Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Förstabilen för ungdomar, en beggad elbil för 100,000 eller en ICE för 5,000?
"Saab 9-3 2.0turbo besiktad och skattad 5 000 kr"

Det ska iaf bli VÄLDIGT skönt att slippa höra motorgräsklipparna från de 20-talet villor som gränsar till mitt boende, för de ska väl också omfattas av förbudet? Jag föreslår att gräsmattor på tomtmark förbjuds i den ekologiska mångfaldens anda och att det istället anmodas anläggas slåtteräng som enbart får slås med lie.

Nu kostade den där Saaben +100.000 också när den var 5 år gammal.

Ungdomar på landsbygden idag verkar ju ha råd med A-traktorer i 100.000kr-klassen och därtill 25 kr/mil i bränsle. Inte helt säker på att det ekonomiska argumentet är det allena avgörande.

Jag minns hur det lät 1988 när katalysatorerna skulle bli lag från 1/1 1989… INGEN skulle ha råd med att ha bil längre osv osv osv.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är din gissning på när en begagnad elbil kan kosta 5,000 och ta dig 100 mil inom rimlig tid?

Tja, säg det. Skall man bara använda den en gång att köra 100 mil med eller skall man köra, säg, 2000 mil per år?
Inköpspriset brukar inte vara det största för en beg bil när man räknar ihop på sista raden…

En kompis pojk har A-traktor. Den kostade typ 70.000 i inköp och drar nog övriga kostnader ca 20-30.000/år beroende på hur mycket han kör naturligtvis.

För mindre pengar än så hade han kunnat leasa en helt ny elbil utan kontantinsats och köra för 1:50 per mil.

Du kan ju räkna på Saaben som kostar 5000… och jag har haft ett gäng gamla Saabar och vet att man inte snurrar dem utan rep.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Förstabilen för ungdomar, en beggad elbil för 100,000 eller en ICE för 5,000?
"Saab 9-3 2.0turbo besiktad och skattad 5 000 kr"

Det ska iaf bli VÄLDIGT skönt att slippa höra motorgräsklipparna från de 20-talet villor som gränsar till mitt boende, för de ska väl också omfattas av förbudet? Jag föreslår att gräsmattor på tomtmark förbjuds i den ekologiska mångfaldens anda och att det istället anmodas anläggas slåtteräng som enbart får slås med lie.
Du behöver inte oroa dig. Jag repar dagligen gräsklippare som är typ 20år gamla. Vi ska inte slänga bort allt gammalt för att någon överbetald politiker tycker något.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu kostade den där Saaben +100.000 också när den var 5 år gammal.

Ungdomar på landsbygden idag verkar ju ha råd med A-traktorer i 100.000kr-klassen och därtill 25 kr/mil i bränsle. Inte helt säker på att det ekonomiska argumentet är det allena avgörande.

Jag minns hur det lät 1988 när katalysatorerna skulle bli lag från 1/1 1989… INGEN skulle ha råd med att ha bil längre osv osv osv.

Nej, de 16-åringarna kan du nästan räkna på tummen. Det är vissa föräldrar som har råd med såna a-traktorer till sina barn.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, de 16-åringarna kan du nästan räkna på tummen. Det är vissa föräldrar som har råd med såna a-traktorer till sina barn.

Absolut sant.

Poängen var att inköpspriset inte är det som kostar på äldre bilar. Även en gammal Volvo man får gratis kostar mer att äga än en ny MG elbil så fort man börjar köra med den…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du behöver inte oroa dig. Jag repar dagligen gräsklippare som är typ 20år gamla. Vi ska inte slänga bort allt gammalt för att någon överbetald politiker tycker något.

Haha ja jag har också en 35 år gammal gräsklippare som jag bl.a. bytt motor på (från en 1971 års Tecumseh!). Skulle aldrig köpa en ny för de kvadratmeter jag klipper…

Men så i somras kom jag över en elklippare med sladd. Lite bökigare i jämförelse, absolut, men nu slipper man hörselkåpor och blårök.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Sverige har ingen oljefond men en hanterbar statsskuld. Däremot har vi ett betydligt mer diversifierat näringsliv. Fundera en stund på vad Norge producerar förutom olja och ta bort oljan ur ekvationen. Ett tankeexperiment som även norrmännen gör.

Du menar att det är en fördel för oss att vi har en statsskuld i motsats till Norge? Lite som arbetsmarknadsutbudets fortsatta tillväxt då?

Jag är övertygad om att Norge inser att de behöver en omställning. Jag är lika övertygad om att de kommit en bra bit på vägen med t.ex. AI-lösningar i fastighetsstyrning, elbilsladdning mm.
De har dessutom råd att satsa stort och intensivt, vilket de också gör.

Det jag försökte säga var att om Norge har kniven på strupen då är vi giljotinerade, kremerade och strödda över Östersjön sedan länge.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du menar att det är en fördel för oss att vi har en statsskuld i motsats till Norge? Lite som arbetsmarknadsutbudets fortsatta tillväxt då?

Jag är övertygad om att Norge inser att de behöver en omställning. Jag är lika övertygad om att de kommit en bra bit på vägen med t.ex. AI-lösningar i fastighetsstyrning, elbilsladdning mm.
De har dessutom råd att satsa stort och intensivt, vilket de också gör.

Det jag försökte säga var att om Norge har kniven på strupen då är vi giljotinerade, kremerade och strödda över Östersjön sedan länge.
De har ett synnerligen gott ekonomiskt läge.

Däremot så har de lika naturligtvis stora långsiktiga utmaningar framför sig eftersom ett diversifierat näringsliv inte trollas fram över en natt. De har naturligtvis goda förutsättningar iom att de har investeringskapacitet men det tar som sagt tid.

Oljefonden har tex i dagarna gått ur samtliga placeringar som är relaterade till oljeindustrin. Det är talande nog.


Många tycks tro att det är påhitt av MP att bensin och diesel blir dyrare och skall fasas ut, att elbilar skall ersätta ICE-bilar osv. Det är det inte, det är en global utveckling påkallad av en högst realistisk miljö- och klimatkris.

Däremot får de väl anses ha en stor roll i vansinnet att lägga ned kärnkraften och ivrigt motsätta sig all utveckling av densamma, liksom den ideologiska låsningen kring vindkraft. Det lokalt i Sverige.

Det bromsar omställningen, hindrar industrietableringar, fördyrar för konsumenter och sänker Sveriges konkurrenskraft. Det om något är allvarligt, bensin/diesel är en skitfråga som ingen kommer att orka tjafsa om om tio år, precis som katalysatorkravet en gång...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
OM MP nu får igenom kravet på inga nya fossilbilar efter 2025 så ska man nog fundera på att spara sin el-/hybrid-bil och sälja den då.
Gissar att andrahandsvärdet kommer skjuta i höjden någonstans i de krokarna.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
De har ett synnerligen gott ekonomiskt läge.

Däremot så har de lika naturligtvis stora långsiktiga utmaningar framför sig eftersom ett diversifierat näringsliv inte trollas fram över en natt. De har naturligtvis goda förutsättningar iom att de har investeringskapacitet men det tar som sagt tid.

Oljefonden har tex i dagarna gått ur samtliga placeringar som är relaterade till oljeindustrin. Det är talande nog.


Många tycks tro att det är påhitt av MP att bensin och diesel blir dyrare och skall fasas ut, att elbilar skall ersätta ICE-bilar osv. Det är det inte, det är en global utveckling påkallad av en högst realistisk miljö- och klimatkris.

Däremot får de väl anses ha en stor roll i vansinnet att lägga ned kärnkraften och ivrigt motsätta sig all utveckling av densamma, liksom den ideologiska låsningen kring vindkraft. Det lokalt i Sverige.

Det bromsar omställningen, hindrar industrietableringar, fördyrar för konsumenter och sänker Sveriges konkurrenskraft. Det om något är allvarligt, bensin/diesel är en skitfråga som ingen kommer att orka tjafsa om om tio år, precis som katalysatorkravet en gång...

De har ju det...
Och de har de facto redan börjat trolla, sedan många år faktiskt och kommer rimligen inte sluta trolla ett endaste dugg. Därmed tror jag att de har mycket goda möjligheter att hålla kniven från strupen.
Inte minst för att de politiskt vågar säga det alla redan vet och agera därefter.

Den som verkligen vill tro att det är MP som driver utvecklingen från fossilbränsle är väl Per Bolund?
Det jag själv tycker är tragiskt är deras (MP) utspel och medverkan till huvudlösa beslut utan någon som helst kompetensgrund eller analysförmåga.

Listan över det är nästintill oändlig. I förrgår sa Bolund att de vill att vi skall bygga bostäder i trå istället för betong. Spännande och lite trevligt sådär i magkänslan, eller hur?
Men hur rimmar det med deras krav på att bygga billigare bostäder?

Sådär kan man hålla på och rada upp det ena värre än det andra.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Haha ja jag har också en 35 år gammal gräsklippare som jag bl.a. bytt motor på (från en 1971 års Tecumseh!). Skulle aldrig köpa en ny för de kvadratmeter jag klipper…

Men så i somras kom jag över en elklippare med sladd. Lite bökigare i jämförelse, absolut, men nu slipper man hörselkåpor och blårök.
Elklippare med sladd har funnits bra länge. Förvånad att det är så få som använder sånna då det är en genial lösning för radhusgräsmattan.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Absolut sant.

Poängen var att inköpspriset inte är det som kostar på äldre bilar. Även en gammal Volvo man får gratis kostar mer att äga än en ny MG elbil så fort man börjar köra med den…
Vad är det som är så otroligt dyrt? Oftast är försäkringen betydligt lägre, man kan tom ha endast trafik, däck kostar oavsett och dom gamla bilar jag har haft har dels inte haft någon dyr elektronik som har trasslat och i övrigt inte haft några dyra reparationskostnader/reservdelskostnader.

Så säg att bensinen kostar 10kr milen, och man kör som medelsvensson, ca 1200 mil om året, en tusing i månaden. Var leasar du en elbil för dom pengarna, och hur laddar du den gratis?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är det som är så otroligt dyrt? Oftast är försäkringen betydligt lägre, man kan tom ha endast trafik, däck kostar oavsett och dom gamla bilar jag har haft har dels inte haft någon dyr elektronik som har trasslat och i övrigt inte haft några dyra reparationskostnader/reservdelskostnader.

Så säg att bensinen kostar 10kr milen, och man kör som medelsvensson, ca 1200 mil om året, en tusing i månaden. Var leasar du en elbil för dom pengarna, och hur laddar du den gratis?

Fixar du en bil för en tusing i månaden totalt så gör du det sjukt bra. Bara bensin för 1200 mil hamnar uppåt 20000/år. Försäkring, skatt, bränsle, reparationer, däck, underhåll osv.

En bil för 5000kr som drar under litern per mil har troligen ganska kass krocksäkerhet, tillförlitlighet särskilt vintertid osv osv. Gamla däck.

I MG-exemplet ingår allt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
har haft ett gäng gamla Saabar och vet att man inte snurrar dem utan rep.
Att snurra tebax bromskolvar klarar t.o.m. jag. Min sista 99'a blev dödförklarad när övre bärarmens fäste i höger bak hade rostat sönder och höger framdämpare tvärslut. Att jag öht fick köra den därifrån förstår jag fortfarande inte. Inköp och planering av ekonomi för beggade elbilar lär bli lite annorlunda än idag då dess energilagring kommer vara den springande punkten, utöver rost då. En reguljär elbil för 5,000 spänn lär inte kunna köras speciellt mycket längre än 5,000 meter mellan laddningarna.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fixar du en bil för en tusing i månaden totalt så gör du det sjukt bra. Bara bensin för 1200 mil hamnar uppåt 20000/år. Försäkring, skatt, bränsle, reparationer, däck, underhåll osv.

En bil för 5000kr som drar under litern per mil har troligen ganska kass krocksäkerhet, tillförlitlighet särskilt vintertid osv osv. Gamla däck.

I MG-exemplet ingår allt.
Lustigt, när jag kollar bilar jag har haft/kört som kostar under 5000kr på Blocket så finns det många som som drar 0,6-0,7 liter milen, utan att vara pyttesmå.

MGn går inte att leasa för 2000kr/månad längre, och då ingick bara service (som ju är gratis/inte behövs på elbilar enligt er experter) och metalliclack, dvs INTE försäkring, skatt, vinterhjul mm.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Där tror jag att du har fel. Det finns idag ingenting som tyder på att batterikapaciteten skulle minska mer än 10-15% även på lång sikt. Däremot mycket som tyder på att degradering osv stannar av efter ett inledande tapp.


Även gamla Kangoo från 1800-talet kommer ju typ 75% av vad de gjorde som nya… och hur många behövde egentligen byta batteri i ”hyrsystemet”?

Så jag är inte ett dugg orolig på det viset, elbilar blir sjukt mycket billigare att äga även i längden.
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top