Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Undrar vad ett leasingkontrakt på en helelbil skulle kosta mig som kör 2500 mil privat årligen, bor på landet, har två välpälsade vovvar en del av milen är vägar med oljegrus på.
Jag kan se framför mig avräkningen den dagen bilen ska lämnas tillbaka.
Nu betalar jag 4800:- för en laddhybrid. Inkl allt utom bensin. Och behöver inte oroa mig för den dagen den ska tillbaka.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Undrar vad ett leasingkontrakt på en helelbil skulle kosta mig som kör 2500 mil privat årligen, bor på landet, har två välpälsade vovvar en del av milen är vägar med oljegrus på.
Jag kan se framför mig avräkningen den dagen bilen ska lämnas tillbaka.
Nu betalar jag 4800:- för en laddhybrid. Inkl allt utom bensin.

Varför skulle det vara annorlunda leasingvillkor för en elbil än en vilken annan bil som helst? Enda skillnaden är att de går på el istället för bensin/diesel och har mycket mindre servicebehov pga detta.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Undrar vad ett leasingkontrakt på en helelbil skulle kosta mig som kör 2500 mil privat årligen, bor på landet, har två välpälsade vovvar en del av milen är vägar med oljegrus på.
Jag kan se framför mig avräkningen den dagen bilen ska lämnas tillbaka.
Nu betalar jag 4800:- för en laddhybrid. Inkl allt utom bensin.
Kia e-Niro med 9000mil på tre år kostar, inkl service och försäkring, 4 797 kr/månad.
Ej skatt och ej vinterhjul då det är billigare att köpa på sidan än leasa.
e-Niro går 455 km på en laddning enligt broschyrerna.
En kompis var förbi igår med en han lånat.
Gick fint. :)

Avräkningen är en annan fråga... ;)
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Varför skulle det vara annorlunda leasingvillkor för en elbil än en vilken annan bil som helst? Enda skillnaden är att de går på el istället för bensin/diesel och har mycket mindre servicebehov pga detta.
Du skrev ju uppe i tråden att det var enkelt för de som inte kan köpa en elbil att leasa en för småpengar.
Men jag lär ju aldrig kunna göra det, om jag inte väljer att åka i finkläderna, inte åka till stugan och har hundarna i takboxen.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Kia e-Niro med 9000mil på tre år kostar, inkl service och försäkring, 4 797 kr/månad.
Ej skatt och ej vinterhjul då det är billigare att köpa på sidan än leasa.
e-Niro går 455 km på en laddning enligt broschyrerna.
En kompis var förbi igår med en han lånat.
Gick fint. :)

Avräkningen är en annan fråga... ;)
Säkert bra, men kan inte få in en hundbur och verkar inte ha dragkrok.
Det går att hitta massor av "billiga" elbilar, men då får jag avstå något.
Så alternativen är "dyr" elbil eller laddhybrid som nu.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Säkert bra, men kan inte få in en hundbur och verkar inte ha dragkrok.
Det går att hitta massor av "billiga" elbilar, men då får jag avstå något.
Så alternativen är "dyr" elbil eller laddhybrid som nu.
Bagaget var hög men inte så djupt.
Drag fanns för några tior till per månad.
Kör också hybrid och det är fn perfekt för mig. :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du skrev ju uppe i tråden att det var enkelt för de som inte kan köpa en elbil att leasa en för småpengar.
Men jag lär ju aldrig kunna göra det, om jag inte väljer att åka i finkläderna, inte åka till stugan och har hundarna i takboxen.
Hur menar du?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kan inte någon ställa frågan till MP hur de vill göra med motorcyuklar nu när de vill förbjuda bensin?
Typ SMC eller någon tidning.

Som tidigare sagt så är det inte MP som avgör denna fråga, den är redan avgjord för flera år sedan och fordonsfabrikanterna har redan gått över…
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jo, om folk inte visste det tidigare så har ju MP onekligen bevisat sin ståndpunkt med sitt senaste utspel.

Vad händer med de hundratusentals människor som har motorcykel som hobby…? Vad händer med nästan lika många snöskoteråkare…? Vad händer med alla som har båt eller vattenskoter…? Vad händer med alla jänkebilsentusiaster…?

Har man en plan för dessa eller ska de offras på symbolpolitikens altare…?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Men folk idag kör sinnessjukt många mil med törstiga jävla bilar i onödan. Jag bor typ 800meter från lokala Konsum. Kl 20.55 varje kväll är parkeringen proppad med kvarterets V90 och v70. För att folk har för mycket pengar så dom har råd att köra mindre än en kilometer för att panik köpa godis 5min innan affären stänger. Höj priset vem fan bryr sig! Vi som vill köra med flytande drivmedel kommer göra det iaf.

Det är ju som att flera av er här inne inte har någon verklighetsförankring alls, det är ju för helvetet BRIST på begagnade bilar så till den grad att bilfirmorna ber om att få köpa folks begagnade bilar till överpris. Dels pga av att folk inte vill ha dom nya som säljs. Och för att det även är brist på nya. Denna tråd har förfan gått på repeat i flera år ?. Ice bilar kommer vara relevant om 8.5år också.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Att bilar med förbränningsmotor kommer sluta säljas i Sverige inom 5-20 år är varken förvånande eller konstigt. Att tro att drivmedelsförsäljningen kommer upphöra inom 5-20 år är befängt. Antingen kommer det något biobränsle eller så höjs skatten på soppan gradvis tills merparten kör på el. Än så länge fokuserar man mest på bilar, senare kommer tyngre fordon, mc, flyg och båtar.

Bensin och diesel kommer säljas de närmsta 50 åren. sannolikt till en hög kostnad men det kommer erbjudas. När soppan väl fasas ut kommer ändå ingen vilja köra med det mer än som en ren entusiasmgrej. Våra hojar kommer gå på el och de kommer gå utav bara helvete fort.

Lugn. Vi kommer ha gott om tid och möjlighet att ställa om.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Kia e-Niro med 9000mil på tre år kostar, inkl service och försäkring, 4 797 kr/månad.
Ej skatt och ej vinterhjul då det är billigare att köpa på sidan än leasa.
e-Niro går 455 km på en laddning enligt broschyrerna.
En kompis var förbi igår med en han lånat.
Gick fint. :)

Avräkningen är en annan fråga... ;)
Med 9000 mil så behöver man sannolikt byta däck både en och två gånger. Både sommardäck och vinterdäck.
Leasingkontrakten brukar innehålla en klausul om att man skall ha minst 4mm mönsterdjup när man lämnar tillbaka kärran.
Och elbilar sliter mer däck än traditionella bilar pga sin betydligt högre vikt, samt mycket högre motorbromsning än traditionella.

Och vid 9000 mil så lär man behöva lägga lite egna pengar på vård av bilen, samt räkna med något annat oförutsett (precis som för andra begagnade bilar, allt faller inte in under garantin kanske).

Var kommer förresten siffran 4797kr/mån?
Kampanj?
Bilen i sitt grundutförande kostar nästan 500tkr, och ingen bil i den prisklasen (plug-in hybrid) går att privatleasa för under 5500kr, exkl vinterhjul. Och då har jag jämfört 2000mil/år, inte 3000.
Möjligen KIA’s egen Niro plug-in-hybrid som är billigaste PHEV på marknaden i det segmentet, exkl prisdumpade MG (men den är ju på väg till samma nivå som de andra nu).
Vidare brukar man nästan alltid behöva göra några tillval som skickar upp priset ett snäpp till.

I övrigt vänder jag mig mot det konstanta felaktiga jämförandet mellan el och förbränningsmotor vad gäller ägandekostnader, i perspektivet rimlig självkostnad.
Jämförelsen haltar enormt!
Elbilen är väldigt subvensionerad ur flera synvinklar, och ICE (traditionell) är hårt straffad.
En hederlig jämförelse när dammet har lagt sig så att säga, den dagen när verkligheten måste återställas med full kraft om alla kör elbilar, betyder slopade nybilsrabatter, höga fordonsskatter, ingen gratis parkering, ingen gratis laddning, samt höjda elpriser.
Och laddstolpar skall förresten installeras, samt mycket elintallationsarbete blir det.
Enligt vissa forskare så räknar man med hela 3 laddstolpar per bil(!).
Räkna också med att man på väldigt många håll kommer att behöva säkra upp huvudsäkringarn med högre fast avgift som följd.

Jag har inget alls emot elbilar i sig, men de har sina räckviddsbegränsningar, släpvagnsbegränsningar, och framför allt för många så ingen reell möjlighet att ladda hemma etc.
Men man måste vara ärlig i kalkylerna annars lurar man bara sig själv!
Och lurar andra.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, vad jobbar de 16-åringarna med?

Troligen jobbar dess inte alls, med deras föräldrar. Jag skulle kunna tänka mig att många föräldrar resonerar som så att köper man en a-traktor för 50000-80000 kr så har man råd att låsa pengar i de tre åren till ungarna får B-kort och sen säljs epan till samma pengar eller rent av dyrare. Som jag fattar det håller A-traktorer andrahandsvärdet bra.

Jo, om folk inte visste det tidigare så har ju MP onekligen bevisat sin ståndpunkt med sitt senaste utspel.

Vad händer med de hundratusentals människor som har motorcykel som hobby…? Vad händer med nästan lika många snöskoteråkare…? Vad händer med alla som har båt eller vattenskoter…? Vad händer med alla jänkebilsentusiaster…?

Har man en plan för dessa eller ska de offras på symbolpolitikens altare…?

Jag tror helt enkelt att de flesta inte bryr sig om dessa grupper offras, varför ska dessa grupper få finnas kvar? Möjligen är väl båtarna det kan bli liv om då det kan beröra rikt folk i storstadsregionerna. Skotarna och raggarna tror jag har sämsta läget att klara sig i längden.
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top