Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Lustigt, när jag kollar bilar jag har haft/kört som kostar under 5000kr på Blocket så finns det många som som drar 0,6-0,7 liter milen, utan att vara pyttesmå.

MGn går inte att leasa för 2000kr/månad längre, och då ingick bara service (som ju är gratis/inte behövs på elbilar enligt er experter) och metalliclack, dvs INTE försäkring, skatt, vinterhjul mm.

Ja det där med elbilar MÅSTE vara en bluff!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Alla ska alltså köra nya leasade elbilar och då återstår väl bara att skrota dessa efter leasingperioden? Men det är säkert miljövänligt.
Jag tror att rätt många skulle vara intresserade av en billig begagnad elbil, dvs precis det som efterfrågats rätt länge nu...

Frågan är snarare: VEM skall köpa den begagnade diesel- eller bensinbilen om tre år som kommer att kosta mer än 1000 kr/mån bara i skatt, tillkommer 2000 kr i bränsle, 5000 kr i service PER ÅR osv?

Där ligger snarare frågan. Utvecklingen globalt går åt det hållet oavsett vad vi tycker...

EDIT: service per år såklart...

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Utvecklingen politiskt också.
Dra bort 60% av priset vid pump för all skattehittepå så ser det bättre ut.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag tror att rätt många skulle vara intresserade av en billig begagnad elbil, dvs precis det som efterfrågats rätt länge nu...

Frågan är snarare: VEM skall köpa den begagnade diesel- eller bensinbilen om tre år som kommer att kosta mer än 1000 kr/mån bara i skatt, tillkommer 2000 kr i bränsle, 5000 kr i service osv?

Där ligger snarare frågan. Utvecklingen globalt går åt det hållet oavsett vad vi tycker...
1000kr /månaden i skatt?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ja det där med elbilar MÅSTE vara en bluff!
Och när påstod jag det? Jag sa bara att deras väldigt billiga introduktionskampanj inte längre fanns, och att det priset inte inkluderade skatt, försäkring, vinterhjul mm, bara service, som elbilsfantaster påstår ändå inte behövs eftersom elbilar inte har rörliga delar i motorn.
Frågan är snarare: VEM skall köpa den begagnade diesel- eller bensinbilen om tre år som kommer att kosta mer än 1000 kr/mån bara i skatt, tillkommer 2000 kr i bränsle, 5000 kr i service osv?
Och då undrar jag vad du jämför med för bilar som kostar 60 000kr om året i service? Pansarbandvagnar, italienska sportbilar, utryckningsfordon eller andra vanliga familjebilar?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
1000kr /månaden i skatt?
Japp, har du sett de aviserade ökningarna? Snordyrt att ha en vanlig V90...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Och när påstod jag det? Jag sa bara att deras väldigt billiga introduktionskampanj inte längre fanns, och att det priset inte inkluderade skatt, försäkring, vinterhjul mm, bara service, som elbilsfantaster påstår ändå inte behövs eftersom elbilar inte har rörliga delar i motorn.

Och då undrar jag vad du jämför med för bilar som kostar 60 000kr om året i service? Pansarbandvagnar, italienska sportbilar, utryckningsfordon eller andra vanliga familjebilar?
Ändrade till /månad, fast det förstod du nog egentligen. :)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nä. Men vem fan vill ha en V90? ?
Ingen bil jag äger är nyare än 08 så det lär inte ha någon betydelse.
Jag börjar nå nivån nu att jag funderar på att göra mig av med Landcruisern pga bränslepriserna... Inte många mil per år men faktiskt kännbart även för de 300-400 mil den rullar per år. Bränsle, skatt och försäkring blir bara det uppåt 2000kr/mån trots att bilen i övrigt är skottsäker.

Och den rullar så få mil just med tanke på bränslepriserna...

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Om elbilsfronten ökar explosionsartat kommer definitivt priset på energi till dem gå upp rejält. Idag har man ju färgad diesel som har lägre skatt, men hur färgar man elektroner? DNA-märkning ala Monsanto?
Staten ska ha in sina skatter från transporten. Är bara en tidsfråga innan det kommer, njut så länge det varar de låga priserna att köra en elbil. Helt utan källhänvisningar, då det inte finns några. Bara en vision jag har att det är så det kommer bli.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Instegskostnaden idag är det stora hindret för en inte helt oväsentlig mängd låginkomsttagare (ca 30% av befolkningen) med behov av att kunna förflytta sig där allmänna kommunikationer fungerar mindre bra. Någon begagnad XC90 lär inte vara aktuell där. Noterar även att man redan börjat med valfläsket inför nästa år. Både S och KD kör hårt i TV idag. Saknar en sammhällsdebatt som även inkluderar de mindre bemedlade. Gratis/publik buss/tåg vore en idé som man även tidigare framfört men som alltid kommer frågan om finansiering upp och inte kommer det bli lättare då inkomsterna från drivmedelsskatt lär minska rejält framöver.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Om elbilsfronten ökar explosionsartat kommer definitivt priset på energi till dem gå upp rejält. Idag har man ju färgad diesel som har lägre skatt, men hur färgar man elektroner? DNA-märkning ala Monsanto?
Staten ska ha in sina skatter från transporten. Är bara en tidsfråga innan det kommer, njut så länge det varar de låga priserna att köra en elbil. Helt utan källhänvisningar, då det inte finns några. Bara en vision jag har att det är så det kommer bli.
Ja, dom 20 miljarder dom drar in på soppan måste ju komma in någonstans ifrån. Min gissning är en generell höjning av elpriserna/skatterna, så det blir dyrare att både surfa, laga mat och ha lyset tänt hemma.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Instegskostnaden idag är det stora hindret för en inte helt oväsentlig mängd låginkomsttagare (ca 30% av befolkningen) med behov av att kunna förflytta sig där allmänna kommunikationer fungerar mindre bra. Någon begagnad XC90 lär inte vara aktuell där. Noterar även att man redan börjat med valfläsket inför nästa år. Både S och KD kör hårt i TV idag. Saknar en sammhällsdebatt som även inkluderar de mindre bemedlade. Gratis/publik buss/tåg vore en idé som man även tidigare framfört men som alltid kommer frågan om finansiering upp och inte kommer det bli lättare då inkomsterna från drivmedelsskatt lär minska rejält framöver.
De flesta brukar ju här på forumet hälsa skattesänkningar med glädje, men i just detta fall oroar man sig storligen. :va

Instegskostnaden är ju noll i fallet privatleasing billig elbil. Där blir det ju enkelt att göra en totalkostnadskalkyl för att se vad som blir billigast över tre år.

Gällande kollektivtrafik finns mycket att önska, men inte heller där går det att trolla.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, dom 20 miljarder dom drar in på soppan måste ju komma in någonstans ifrån. Min gissning är en generell höjning av elpriserna/skatterna, så det blir dyrare att både surfa, laga mat och ha lyset tänt hemma.
Min gissning är att de skatterna i än högre grad hamnar på fossila bränslen, åtminstone under de närmaste 10-15 åren. Det ligger också i linje med utvecklingen hittills och det gäller förstås inte bara i Sverige.

När bensinen kostar 25-30 kr/liter blir det definitivt dyrare att köra hoj... :(

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
De flesta brukar ju här på forumet hälsa skattesänkningar med glädje, men i just detta fall oroar man sig storligen. :va
Nu är du väl mer än lämpligt trollig. Det som slog mig när jag flyttade hem från USA för 20 år sedan var att inkomstskatten där (för mig) var högre än i Sverige men det jämnade ut sig med övriga pålagor. Skatt är ju inget onödigt ont utan en förutsättning än hur många skatteflyktiga Leif'ar det är som gråter ut i TV.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vi behöver vara mer fysiskt sociala så att laga mat i kollektiv över lägerelden och välja rapsolja berikad med D-vitamin till salladen löser allt detta.
Och när tror du att grillar, kaminer, öppna spisar, brasor och majkasar blir förbjudna? Det har ju redan varit kampanjer mot stearinljus för att dom släpper ut koldioxid, batteridrivna skulle ju vara såååå mycket bättre.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag börjar nå nivån nu att jag funderar på att göra mig av med Landcruisern pga bränslepriserna... Inte många mil per år men faktiskt kännbart även för de 300-400 mil den rullar per år. Bränsle, skatt och försäkring blir bara det uppåt 2000kr/mån trots att bilen i övrigt är skottsäker.

Och den rullar så få mil just med tanke på bränslepriserna...
Du kan komma och dumpa av den hos mig när du inte vill ha den längre!

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen