken är tom. Då är den tom. Och då gäller det att man hunnit fram till en av de tre vätgasmackarna, på Arlanda, i Mariestad eller i Sandviken.

Mirai är en elbil utan el-bilens nackdelar och ger hopp om fossilfria transporter inom en snar framtid. Och priset på en bränslecellbil som var astronomiskt för knappt tio år sedan har sjunkit till samma nivå som el-bilar med batteri trots den pyttelilla produktionen. När vätgasmackarna blir fler kommer vätgasbilarna att bli minst lika vanliga som de elbilar vi vant oss med hittills. För att de är bättre, inte har batteribilarnas svagheter och till och med kan konkurrera i pris.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Från Aftonbladets provkörning av Toyota Mirai, vätgasbil. Går visserligen bara att tanka på tre ställen men det kommer fler. Med vätgas får vi elbilens fördelar men inte dess nackdelar. Jag hoppas och tror att det här kommer att bli betydligt vanligare i framtiden, löser ju en hel del problem med lastbilar, räckvidd, släpdragandet och lastbalanseringen... :)
Elbilen kanske är vår tids etanolbil, bara en fotnot i historien?

Ingen räckviddsångest​

Accelerationen är måttlig, inte alls som vanliga el-bilar som konkurrerar med Ferrari vid rödljuset. Mirai behöver nio sekunder från noll till hundra. Och räckviddsångest, vad är det? Mirai ska gå upp till 65 mil på en tank. Lite kortare förstås om man vill ha det varmt, eller luftkonditionerat svalt i kupén.

Räckvidden begränsas ändå av bristen på mackar. För när vätgastanken är tom. Då är den tom. Och då gäller det att man hunnit fram till en av de tre vätgasmackarna, på Arlanda, i Mariestad eller i Sandviken.

Mirai är en elbil utan el-bilens nackdelar och ger hopp om fossilfria transporter inom en snar framtid. Och priset på en bränslecellbil som var astronomiskt för knappt tio år sedan har sjunkit till samma nivå som el-bilar med batteri trots den pyttelilla produktionen. När vätgasmackarna blir fler kommer vätgasbilarna att bli minst lika vanliga som de elbilar vi vant oss med hittills. För att de är bättre, inte har batteribilarnas svagheter och till och med kan konkurrera i pris.
Mjä det är ju en otroligt ineffektiv elbil.

Först gör man metanol o där går det åt mängder med energi, sedan spjälkas den till vätgas med hjälp av mängder av energi. O till sist omvandlar man vätgas till el igen och driver bilen. Är väll bara typ 65-70% kvar av energin från början som tillslut driver bilen.

Batteri bil är väll typ 95%+ av elen som driver bilen.

Undrar hur mycket mera det smäller när en 800 bars tryckta k med vätgas exploderar när våra bilbrännare håller på på natten?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vätgas är ju en utmärkt energibärare.
Ja, det är elintensivt att producera vätgas men i många länder används överproduktion av sol- och vind-el till det.
Elenergi som annars gått förlorad.
Säkerhetsaspekten är intressant, biogasbilar finns det ju en del och det är väl inte någon större debatt om dessa.
Få i ghettona som kör sådana.
Men kontroll av gastankar har ju visat på skrämmande dåligt rostskydd och mediokra installatoner så där har väl tillverkarna en del att jobba med.
Inte kul för andra eller tredje ägaren att få byta tankar. Nästan lika illa som att byta batteri.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top