Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Med 9000 mil så behöver man sannolikt byta däck både en och två gånger. Både sommardäck och vinterdäck.
Leasingkontrakten brukar innehålla en klausul om att man skall ha minst 4mm mönsterdjup när man lämnar tillbaka kärran.
Och elbilar sliter mer däck än traditionella bilar pga sin betydligt högre vikt, samt mycket högre motorbromsning än traditionella.

Och vid 9000 mil så lär man behöva lägga lite egna pengar på vård av bilen, samt räkna med något annat oförutsett (precis som för andra begagnade bilar, allt faller inte in under garantin kanske).

Var kommer förresten siffran 4797kr/mån?
Kampanj?
Bilen i sitt grundutförande kostar nästan 500tkr, och ingen bil i den prisklasen (plug-in hybrid) går att privatleasa för under 5500kr, exkl vinterhjul. Och då har jag jämfört 2000mil/år, inte 3000.
Möjligen KIA’s egen Niro plug-in-hybrid som är billigaste PHEV på marknaden i det segmentet, exkl prisdumpade MG (men den är ju på väg till samma nivå som de andra nu).
Vidare brukar man nästan alltid behöva göra några tillval som skickar upp priset ett snäpp till.

I övrigt vänder jag mig mot det konstanta felaktiga jämförandet mellan el och förbränningsmotor vad gäller ägandekostnader, i perspektivet rimlig självkostnad.
Jämförelsen haltar enormt!
Elbilen är väldigt subvensionerad ur flera synvinklar, och ICE (traditionell) är hårt straffad.
En hederlig jämförelse när dammet har lagt sig så att säga, den dagen när verkligheten måste återställas med full kraft om alla kör elbilar, betyder slopade nybilsrabatter, höga fordonsskatter, ingen gratis parkering, ingen gratis laddning, samt höjda elpriser.
Och laddstolpar skall förresten installeras, samt mycket elintallationsarbete blir det.
Enligt vissa forskare så räknar man med hela 3 laddstolpar per bil(!).
Räkna också med att man på väldigt många håll kommer att behöva säkra upp huvudsäkringarn med högre fast avgift som följd.

Jag har inget alls emot elbilar i sig, men de har sina räckviddsbegränsningar, släpvagnsbegränsningar, och framför allt för många så ingen reell möjlighet att ladda hemma etc.
Men man måste vara ärlig i kalkylerna annars lurar man bara sig själv!
Och lurar andra.
Jag kan jämföra kostnaderna och de utfaller till elbilens fördel by far.

Har passerat 8000 mil på samma uppsättningar däck, kommer bedömt att klara 11000 mil innan det är dags att byta till nytt.

Istället för att anta att allt är båg, bluff och påhitt så kan man räkna själv på de leasingkampanjer som finns just nu. Hyundai Kona får man nu för 2995:-/mån, 480 km WLTP och den har visat sig fungera alldeles utmärkt i praktiken nu när den funnits i några år.

Anledningen till de låga leasingpriserna är att finansbolagen spår ett alldeles utmärkt andrahandsvärde och det hade de knappast gjort om de hade trott något annat.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Att bilar med förbränningsmotor kommer sluta säljas i Sverige inom 5-20 år är varken förvånande eller konstigt. Att tro att drivmedelsförsäljningen kommer upphöra inom 5-20 år är befängt. Antingen kommer det något biobränsle eller så höjs skatten på soppan gradvis tills merparten kör på el. Än så länge fokuserar man mest på bilar, senare kommer tyngre fordon, mc, flyg och båtar.

Bensin och diesel kommer säljas de närmsta 50 åren. sannolikt till en hög kostnad men det kommer erbjudas. När soppan väl fasas ut kommer ändå ingen vilja köra med det mer än som en ren entusiasmgrej. Våra hojar kommer gå på el och de kommer gå utav bara helvete fort.

Lugn. Vi kommer ha gott om tid och möjlighet att ställa om.
Nyktert. Alkylat säljs idag för dryga 20 kr/litern och det är ett utmärkt bränsle för entusiastfordon. Funkar i hojen och skotern.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hur vore det att låta de som vill sälja varor få vara ifred och pss låta de sm vill köpa varor få vara ifred?
har vi en deal, MP?
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag kan jämföra kostnaderna och de utfaller till elbilens fördel by far.

Har passerat 8000 mil på samma uppsättningar däck, kommer bedömt att klara 11000 mil innan det är dags att byta till nytt.

Istället för att anta att allt är båg, bluff och påhitt så kan man räkna själv på de leasingkampanjer som finns just nu. Hyundai Kona får man nu för 2995:-/mån, 480 km WLTP och den har visat sig fungera alldeles utmärkt i praktiken nu när den funnits i några år.

Anledningen till de låga leasingpriserna är att finansbolagen spår ett alldeles utmärkt andrahandsvärde och det hade de knappast gjort om de hade trott något annat.
Du jämför fortfarande äpplen och päron!
Dina underlag är inte relevanta i en jämförelse.
I ditt senaste exempel fortsätter du att ignorera miljöbilspremien.
En full elbil i den klassen har 70000kr i miljöbils, en PHEV har som mest 27000kr.
Och du hänvisar tyvärr fortfarande till en leasingkostnad som är ”pris från”.
I ditt prisexempel så ingår det endast 1000 mil per år.
En himla skillnad…för allt, inkl service och däck etc.

Och notera att det är kampanjpriser just nu.

Edit: Det går att sätta precis samma långmilsdäck på en bil med förbränningsmotor ?
 

Bifogat

  • 7066DE30-EEC3-4CDB-85B0-854F46FFC9A3.png
    7066DE30-EEC3-4CDB-85B0-854F46FFC9A3.png
    423.5 KB · Visningar: 7
  • 97ED8E50-B083-46C0-9199-AEA3A7119359.png
    97ED8E50-B083-46C0-9199-AEA3A7119359.png
    1.1 MB · Visningar: 7
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du jämför fortfarande äpplen och päron!
Dina underlag är inte relevanta i en jämförelse.
I ditt senaste exempel fortsätter du att ignorera miljöbilspremien.
En full elbil i den klassen har 70000kr i miljöbils, en PHEV har som mest 27000kr.
Och du hänvisar tyvärr fortfarande till en leasingkostnad som är ”pris från”.
I ditt prisexempel så ingår det endast 1000 mil per år.
En himla skillnad…för allt, inkl service och däck etc.

Och notera att det är kampanjpriser just nu.

Edit: Det går att sätta precis samma långmilsdäck på en bil med förbränningsmotor ?
Klart som fan att elbilar är skattemässigt gynnade. Skall man bortse från det menar du? :)

Nu skall jag ut i garaget och kränga nytt bakdäck på storbumsen. Med 7 ICE-motorfordon finns det alltid något att göra!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Med 9000 mil så behöver man sannolikt byta däck både en och två gånger. Både sommardäck och vinterdäck.
Leasingkontrakten brukar innehålla en klausul om att man skall ha minst 4mm mönsterdjup när man lämnar tillbaka kärran.
Och elbilar sliter mer däck än traditionella bilar pga sin betydligt högre vikt, samt mycket högre motorbromsning än traditionella.

Och vid 9000 mil så lär man behöva lägga lite egna pengar på vård av bilen, samt räkna med något annat oförutsett (precis som för andra begagnade bilar, allt faller inte in under garantin kanske).

Var kommer förresten siffran 4797kr/mån?
Kampanj?
Bilen i sitt grundutförande kostar nästan 500tkr, och ingen bil i den prisklasen (plug-in hybrid) går att privatleasa för under 5500kr, exkl vinterhjul. Och då har jag jämfört 2000mil/år, inte 3000.
Möjligen KIA’s egen Niro plug-in-hybrid som är billigaste PHEV på marknaden i det segmentet, exkl prisdumpade MG (men den är ju på väg till samma nivå som de andra nu).
Vidare brukar man nästan alltid behöva göra några tillval som skickar upp priset ett snäpp till.

I övrigt vänder jag mig mot det konstanta felaktiga jämförandet mellan el och förbränningsmotor vad gäller ägandekostnader, i perspektivet rimlig självkostnad.
Jämförelsen haltar enormt!
Elbilen är väldigt subvensionerad ur flera synvinklar, och ICE (traditionell) är hårt straffad.
En hederlig jämförelse när dammet har lagt sig så att säga, den dagen när verkligheten måste återställas med full kraft om alla kör elbilar, betyder slopade nybilsrabatter, höga fordonsskatter, ingen gratis parkering, ingen gratis laddning, samt höjda elpriser.
Och laddstolpar skall förresten installeras, samt mycket elintallationsarbete blir det.
Enligt vissa forskare så räknar man med hela 3 laddstolpar per bil(!).
Räkna också med att man på väldigt många håll kommer att behöva säkra upp huvudsäkringarn med högre fast avgift som följd.

Jag har inget alls emot elbilar i sig, men de har sina räckviddsbegränsningar, släpvagnsbegränsningar, och framför allt för många så ingen reell möjlighet att ladda hemma etc.
Men man måste vara ärlig i kalkylerna annars lurar man bara sig själv!
Och lurar andra.
Vad gäller priset gick jag in på hemsidan, valde privatleasing och e-Niro.
Tog basic-modellen med 9000mil och försäkring, inga övriga tillval.
Bara att testa. :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Troligen jobbar dess inte alls, med deras föräldrar. Jag skulle kunna tänka mig att många föräldrar resonerar som så att köper man en a-traktor för 50000-80000 kr så har man råd att låsa pengar i de tre åren till ungarna får B-kort och sen säljs epan till samma pengar eller rent av dyrare. Som jag fattar det håller A-traktorer andrahandsvärdet bra.

Ja, det var ungefär vad jag sa men Mäkinen opponerade sig och påstod att 16-åringarna runt honom minsann hade råd. Då blev jag ju lite nyfiken på vad dessa 16-åringar kring honom tjänade sina pengar på.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror helt enkelt att de flesta inte bryr sig om dessa grupper offras, varför ska dessa grupper få finnas kvar? Möjligen är väl båtarna det kan bli liv om då det kan beröra rikt folk i storstadsregionerna. Skotarna och raggarna tror jag har sämsta läget att klara sig i längden.

Jag befarar att du har rätt om skotrar och raggare...Hellden, smilfinken Bolund och häxan Stenevi skiter nog gladeligen i saker som är överrepresenterade i glesbygden och dessutom tittas snett på från de områden där folk otroligt nog röstar på MP...Vi obildade lappjävlar ska bara hålla käft, rätta in oss i ledet och lyssna när bättre vetande räddar världen. Lika bra att du annonserar ut Cadillacen, kanske bytes mot lådcykel...?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det har ju redan börjat säljas prylar för att byta ut V8or mot elmotorer. Jag undrar väl mest vem fan som idag byter ut V8an i en gammal klassiker.

Jag skulle däremot kunna tänka mig konverteringar med hybridlösningar med navmotorer i framhjulen och V8an kvar till bakhjulen.

Men jag har ju en kompis som gillar el bättre än mig när jag diskuterade saken med honom så förstod han inte varför man skulle ha V8an kvar. En bra karl annars men....
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
fordonsfabrikanterna har redan gått över…

Det där är ju en förenkling som gränsar till ren lögn...

Tillverkare av personbilar har påbörjat en omställning, men är långt ifrån hemma med något som möter MP's uttalande om förbud. Eller måste vi ta den om dragkapacitet, fjällresor och max en halv mille igen...? Eller det faktum att de allra flesta personbilskunder fortfarande inte har råd med ny personbil...?

Tillverkare av lastbilar är i startgroparna för en omställning och således ännu längre ifrån något som möter MP's uttalande om förbud. Eller tror du på allvar att de åkerier som precis investerat i nya timmerbilar jublar när någon vill förbjuda försäljning av diesel inom några enstaka år...?

Powersportindustrin inklusive sporthojar behöver vi inte ens nämna, de projekt som finns just nu är ju inte ens seriöst menade.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Vad gäller priset gick jag in på hemsidan, valde privatleasing och e-Niro.
Tog basic-modellen med 9000mil och försäkring, inga övriga tillval.
Bara att testa. :)
Intressant, vilken väg jag än testar så hänvisas jag till denna slutsida i bifogad bild.
Kan inte välja något miltal, bara hänvisas till att kontakta dem.
Men en bekräftelse på Bytbil.com hemsida så finner jag ett exempel med 1500 mil/år för 3395kr.
Men utan försäkring (vilket normalt sett höjer priset med 200-250kr).
Så minst 3500kr utan tillval för 1500 mil.
Fortfarande alltså inte 3000 mil per år att jämföra med för min del.
Men uppskattningsvis landar det på ca 4500kr?
Försäkring ökar till 350-400kr?

Är Hyundai Kona förresten samma storlek som Kia Niro, eller är Kona mindre?
 

Bifogat

  • 4A505502-8B2D-4788-B0D1-ADD67B10EB82.png
    4A505502-8B2D-4788-B0D1-ADD67B10EB82.png
    403.4 KB · Visningar: 7

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Klart som fan att elbilar är skattemässigt gynnade. Skall man bortse från det menar du? :)

Nu skall jag ut i garaget och kränga nytt bakdäck på storbumsen. Med 7 ICE-motorfordon finns det alltid något att göra!
Ja definitivt, om du argumenterar för att byta ut fordonsparkens bränslefordon mot elbilar, så ja definitivt.
För den dagen alla när flertalet kör elbilar så måste elbilarna kostnad öka radikalt för att täcka upp förlorade skatteintäkter.
Om du däremot bara tar exempel här och nu, för vad man kan lyckas komma över idag som enskild privatperson, så kan man ju naturligtvis ignorera alla egentliga kostnader.
Men glöm inte kostnad för laddstolpen, och eventuell installation respektive säkra upp från 16A huvudsäkring till 20A (eller 20 till 25) vilket ger någon tusenlapp högre kostnad om året.
Men då kan man ju å andra sidan använda samma retorik för vad man kan hitta för exempel bland bränslelbilar.
Då kan man komma en bit under kostnaden för elbilar om man anstränger sig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Inte vet jag, men det är bara att titta på statistiken för registrerade A-traktorer så ser man att något har hänt senaste året.

Är det så svårt för dig att se skillnaden på ett barns ekonomi och hans pappas pengar?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja definitivt, om du argumenterar för att byta ut fordonsparkens bränslefordon mot elbilar, så ja definitivt.
För den dagen alla när flertalet kör elbilar så måste elbilarna kostnad öka radikalt för att täcka upp förlorade skatteintäkter.
Om du däremot bara tar exempel här och nu, för vad man kan lyckas komma över idag som enskild privatperson, så kan man ju naturligtvis ignorera alla egentliga kostnader.
Men glöm inte kostnad för laddstolpen, och eventuell installation respektive säkra upp från 16A huvudsäkring till 20A (eller 20 till 25) vilket ger någon tusenlapp högre kostnad om året.
Men då kan man ju å andra sidan använda samma retorik för vad man kan hitta för exempel bland bränslelbilar.
Då kan man komma en bit under kostnaden för elbilar om man anstränger sig.
Jag har fått lära mig att lastbalansering löser alla av ovan nämnda problem.
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top