Jag kan jämföra kostnaderna och de utfaller till elbilens fördel by far.Med 9000 mil så behöver man sannolikt byta däck både en och två gånger. Både sommardäck och vinterdäck.
Leasingkontrakten brukar innehålla en klausul om att man skall ha minst 4mm mönsterdjup när man lämnar tillbaka kärran.
Och elbilar sliter mer däck än traditionella bilar pga sin betydligt högre vikt, samt mycket högre motorbromsning än traditionella.
Och vid 9000 mil så lär man behöva lägga lite egna pengar på vård av bilen, samt räkna med något annat oförutsett (precis som för andra begagnade bilar, allt faller inte in under garantin kanske).
Var kommer förresten siffran 4797kr/mån?
Kampanj?
Bilen i sitt grundutförande kostar nästan 500tkr, och ingen bil i den prisklasen (plug-in hybrid) går att privatleasa för under 5500kr, exkl vinterhjul. Och då har jag jämfört 2000mil/år, inte 3000.
Möjligen KIA’s egen Niro plug-in-hybrid som är billigaste PHEV på marknaden i det segmentet, exkl prisdumpade MG (men den är ju på väg till samma nivå som de andra nu).
Vidare brukar man nästan alltid behöva göra några tillval som skickar upp priset ett snäpp till.
I övrigt vänder jag mig mot det konstanta felaktiga jämförandet mellan el och förbränningsmotor vad gäller ägandekostnader, i perspektivet rimlig självkostnad.
Jämförelsen haltar enormt!
Elbilen är väldigt subvensionerad ur flera synvinklar, och ICE (traditionell) är hårt straffad.
En hederlig jämförelse när dammet har lagt sig så att säga, den dagen när verkligheten måste återställas med full kraft om alla kör elbilar, betyder slopade nybilsrabatter, höga fordonsskatter, ingen gratis parkering, ingen gratis laddning, samt höjda elpriser.
Och laddstolpar skall förresten installeras, samt mycket elintallationsarbete blir det.
Enligt vissa forskare så räknar man med hela 3 laddstolpar per bil(!).
Räkna också med att man på väldigt många håll kommer att behöva säkra upp huvudsäkringarn med högre fast avgift som följd.
Jag har inget alls emot elbilar i sig, men de har sina räckviddsbegränsningar, släpvagnsbegränsningar, och framför allt för många så ingen reell möjlighet att ladda hemma etc.
Men man måste vara ärlig i kalkylerna annars lurar man bara sig själv!
Och lurar andra.
Har passerat 8000 mil på samma uppsättningar däck, kommer bedömt att klara 11000 mil innan det är dags att byta till nytt.
Istället för att anta att allt är båg, bluff och påhitt så kan man räkna själv på de leasingkampanjer som finns just nu. Hyundai Kona får man nu för 2995:-/mån, 480 km WLTP och den har visat sig fungera alldeles utmärkt i praktiken nu när den funnits i några år.
Anledningen till de låga leasingpriserna är att finansbolagen spår ett alldeles utmärkt andrahandsvärde och det hade de knappast gjort om de hade trott något annat.